اینترنت اشیاء یا IOT چیست ؟

اینترنت اشیاء یک سیستم نوین و هوشمند امروزی است که تمامی دستگاه های دیجیتالی و الکترونیکی و حتی مکانیکی را به یکدیگر متصل می کند. در این سیستم دستگاهها از طریق راه های ارتباطی مثل وای فای و بلوتوث و یا کابل شبکه به یکدیگر متصل میشوند و اطلاعات و داده ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.
دوشنبه، 1 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
اینترنت اشیاء یا IOT چیست ؟

اینترنت اشیاء یک سیستم نوین و هوشمند امروزی است که تمامی دستگاه های دیجیتالی و الکترونیکی و حتی مکانیکی را به یکدیگر متصل می کند. در این سیستم دستگاهها از طریق راه های ارتباطی مثل وای فای و بلوتوث و یا کابل شبکه به یکدیگر متصل میشوند و اطلاعات و داده ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.
 

اینترنت اشیاء چیست ؟

در سیستم اینترنت اشیاء هر دستگاه بر اساس اطلاعات دریافتی از محیط و دیگر دستگاه کار مربوط به خود را انجام می دهد و یا اینکه چند دستگاه با کمک یکدیگر یک واحد را انجام می دهد. دستگاه ها می تواند اطلاعات را از طریق یکدیگر دریافت کنند. همچنین دستگاه ها می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق سنسور و حسگر های خاص دریافت کنند.

تعریف اینترنت اشیاء در طول سال های اخیر دچار تغییرات فراوانی شده است. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده اکثر افراد جامعه از گوشی های هوشمند و اینترنت تعریف و حتی نحوه استفاده از این سیستم نیز دچار تغییرات اساسی شده است. امروزه دستگاه های الکترونیکی و دیجیتالی با استفاده از سیستم های پردازشی و هوشمند خود می توانند به راحتی اطلاعات را دریافت و پردازش کنند. همچنین می تواند راحت تر از قبل با یکدیگر در ارتباط بوده و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.

اینترنت اشیاء همانطور که گفته شد یک سیستم هوشمند نوین و امروزی است و خیلی از افراد جامعه دسترسی و توانایی کار با این سیستم را ندارند. همچنین امروزه با توجه به همه گیر شده اینترنت و استفاده از ابزار های هوشمند بحث امنیت و حفظ حریم شخصی افراد استفاده کننده نیز در این دستگاه ها مطرح شده است.
 

اینترنت اشیاء یا IOT چیست ؟

تاریخچه اولین سیستم اینترنت اشیاء
در سال 1980 در دانشگاه مولن یک دستگاه نوشیدنی برای اولین بار به اینترنت داخلی دانشگاه متصل شد. در این شبکه هوشمند اولیه اطلاعاتی از قبیل اینکه آیا در حال حاضر نوشیدنی داخل این دستگاه خنک است یا خیر به سیستم مرکزی ارسال می شد. در سال های 1991 نمونه های اولیه کامپیوترهای امروزی ساخته شد و باعث شد که دستگاه ها بیشتر از قبل به یکدیگر متصل شود. در سال 1994 از طریق استاندارد های IEEE برای اولین بار دستگاه های مختلف به یکدیگر متصل شدن و یک نوع داده برای تعداد زیادی دستگاه از طریق ارتباط بی سیم ارسال شد.در خلال سال های 1993 تا 1997 کمپانیهای بزرگ به سیستم اینترنت اشیاء علاقه نشان دادن از پیشگامان در این زمینه می توان به مایکروسافت و ناول اشاره کرد.

 در سال های 1999 برای اولین بار این دستگاه ها به سیستم اینترنت آن زمان متصل شد و کم کم لغت اینترنت اشیاء برای این سیستم استفاده شد تا جایی که در سال 1999 در دانشگاه MIT چند تن از اساتید برجسته مانند کوین اشتون در این زمینه تحقیقات و مقالاتی را ارائه دادند ک به صورت واضح در ان به اینترنت اشیاء اشاره شده بود.

در تعریف اولیه این سیستم به این موضوع اشاره شده که اینترنت اشیاء در واقع سیستمی است که در آن اشیاء یا ابزار ها برای انجام کار های خود به اینترنت متصل شود و نیازی به انسان نباشد. طبق اعلام کمپانی سیسکو در خلال سال های 2008 و 2009 تعریف امروزی اینترنت اشیاء و استفاده امروزی آن شکل گرفت و شرکت ها کم کم وارد تولید ابزار ها و وسیله هایی شدند که در تعامل با اینترنت باشد.

رشد استفاده از ابزار ها و وسایلی که در سیستم هوشمند اینترنت اشیاء قابل استفاده بود در سال 2003 در حدود 0.08 بود که این مقدار در سال 2010 به میزان قابل توجه 1.84 رسید. امروزه تعداد زیادی از ابزارها و وسایل داخل خانه و محل کار به اینترنت متصل می شوند و بدون نیاز به دخالت انسان ها فعالیت و کار های خود را انجام می دهند.
 

اینترنت اشیاء یا IOT چیست ؟

امروزه از سیستم اینترنت اشیا در بخش های زیادی از زندگی انسان ها استفاده می شود. مهمترین بخش هایی که اینترنت اشیاء توانسته است عبارتند از :

خانه های هوشمند
در این زمینه پیشرفت های زیادی در زمینه اینترنت اشیاء صورت گرفته است همچنین شرکت هایی مانند اپل نیز به صورت گسترده و ویژه با ساخت ابزار ها و دستیار های خانه وارد این بخش شده اند. به عنوان مثال دستیار صوتی اپل با نام HomeKit, چند سالی است که وارد خانه ها شده است و می تواند بر اساس دستوران صاحب خانه کارهایی را انجام دهد.

اینترنت اشیاء یا IOT چیست ؟

اینترنت اشیا در داخل خانه ها می تواند با سیستم های امنیتی خانه ها هماهنگ شود. امروزه قفل های اینترنتی بر روی درب منازل نصب می شود. همچنین می توان یخچال تلویزیون و ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، سیستم صوتی و تصویری، سیستم نور و روشنایی و سیستم تهویه هوای خانه ها را به اینترنت اشیاء متصل کرد تا این دستگاهها به صورت خودکار فعالیت های خاصی را انجام دهند.

امروزه از اینترنت اشیاء در بخش پزشکی نیز استفاده می شود

 یکی از مهمترین بخش هایی که اینترنت اشیاء در آن خیلی موفق عمل کرده است بخش نگهداری سالمندان است. در این سیستم ابزارهایی مانند ساعت مچی بر روی دستگاه افراد سالمند نصب میشود. این ساعت ها می توانند ضربان قلب ، فشار خون و دیگر علائم حیاتی سالمندان را به دستگاه های مرکزی و یا حتی پزشکان ارسال کنند. این ساعت همچنین دارای قابلیت مکان یابی و جی پی اس نیز هستند که با استفاده از آن می توان افراد سالمندی که داری آلزایمر نیز هستند به راحتی پیدا شوند.

در بخش های دیگر نیز دستگاه ها و کیت هایی در محل های نگهداری سالمندان نصب میشود که به صورت منظم فرآیند درمان و ارسال دارو ها برای سالمندان را مدیریت می کند.استفاده از سنسور های خاص در داخل محیط و یا بدن افراد سالمند نیز می تواند اطلاعات سلامتی افراد را برای دستگاه ها و همچنین پزشکان ارسال کند.

در سال 2018 از اینترنت اشیاء در بیمارستان ها مراکز درمانی نیز استفاده شده است. هر چند این استفاده همه گر نشده است ما بیمارستان هایی بوده اند که از این سیستم استفاده کرده و بازخورد های خوبی نیز دریافت کرده اند.

سیستم اینترنت اشیاء در سیستم های دیگر مانند سیستم حمل و نقل عمومی ، مترو ها و حتی فروشگاه ها نیز استفاده شده است. همانطور که اعلام شد امروزه بخش های زیادی در دنیا از اینترنت اشیاء استفاده می کنند.

فرقی نمی کند در محل کار باشد یا در منزل شخصی یا در فروشگاهها و بیمارستان ها ، استفاده از اینترنت اشیاء باعث شده است که زندگی راحت شده و صرفه جویی های زیاد در زمان و پول برای کاربران به دست بیاید.استفاده از اینترنت اشیاء در سال های اخیر شد قابل قبولی داشته است و این نظریه که در چند سال آینده بخش مهمی از زندگی ما شود دیگر قابل تردید نیست .


منبع: wikipedia


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.