نقش بسیج در تامین امنیت اجتماعی

باتوجه به کارکرد بسیج در فرایند اجتماعی از طریق اعتلای فرهنگ، اعم از فرهنگ دینی و ملی و نیز حمایت از ارزشها و هنجارهای اجتماعی مبتنی بر اخلاق و اسلام که روح انقلاب اسلامی را تشکیل می دهد، نهاد بسیج می تواند نیرویی موثر و مفید در زمینه ممانعت از وقوع هرگونه انحراف، کژروی و بزهکاری در جامعه باشد.
چهارشنبه، 1 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش بسیج در تامین امنیت اجتماعی

بسیج وامنیت اجتماعی

بسیج در ایجاد امنیت اجتماعی و آرامش، نقش بی‌بدیلی دارد. چرا که هم به لحاظ کمیت سطح تحت پوشش و هم به لحاظ کیفیت خدمات کاملا منحصر به فرد می‌باشد که به اختصار به این موضوع می‌پردازیم:
 
الف) کمیت
با پیام روح بخش بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر راه اندازی بسیج، در چشم برهم زدنی مشاهده شد که این شجره طیبه در جای جای میهن اسلامیمان اعم از شهرها، بخش‌ها و روستاها شکل گرفت و به ایفای نقش اساسی خود پرداخت و به راستی از مصادیق( شجره طیبه اصلها ثابت و فرع‌ها فی السما) واقع گردید وفی الواقع در اندک زمانی توانست امنیت کشور را در مقابل دشمنان داخلی وخارجی تامین نماید، و دشمنان انقلاب که رویای حملات کماندویی به کشور را در سر می‌پروراندند بزودی دریافتند که با این نیروی عظیم مردمی که در همه جای کشور جایگاه و پایگاهی بس عظیم و ریشه‌دار دارد نمی‌توان مقابله کرد.

به راستی دشمن می‌بایست به کجای این سرزمین حمله می‌کرد که در آن مکان مسجدی نباشد و به تبع آن پایگاه مقاومتی در مجاورت مسجد دیده نشود؟

آری به خوبی دریافتند که استراتژیست نظام، به خوبی به این امر واقف بوده و سطح تحت پوشش این نهاد مردمی و انقلابی، تمامی میهن اسلامی است و لاغیر.

پس نمی‌توان چشم طمع به این سرزمین داشت. این نهاد انقلابی پس از تامین امنیت مقدماتی در مواجهه با جنگ تحمیلی نیز به کمک نهادهای نظامی همچون ارتش و سپاه پاسداران پرداخت و آنجا نیز خوش درخشید به حدی که نقش اساسی در عملیات‌های آفندی ونیز پدافندی پیدا نمود و با آموزش‌های مقدماتی توانست در مقابل جنایتکاران مهاجم به کشور ایستادگی ‌نماید و خلأهای موجود در خصوص نیروی انسانی را برطرف کرده و تقویت کننده تمامی نیروهای نظامی نیز باشد.
 
ب) کیفیت
از آنجایی که این مجموعه مردم نهاد از انگیزه‌ای بسیار بالا برخوردار می‌باشد، دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر مجموعه‌ها متمایز می‌نماید.

این نهاد مردمی بدون توجه به جاذبه‌های مادی صرفا وظیفه محور بوده و در این راه از بذل جان و مال خویش دریغ ننموده. و با اخلاص و صفا زبانزد همگان به دنبال ایفای تکلیف بوده و بس. در این راه از بذل سرو جان، هیچ دریغ نداشته وترس وطمعی نیز در کارش نیست.

چرا که بسیجی نه از غیر از خدا می‌ترسید و نه میلی به زخارف دنیا و مافیها داشته که بخواهد به طمع آن به انحراف بیفتد.

این چنین بود که در 8 سال دفاع مقدس با آنکه رسما از نهادهای غیر موظف محسوب می‌شد، به میدان آمده و از نهادهای موظف بیشتر ایفای نقش نمود. کارنامه عملیات‌های 8 سال دفاع مقدس، مملو از جانفشانی‌های این عزیزان است و قطعا در این مجال و این مقال نمی‌گنجد.

اما در بعد امنیت اجتماعی شهرها، در مقابل ناملایمات این‌گونه نیز با عنایت به خدمت محوری این نهاد می‌توان از کمک به نهادهای انتظامی وامنیتی یاد کرد.

این بار نیز بسیج همانند دوران دفاع مقدس اگرچه وظیفه‌ای رسمی در رابطه با ایجاد امنیت داخلی برعهده نداشته ولیکن از نهادهای موظف وکاملا رسمی نقش موثرتری برعهده دارد. این نهاد با شناخت بومی از محدوده سرزمینی خود، توانمندی امنیتی مضاعفی را در قیاس با سایر نهادها داشته، به حدی که بافت اجتماعی محدوده تحت پوشش را به تفکیک شناسایی نموده و به فراخور حال آن اتخاذ تدبیر می‌نماید.

در این میان بد نیست به عنوان مثال به ذکرخاطراتی از موضوع دستگیری خفاش شب‌های تهران بپردازیم و رمز این دستگیری را مرور دیگری نماییم؛ شب دستگیری خفاش شب‌های تهران، تلفن همراه من به صدا در آمد، بچه‌های بسیج پونک گزارش می‌کردند به شخصی مظنون شده بودند که در مقابل حسینیه پونک روی نیمکت خوابیده است.

بچه‌های گشت پایگاه شهید نظری پونک پس از آنکه وی را مورد سوال و جواب قرار می‌دهند با حرف‌های ضد و نقیضی مواجه می‌شوند از جمله آنکه برای خرید به فروشگاه شهروند پونک آمده و دچار سرگیجه شده و به همین دلیل به پارک برای استراحت آمده است و پس از اینکه از وی سوال می‌شود آدرس منزل شما چیست؟ می‌گوید سه راه آذری!! حال آنکه او پس از سرگیجه‌ای که می‌گفت چرا به طرف سربالایی که خلاف جهت منزلش بوده حرکت کرده یکی از علامات سوال جدی را در برداشت، به هر حال بچه‌ها او را از دور تحت نظر داشتند و از اوخواستند به منزلش برود و او لحظاتی بعد یک دستگاه اتومبیل پیکان سفید رنگی را دربست اجاره می‌کند و از مکان پارک دور می‌شود( حدود ساعت 9).

حدود ساعت 12 شب همان واحد گشت مشاهده می‌کند یک دستگاه پیکان سفید با همان مشخصات به کوچه منتهی به باغ پونک با 2 سرنشین وارد شده ولحظاتی بعد با یک سرنشین از آن کوچه خارج می‌شود، بچه‌ها خودشان را به نقاط تاریک کوچه می‌رسانند و در تاریک‌ترین مکان، همان شخص را پیدا می‌کنند، همان کسی که چند ساعت قبل می‌گفت سرگیجه دارد و می‌خواهد به خانه خود برود. این بار طی تماس تلفنی با ایشان گفتم نتیجه بازدید بدنی را بگویند، در جواب گفتند 26 هزار تومان(‌اسکناس هزار تومانی سبز که آن زمان تازه به چاپ رسیده بود و جدید محسوب می‌شد) به انضمام یک دسته کلید( سوئیچ پیکان).

که از او سوال شد سوئیچ متعلق به کدام ماشین است که در جواب گفته بود 7 سال قبل خودرو را فروخته‌ام و سوئیچ را یادگاری نگه داشته‌ام!!! که این امر بسیار بعید به نظر می‌رسید.

به دوستان بسیجی پونک گفتم با توجه به اینکه شما شناخت بومی و محلی از محدوده خود دارید این سوئیچ را به خودروهای غریب امتحان کنید و قطعا خودرو در همان محدوده است واین دلیلی برای بازگشت شخص مضنون به محدوده می‌باشد از طرف دیگر با عنایت به اینکه پاسی از شب گذشته است، میهمانان احتمالی خانواده‌ها همه به خانه‌های خود بازگشته‌اند ونهایتا در کل ده پونک شاید بیست خانواده دارای میهمانانی باشند که شب را در منزل صاحبخانه تا به صبح برسانند و نهایتا با شناخت بومی که از خودروهای همسایگان دارید، نهایتا به 20 خودروی ناشناس و غریب برمی‌خورید که این سوئیچ را طی گشت و بازرسی رسمی علنی می‌توان با آن خودروهای غریب امتحان کرد، پس از این دستورگزارش تلفنی بعدی حاکی از این بود که در چند کوچه پایین‌تر از حسینیه پونک سوئیچ به اولین خودروی غریب امتحان شده و در آن را باز نموده، صندوق عقب و قفل فرمان را نیز باز کرده است. پس کلید به قفل خورد و خودرو پیدا شد.

تا اینجا کسی نمی‌دانست که این جوان سیاه پوش چه جنایتکاری است، پس از استعلام شماره موتور وبدنه خودرو از کلانتری باغ فیض کاشف به عمل آمد که این خودرو سرقتی است و راکب آن نیز باید دستگیر شود، پس از آنکه دستهای آن جوان سیاه پوش بسته شد به همراه 26 هزار تومان پول و نیز خودروی سرقتی به کلانتری باغ فیض تحویل گردید که پس از چند روز متوجه شدیم آن شخص سیاه پوش همان جنایتکاری بوده که چندین و چند تن از شهروندان عزیز را به قتل رسانیده و مورد آزار و اذیت قرار داده است، جنایات خفاش شب‌های تهران از این جهت در تاریخ انتظامی کشور بی‌سابقه بود که وی به تنهایی و بدون تیم و همدستان خاص به این جنایات دست می‌زد وهمان‌طور که اشاره شد رمز دستگیری و شناسایی او در این بود که بسیجیان پونک توانستند با تکیه بر شناخت بومی ومحلی خود ریسک آزمون سوئیچ به خودروها را تقبل نموده، به خلق افتخاری بس عظیم در عرصه امنیت اجتماعی بپردازند و این نمونه‌ای از توانمندی‌های نهفته در این نهاد مردمی است که آن را از همگان به لحاظ کیفیت خدمات متمایز می‌نماید. پرواضح است که سایر نهادهای مرتبط اگر چه دارای خدمات شایان توجهی در این رابطه می‌باشند ولیکن توان بالای شناخت بومی ومحله ماموریت در انحصار این نهاد عظیم مردمی بوده و می‌باشد.

درمثال بالا به خوبی دیدیم اگر آن خودرو کشف نمی‌شد خدا می‌داند چه جنایات دیگری همچنان توسط آن خون آشام شب‌های تهران به وقوع می‌پیوست که بحمدالله تیز هوشی بسیجیان بار دیگر افتخاری بس عظیم آفرید. امید آنکه دیگران نیز نسبت به این نهاد عزیز ایفای وظیفه نموده و به تقویت آن همت گمارند.

به اختصار در یک عبارتی ساده می‌توان گفت بسیجی عاشقی است که در راه خدا سراز پا نمی‌شناسد؛
 
کمال عشق را پروانه دارد
که هیچ از سوختن پروا ندارد

 
منبع: مرکز مطالعات شیعه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.