زنان برای مدیریت به دنیا آمده اند

زنان بیشتر از مردان به تقسیم قدرت، تشویق به مشارکت فزونتر و تقویت حس خودباوری کارمندان تمایل دارند.
چهارشنبه، 3 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زنان برای مدیریت به دنیا آمده اند
همانگونه که زنان، بیشتر به مقام‌های مدیریتی عالی تر ارتقاء می یابند، پژوهشگران در تفاوت های رهبری زنان و مردان تحقیق کرده اند. «جودی روزنر» فوق لیسانس مدیریت دانشگاه کالیفرنیا بر اساس مشاهدات خود می گوید: زنان بیشتر از مردان به تقسیم قدرت، تشویق به مشارکت فزونتر و تقویت حس خودباوری کارمندان تمایل دارند. بسیاری از کسانی که وی درباره آنها تحقیق کرده معتقدند هنگامی که افراد دون پایه حس خوبی درباره خود داشته باشند، به خوبی عمل میکنند و زنان بیشتر این حس را پرورش می دهند. در تفاوتی بارز، مدیران مرد رسمی تر رفتار می کنند و بیشتر به سلسله مراتب اهمیت می دهند.
 
در سال ۱۹۷۸ میلادی، خانم «پنی دین» از کالیفرنیا رکورد جهانی شنا در کانال انگلیس را ثبت کرد و خانم «لین کوکس» تنها کسی است که توانست از تنگه «برینگ» شنا کند. شاید دلیل برتری زنان در رقابت های استقامت شنا وجود چربی بیشتر در سطح بدنشان باشد. این چربی اضافی در آبهای سرد، گرمای بدن را حفظ می کند و توان غوطه خوردن بر سطح آب را افزایش می دهد.
 
کریستین ولز» استاد تربیت بدنی دانشگاه «آریزونا» اظهار می دارد که وجود چربی جلدی باعث می شود زنان در سطح بالاتری از آب قرار گیرند. البته در بسیاری از موارد، علم هنوز نتوانسته تفاوت های ذاتی میان زنان و مردان را از تفاوت هایی که توسط جامعه ایجاد می شود، تشخیص دهد و به خاطر بسپارد که نتایج پژوهش های ذکر شده میانگین های کلی را منعکس می کند. به عبارت دیگر، همیشه مواردی وجود دارد که مردان در آنها بهتر از زنان عمل می کنند، اما به نظر می رسد که تحقیق توضیح می دهد که زنان از چه چیزهایی بیشتر تعجب می کنند، چرا شوهران نمی توانند صدای گریه کودک را بشنوند؟
 
نوجوانی و جوانی، حساس ترین دوران زندگی یک انسان است. بیشترین انرژی فرد، در این زمان به منصه ظهور می رسد. ورود تدریجی وی به عرصه اجتماع که تفاوت های آشکاری با محیط خانواده و آشنایان دارد، مسائل روزافزونی برای وی به وجود می آورد. با ورود به دوره نوجوانی نیازهای روحی و جنسی جدید وی شکفته می شود و در دوران جوانی با مفهوم استقلال در ابعاد مختلف آن آشنا می شود. ورود به بازار کار، نیاز به ایجاد خانواده، احساس مفید بودن در اجتماع و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی مضامینی هستند که هرکدام در جای خود ارضا شده و جوان را با امید و خوش بینی به آینده همراه می کنند. در عین حال، تجربه کم جوان، وی را در برخورد با مشکلات بیش از دیگران متأثر ساخته و فراز و نشیب روحی و روانی زیادی در وی ایجاد می کند.
 
جامعه ایران در مقایسه با سایر جوامع، جوان است و نزدیک نیمی از آن، در محدوده نوجوانی و جوانی هستند. گذشته از این، گذر از جامعه سنتی با سنت‌ها و روش های ویژه آن به جامعه جدید با شرایط و نیازهای تازه، حساسیت های فراوانی را در جامعه ایجاد کرده است.
 
جوان از یک سو، با ست های جا افتاده کهن روبه رو است و از سوی دیگر با تحولات سریع دنیای امروز و موج وسیع تبلیغات آن. نوجوان و جوان امروزی چه دختر و چه پسر برخلاف گذشته، از اوان کودکی با آموزش در مدرسه و ورود به عرصه اجتماع ارتباط روزافزونی با دیگران برقرار می کند.
 
مطالعه کتاب‌ها و نشریات از یک طرف و تماشای تلویزیون و استفاده اینترنت از سوی دیگر، تأثیر زیادی در روحیات و نیازهای او به جای می گذارد. نقش تبلیغات در رسانه های غیر مجاز نیز حداقل در شهرهای بزرگ بسیار وسیع است. این دوگانگی به طور طبیعی جوان را به معارضه با پدر و مادر، نسل های قدیمی و عرفهای آنها وارد می کند و در چند دهه گذشته با بازتر شدن جامعه و رسوخ بیشتر نهادها و عناصر جامعه جدید این تعارضات رو به گسترش بوده است.
 
مشکلات اقتصادی دو دهه اخیر نیز مسئله را پیچیده تر کرده است. بر مبنای اطلاعات موجود، بیش از دو سوم بیکاران کشور، جوان هستند و پدیده بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها نیز رو به گسترش است. از یک طرف مشکلات اقتصادی ازدواج را مشکل تر ساخته و سن همسرگزینی بالاتر می رود و از طرف دیگر گسترش ارتباطات در سطح جامعه نیازهای جوانان را دامن می زند. جوش و خروش در سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی که مشارکت وسیع قشرهای مختلف به ویژه جوانان را در همه ابعاد اجتماعی - سیاسی به همراه داشت، تا مدتی بر پیچیدگی های دوران گذار فعلی تسلط داشت و کاهش توقعات در ابتدای ازدواج که ناشی از اوج گیری ارزشهای انقلابی بود، برای چند سال این معضل پیچیده را کم اثر کرده بود. به تدریج و به ویژه پس از پایان دوران دفاع مقدس وکم رنگ شدن ارزشهای انقلابی مسائل جوانان مجددا طرح شده و هر روز پیچیدگی بیشتری می یابد.
 
جوان امروزی از یک طرف در فعالیت سیاسی و اجتماعی روز مشارکت زیادی ندارد، از طرف دیگر هم غرب و ارزشهای دنیای مدرن به سوی او تاختن آورده است. در درون اجتماع و از سوی رسانه های گروه کمکی نمی بینند و مشکلات پیچیده اقتصادی و بیکاری موجود، امید به زندگی و آینده بهتر را کمرنگ کرده است. به همین جهت احساس گمشدگی و تنهایی، او را در برگرفته و با اضطراب و نگرانی روزافزون به معضل بی هویتی دچار شده است.
 
جوان در برابر مخالفت های پر سروصدای روز که از ناحیه برخی مطبوعات و گروه های خودباخته صورت می گیرد، واکنش هایی در بسیاری از موارد نسنجیده و فکر نشده از خود بروز می دهد، به نحوی که معضل را بیش از پیش پیچیده می کند. همه ناظران و اندیشمندان آگاه بر این باورند که حل مشکلات و معضلات جوانان با فراهم کردن زمینه های مناسب کار و تولید و اشتغال و مشارکت آنان در عرصه های مختلف اجتماعی امکان پذیر است.
 
منبع: دخترانه، مهدی نیک خو، مؤسسه بوستان کتاب،چاپ اول،قم 1393


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.