سندرم تلويزيون روشن

يک عارضه کاميونيتيولوژيک است که امروزه به صورت يک اپيدمي مسري درآمده و امکان انتقال آن از فردي به فرد ديگر وجود دارد. خوشبختانه اخيرا نشانه‌هايي از کنترل اين عارضه در برخي جوامع بشري گزارش شده است که به شدت تکذيب مي‌شود...
پنجشنبه، 14 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سندرم تلويزيون روشن
سندرم تلويزيون روشن
سندرم تلويزيون روشن

نويسنده:رؤيا صدر




يک عارضه کاميونيتيولوژيک است که امروزه به صورت يک اپيدمي مسري درآمده و امکان انتقال آن از فردي به فرد ديگر وجود دارد. خوشبختانه اخيرا نشانه‌هايي از کنترل اين عارضه در برخي جوامع بشري گزارش شده است که به شدت تکذيب مي‌شود...

سندرم تلويزيون روشن

نشانه:

نشانه‌هاي بروز اين سندرم در مردان و زنان و کودکان متفاوت است. ميان مردان، نشانه‌هاي آن از بدو ورود به منزل از محل کار و حتي پيش از پوشيدن پيژاما بروز مي‌کند و تا لحظه خواب ادامه دارد. زمان اوج آن، وقتي است که از سوي اعضاي منزل به خصوص همسر، چيزي از مرد مطالبه شود. در اين حالت، بيمار مبتلا به اين سندرم، به شدت به تلويزيون وابسته مي‌شود و ارتباط شنيداري خود را از دست داده و دچار محدوديت واژگاني مي‌گردد و در برابر صحبت طرف مقابل، مي‌گويد: «نمي‌شنوم داري چي مي‌گي، دارم تلويزيون نيگا مي‌کنم.»
در مورد خانم‌ها، علايم باليني و غيرباليني کاملا متفاوت است. يک زن مبتلا به سندرم تلويزيون روشن، هم‌زمان چند کار را با هم انجام مي‌دهد. نمونه‌هايي از صحبت هم‌زمان با تلفن، پاک کردن سبزي قورمه و تماشاي هوا کردن فضاپيماي ديسکاوري توسط زنان مبتلا به اين سندرم گزارش شده است. يک نشانه مشترک در مورد مبتلايان به اين سندرم، عادت به روشن بودن دايم تلويزيون و تماشاي تمام برنامه‌هاي آن است. نمونه‌هاي متعددي ديده شده است که سالمندان به مشاهده برنامه چگونگي از شير گرفتن نوزاد علاقه نشان داده‌اند و نونهالان، به مشاهده آموزش کباب کردن ببر بنگالي نشسته‌اند.

ارتباط‌ها:

اين سندرم معمولا به بي‌تحرکي منجر مي‌شود که در جوامع پرتحرک امروزي، امري لازم و ضروري است. در زمان‌هاي قديم، انسان‌ها مجبور بودند براي تغيير کانال و يا بلند و کوتاه کردن صداي تلويزيون، رنج رفت و آمدهاي طاقت‌فرسا از مسير جلوي پشتي تا پاي تلويزيون را بر خود هموار سازند و چه پاهايي که هنگام عبور و مرور لگد و چه کمرهايي که ناجوانمردانه ناکار نمي‌شد ولي امروزه با پيشرفت تکنولوژي و ورود دستگاه کنترل تلويزيون، افراد مي‌توانند حتي در حالت درازکش نيز عمل تعويض کانال يا تنظيم صدا را به خوبي و با موفقيت انجام دهند. امروزه مواردي از ابتلا به چاقي و اضافه وزن در کاربران در نتيجه استفاده از دستگاه کنترل تلويزيون و کم تحرکي گزارش شده است. کارشناسان به کاربران توصيه مي‌کنند براي تحرک بيشتر موقع تماشاي تلويزيون، از تنقلات استفاده کنند. اين امر، نه تنها موجب تحرک هم‌زمان عضلات ناحيه صورت و دست و پا و پاره‌اي ديگر از اعضا و جوارح داخلي و خارجي مي‌شود بلکه امکان حضور 24 ساعته جلوي اين دستگاه را نيز فراهم مي‌سازد. کارشناسان، استفاده از مواد چرب و پرکالري را براي برآمدن از پس انجام عمل طاقت‌فرساي تماشاي تلويزيون توصيه مي‌کنند. اين امر به رشد طولي و عرضي کودکان و بزرگسالان کمک مي‌کند و مي‌تواند به عنوان يکي از راه‌هاي مهم در اصلاح نژاد بشريت به کار برود. البته پاره‌اي ديگر از کارشناسان بر اين اعتقادند که تماشاي تلويزيون، لزوما موجب چاقي نمي‌شود چرا که نمونه‌هايي از بروز لاغري مفرط حين تماشاي برخي از برنامه‌ها از سوي پاره‌اي از بينندگان را گزارش داده‌اند. اين کارشناسان به افراد چاق توصيه مي‌کنند که ديدن برخي برنامه‌هاي تلويزيون را در برنامه روزانه و شبانه خود بگنجانند.
کارشناسان به اين افراد توصيه مي‌کنند حتما از کفش راحت و سبک استفاده کنند. همچنين به پدر و مادرها توصيه مي‌کنند براي تنبيه کودک دلبند خود، او را پاي تلويزيون بنشانند چرا که امروزه براي درمان بيش فعالي جسمي و ذهني کودکان، توصيه مي‌شود که آنها را در ساعات متوالي پاي تلويزيون بنشانيم. اين امر به خصوص به اوليايي که کودکان آنها با پرسيدن سوالات مربوط و نامربوط، روزگار را به آنها سخت کرده‌اند، توصيه مي‌شود. امروزه از نظر علمي ثابت شده است که عادت دادن کودکان به تماشاي تلويزيون به خصوص در ساعات آخر شب و تا پاسي از شب رفته، مي‌تواند ساعات خواب آنها را محدود ساخته وعادتِ بدِ زود خوابيدن را از سر آنها بيندازد. به خصوص فيلم‌هايي که تماشاي آنها به افراد زير16 سال توصيه نمي‌شود، شديدا به کودکان در ساعات پاياني شب توصيه مي‌شود. اين امر، هم به ايجاد هماهنگي ميان عادات خواب اعضاي خانواده منجر مي‌شود و کانون گرم خانواده را تا مرحله پختگي و برشتگي پيش مي‌برد و هم اينکه کودک را از حالا آماده ورود به اجتماع و انجام چند شيفت کاري و اعمال محدوديت در ساعات خواب مي‌کند.

درمان:

درمان خاصي براي سندرم تلويزيون روشن وجود ندارد. کارشناسان عقيده دارند تداوم پاره‌اي سياست‌ها در پاره‌اي از نقاط کهکشان راه شيري، مي‌تواند در کوتاه مدت و تا يافتن جايگزين، در محدود ساختن اين سندرم ميان مبتلايان موثر باشد. مبتلاياني که مراحل بهبود موقت را طي مي‌کنند، مدام عبارت: «اين تلويزيون هم که هيچي نداره»را به طور دايم همراه با حرکات سر و دست و چانه به کار مي‌برند.
منبع:http://salamatiran.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.