QR Code چیست ؟

QR Code یک نوع بارکد ماتریکسی است که با استفاده از آن می‌توان به آدرس های خاص دسترسی پیدا کرد. امروزه استفاده از این نوع بارکد در گوشی‌های تلفن هوشمند باعث شده است که تنها با اسکن یک QR Code با وسیله دوربین گوشی ، شما به آدرس اینترنتی مورد نظر هدایت شوید.
يکشنبه، 21 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
QR Code چیست ؟

QR Code یک نوع بارکد ماتریکسی است که با استفاده از آن می‌توان به آدرس های خاص دسترسی پیدا کرد. امروزه استفاده از این نوع بارکد در گوشی‌های تلفن هوشمند باعث شده است که تنها با اسکن یک QR Code با وسیله دوربین گوشی ، شما به آدرس اینترنتی مورد نظر هدایت شوید.
 

تاریخچه QR Code

QR Code به عنوان یک بارکد ماتریکسی یا همان ماتریکس دو بعدی شناخته می‌شود. اولین بار در سال های 1994 از این نوع بارکد در صنایع ژاپنی استفاده شد. با استفاده از این نوع بارکد شما می توانید به آدرس و یا محل یک شی و یا توضیحاتی در خصوص آن وسیله دست پیدا کنید.

ماتریکس دو بعدی ای بارکد دوبعدی در واقع مدلی از بارکد است که بر خلاف بارکد های خطی معمولی که ساختاری دودویی دارند و بر روی یک خط استوار هستند در فضایی دو بعدی و در دو محور افقی را عمودی قرار می گیرد تا اطلاعات را ثبت کند.


QR Code چیست ؟


QR Code چیست ؟

اولین شخصی به نام کنزو وایو از QR Code استفاده کرده است اولین استفاده از QR Code برای این بوده که بتواند در مسیر تولید کارخانه خودرو ها را ردیابی و شناسایی کند. این نوع بارکد  بر روی خودروهای در حال ساخت نصب شده و خودرو ها وارد خط تولید می شدند. در طول خط تولید با اسکن کردن QR Code مشخصات هر خودرو برای دستگاه ها نشان داده شده و بر اساس ان، دیگر اقدامات ساخت خودرو ها انجام می شده است.

امروزه QR Code ها شامل اطلاعاتی از محل آدرس ، مشخصات آدرس ، و یا مسیر دستیابی به یک آدرس مشخص است. این آدرس عموماً بر روی اینترنت قرار می گیرد و شما با اسکن کردن این نوع بارکد می توانید به آدرس مورد نظر هدایت شوید. البته در گذشته از این نوع بارکد ها برای نشان دادن اطلاعات متنی نیز استفاده می شده است برای همین لباس هایی وجود دارند که بر روی آنها QR Code نصب شده است تا با اسکن کردن آنها بتوان به مالک آنها دسترسی داشت
 

QR Code از چه چیزی ساخته شده است

 ساختار ظاهری QR Code متشکل از مکعب هایی است که در فضای دو بعدی در کنار هم قرار گرفته اند. این مکعب ها به رنگ مشکی بوده و پس زمینه آنها نیز سفید است این مکعب های دو بعدی در یک تصویر مربع گون در کنار هم به ترتیب خاصی قرار گرفته اند. برای شناسایی این نوع بارکد شما نیاز به یک وسیله دارید که مجهز به دوربین عکاسی و نرم افزار خواندن QR Code باشد. در این صورت شما می توانید این نوع بارکد را خوانده و از اطلاعات موجود در آن استفاده کنید.

اطلاعات موجود در این نوع بارکد در ساختار و شکل قرارگیری مکعب ها ذخیره می‌شود. به همین دلیل است که ساختار قرارگیری این مکعب ها بسیار مهم می باشد. اطلاعات موجود در این نوع بارکد به وسیله ابزارهای دوربین دار مثل گوشی موبایل از ساختار مکعب ها در نمودارهای افقی و عمودی استخراج شده و در نهایت توسط نرم افزار QR Code خوان تبدیل به یک آدرس اینترنتی می شوند.
 

ساخت QR Code در دنیای امروز

 امروزه برای ساخت یک QR Code نیاز به سخت افزار و یا مبحث پیچیده نیست و نرم افزار های زیادی هستند که این کار را برای شما انجام می دهند. حتی شما می توانید از خدمات و سرویسها آنلاین برای ساخت این نوع بارکد برای محصولات خود استفاده کنید.امروزه این نوع بارکد به عنوان یکی از مطرح ترین و مناسب ترین بارکد های دوبعدی در دنیا شناخته می شود.


QR Code چیست ؟


ساختار یک QR Code نسل جدید

 نسل QR Code ها از زمان ساخت تا به امروز مداتم در حال تغییر و بهبود بوده است و امروزه ما از نسل 7 ام QR Code ها استفاده می کنیم. ساختار قرارگیری اطلاعات در این نوع بارکد ها بر اساس عکس زیر است :

همانطور که می بینید در عکس زیر مربع های بزرگ که در گوشه سمت را بالا و گوشه سمت چپ پایین قرار دارند محلی هستند که نسخه یا ورژن اصطلاحات در آنها قرار می گیرند.

گوشه سمت چپ بالا محلی است که فرمت و شکل اطلاعات در آنجا قرار می گیرد که آیا یک متن است یا یک لینک

مربع های خاکستری رنگ موجود در صفحه اطلاعاتی هستند که در هنگام به وجود آمدن خطا و ارور به نرم افزار QR Code خوان کمک می کند با بتواند این نوع بارکد را به درستی بخواند

مربع های مشکی بزرگ در سه گوشه مربع اصلی محل های قرارگیری اطلاعات مهم هستند

مربع های سفید توخالی نیز بخش هایی از اطلاعات را در خود نگهداری می کنند.

مربع های کوچک مشکی نیز زمان لازم برای خواندن اطلاعات توسط نرم افزار بارکد خوان را، به کاربر داده، تا نرم افزار  زمان کافی داشته و بتواند به درستی اطلاعات را استخراج کند.
 

استفاده از QR Code در بخش های مختلف

امروزه از QR Code برای بخش های تبلیغاتی استفاده می شود. با وجود تلفن های هوشمند که قابلیت نصب نرم افزار QR Code خوان بر روی آنها وجود دارد شما میتوانید انواع این نوع بارکد ها را تولید کرده و در محل و بر روی دستگاههای بسیاری آنها را قرار دهید تا با اسکن آنها افراد بتوانند به مسیر ها و اطلاعات قرار داده شده توسط شما دست پیدا کنند.

امروزه استفاده از این نوع بارکد به عنوان یکی از بهترین استراتژی های تبلیغاتی برای هدایت کاربران به صفحه و آدرس های اینترنتی مورد نظر است، تا کاربران بدون هیچ دردسری بتواند به آدرس اینترنتی مد نظر شما هدایت شوند. این کار می تواند در دستگاه هایی که دارای سیستم پشتیبانتی آنلاین است به شدت به کار بیاید و شما با اسکن کردن هر QR Code دستگاه به صفحه مربوطه آن دستگاه هدایت شوید.

همچنین QR Code ها می تواند اطلاعات شخصی را نیز در خود نگهداری کنند به عنوان مثال برای اینکه شما از کارت های شناسایی در محل کار خود در ادارات و شرکت ها و کمپانی ها استفاده کنید از کارت هایی استفاده می کنید که بر روی آنها این نوع بارکد شرکت ها و کمپانی ها قرار داده شده است. هنگامی که شما بخواهید وارد محل کار خود شوید تنها با اسکن کردن QR Code شما می توانند اطلاعات هویتی شما را بازیابی کرده و مورد بررسی قرار دهند.

امروزه استفاده از مجلات چاپی و کاتالوگ برای معرفی محصولات رشد چشمگیری داشته است. شما می توانید رد صفحات این مجلات از این نوع بارکد ها برای ارسال کاربران به آدرس های مد نظر خود استفاده کنید و در آن آدرس ها توضیحات بیشتری را برای کاربران قرار دهید.

حتی می توانید برای جلب مشتری و بازدیدکننده بیشتر QR Code ها را به نحوی طراحی کنید که مشتری با اسکن کردن نامه به یک صفحه خاص هدایت شود و در این صفحه مشتری از خدمات تخفیف مناسب برخوردار شود.


منبع: ویکی پدیا


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.