وب 3.0

وب 3.0 چگونه خواهد بود؟ برنامه‌های آن چگونه کار خواهند کرد؟ این مقاله با هدف پاسخ به این سؤالات ارائه شده است.
سه‌شنبه، 23 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
وب 3.0
قبل از ایجاد شبکه جهانی وب و گسترش فناوری اینترنت، کسب دانش در مورد هر چیز یک روند آهسته و خسته کننده بود. اگر خوش شانس بودید مجبور می‌شدید به کتابخانه‌ها سر بزنید، یا به مدرسه و کالج بروید و یا از این و آن سؤال کنید و برای کسب اطلاعات به شبکه اجتماعی خود مراجعه کنید و شفاهاً سؤال کنید.
 
معرفی شبکه جهانی وب (آنچه اکنون به آن لقب وب 1.0 داده می‌شود) و فن آوری اینترنت باعث به اشتراک گذاری اطلاعات و ایجاد یک مجموعه جهانی از اطلاعات، غنی از ذهن روشن شد که می تواند توسط هر کسی با یک اتصال اینترنتی به دست بیاید. با استفاده از وب 2.0 (که نامی داده شده به ظهور اینترنت به صورتی است که اکنون، بعد از ترکیدن حباب دات کام، در حال استفاده از آن هستیم)، وب تعاملی‌تر و بر روی کاربران بازتر شده که آن را به معنای واقعی دموکراتیک کرده است. طرح این سؤال که وب 3.0 چیست، پرسش از ماهیت شبکه جهانی وب در آینده است.
 

وب 3.0 چیست؟

بنابراین وقتی ما به وب 3.0 اشاره می‌کنیم دقیقاً درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ برای توضیح این موضوع، باید یک پیش نویس مختصر از تحولات و وضعیت شبکه جهانی کنونی ارائه دهیم که به گونه‌ای مبهم به عنوان وب 2.0 نام‌گذاری شده است. این اسم مشخص کننده هیچ نوع دستورالعمل رسمی یا تکنیکی یا فناورانه از هر نوع آن نیست، بلکه این اسمی جمعی است که به جنبشی با هدف درست کردن وب جهانی و تعاملی کردن آن داده شده است.
 
وب 2.0 تماماً درمورد ایجاد صفحات وب با طراحی مرکزی کاربر، به اشتراک گذاری تعاملی داده‌ها، و همکاری و تهیه واسطه‌ای برای کاربران برای بیان خودشان است. سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها ، سایت‌های به اشتراک گذاری ویدئو، موتورهای جستجوی اینترنتی و برنامه های وب بخشی از فرهنگ وب 2.0 هستند. با این حال، موارد بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود این فرهنگ برای تأمین نیازهای کاربر رایانه امروزی ناکافی باشد.
وقتی شخصی در اینترنت از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو می‌کند، نتایج جستجویی که به دست می‌آید، ممکن است دقیقاً انتظارات کاربر را برآورده نکند، و اغلب کاملاً پیچیده هستند. فرد هنوز هم برای به دست آوردن یک قطعه از داده‌های مربوطه باید روی اطلاعات شیفت و همچنان جستجو کند. این بدان دلیل است که فناوری محاسبات هنوز به اندازه کافی هوشمند نیست تا اطلاعات را درک کند.
 
وب 3.0 مرحله بعدی تکامل وب در سراسر جهان است که به ناکارآمدی‌های وب 2.0، که از آنها آگاهیم، پاسخ خواهد داد. اگرچه عقاید در مورد چگونگی آن متفاوت است، بسیاری از کارشناسان آن را به عنوان فاز ساخت وب به صورت شخصی تر و متکی بر «وبِ معنایی» برای جستجو و تدارک اطلاعات در نظر می‌گیرند. بگذارید به طور خلاصه توضیح دهیم که "شخصی سازی" در این زمینه به چه معنایی است و "وب معنایی" چیست.
 

وب 3.0 چگونه کار خواهد کرد؟

وب 3.0 این‌گونه هدف گذاری خواهد شد که استفاده از وب را یک تجربه‌ی به طور فزاینده شخصی‌تر برای یک کاربر وب سازد. اطلاعات ارائه شده به وی با توجه به نیازهای خاص وی و جستجوهای گذشته در وب اصلاح می‌شود. وب مانند یک دوست نزدیک یا یک دستیار خواهد بود که به اندازه کافی در مورد شما می‌داند تا بتواند آن‌چه را که می‌خواهید بشناسد. اگرچه این ایده مضحک به نظر می‌رسد، این یکی از اهداف وب 3.0 است. ما تاکنون از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، روش کسب اطلاعات متناسب با انتظارات کاربر را در پیش گرفته‌ایم.
 
اطلاعاتی که یک کاربر به آن احتیاج دارد دقیقاً از طریق استفاده از یک وب معنایی و یک پروفایل آنلاین به وی ارائه می‌شود که جزئیات بسیاری از جنبه‌های زندگی او را نشان می‌دهد. اکنون وب معنایی چیست؟ برای یافتن سوزن اطلاعات در انبار کاه اینترنت، انتظار می‌رود وب 3.0 یک پایگاه داده مرتب باشد که کامپیوترها را قادر می‌سازد واقعاً اطلاعات را درک کنند و فقط به جستجوی کلمات کلیدی نباشند. برخی انتظار دارند که یک "وب معنایی" یک پایگاه داده دانش سازمان یافته و دارای یک هستی شناسی روشن باشد.
 
با توجه به طبقه بندی سلسله مراتبی اطلاعات با توجه به "معنی"، جستجو و یافتن داده‌ها ساده‌تر خواهد بود. این، همراه با در دسترس بودن مشخصات کاربر که سابقه جستجوی قبلی او در اختیار است، به کاربر داده‌هایی که واقعاً نیاز دارد را ارائه می‌دهد. برنامه‌های وب 3.0 همچنین مطابق با نیازهای کاربر تنظیم می‌شوند و ممکن است از طریق یک محیط یکپارچه به نام "Mashup" به او ارائه شوند.
 
رایانه‌ها این سلسله مراتب اطلاعات را از طریق اَبَرداده‌ ارائه شده توسط سایت‌هایی که فقط برای خزنده‌های وب قابل مشاهده هستند، خواهند خواند. این قبلاً توسط موتور جستجوی گوگل تا حدودی پیاده سازی شده است و از این راه ابرداده را به صورت "قطعه‌های غنی" تهیه شده توسط صفحه وب می‌خواند. فناوری، ماهیتی دارد که خالقین خود را با امکاناتی که حتی به خواب نمی‌دیدند به اعجاب وامی‌دارد. با این حال، برای این که داده‌ها با این روش سازمان یافته شوند، اولاً باید روشن و مفهوم شوند و ثانیاً، هر توسعه دهنده وب باید اطلاعات را در سایت خود طبقه بندی کند و یک سلسله مراتب موضعی ایجاد کند.
 
همه انواع رسانه‌های پخش کننده اطلاعات، مانند تلویزیون، به صورت یک کل یکپارچه مجتمع و در وب ادغام می‌شوند. تجارت الکترونیکی و خرید اینترنتی تا حدی تکامل می‌یابد که هر معامله‌ای به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. آموزش ممکن است از طریق کلاس‌های مجازی‌ای صورت گیرد که آموزش را برای مخاطبان جهانی فراهم می‌آورند.
 
مسائل بسیاری در مورد چگونگی امکان پذیر شدن همه این موارد وجود دارد اما همان طور که گفتیم این‌ها همه پیش بینی هستند و بنابراین به ما اجازه می‌دهند چیزهایی را بگوییم و امید تحقق آنها را داشته باشیم. این آزادیِ یک آینده نگر یا یک نویسنده داستان‌های علمی است.
 
در حالی که هنوز مردم در حال یادگیری درک و قبول پتانسیل‌هایی هستند که وب 2.0 در اختیار دارد، سنجیدن آنچه وب 3.0 در اختیار دارد واقعاً دشوار است. آنچه مردم پیش بینی می‌کنند این است که شبکه جهانی‌ای شخصی‌تر و باهوش‌تر خواهد بود که تقریباً مانند دستیار شخصی شما عمل خواهد کرد. فناوری، ماهیتی دارد که خالقین خود را با امکاناتی که حتی به خواب نمی‌دیدند به اعجاب وامی‌دارد. بنابراین همه آینده نگرانی که ماهیت وب جهانی یا وب 3.0  را پیش بینی می‌کنند ممکن است در آینده به اعجاب واداشته شوند! تنها کاری که امروز می‌توانیم انجام دهیم این است که تصور کنیم که این فناوری چگونه می‌تواند باشد!
 
منبع: امکار فاتاک


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.