عوامل مؤثر بر ازدواج (قسمت دوم)

با نگاهی به پاسخهای متأهلان مشخص می شود که مهم ترین دلیل سردی روابط آنها بعد از ازدواج، «شناخت نداشتن به همسر و آشنا نبودن با خصوصیات فردی و خانوادگی یکدیگر» بوده است
دوشنبه، 8 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل مؤثر بر ازدواج (قسمت دوم)
با توجه به شرایط فرهنگی جامعه امکان آشنایی و ارزیابی همسر، قبل از ازدواج کم است و تلاش برای رفع این مشکل در حدود اسلامی امری لازم و ضروری می باشد. موافقت اکثر پاسخ دهندگان با تأسیس دفتری برای مشاوره ازدواج در دانشگاهها زیر نظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تأیید دیگری بر این واقعیت است که دانشجویان برای انتخاب همسر مناسب خود نیاز به کمک و راهنمایی دارند. و اینگونه دفاتر یا راه حل های کاربردی دیگر می توانند این نیاز آنان را رفع نمایند، به خصوص دانشجویان پزشکی به دلیل مدت طولانی تر تحصیل در مکان مقدس دانشگاه نیاز به وجود چنین نظامی را بیشتر حس کرده اند.
 
بیش از ۹۵٪ دانشجویان با نامزدی قبل از ازدواج موافق بوده اند که باز هم تأیید دیگری است بر این مدعا که جوانان نیازمند شناخت و آشنایی با همسر آینده خود هستند و علمای اسلام و مسئولان محترم باید با در نظر گرفتن اصول دین و مذهب، شرایطی را در این خصوص فراهم کنند. در پاسخ به یکی دیگر از سوالهای پرسشنامه مدت مناسب نامزدی حدود ۹ ماه از سوی دانشجویان پیشنهاد شده که با توجه به شرایط تحصیلی آنها مدت مناسبی به نظر می رسد.
 
با نگاهی به پاسخهای متأهلان مشخص می شود که مهم ترین دلیل سردی روابط آنها بعد از ازدواج، «شناخت نداشتن به همسر و آشنا نبودن با خصوصیات فردی و خانوادگی یکدیگر» بوده است. پس باردیگر تأکید می شود که فراهم آوردن نظامی هدف دار برای کمک به جوانان در شناخت همسر آینده لازم است.
 
از جانب دیگر ازدواج موقت به عنوان یک راه حل منطقی برای حل مشکلات ازدواج دانشجویان محسوب نمی گردد، چرا که در صورت اشاعه این ست تنها برخی نیازهای جوانان برطرف می گردد و هرگز نیاز به داشتن یک مونس و هم درد که شدیدا جوانان را آزار می دهد حل نخواهد شد. و از طرف دیگر، جامعه نیز این ست را نخواهد پذیرفت. پاسخهای مجردها نشان می دهد که خانم ها به شدت با آن مخالفند اما خانم های متأهل مخالفت کمتری با این امر دارند ولی مردان مجرد و متأهل عمدتأ آن را راه حل خوبی می دانند که جامعه آن را نمی پذیرد.
 
یکی از مشکلات دانشجویان پزشکی، ازدواجشان با یکدیگر است. مدت تحصیلی طولانی و آینده شغلی مشترک و توقعات نسبت یکسان جامعه از زنان و مردان پزشک باعث می گردد ازدواج پزشکان و دانشجویان پزشکی اهمیت بیشتری بیابد، ولی از طرف دیگر مسئولیت سنگین زنان پزشک در جامعه همراه با وظایف بسیار حساس آنان به عنوان رکن اساسی خانواده باعث می شود مشکلات ازدواج پزشکان خود را نمایان کند. در پژوهش انجام شده، امتیازهای محاسن و مشکلات ازدواج پزشکان با یکدیگر تقریبا برابر به دست آمده که متأهلان معتقدند ازدواج پزشکان با یکدیگر ناموفق تر است.
 
آگاهی دادن به دانشجویان و بیان واقعیت‌های موجود و ترغیب آنان به ازدواج با یکدیگر از مهم ترین فعالیت هایی است که در این راستا باید انجام پذیرد. بر اساس نتایج به دست آمده، خانم های پزشک تمایل بیشتری برای ازدواج با همسر پزشک از خود نشان داده اند و با توجه به مسئولیت سنگین در امر طبابت و موقعیت اجتماعی ایشان به نظر می رسد بهترین همسر برای خانمهای پزشک، همکارانشان می باشند ولی با توجه به فرصت ناکافی خانم های پزشک برای پرداختن به وظایف خانوادگی به خصوص تربیت فرزندان و همچنین کمرنگ شدن نقش ایشان به عنوان همسر در ثبات پایه های نظام خانواده، دانشجویان پزشکی مرد تمایل کمتری به اینگونه ازدواجها نشان می دهند. بررسی علل طلاق های زیاد در بین پزشکان نیر گواهی بر این مدعاست.
 
به نظر می رسد با توجه به شرایط اجتماعی موجود جامعه باید با برنامه ریزی‌های منسجم و هدفدار سطح آگاهی دانشجویان به خصوص خانم ها درباره نقش ایشان در خانواده اعتلا یابد و هم چنین شرایطی فراهم شود تا ازدواج دانشجویان هم رشته به خصوص پزشکان تسهیل گردد و البته نکته بسیاز مهم دیگر آن است که مسئولیت شغلی زنان پزشک در جامعه به گونه ای تنظیم گردد تا بتوانند وظایف خود را به عنوان همسر و مادر در خانواده بهتر ایفا نمایند.
 
پاسخ های پیرامون معیارهای انتخاب همسر و صفات ایده آل نکات بسیار دقیق و ارزشمندی را نشان می دهد. تمام گروه های پاسخ دهنده اعم از زنان و مردان، مجردین و متأهلین، دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی صفات و معیارهایی را ترجیح داده اند که ابعاد معنوی و ارزش های فرهنگی دارد. انتخاب اصالت خانوادگی به عنوان مهم ترین معیار انتخاب همسر در مردان و تفاهم اخلاقی به عنوان مهم ترین معیار انتخاب شوهر در زنان گویای این واقعیت است. برای مردان زیبایی همسر به عنوان یکی از معیارهای مهم مطرح گردیده است. و دراین مورد بین افراد متأهل و مجرد تفاوت زیادی وجود ندارد. اما این نکته را متذکر شد که صفاتی مانند وفاداری و با ایمان بودن از نظر پاسخ دهندگان اهمیت بیشتری دارند و نکته قابل توجه آن است که زنان متأهل دقیقا همان صفاتی را ارجح دانسته اند که زنان مجرد نیز به عنوان معیارهای اصلی انتخاب کرده اند. به طوری که هر دو گروه به وفاداری، مسئولیت پذیری و با ایمان بودن شوهران خود اهمیت ویژه ای داده اند. از معیارهای مهم مردان مجرد در انتخاب همسر پایبندی به اصول اعتقادی است که تطابق قابل ملاحظه ای با نظر مردان متأهل دارد. این دو گروه همچنین اصالت خانوادگی و تفاوت سنی مناسب را از صفات اساسی در انتخاب همسر می دانند. زنان مجرد و متأهل نیز بر همین اصول تأکید دارند. البته در مقایسه با پاسخ های سوالهای دیگر باید گفت که متأهلین در نیل به این هدف کاملا موفق نبوده اند. و مجردین نیز روش کاربردی دست یابی به آن را تا حد زیادی ممکن ندانسته. از مجموع بحث درباره معیارها و صفات منتخب پاسخ دهندگان برای انتخاب همسر برمی آید که جوانان تحصیل کرده در انتخاب های خود بهترین و متعالی ترین صفات دینی و انسانی را مد نظر قرار میدهند ولی در راه کسب آن با مشکلات عدیده ای دست به گریبانند که به نظر می رسد اولیای امور و خانواده ها می باید در این زمینه دقت نظر و کارایی بیشتری از خود نشان دهند و با گشودن مسیرهای مناسب زمینه را برای عملی شدن افکار و خواسته های جوانان به خصوص دانشجویان در انتخاب همسر فراهم آورند.
 
از سؤال های بسیار جالب که پاسخ های آن مؤید نکات مثبت فراوانی می باشد این سؤال است که دلیل های افزایش علاقه مندی همسر چیست؟ زنان و مردان هردو بر این نکته اذعان داشته اند که از عوامل مؤثر در تحقیق این امر شناخت بیشتر آنان از یکدیگر در طی زندگی زناشویی بوده است و رعایت اصول اعتقادی و مذهبی از دیگر علل است که در مردان سبب افزایش علاقه مندی به همسران شده است. زنان صداقت و بی ریا بودن همسر را از عوامل بسیار مؤثر در تحکیم بنیان خانواده دانسته و تفاهمی را که در طی زندگی مشترک حاصل شده بسیار مهم می دانند. و مردان احترام زنانشان به شخصیت خود و خانواده شان را از نکات بسیار مهم در افزایش علاقه مندی به همسرانشان می دانند.
ادامه دارد..
 
منبع: دخترانه، مهدی نیک خو، مؤسسه بوستان کتاب،چاپ اول،قم 1393


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.