حفره امنیتی در فیس بوک کودکان

فیس بوک به شکل رسمی تایید کرد که به علت یک باگ امنیتی، هزاران کودک از منابعی ناشناس پیام دریافت کرده اند. فیس بوک این نقص را در شرایطی تایید می کند که از مدت ها پیش ماهیت فیس بوک کودکان از سوی بسیاری از فعالان اجتماعی در مظن اتهام قرار دارد.
يکشنبه، 5 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حفره امنیتی در فیس بوک کودکان

مشکل امنیتی فیس بوک کودکان

این اپ که در اصل به منظور ارتباط گرفتن کودکان با اشخاص آشنا از طریق فیس بوک در اختیار آن ها قرار گرفته بود، حالا دچار مشکلاتی در زمینه امنیتی شده است.

این ایراد امنیتی سبب شده است که بچه ها به گروه هایی وارد شوند که در آن امکان ارتباط گرفتن و معاشرت با اشخاص غریبه که از جانب والدین این کودکان برای رابطه برقرار کردن با آن ها مورد تایید نیستند، فراهم شود.

این مسنجر فیس بوک که در اصل برای کاستن از نگرانی های والدین برای جزئیات ارتباطات فرزندانشان در فضای مجازی روی کار آمده بود و ارتباطات کودکان را در این برنامه ارتباط جمعی محدود می کرد، حالا با وجود چنین نقصی موجبات اضطراب خانواده ها را فراهم نموده است.

گرچه فیس بوک پس از کشف این مشکل آن را رسانه ای نکرده و به آن جنبه عمومی نداده بود و تنها به حل این ایراد به واسطه هشدارهایی به اعضای این چت های گروهی و مسدود کردن چنین گروه هایی بسنده کرده بود، اما حالا اخبار مربوط به بروز این مشکل انتشار یافته است.

از آنجا که بنای طراحی چنین اپی به منظور ارتباط کودکان تنها با افرادی است که والدین مجوز برقراری ارتباط با آن ها را صادر کرده اند، فیس بوک برای حل کردن سریع تر این مشکل و پایان دادن به نگرانی های ناشی از آن، پیام هایی را مخابره کرده است که به دست قریب به هزار کاربر رسیده است.

آن پیغام این است که «با وجود ایجاد مشکلی فنی در اپ مورد استفاده کودکان که امکان ورود به گروه های خصوصی کودکان و فرد مورد تایید خانواده ی آن ها را از جانب شخص یا اشخاص غریبه ی دیگر می دهد، ما در حال بررسی موضوع و در صدد مرتفع نمودن مشکل و مسدود کردن این گروه ها هستیم.»
 

پایه ایجاد مشکل امنیتی فیس بوک

لازم به ذکر است که در فضای چت گروهی که فضایی عمومی تلقی می شود؛ اعمال قوانینی همچون ضوابط تعیین شده فیس بوک به منظور عضویت کودکان و فردی با تایید والدین آن ها، کمی دشوار به نظر می رسد و مدیریت کردن آن و عدم اجازه برای ورود افرار غریبه مستلزم اعمال اقدامات احتیاطی است.

به همین خاطر پایه ی بروز چنین مشکلی را هم دشوار بودن مدیریت چت های گروهی در نظر می گیرند.

این نقص امنیتی که در تضاد با اهداف ترسیم شده توسط سازندگان اپ‌ فیس بوک است، افراد را مجاز به انجام این کار می کند که کودکان و اعضای دیگر گروه که مجاز به ارتباط گرفتن با هم هستند را در گروه های دیگری عضو کنند و در این صورت بچه ها با اشخاصی غریبه ارتباط می یابند که اجازه گفت و گو با آن ها را ندارند.

ذکر این مطلب نیز حائز اهمیت است که این اپ فیس بوک در ادوار گذشته نیز متهم به گرد آوری اطلاعات کودکان زیر ۱۳ سال شده بود که این کار مغایر با ضوابط تعیین شده از جانب سازمان حراست از حریم آن لاین خردسالان یا همان سازمان COPPA بوده است.

باید منتظر ماند و دید فیس بوک چه تصمیماتی برای برطرف کردن کل این ماجرا اتخاذ کرده و چه زمان این تصمیمات رسانه ای خواهد شد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما