هنرهای زیبا چیست؟

هنرهای زیبا یا هنرهای زشت؟ هنرهای زیبا را از آن رو زیبا می گویند که ارزش های زیبایی شناسی در آنها بسیار اهمیت دارد. هنرهایی از جمله، معماری، نقاشی، شعر، موسیقی، گرافیک و مجسمه سازی را در این دسته قرار می دهند. با ما همراه باشید تا با هنرهای زیبا بیشتر آشنا شویم.
چهارشنبه، 17 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
هنرهای زیبا چیست؟

هنرهای زیبا چیست؟

تقریبا کلمه هنرهای زیبا به گوش همه خورده است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که هنرهای زیبا یعنی چه؟ چرا به این هنرها زیبا می گویند؟ زیبایی یعنی چه؟ با ما همراه باشید تا به تمام این سوال ها پاسخ مناسب بدهیم. دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران را باید بشناسید. در این دانشکده رشته های هنری از جمله هنرهای تجسمی، هنرهای کاربردی، هنرهای مفهومی و غیره تدریس می شود. به تمام این هنرها، هنرهای زیبا می گویند. در حالت کلی تر می توان گفت که هنرهای زیبا یا Fine arts یا صنایع مستظرفه به هنرهایی گفته می شود که پشت همه ی آنها دلایل زیبایی شناسانه به کار رفته است و کاربردی بودن و نبودن آنها در درجه دوم اهمیت قرار دارد. بهتر است این گونه بگوییم این هنرها به خاطر خودشان بوجود آمده اند و نه به خاطر هیچ چیز دیگر!


هنرهای زیبا چیست؟


هنرهای زیبا یعنی کدام هنرها؟

تعداد بسیار زیادی هنر تا کنون تحت عنوان های مختلف شناخته شده اند. کدام یک از آنها در گروه هنرهای زیبا قرار می گیرند. این تشخیص را اینگونه انجام دهید که هنرهای زیبا مقاصد زیبایی شناختی دارند. در هنرهای زیبا ی اصل و مفهوم وجود دارد که رعایت می شود. از جمله هنرهای زیبا می توان به نقاشی، معماری، موسیقی، مجسمه سازی، گرافیک و غیره اشاره کرد. 
 

هنرهای دوبعدی

منظور از هنرهای دوبعدی، نوع متعارف ارائه ی محصول هنری می باشد. از جمله هنرهای دو بعدی می توان به نقاشی، تصویر سازی، خوشنویسی و عکاسی اشاره کرد. 

نقاشی: نقاشی زیرشاخه ای از هنرهای زیبا است که در خود سبک ها و زمینه های کاری بسیار مختلفی دارد. امروزه نقاشی را با دیگر هنرها ترکیب می کنند. همانطور که در کلاژ مشاهده می کنید، نقاشی های برجسته، محصول کار هنرمند هستند. نقاشی را اغلب بر روی بوم و با رنگ می کشند. 

تصویرسازی: تصویرسازی و یا تصویرگری از دیگر شاخه های هنرهای زیباست که فرم های بصری و مفهومی را برای القای ساده از یک داستان یا شعر یا انیمیشن ارائه می دهد. تصویرسازی یکی از حرفه های سخت است که انگیزه و خلاقیت بالایی از هنرمند می طلبد. 

خوشنویسی: خوشنویسی در ساده ترین تعریف، به معنای هنر زیبا نوشتن است. عده ای میگویند خوشنویسی را نباید در زمره هنر محسوب کرد. اما روز به روز بیشتر از جنبه های هنری این شاخه رونمایی می شود. چرا که خوشنویس تنها یک متن را زیبا نمی نویسد بلکه درآمیختن ارزش های زیبایی شناختی در کار بسیار اهمیت دارد و به اثر خاصیت هنری می بخشد. 

عکاسی: هنر ثبت کردن و ایجاد یک تصویر. همه ی ما عکاسی را بارها در عمر خود تجربه کرده ایم، اما آیا همه ما هنرمند عکاسی هستیم؟ پس حتما تعاریف و خصوصیاتی وجود دارد که اثر هنری باید شامل آن شود تا بشود نام فرد را عکاس و هنرمند گذاشت. 


هنرهای زیبا چیست؟

تندیس گری

تندیس گری و مجسمه سازی را اکثرا با هم نام می برند، اگر چه در میان آنها تفاوت هایی وجود دارد. به هنر ریخت دادن و شکل دادن به اشیا،
مجسمه سازی می گویند. ماحصل این هنر، یک مجسمه و تندیس است. این دو شاخه از هنرهای زیبا را هنرهای سه بعدی نیز می نامند. 
 

تئاتر

 تئاتر، که یکی از هنرهای اصیل و قدیمی است نیز جزو هنرهای زیبا است. تئاتر زیر شاخه ی هنرهای نمایشی است. هنر تئاتر بر حسب نمایشنامه، زمان برگزاری، مخاطب و نوع اجرا، سبک های مختلفی دارد. 
 

سینما

داستان و فیلمنامه ای که به روایت دوربین و تصویر درمی آید. هنر هفتم که امروزه بر دیگر هنرها تاثیرات خاصی گذاشته است. این هنر در میان مخاطبان از اهمیت و محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و البته که جزو هنرهای زیبا به حساب می آید.
 

معماری

 هنر طراحی و ساخت بنا با توجه به نیازهای انسان هاست. معماری از ابتدای پیدایش بشر بوده است. درون مایه ی اصلی آن که توجه به رفع نیازها و تامین آرامش و آسایش است در طول زمان تغییر نکرده است. هنر معماری به جرات می توان یکی از پیشقدم ترین هنرهای زیبا دانست. 
 

موسیقی

 یکی دیگر از شاخه های هنرهای زیبا است. این هنر نیز با پیدایش انسانها بوده است و انسان از همان ابتدا با هرآنچه در طبیعت می شنیده و دم دست بوده است در صدد ایجاد نوای دل انگیز درآمده است. امروزه موسیقی در دو بخش تئوری و عملی قابل بحث است. هنرمندان موسیقی باید در هر دو بخش به تبحر برسند. در جدیدترین تعریف، موسیقی را به صداهای دل انگیزی می گویند که آگاهانه تولید می شود و ارزش های زیبایی شناختی دارد. 

هنرهای زیبا چیست؟


زیرشاخه های هنرهای زیبا

هنرهای مفهومی
 این هنر را با نام هنرهای معاصر نیز می شناسند. آنگونه که ایده در راستا و در ارتباط مستقیم با مفهوم است. هنرهای مفهومی در پی ایجاد تامل و درنگ در مخاطبان خود هستند. 
 

همه چیز در مورد هنرهای زیبا

در حالت عامه و کلی به هنرهایی که ویژگی های زیبایی شناسانه آنها بر جنبه های کاربردی آن غلبه دارد، هنرهای زیبا می گویند. مفهوم هنرهای زیبا به قرن هجدهم میلادی برمی گردد. چرا که قبل از این دوران، هنر در زندگی عادی مردم زیاد وارد نمی شد و حالتی فانتزی داشت. در صنعت نیز نه به نام هنر، که تحت عنوان مهارت به آن نگاه می کردند. اما هنر امروزه بیشتر از هر چیز دیگری با زندگی مردم عجین شده است و آن را در بخش های مختلف زندگی می توان حس کرد. در ابتدا تنها هنرهایی از جمله نقاشی، معماری، مجسمه سازی، موسیقی، شعر، نمایش و رقص جزو هنرهای زیبا محسوب می شده اند. اما بعدها، سینما، عکاسی، هنر مفهومی، گرافیک و چاپ نیز به آن افزوده شد. هنر مرز و حدود ندارد. تمام تعاریف آن نیز همیشگی و دائمی نیستند و این خاصیت هنر است. 
 

هنرهای زیبا یا هنرهای زشت

تعریف شما از زیبایی چیست. آیا بارها برایتان اتفاق نیفتاده که اثری از نگاه شما زیبا و از نگاه دیگری زشت باشد. این به تعریف شخصی و علاقه ی شما برمی گردد. در واقع تعریف علمی زیبایی با آنچه بر حسب سلیقه و ذائقه ماست متفاوت می باشد. در کل تاریخ فلاسفه و هنرمندان نیز بر تعریف زیبایی اختلاف نظر داشته اند. افلاطون زیبایی را در هماهنگی اجزا با کل می دانسته است. از نظر او زیبایی در هندسه، خط و دایره بود. تقریبا از قرن هجدهم به بعد بود که جنبه های روانشناسی نیز به زیبایی افزوده شدند. زیبایی دیگر آنچه نبود که دیده می شود بلکه آنچه بود که کل ادراک را درگیر خود می کرد. هنرهای زیبا ذهن و ادراک انسان را به استخدام خود می گیرند. ارزش های زیبایی شناسی در واداشتن تمام حواس به درک هنر اثری گفته می شود. هنرهای زیبا از آن رو زیبا نامیده شده اند که این ارزش ها در آنها در اولویت قرار دارند. 


منبع: ویکی پدیا


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.