تفاوت اموتیکون ، اسمایلی ، ایموجی و استیکر چیست ؟

امروزه در کنار تایپ متن ها از شکلک ها نیز استفاده می‌شود. از زمانی که گوشی های هوشمند و برنامه ها و پیام رسان ها وارد دنیای دیجیتال شده اند اصطلاحات و کلمه ها جدیدی نیز وارد گویش مردم شده است. اموتیکون، اسمایلی، استیکر و ایموجی از جمله کلمه ها و مواردی هستند که به سرعت در بین کاربران این برنامه ها رایج شدند.
سه‌شنبه، 23 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تفاوت اموتیکون ، اسمایلی ، ایموجی و استیکر چیست ؟
امروزه در کنار تایپ متن ها از شکلک ها نیز استفاده می‌شود. از زمانی که گوشی های هوشمند و برنامه ها و پیام رسان ها وارد دنیای دیجیتال شده اند اصطلاحات و کلمه ها جدیدی نیز وارد گویش مردم شده است. اموتیکون، اسمایلی، استیکر و ایموجی از جمله کلمه ها و مواردی هستند که به سرعت در بین کاربران این برنامه ها رایج شدند.
 

اموتیکون چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

شاید بتوان گفت که اولین نمونه از شکلک ها اموتیکون ها بودند که پا به عرصه دنیای دیجیتال و چت ها گذاشتند. استفاده از اموتیکون ها با ترکیب حروف و علامت ها به وجود می آمد و برای بیان حرف ها و احساسات استفاده می شد. امروزه اموتیکون ها هنوز هم طرفداران و کاربران زیادی دارند و به نوعی یک زبان رایج را در بین پیام رسان ها تشکیل داده اند.

 هنوز هم هستند کاربرانی که از اموتیکون ها استفاده می کنند و به بیان احساسات خود می پردازند. اموتیکون Emoticon از ترکیب دو واژه نماد Icon و احساس Emotion تشکیل شده است.

 در شکل زیر می توان اولین نسل از اموتیکون ها را مشاهده کرد.

تفاوت اموتیکون ، اسمایلی ، ایموجی و استیکر چیست ؟


تفاوت اموتیکون ، اسمایلی ، ایموجی و استیکر چیست ؟

 
 اموتیکون ها به دلیلی اینکه به صورت نوشتاری ثبت می شدند معمولاً برای خواندن و فهمیدن بهتر آن‌ها باید صفحه را 90 درجه می‌چرخاندیم تا متوجه متن نوشته شویم. در این بین ژاپنی ها تصمیم گرفتن که شکل های دیگر اموتیکون ها استفاده کنند که هنوز هم در بین آن‌ها و کاربران شرق آسیا به شدت رایج هستند. در تصویر زیر نمونه هایی از اموتیکون ها را مشاهده می کنید.

 
تفاوت اموتیکون ، اسمایلی ، ایموجی و استیکر چیست ؟


اسمایلی ها چگونه به وجود آمدند

بعد از اینکه استفاده از اموتیکون ها به شدت بین کاربران رواج پیدا کردند مدیران پیام رسان ها مثل یاهو مسنجر تصمیم گرفتن که از این نماد ها به صورت صورتک ها استفاده کنند. این صورتک ها به شکل صورتک های رنگی در پیام رسان ها ثبت شدند و امروزه نیز جزء جدایی ناپذیر در تمامی پیام رسان ها هستند.

اسمایلی های ساخته شده به رنگ زرد بوده و حالت های چهره را نشان می دادند. اسمایلی ها انواع حالت ها از قبیل گریه، خنده، شادی و غم، تعجب و موارد دیگر را شامل می شوند. در گذشته پیام رسان ها سعی در این داشتند که اسمایلی های خاص خود را داشته باشند و یاهو مسنجر یکی از این برنامه ها بود که دارای اسمایلی های خاص و انحصاری خودش بود. کم کم بعد ها اسمایلی ها وارد صفحه کلید ها شدند و نمونه های عمومی آن‌ها در تمامی صفحه کلید ها قرار گرفت.
 
امروزه اسماعیلی در تمامی پیام رسان ها و صفحه کلید های گوشی های تلفن همراه قرار گرفته اند و شما می توانید از آن‌ها در داخل پیامک های خود نیز استفاده کنید.

 

تفاوت اموتیکون ، اسمایلی ، ایموجی و استیکر چیست ؟


ایموجی چیست و چه کاربردی دارد؟

ژاپنی ها برای بیان احساسات خود به چیزهایی بیشتر از کلمات نیاز داشتند. آن‌ها را باید مخترع انواع صورتک ها و اسمایلی ها نامید در این ژاپنی ها برای بیان موارد دیگر نیز دست به کار شده و شکل جدیدی از تصویر ها را خلق کردند. این بار نوبت به استفاده از عکس های کوچک در متن ها بود. این عکس ها را ایموجی نام‌گذاری کردند و از آن‌ها در پیام های خود استفاده کردند.

ایموجی نوعی واژه ژاپنی است و حرف E اول آن برگرفته از کلمه تصویر و عکس در زبان ژاپنی است. ایموجی ها هم مانند اسمایلی ها ساخته شدند منتها بر خلاف اسمایلی که فقط صورتک های انسانی را شامل می شد، ایموجی عکس هر چیزی را شامل می شدند. ایموجی ها شامل هر نوع عکس و تصویری هستند.

استفاده از ایموجی ها در برنامه های پیام رسان در گوشی های تلفن هوشمند رونق بسیار بالایی پیدا کرد. بعد ها کم کم وارد صفحه کلید ها گوشی های موبایل نیز شدند. امروزه ایموجی ها جزء صفحه کلید ها هستند و شما می توانید به راحتی و به صورت رایگان از آن‌ها در مکاتبات خود استفاده کنید.

ایموجی ها به سرعت بین برنامه های پیام رسان محبوب و معروف شدند و امروزه برنامه های زیاد در بین پیام رسان ها وجود دارند که از ایموجی های خاص خود استفاده می کنند. ایموجی که در کنار متن ها می‌توانند بیانگر حالات و احساست و رفتار لحظه ای کاربران باشند.

 
استیکر چیست و چگونه کار می کند؟

کاربران همواره از کیفیت پایین و کوچک بودن ایموجی ها، اموتیکون ها و اسمایلی ها ناراضی بودن. در واقع این شکلک ها بر اساس اندازه متن و اندازه فونت متن ها ساخته شده بودند. با توجه به سایز و اندازه کوچک این شکلک ها کاربران به دنبال چیزی بودن که به خوبی و با کیفیت بالا بیانگر حالات و احساسات کاربران باشد.

 با توجه به رشد پیام رسان ها مانند تلگرام در بین کاربران گوشی تلفن همراه هوشمند مدیران و سازندگان این پیام رسان ها تصمیم گرفتن که این درخواست کاربران را وارد دنیای دیجیتال کنند.

اولین استیکر ها در پیام رسان تلگرام به وجود آمد. استیکر ها به تصاویر و محتوایی که گفته می شود که نه ایموجی است و نه اسمایلی، نه اموتیکون، نه متن ، نه عکس و نه ویدیو! در واقع هر چیزی که غیر از این‌ها باشد استیکر نامیده می شود. با توجه به قابلیت های استیکر و کیفیت بالای آن خیلی سریع این قابلیت بین کاربران محبوب شد وارد پیام رسان های دیگر شد.

بعد ها پیام رسان ها به کاربران خود اجازه ساخت انواع استیکر را با رعایت قوانین خاصی دادن و کاربران توانستند از عکس ها و علائم خودشان استیکر های مخصوصی را تولید کنند.

امروزه استفاده از استیکر ها بین کاربران پیام رسان ها مخصوصاً تلگرام به شدت رواج دارد. استیکر ها توانسته اند به خوبی خود را وارد دنیا ایموجی ها و اسمایلی ها کنند و شاید بتوان گفت که از آن‌ها هم محبوب تر شده اند. استیکر ها قابلیت استفاده از عکس های باکیفیت را دارا می باشد ولی اندازه استیکر ها محدود است و نمی‌توانند از اندازه و ابعاد خاصی بیشتر باشند.

با توجه به این موارد می توان گفت که در بین کاربران پیام رسان و شبکه های اجتماعی استفاده از ایموجی، اسمایلی، اموتیکون و استیکر همچنان رونق و رواج بالایی دارد. کوتاهی برای نشان دادن متن های خاص از ایموجی ها و اسمایلی ها استفاده می‌شود. گاهی برای اینکه بتوان نوع احساسات را به خوبی رساند از استیکر استفاده می شود.

باید به این نکته اشاره کرد که از بین استیکر، ایموجی، اسمایلی و اموتیکون تنها استیکر ها در بین صفحه کلید ها حضور ندارند و سه تای دیگر به صفحه کلید های استاندارد گوشی های تلفن همراه هوشمند راه پیدا کرده اند و کاربران می‌توانند در هر شرایطی از و در هر پیم رسانی به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.


منبع: ویکی پدیا


مشاوره مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.