کنترل خشم
در ادامه روایت هایی را درباره فرونشاندن خشم می خوانید.
دوشنبه، 8 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
(وَ حـَلِّنـی بـِحـِلْیـَةِ الصـّالِحـیـنَ وَ اَلْبِسْنی زینَةَ الْمُتَّقینَ فی بَسْطِ الْعَدْلِ وَ کظْمِ الْغَیظِ وِ اِطْفاءِ النّائِرَةِ)[1]
بـار الهـا! مـرا بـه زیـور صـالحـان بـیـارای و زیـنـت مـتـّقـیـن را بـر مـن بـپـوشـان، تـا عدل را گسترش دهم و خشم را فرو نشانم و شعله های سوزان دشمنی را خاموش سازم.
فـرو نـشاندن، آتش خشم یکی از صفات پسندیده ای است که اولیای گرامی اسلام در باره آن سفارشهای قابل توجّهی دارند. امام محمد باقر علیه السلام فرمود:
(مـَنْ کـَظـَمَ غـَیـْظـاً وَ هـُوَ یـَقـْدِرُ عـَلی اِمـْضـائِهِ، حـَشـَی اللّهَ قـَلْبـَهُ اَمـْنـاً وَ ایـمـانـاً یـَوْمـَ الْقِیامَةِ)[2]
هـر کـس خـشـم خـود را فرو نشاند، در حالی که می تواند آن را اظهار کند، خداوند، در روز قیامت قلب او را از ایمنی و ایمان پر می کند.
آن بـزرگواران خود نیز، الگوهای عملی فرونشاندن آتش خشم برای مردم بودند. روزی کنیز امـام زین العابدین علیه السلام روی سر آن حضرت آب می ریخت بر اثر غفلت او، ظرف آب از دسـتـش رها شد و به سر ایشان خورد و آن را شکافت و خون جاری شد. حضرت سر بلند کرد و وی را نـگـریـسـت. کـنـیـز قسمتی از یک آیه را که حاوی ستایش از دارندگان صفت (کظم غیظ) بود، خواند:
(وَالْکاظِمینَ الْغَیظَ)
آنان که خشم خویش را فرو می نشانند.
آن حضرت فرمود: (خشم خویش را فرو نشاندم. ) کنیز چنین ادامه داد:
(وَالْعافینَ عَنِ النّاسِ)
و آنان که از لغزش مردم در می گذرند.
امام فرمود: (من هم تو را بخشیدم و از خطایت در گذشتم. ) کنیز باز هم ادامه داد:
(وَاللّهُ یحِبُّ الُْمحْسِنینَ)[3]
و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
حضرت فرمود: برو؛ تو در راه خدا آزاد هستی. [4]
گـفـتـنـی اسـت کـه فـرو نـشـانـدن هـیـجـان درونـی و آتـش خـشـم بـه مـعـنای عفو و اغماض طرف مـتـقـابـل نـیـسـت، بـلکـه عـفـو، خـود فـضـیـلت دیـگری است که به آن خواهیم پرداخت. مقصود از فـرونـشـانـدن خـشـم ایـن اسـت کـه انـسـان خـشـم بـاطـنـی خـود را بـرون نـیـفـکـنـد و خـود بـه اعـمـال خشم و انتقامجویی دست نزند و پس از واپس زدن این هیجان اگر فرد خطاکار را شایسته عـفـو مـی دانـد، از او بـگـذرد و گـرنـه او را از طـریـق قـانـون و مـحـکـمـه عـدل مـجـازات کـنـد و اگـر جـای احـسـان بـود آن را مـعـمـول دارد، چـنـان کـه حـضـرت سـجـّاد(ع ) مراحل سه گانه را در سرگذشت یادشده یکی پس از دیگری به اجرا درآورد.
پی نوشت ها:
[1] صحیفه سجّادیه ، دعاى مکارم الاخلاق .
[2] بحارالانوار ، ج 7 ، ص 303 .
[3] آل عمران (3) ، آیه 134 .
[4] تفسیر نورالثقلین ، ج 1 ، ص 390 ، چاپ علمیّه قم .
منبع: حوزه نت
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
عنوان جدید کلاهبرداری با موضوع همستر کامبت
همستری که شما را به آرزویتان میرساند!
اپلیکیشن تلگرام با چه هدفی بازی همستر را راهاندازی کرد؟
تاثیر بازی همستر به شبکه برق کشور
کلیک کن، پولدارشو!
از تفاوت بازی های «همستر کمبات»، «نات کوین » به چه میزان با خبر هستید؟
نظر پلیس فتا درباره بازی همستر
با همستر ثروتمند شوید!
بحران اقتصادی و ارتباط آن با اقبال به بازی همستر
انتخابات حماسه سبز حضور
بیشترین بازدید هفته
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
متن زیارت عاشورا با خط درشت به همراه ترجمه + صوت
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن
پیش شماره شهر های استان تهران
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
سمبل پرندگان و معانی آنها
پیش شماره شهر های استان گیلان
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
از عملکرد نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه میدانید؟!
کلیپ تکمیل حماسه
استوری ولادت امام موسی کاظم علیه السلام
عنوان جدید کلاهبرداری با موضوع همستر کامبت
همستری که شما را به آرزویتان میرساند!
اپلیکیشن تلگرام با چه هدفی بازی همستر را راهاندازی کرد؟
تاثیر بازی همستر به شبکه برق کشور
کلیک کن، پولدارشو!
از تفاوت بازی های «همستر کمبات»، «نات کوین » به چه میزان با خبر هستید؟
نظر پلیس فتا درباره بازی همستر
با همستر ثروتمند شوید!
بحران اقتصادی و ارتباط آن با اقبال به بازی همستر
انتخابات حماسه سبز حضور
چرا آیه اکمال دین در روز غدیر نازل شده است؟