اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی در حال افزایش حجم کار است، کارها را بسیار صحیح‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهد، کیفیت و دوام محصولات را افزایش می‌دهد و از همه مهمتر، دادن فضای تنفس مورد نیاز به صاحبان کارخانه‌ها است.
دوشنبه، 29 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
اتوماسیون صنعتی
مدت‌ها پیش روبات‌ها به جهان آمدند، و در آن زمان حتی توسعه دهندگان اصلی این چیزها هرگز تصور نمی‌کردند که در دنیای تولید تا این حد از حجم، از کار آنها استفاده شود. قلمرو اتوماسیون صنعتی با جهش و مرزهای رو به رشد گسترش یافت.
 
به زبان ساده، هر آن چه از آن برای انجام کار به صورتی خودکار استفاده می‌شود، تحت ژانر اتوماسیون قرار می‌گیرد. و اتوماسیون صنعتی هنگامی اطلاق می‌شود که این رویه‌ها در یک محیط کار به ویژه در صنعت تولید به کار گرفته می‌شوند.
 
این دستگاه‌های اتوماتیک به فرم‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی ظاهر می‌شوند و تعدادی از آنها می‌توانند در صنایع بزرگ برای انجام انواع مختلفی از کارهای تولیدی مورد استفاده قرار گیرند. همه‌ی چنین دستگاه‌های اتوماتیکی چیزی نیستند جز روبات‌های مختلف، که دارای یک بدنه مکانیکی هستند که توسط یک کامپیوتر کنترل می‌شوند.
 
جنبش‌های این روبات‌ها به واسطه درجات متنوعی از حرکت‌ها، بسیار حساس هستند و با استفاده از رایانه‌ها آنها می‌توانند وادار به درک مواردی از قبیل گرما و فشار و حتی در بعضی موارد بو شوند (از این روبات‌ها در تشخیص سمیت به خصوص در معادن زیر زمینی استفاده می‌شود).
 

کجا از آن استفاده می‌شود؟

از اتوماسیون صنعتی در بسیاری از جا‌ها بیش از فرآیندهای تولید ساده استفاده می‌شود. در حوزه تولید، از روبات‌ها برای کارهایی استفاده می‌شود که انجام آنها برای انسان به طور خسته کننده‌ای تکراری است و به هوش منطقی زیادی نیاز ندارند.
 
اگر فرآیند انجام کار با گذشت زمان ثابت باشد و هیچ تغییری در آن لازم نباشد، پس یک روبات می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به انسان، برای انجام آن کار باشد. حوزه‌های دیگری که در آن از روبات استفاده می‌شود امنیت و شناسایی هستند.
 
روبات‌هایی که به عنوان نگهبان در بانک‌ها و دیگر مناطق حساس به کار می‌روند، می‌توانند نقش محافظتی خوبی داشته باشند و از ورود به درگیری و جنگ نترسند. استفاده از اتوماسیون در تشخیص نیز به یک حوزه تحت مطالعه تبدیل شده است.
 
قبلاً هم اشاره شد که چگونه از روبات‌ها برای تشخیص گازهای سمی در معادن استفاده می‌شود. از آنها همچنین می‌توان در مناطقی دیگر که برای انسان خطرناک است، استفاده نمود، مانند کار در واحدهای دارای دمای بالا یا مناطقی مانند محل تولید شیشه، که در آن سیلیکوز به یک مشکل فزاینده برای کارگران انسانی تبدیل شده است.
 

چرا از آن استفاده می‌شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که امروزه از اتوماسیون صنعتی این قدر استفاده می‌شود. اولاً، روبات‌ها بسیار کارآمدتر از کارگران انسانی هستند. یک روبات به تنهایی می‌تواند کارهایی را انجام دهد که پنجاه نفر می‌توانند در یک روز انجام دهند.
 
همین طور، روبات‌ها بدون خسته شدن و نیاز به استراحت کار خواهند کرد و شکایت نمی‌کنند که کار خیلی یکنواخت است. شرکت‌ها می‌توانند روبات‌ها را در تمام طول شب نیز به کار گیرند و حتی در آخر هفته‌ها، یعنی با یک برنامه مداوم کاریِ کامل 24 ساعته هفت روز در هفته و سی صد و شصت و پنج روز سال، بدون نگرانی در مورد ایراد گیریِ هیچ یک از انجمن‌های حقوق بشری به کار آنها.
 
آنها مجبور نیستند دستمزد اضافه کاری، و هرگونه مشوقی بپردازند و هنوز هم کارهای بیشتری که روبات‌هایشان قادر به انجام هستند را دریافت می‌کنند. این به خودی خود یک مزیت عظیم است.
 
اتوماسیون صنعتی همچنین می‌تواند کار را بسیار دقیق‌تر از کار دستی انجام دهد. برای این کار، باید درک کنیم که این اتوماسیون در واقع چگونه کار می‌کند. برای هر دستگاه خودکار، ابتدا یک نوع جلسه تمرین وجود دارد. با استفاده از یک کنترلر دستی، یک مربی انسانی روش بهینه‌ای که در آن روبات کار می‌کند را تعیین می‌کند.
 
در این روش، کوچکترین جزئیات فرآیند در نظر گرفته می‌شود و در عین حال سعی می‌شود سرعت و کارایی نیز بهبود بخشیده شود. وقتی این کار انجام شد، همه دستورالعمل‌ها در رایانه متصل به روبات ضبط می‌شوند. برای فرآیندهای بعدی، روبات از همان برنامه استفاده می‌کند.
 
از این رو، کار با هر دسته کاملاً یکسان است. می‌توانید اطمینان داشته باشید که روبات همان سایه رنگ‌ها را با هم مخلوط می‌کند، در همان سوراخ مته کاری می‌کند، و درب بطری را دقیقاً به همان اندازه می‌پیچاند، و غیره. خلاصه این که کارهایی که به دست می‌آورید دقیقاً برای هر محصولی که بیرون می‌آید یکسان است. آن طور که ممکن است آنها را امتحان کنید و دریابید که هیچ انسانی نمی‌تواند با این درجه از دقت کار کند.
 
سعی کنید یک میکروچیپ که کمی بزرگتر از یک تار موی شما است را در یک کارت قرار دهید و آنگاه خواهید دانست که چرا این روبات‌ها امروزه این قدر ضروری هستند.
 

روبات‌های اتوماسیون صنعتی چگونه به نظر می‌رسند؟

در روبات‌ها به نظر می‌رسد تنوع فوق العاده‌ای وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که شما باید قطعات کمتری را برای روبات واحد خود فراهم کنید. این تصمیم همیشه توسط کارشناسان تیم فنی اتخاذ می‌شود که چه روباتی برای فرآیندهای صنعتی واقعاً کارآمد خواهد بود.
 
انواع مختلفی از روبات‌ها وجود دارند. متداول‌ترین آنها بازوی ساده روباتیک است که عمدتاً برای حمل و قرار دادن یک شیء از یک نقطه به نقطه دیگر یا برای کار با یک ابزار پایان دهنده‌ی مؤثر، که می‌تواند به صورت یک مشعل جوشکاری، یا یک وسیله فیت کردن در بطری یا یک بطری اسپری رنگ یا چیزی شبیه به آن‌ها باشد، از آن استفاده می‌شود.
 
سپس روبات‌های سیار نیز وجود دارند که در مسیرهای تعیین شده حرکت می‌کنند و وظایف محوله شده به آنها را انجام می‌دهند. از روبات‌ها برای کارهایی استفاده می‌شود که انجام آنها برای انسان به طور خسته کننده‌ای تکراری است و به هوش منطقی زیادی نیاز ندارند. همه این روبات‌ها از طریق رایانه‌ها اداره می‌شوند. با این حال، امروزه رایانه‌هایی که در روبات‌ها استفاده می‌شوند به تنهایی قادر به اتخاذ برخی تصمیم‌ها هستند.
 
پرستاران روبات که سایر روبات‌ها را ترمیم می‌کنند امروزه کاملاً رایج هستند. چنین روبات‌های خودمختاری امروزه دارند بیشترین مزیت‌ها را کسب می‌کنند.
 
روبات‌های اتوماسیون صنعتی ممکن است شبیه لگو اسباب بازی‌های مونتاژ شده باشند یا ممکن است شبیه سفینه فضایی باشند. اما، با هر اندازه و شکل خود، آنها بازده زیادی را در کار خود دارند.
 
منبع: Neil Valentine D'Silva


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.