تعهد اخلاقی دو همسر (قسمت اول)

ادامه زندگی همسری، همراه نشاط و امیدواری، در گرو رعایت آنهاست و هم آنها هستند که زینت بخش زندگی زناشویی محسوب می شوند و آن را از صورت خشک و مادی آن که نوعی مبادله و داد و ستد جلوه می کند، خارج می سازند.
دوشنبه، 8 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعهد اخلاقی دو همسر (قسمت اول)
علاوه بر یک سلسله تعهدات و مقررات مالی که معمولا از نظر تأمین وسایل لازم برای زندگی همسری از طرف شوهر تعهد می شود و نیز کوشش طرفین برای ارضای تمایلات جنسی مشروع یکدیگر که جوابگوی نیازهای متعارف در زندگی زناشویی است، یک سلسله مسائل مهم تر و اساسی تر نیز در زناشویی مطرح است که آشنایی طرفین ازدواج با آن مسائل و سعی در رعایت آنها در درجه اول اهمیت قرار دارد. و در حقیقت ادامه زندگی همسری، همراه نشاط و امیدواری، در گرو رعایت آنهاست و هم آنها هستند که زینت بخش زندگی زناشویی محسوب می شوند و آن را از صورت خشک و مادی آن که نوعی مبادله و داد و ستد جلوه می کند، خارج می سازند.در تعالیم اسلامی این حقوق و مسئولیت ها در دو جمله زیر خلاصه شده:

١. اعتماد به یکدیگر، که از آثار عملی آن تلاش و تعاون در راه سبک کردن فشارهای زندگی از جانب طرفین است.
 
۲. پرهیز از آنچه موجب ایجاد خلل در خوش بینی و اعتماد طرفین به یکدیگر است.
 
در روایات اسلامی بهترین همسر کسی است که در دوستی خالص و به تعبیر روایات اسلامی «ودود» باشد. همسری که در حوادث روزگار و انجام دادن مسئولیتهای زندگی، چه مادی و چه معنوی، معین و یاور همسرش باشد، نه این که با اعمال و رفتار خود موجب شود که فشار زندگی بر دوش همسرش بیشتر سنگینی کند و او را فرسوده سازد.
 

نامه یک زن امریکایی به زن لبنانی

تقدیم به خواهر مسلمانم، موضوع حمله اسرائیل به لبنان مورد توجه خانواده‌های امریکایی قرار گرفته است و درباره آن بحث می کنند. من به چشم خود تجاوز صهیونیستها به لبنان را دیدم. اما چیزهای دیگری هم دیدم: من، تو (زن لبنانی) را دیدم که همراه فرزندان خود برای زندگی تلاش میکنی. لباس های ساده شما را که در عین سادگی نشان دهنده حجب و عفت شماست قابل مشاهده بود. زیبایی شما برای من نمایان بوده، اما نه فقط زیبایی ظاهری، که زیبایی درونیتان را می دیدم! با دیدن شما یک احساس قوی به من دست داد.
 
من از تجربه وحشتناک و جنایت های جنگی بر ضد مردم لبنان احساس خوبی ندارم. این مردم مورد حمله کسانی قرار گرفتند که با ما نیز دشمنی دارند. متأسفم که نمی توانم به این مردم کمک کنم، اما قدرت، زیبایی، نجابت و مهم تر از همه خوشحالی شما را تحسین میکنم. آری، این قدرت ایمان شماست که باعث شده تا در زیر بمباران بی امان صهیونیست ها از ما زنان آمریکایی شاداب تر باشید! چرا که شما هنوز با طبیعت زنانه خود زندگی میکنید؛ زندگی ای که برای زنان ساخته شده است. من هم تا دهه ۱۹۶۰ به آن نوع زندگی عادت داشتم تا این که بمباران همان دشمن ما را نشانه رفت. اما این بمباران متفاوت بود. ما هدف حمله های مهمانی قرار گرفتیم که آغشته به فساد اخلاقی بودند. آنها اخلاق و عفت ما را نشانه رفته بودند، اما این حمله بسیار نامحسوس بود.
 
صهیونیست‌ها به ما از هالیوود حمله کردند، اما نه با هواپیماهای جنگنده یا تانک های دست ساخته خودمان، بلکه با رسانه ها و مطبوعات و سینما. این را بگویم که به طور حتم پس از اینکه زیرساختهای کشورتان را منهدم کردند، به شما نیز به این شیوه حمله خواهند کرد. هیچ دلم نمی خواهد این اتفاق برای شما بیفتد، چون در این صورت شما نیز همچون ما احساس پوچی و حقارت خواهید کرد. اما اگر به سخنان آنان که قبل از شما این احساس حقارت را تجربه کرده اند گوش فرا دهید، می توانید از آن وضعیت در امان بمانید. همه تولیدات هالیوود بسته هایی از دروغ و تحریف واقعیت هاست. تولیدکنندگان محصولات هالیوود، رفتارهای سکسی را به عنوان رفتارها و سرگرمی های بی ضرر نشان می دهند، چون می خواهند بافت اخلاقی جوامع را از بین برده و بدین طریق برنامه های سمی و زهرآلود خود را در آن جوامع اجرا کنند. خواهش میکنم زهر آنها را نخورید، چون این زهر، پادزهری ندارد. یک بار اگر آن را خوردید، گرچه ممکن است التیام پیدا کنید، شما دیگر آن آدم سابق نیستید.

پس هر چه می توانید از آن دوری کنید. آنها سعی خواهند کرد شما را با برنامه‌های تلویزیونی و ویدیوئی اغوا کنند. در ظاهر، ما زنان آمریکا را خوش بخت و خرسند نشان خواهند داد، که از پوشیدن لباس هایی همچون زنان فاحشه، و نداشتن خانواده و... به خود می بالیم، اما باور کنید بیشتر ما از این نوع زندگی ناخرسندیم. میلیونها نفر از ما مصرف کنندگان دائم داروهای ضد افسردگی هستیم. از شغل هایمان متنفریم. شبها به روی مردانی که به ما اظهار علاقه کرده و پس از بهره بردن حریصانه، ما را به حال خود رها می کنند، فریاد میکشیم، اما آنها هیچ اهمیتی به ما نمی دهند.۱ صهیونیست ها می خواهند خانواده های شما را از هم بپاشند و شما را به داشتن فرزندان کمتر متقاعد کنند. آنها خانواده را بردگی، مادری را اسباب مصیبت و آفت، پاکی و نجابت را عقب ماندگی و معرفی می کنند. آنها از تو میخواهند تا خود را هرچه ارزان تر بفروشی و ایمان و عقیده ات را فراموش کنی. آنها شبیه مار خوش خط و خالی اند که حوا را با سیب فریب می دهند، اما فریب آنها را نخور و سیب را گاز نزن. من شما را همچون گوهرهای گرانبها، طلاهای خالص یا مرواریدهای ارزشمند مینگرم که در کتاب مقدس ( ۱۳ : ۴۵) Matthew از آنها سخن رفته است.
 
همه زنان مرواریدهای ارزشمند هستند اما برخی از ما، در ارزش مرواریدمان تردید کرده و آن را بسیار ارزان و در واقع به هیچ فروختیم! مدل های طراحی شده در گنداب غرب را به شما القا می کنند و میگویند: با ارزش ترین دارایی شما جنسیت و تمایلات جنسی شماست. اما پوشش زیبا و حجاب شما در واقع مهیج تر از هرگونه مدل غربی است، چرا که این پوشش، شما را به طور معماگونه پشت چادر نگه داشته و از طرف دیگر نشان دهنده عزت نفس و اعتماد به نفس شماست.
ادامه دارد..
 
منبع: دخترانه، مهدی نیک خو، مؤسسه بوستان کتاب،چاپ اول،قم 1393


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.