گردشگری ماجراجویانه

گردشگری ماجراجویانه یکی از مهمترین شاخه ها و انواع گردشگری به شمار می آید که امروزه شاهد رشد و توسعه این نوع از گردشگری در سراسر جهان هستیم. از مهمترین انواع گردشگری ماجراجویانه می توان به غواصی، صخره نوردی، کوهنوردی، سافاری و پیاده روی در جنگل اشاره کرد.
چهارشنبه، 17 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
گردشگری ماجراجویانه

گردشگری ماجراجویانه چیست؟

آیا شما نیز به دنبال برگزاری تور گردشگری ماجراجویانه هستید؟ آیا می دانید که تاثیرات ناشی از گردشگری ماجراجویانه می تواند کدام باشد؟ آیا می دانید مقاصد گردشگری ماجراجویانه در جهان کجاست؟ از شما دعوت می شود که ما را تا پایان مقاله پیش روی خود همراهی کرده و اطلاعات ارزنده ای را از این طریق به دست بیاورید.

گردشگری و صنعت گردشگری یکی از بی دود ترین و پرسودترین صنایعی می باشد که درسال های اخیر توجه بسیار ویژه ای به آن شده است به طوری که در کوتاه ترین زمان ممکن شاهده مسافرت و گردشگری میلیاردها مسافر از کشورهای مختلف به سوی مقاصد گردشگری هستیم. گردشگری نیز دارا انواع بسیار مختلفی می باشد که از مهمترین این انواع می توان به موارد زیر اشاره داشت:
-گردشگری ماجراجویانه
-گردشگری مذهبی
- گردشگری پزشکی
- گردشگری دوستدار محیط زیست
- گردشگری روستا گردی
-گردشگری مدرن

یکی از مهمترین انواع صنعت گردشگری، گردشگری ماجراجویانه می باشد که گروه های بسیار خاصی را در دل خود جای داده است و افرادی که در این گروه جای میگیرند در طول زندگی خود به دنبال کشف و تجربیات بسیار بی نظیر و خطرسازی هستند. این گروه از گردشگران سرشار از انرژی بوده و برای آنها ریسک و خطر معنی ندارد و به دنبال تخلیه انرژی و هیجان خود در مقاصد گردشگری پرخطر و ماجراجویانه هستند.


 انواع گردشگری ماجراجویانه

گردشگری ماجراجویانه به نوعی از سفرهای اطلاق می شود که این دسته از گردشگران می خواهند پا در دل طبیعت گذاشته و با ناشناخته نشدنی ترین آیتم های موجود در طبیعت از نزدیک آشنا شده و چالش های مختلفی را سپری کنند تا به هدف خود برسند. افرادی که در گروه گردشگری ماجراجویانه قرار می گیرند از سلامت جسمی و روحی بسیار بالایی برخوردار هستند و شجاع بودن و از خود شجاعت نشان دادن از مهمترین ویژگی های آنها می باشد. از مهمترین انواع گردشگری ماجراجویانه نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد که هر کدام از این فعالیت جزء سخت ترین فعالیت ها به شمار می آیند که فقط گردشگران ماجراجو می توانند از پس آنها بربیایند:
- صخره نوردی در سطح دشوار
- رفتینگ
-دوچرخه سواری کوهستان
-موج سواری
-یخ نوردی و غارنوردی
- بانجی جامپینگ

البته توجه داشته باشید که گردشگران ماجراجو آماتور نیز می توانند به فعالیت های نرم گردشگری ماجراجویانه بپردازند که از مهمترین این فعالیت ها نیز می توان به غواصی، اسب سواری، پیاده روی در مناطق ناشناخته و اسنورکلینگ اشاره کرد.

 

گردشگری ماجراجویانه

 گردشگری ماجراجویانه در ایران

با اینکه کشورمان ایران در لیست بهترین مقاصد گردشگری ماجراجویانه واقع شده است اما با این حال شاه رشد این شاخه گردشگری در کشور نیستیم که بی شک این امر نیاز به فرهنگ سازی مسئولین مربوطه دارد تا بتوانند با تبلیغات موثر و راه اندازی تورهای مختلف در این حوزه، توجه بسیاری از گردشگران ماجراجوی داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کند. توجه داشته باشید که گردشگری ماجراجویانه می توانید سهم بسیار زیادی را در صنعت گردشگری ایران ایفا کند. از مهمترین و اصلی ترین مقاصد گردشگری ماجراجویانه می توان به مواردی همچون غواصی در آب های خلیج فارس، غارنوردی در غار قاتل کرمانشاه، کویرهای مرکزی ایران، صخره نوردی در مناطق صعب العبور و غیره اشاره کرد که هر کدام از این مناطق بسیار بکر و دست نخورده هستند و بهترین گزینه برای گردشگران ماجراجو به شمار می آید.


گردشگری ماجراجویانه در جهان

گردشگری ماجراجویانه در جهان نیز بسیار حائز اهمیت می باشد به طوری که این شاخه ی گردشگری توانسته است در سال های اخیر در حدود 65 درصد رشد داشته باشد و گردشگران جوان و فعال بسیار زیادی در این گروه جای گرفته اند تا بتوانند به کشفیات خود در دل طبیعت بپردازند. از مهمترین مناطق و مقاصد مناسب برای گردشگری ماجراجویانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-دریانوردی در جزایر آئولین کشور ایتالیا
-کایت سواری در ریودوژانیرو کشور برزیل
- اسکیت روی یخ در دریاچه لوییس کشور کانادا
- زیپ لاین در جنگل های کاستاریکا
-سافاری در پارک ملی کروگر قاره آفریقا

توجه داشته باشید که مقاصد بسیار خطرناک و عجیبی در جهان وجود دارد که از این مناطق فقط گردشگران ماجراجو بسیار حرفه ای می توانند بازدید داشته باشند. اگر شما نیز ویژگی های و روحیات یک گردشگر ماجراجو را دارید توصیه می شود که قبل از سفر و کشفیات خود، از سلامت جسمی خود اطمینان حاصل کنید چرا که شرط و الزامات گردشگری ماجراجویانه داشتن فعالیت بدنی بسیار قوی و جسم سالم می باشد.
 

گردشگری ماجراجویانه

 تاثیرات گردشگری ماجراجویانه

یکی از مهمترین موضوعاتی که بسیاری از مسئولین گردشگری در مورد گردشگری ماجراجویانه به دنبال آن هستند، تاثیرات این نوع از گردشگری می باشد که در این خصوص می توان گفت گردشگری ماجراجویانه می تواند تاثیر مستقیمی را بر روی اقتصاد و محیط زیست داشته باشد که در زیر به در مورد هر کدام از این موارد توضیحات بیشتری را ارائه داده ایم:

-تاثیر بر اقتصاد: گردشگری ماجراجویانه با ورود خود به مناطق ناشناخته راه و مسیر خوبی را برای شناساندن این منطقه به وجود آورده و توجه دیگر گردشگران را نیز به این منطقه جذب می کند. خوردن غذای محلی و خرید از سوغاتی مناطق ناشناس جهان می تواند از مهمترین رویکردهای اقتصادی در این منطقه به شمار بیاید.

-تاثیر بر محیط زیست: یکی از مهمترین اهداف گردشگری ماجراجویانه حفظ محیط زیست و هرآنچه که در آن وجود دارد، می باشد به طوری که این گروه از گردشگران با الگوهای رفتاری خود می توانند به حفظ از محیط زیست کمک بسیار شایانی را داشته باشند که از مهمترین اقدامات آنها می توان به زباله نریختن در دل بیابان و شکار ممنوع حیوانات اشاره کرد.


 شرایط لازم برای برگزاری گردشگری ماجراجویانه

با توجه به محبوبیت گردشگری ماجراجویانه در میان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، امروزه بسیاری از آژانس های مسافرتی به دنبال برگزاری و اجرای بهترین تور گردشگری ماجراجویانه هستند و با توجه به پتانسیل های موجود در کشورمان می توان شاهد رشد روز افزون اینگونه از تورها در کشورمان باشیم.

برای برگزاری تورهای گردشگری ماجراجویانه بایستی یک تور لیدر بسیار با تجربه و حرفه ای را در وهله ی اول داشته باشید تا آموزش های لازم را برای گردشگران ماجراجو ارائه داده و به تمام سختی های سفر آشنا باشد. داشتن تجهیزات و وسایل ضروری از دیگر مهمترین نکات مورد توجه برای شرکت در تورهای گردشگری ماجراجویانه می باشد که گردشگران نه تنها بایستی سبک ترین بار را با خود حمل کنند بلکه بایستی بسیاری از تجهیزات را نیز به همراه داشته باشند. استفاده از کفش و لباس بسیار مناسب نیز از دیگر مهمترین آیتم های مورد توجه برای شرکت در تورهای گردشگری ماجراجویانه می باشد که گردشگران ماجراجو نبایستی از این گزینه غفلت داشته باشند. 

منبع: www.eghamat24.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.