اطلاعاتی راجع به بیماری ایدز

ایدز عبارت‌ است‌ از بوجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌(نقص‌ ایمنی‌). این‌ امر باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونتها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود. ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در خون‌ (لنفوسیت‌ها) درگیر می‌سازد.
چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی راجع به بیماری ایدز

راه های انتقال ویروس HIV

به طور کلی ویروس HIV از طریق خون و فرآورده های خونی به بدن منتقل می شود. لازم به ذکر است که تماس های جنسی محافظت نشده با افراد آلوده به این ویروس نیز موجب انتقال آن می شود.

روش دیگر انتقال استفاده از وسایل تزریقی، تیغ، ابزارهای دندانپزشکی و پزشکی و سوزن های خالکوبی و طب سوزنی مشترک است که به طریقی آلوده به ویروس می باشد. مادری که مبتلا به این ویروس است نیز در دوران بارداری، می تواند این ویروس را به جنین خود منتقل کند.
 

روش های پیشگیری و مراقبت از ابتلا به ایدز

زمانی که به پزشک و یا دندان پزشکی مراجعه می کنید می بایست از وسایل و سوزن هایی که برای شما به کار گرفته می شوند؛ مطمئن باشید که پیشتر برای بیمار دیگری مورد استفاده قرار نگرفته باشند.

اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که به تتو و خالکوبی علاقه ی زیادی دارید، حتما از نو بودن سوزن های تتو اطمینان حاصل نمایید.

به هنگام رابطه های جنسی حتما از کاندوم استفاده نموده و به هیچ عنوان رابطه های پرخطر را امتحان نکنید.

افرادی که قصد بارداری دارند، می بایست آزمایش های لازم پیش از بارداری را انجام دهند تا از عدم داشتن ویروس HIV اطمینان پیدا نمایند.

همان طور که می دانید ویروس HIV از طریق پوست منتقل نمی شود، بنابراین در صورت برخورد با بیمارانی که به این ویروس مبتلا هستند، جای نگرانی وجود ندارد.
 

درمان ایدز

حال می خواهیم بدانیم این بیماری کشنده قابل درمان است یا خیر؟

جالب است بدانید که امروز زندگی با ویروس HIV با آن چه که در قدیم بود، بسیار تفاوت دارد.

درمان ایدز در چند سال اخیر، آن قدر موثر است که میزان عملکرد آن در بدن به صفر می رسد و خطر انتقال بسیار کم می شود.

این بیماری دیگر مرگبار نیست و تنها یک عفونت مزمن است، که می تواند درمان شود. در صورتی که درمان در زمان مناسب شروع شود، فرد همان عمری را خواهد داشت که بدون ابتلا به این ویروس داشته است.

البته لازم به ذکر است که هیچ گونه واکسنی برای پیشگیری و یا درمان این بیماری به وجود نیامده است.

اما داروهای موثری وجود دارند که می توانند از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایند. این داروها مانع از بروز آسیب به سیستم ایمنی بدن فرد می شود و در صورتی که فرد مبتلا درمان را به سرعت شروع کند، از پیشرفت بیماری نقص ایمنی اکتسابی جلوگیری خواهد شد.

جالب است بدانید در صورتی که درمان پزشکی به خوبی در بدن انجام شود، نرخ انتقال این ویروس کاهش می یابد.

دلیل کاهش ریسک انتقال، این است که میزان ویروس در خون و مایعات بدن بسیار کم می شود.

با این حساب امیدوار هستیم که در آینده ای نه چندان دور، مرگ و میر به دلیل بیماری ایدز وجود نداشته و درمان ایدز بتواند به سمت ریشه کن کردن ویروس HIV پیش رود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.