جوانب مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی در میان جوانان به محبوبیت زیادی دست یافته‌اند. هدف اصلی این سایتها گرد هم آوردن خانواده‌ها و ‏دوستان است. علی رغم هدف مشخص این سایتها، افراد زیادی نیز هستند که از این رسانه سوء استفاده می‌کنند. در این مقاله به ‏برخی از جوانب مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.‏
شنبه، 6 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
جوانب مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی
اکنون شبکه‌های اجتماعی منبع بسیار خوبی جهت برقراری ارتباط به حساب آمده و هدف از ایجاد آنها گرد هم آوردن خانواده و دوستانی است که مدتهای طولانی از آنها بی خبر بوده‌ایم. در حال حاضر سایتهای این چنینی بسیاری در سراسر جهان وجود داشته که بستر و پایگاهی را برای گرد هم آمدن افراد مختلف از اقصی نقاط جهان فراهم ساخته‌اند. این شبکه‌ها همچنین به محلی برای راه اندازی مشاغل کوچک یا حتی تبلیغ نشان‌های تجاری جهت جلب مشتری تبدیل شده‌اند. با این حال، گرایشی که در میان نوجوانان و جوانان به سپری کردن اوقات خود در این شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، بیش از افراد بزرگسال است. این افراد جوان بدون داشتن آگاهی از فوائد و نیز خطرات دنیای شبکه‌های مجازی تمام وقت خود را صرف این شبکه‌ها می‌کنند. همانطور که این شکل از شبکه بندی مزایایی را با خود به همراه دارد، اما ویژگی‌های ناپسندی نیز در آن دیده می‌شود.

در ادامه به برخی از جوانب مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی نگاهی خواهیم انداخت.
 

برخی از جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به طرق مختلف و بسیار، زندگی ما را با تغییرات مثبت همراه ساخته‌اند. اجازه دهید به مهمترین آنها نگاهی بیاندازیم.

* نقش و هدف اصلی شبکه‌های اجتماعی حفظ تعامل راحت و ساده میان افراد است. دوستانی که مدتها از یکدیگر بی خبر هستند می‌توانند از این طریق مجدداً با یکدیگر در تماس بوده و ارتباط خود را به طور دائم حفظ کنند. همچنین با وجود تنظیمات مختلف حفظ حریم خصوصی، فرد می‌تواند پروفایل‌های خود را سفارشی کرده و دوستان و خانواده خود را بر این اساس طبقه بندی نماید و برای راحت ساختن گفتگو و محاورات گروه‌هایی را تشکیل دهد. این سایتها و شبکه‌ها همواره به افراد کمک می‌کنند، بتوانند هر زمان که بخواهند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند، همچنین محاوره و اشتراک گذاری تصاویر و متون را راحت می‌سازند.

* غیر از امکان برقراری ارتباط با دوستان، بسیاری از افراد حتی می‌توانند از طریق این شبکه‌ها با افراد دیگری از کشورهای مختلف دیدار و گفتگو کنند و با فرهنگ و شیوه زندگی آنها آشنا شوند. این رسانه بستر مناسبی جهت آشنایی با افراد مختلف به حساب می‌آید.

* شبکه‌های اجتماعی همچنین امکان برقراری ارزان‌تر ارتباط را برای ما فراهم می‌سازند. از طریق این شبکه‌ها ارائه و تبلیغ ایده‌های کاری و تجاری بسیار ساده است، به این دلیل که فرد می‌تواند فقط با نشستن در خانه توجه مشتریان را به خود جلب  کند.

* این رسانه تبادل اطلاعات را سریعتر از هر رسانه دیگری انجام می‌دهد.

* این شبکه‌ها به کارفرمایان کمک کرده به راحتی نیروی مورد نیاز خود را یافته و همچنین به افراد جوینده کار در پیدا کردن شغل مورد علاقه خود کمک می‌کنند.

* به اشتراک گذاری تصاویر و فیلم‌ها نیز از طریق این سایتها امکان پذیر شده است. آنها به شما امکان ساخت آلبوم و ویدئو و قرار دادن آنها در پروفایل خود را می‌دهند.

* با توجه به امکان و سهولت در به اشتراک گذاری تصاویر و همچنین گپ و گفت، فاصله میان افراد نیز کاهش یافته است.
 

برخی جوانب منفی شبکه‌های اجتماعی

گرچه این سایتها رویهم رفته فوائد و مزایای بسیاری برای افراد به همراه دارند، اما گاهی اوقات هدف اصلی آنها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. اجازه دهید به مضرات و معایب مختلف آنها نگاهی بیاندازیم.

* این سایتها از افراد می‌خواهند که پروفایل و مشخصات شخصی خود را در شبکه‌شان به ثبت برسانند. این پروفایلها با در اختیار گرفتن اطلاعات شخصی ساخته شده بطوریکه می‌توانند توسط افراد ناشناس مورد سوء استفاده قرار گیرند.

* ایجاد پروفایل مستلزم در اختیار قرار دادن برخی جزئیات تماسی و علایق شخصی است که می‌تواند برای جوانان مشکلاتی را بوجود آورد.
بسیاری از افراد از تنظیمات حریم خصوصی بی اطلاع بوده و به طور صحیح از آنها استفاده نمی‌کنند* شبکه‌ها یا سایتهای خاصی وجود دارند که تنظیمات حریم خصوصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که از این طریق فرد می‌تواند تمام اطلاعات شخصی خود را از چشم افراد غریبه مخفی سازد و به گونه‌ای آنها را تنظیم نماید که تنها برای دوستان و آشنایان خود قابل مشاهده باشند. با این حال، بسیاری از افراد از این تنظیمات حریم خصوصی بی اطلاع بوده و به طور صحیح از آنها استفاده نمی‌کنند.

* همچنین بعضی از جوانان تمایل به سوء استفاده از حریم خصوصی یا شخصی افراد دیگر داشته و حتی پروفایل جعلی ایجاد کرده تا برای آنها مشکلاتی را بوجود آورند. در این شرایط، فرد بایستی بلافاصله چنین پروفایلی را مسدود ساخته تا از این طریق مانع از بروز چنین اختلالاتی در حریم خصوصی خود شود.

* کلاهبرداری‌های آنلاین، سرقت هویت، شیادی و غیره از دیگر مشکلات بزرگ و اضطراب آوری هستند که در این سایتها شکل می‌گیرند.

* رسانه اجتماعی موجب می‌شود افراد زمان کمتری را صرف برقراری ارتباط رو در رو با یکدیگر نمایند.

* همچنین امکان هک شدن حساب کاربری شما وجود دارد. این امر می‌تواند مشکل بزرگی به حساب آید، به این دلیل که هکر ممکن است تصاویر نامناسب یا پیغام‌هایی را از طریق حساب کاربری شما به شبکه اجتماعی‌تان ارسال نماید. جهت ممانعت از این امر، فرد بایستی به طور مداوم تنظیمات حریم خصوصی را بررسی کرده و هر چند وقت یکبار رمز عبور خود را تغییر دهد.

* احتمال کسب نمرات کمتر در دانش آموزانی که به طور مفرط از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند نیز بیشتر است.

* در خصوص آخرین مورد و البته نه کم اهمیت‌ترین آنها بایستی بگوییم که میلیونها نفر از سراسر جهان به این شبکه‌ها اعتیاد پیدا کرده و معمولاً اهداف سازنده‌ای را در این شبکه‌ها دنبال نمی‌کنند. در نتیجه وقت پر ارزش زیادی را به هدر می‌دهند، اوقاتی که می‌توانستند جهت انجام کاری بهتر صرف شوند.
حفظ دقیق و سختگیرانه حریم خصوصی و عدم ایجاد مزاحمت برای حریم خصوصی افراد دیگر جهت پیشگیری از هر گونه اعمال نادرست ضروری استافراد در تمام سنین می‌توانند در این شبکه‌های اجتمایی مشارکت نمایند. با این حال، حفظ دقیق و سختگیرانه حریم خصوصی و عدم ایجاد مزاحمت برای حریم خصوصی افراد دیگر جهت پیشگیری از هر گونه اعمال نادرست ضروری است. این سایتها به هدف گرد هم آوردن افراد با منافع و علایق مشترک و حتی جهت تبلیغ یک ایده‌ کاری خلاقانه به افراد در سراسر جهان شکل گرفته‌اند. در صورت کسب اطمینان از هویت و اصالت چنین سایتها و شبکه‌هایی، فرد می‌تواند هدف واقعی و پتانسیل این وب سایتها را درک نماید.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.