دستورهای زمان بارداری

در مواقع بارداری و حاملگی مخصوصاً دوران (ویار) باید سعی و کوشش داشته باشند که سرکه نخورند و اگر میل به ترشی دارند، این قسم ترشیجات که عرض می‌کنم میل نمایند: آلوزرد، آلو سیاه،‌ زرشک، آش سماق، آب نارنج، پرتقال و امثال این‌ها
جمعه، 22 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
دستورهای زمان بارداری
 دستورهای زمان بارداری

نویسنده: احمد حاجی شریفی

 
در مواقع بارداری و حاملگی مخصوصاً دوران (ویار) باید سعی و کوشش داشته باشند که سرکه نخورند و اگر میل به ترشی دارند، این قسم ترشیجات که عرض می‌کنم میل نمایند: آلوزرد، آلو سیاه،‌ زرشک، آش سماق، آب نارنج، پرتقال و امثال این‌ها. و به غذای خود مقدار کمی گردغوره بزنند و سبزیجات تازه منجمله ریحان زیاد میل فرمایند.
از ادویه‌جات مخصوصاً فلفل اجتناب کنند و از ترشی‌جاتی که به وسیله‌ی سرکه می‌سازند و یا آب نبات‌هایی که در آن جوهر لیمو (اسید سیتریک) می‌زنند، به کلی اجتناب ورزند زیرا قلب را ضعیف کرده و سِیر خون در بدن به ناراحتی انجام می‌شود، وزن خود بانوی باردار سنگین می‌باشد و نفس طفل، مادر را ناراحت می‌سازد و خوردن ترشی بر ناراحتی افزوده و مزید بر علت خواهد شد.
در زمان بارداری، همه روزه 75 گرم عرق بیدمشک، 50 گرم شکر،‌10 گرم تخم شربتی، 5 گرم بالنگو، 5 گرم تخم ریحان، 5 گرم فرنج مشک و نیم کیلو سیب درختی رنده شده را مخلوط کرده و به قدر کافی آب بر آن اضافه کنید، شربتی بسیار گوارا، معطر و مقوی به دست می‌آید و میل فرمایند که برای تقویت قلب و صحت مزاج و خوش رنگی و زیبایی طفل بسیار مفید است. عمل به دستور فوق را اگر در طول مدت حاملگی گه‌گاهی انجام دهند، طفلی محکم و سلامت و بانشاط به دنیا خواهد آمد و در موقع فارغ شدن، مادر کمتر در زحمت و ناراحتی قرار خواهد گرفت.
مادران در موقع بارداری از سبزیجات تازه و معطر، مانند: ریحان، نعناع و علف‌های صحرایی، مانند: ‌شنگه، والک، آویشن و امثال آن‌ها زیاد میل کنند که در روحیه‌ی طفل، طراوت و نشاط او بسیار مؤثر است.
پیشنهاد می‌شود که در اطاق خواب و محل کار روزانه، گلدان و ظروفی از گل‌های رنگارنگ بگذارند و اگر طبیعی آن میسر نیست، گل‌های مصنوعی زیبا و بابِ کیف خود را جلوی خود قرار داده و به آن گل‌ها گاهی نظاره کنند که در طفل نشاط و زیبایی می‌افریند. در تمام مدت حاملگی از خوردن پرتقال نیز غافل نشوند، چون از نظر غذاییت در حقیقت معدن انواع مواد ضروری برای بدن انسان می‌باشد، که هم برای مادر و هم برای طفل مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نکات بهداشتی دوران بارداری

 

ویار هنگام حاملگی

زمانی که بانوان باردار می‌شوند، در چند روز اول که انعقاد نطفه می‌شود، متوجه نمی‌شوند ولی پس از چند روز که گذشت و نطفه در (بچه‌دان) قرار گرفت، کم کم بعضی مواقع یک حالت غیرعادی به وی دست داده و فوری مرتفع می‌شود و در روزهای بعد به شدت حال غیرعادی او افزایش می‌یابد، به نحوی که بانوی باردار اظهار می‌دارد، نمی‌دانم چه حالی دارم و تا موقع رگل معمولی همه ماهه از حالت عادی مأیوس و به کلی حس می‌کند که علت عقب افتادگی رگل او، بارداری و آبستنی می‌باشد و در چنین مواقع حالی به وی دست می‌دهد که از بعضی بوها بدش می‌آید و شامه‌ی او بسیار تیز خواهد شد و هر بویی را کاملاً حس کرده و گاهی از لحاف و ملافه و پتویی که سال‌های درازی برای رختخواب خود استفاده می‌کرده متنفر می‌شود و از بوی بعضی از غذاها هر چند مقوی و لذیذ باشد، بی‌رغبت می‌شود و حتی از دیدن بعضی غذاها دل آشوبی و حالت استفراغ به وی دست می‌دهد و میل او بیشتر به ترشی‌جات می‌گراید. این حالات را ویار نامیده‌اند.
نوع ویار در اشخاص مختلف متفاوت است. ویار حالتی است در زنان باردار که به شیئی و یا غذایی بیشتر می‌گرایند و وجود آن غذا یا غیر غذا را مثل: ذغال، گل، تخمه، ترشی و غیره، زیاده از حد معمول دوست دارند. بعضی از ذغال خوردن لذت می‌برند و عده‌ای از گل خوردن کیف می‌کنند، مثل: گل داغستان، گل طباشیر و امثال این‌ها و گاه ممکن است مُهر نماز را بخورند، جماعتی از ترشی خوششان می‌آید و برای خوردن ترشی‌جات و سرکه روح از بدنشان پرواز می‌کند. برای به دنیا آوردن دختر یا پسر به میل خود، باید دو موضوع مختلف رعایت شود، اجرای هر موضوع به تنهایی، فقط تا حد معینی می‌تواند مؤثر باشد ولی رعایت دو موضوع همراه با هم شانس موفقیت را افزایش می‌دهند. این دو موضوع مهم که در به وجود آمدن دختر یا پسر مؤثرند، عبارتند از: مکانیسم اسیدی یا قلیایی بودن محیط رحم و دیگر زمان مقاربت یا آمیزش جنسی. گاهی می‌شود که با یک آب و تابی یک غذای دل خواه و مطابق میل خود را طبخ می‌کنند که واقعاً هم گوارا و لذیذ می‌باشد، اما هنگامی که آن غذا آماده‌ی خوردن می‌شود، ذائقه‌ی او قبول نمی‌کند و از آن غذا بدش می‌آید، حتی راضی می‌شود یک کاسه‌ی آب فلوس که بسیار بدمزه است را بخورد ولی آن غذا را نخورد ولی می‌رود نان و سرکه را به چه خوبی و پر اشتهایی می‌خورد و از آن لذت هم می‌برد و ابداً هم تقصیر ندارد، زیرا طبیعت، ذائقه و اشتهای او به ترشی می‌گراید. و بدین طریق این بانو روزهای اول و ماه‌های ابتدایی را می‌گذراند. در چنین مواقع باید غذاهای خارج از منزل و غفلتاً از راه رسیده به ایشان ارائه شود و اگر باز هم میل نکرد، اصرار نکنید و بگذارید هرچه ذائقه‌اش قبول می‌کند بخورد. در چنین روزها دل بهم خوردگی و حالت استفراغ زیاد به وی دست می‌دهد. البته این حالات تا ماه چهارم و اواسط ماه پنجم کم کم مرتفع می‌شوند.
در این چند ماه اوایل شرایط ذیل را کاملاً رعایت کرده و به کار ببندد: از دیدن مردان غیر (نامحرم) و اشخاص مختلف و جورواجور به کلی دوری کند، زیرا موقع صورت بندی و تشکیل اعضا و جوارح طفل می‌باشد، باید هرچه بیشتر از حد معمول به صورت همسر خود نگاه کند که اول شبیه پدر و مادر صورت بندی او تشکیل شود و سعی کند با شکم باردار کمتر از منزل خارج شود که چشم دیگران به حجم شکم او نیفتد. و از ماه چهارم که گذشت بسیار مراقبت و مواظبت کند که از هم خوابی و دفع غریزه‌ی جنسی اجتناب نماید، مخصوصاً ماه‌های آخر که هم ناراحتی برای طفل داخل شکم بوجود می‌آید و هم برای مادر طفل، این نکته را خود مردان بیشتر باید ملاحظه کنند.
ضمناً خوردن انار، رب انار، پیاز، به، مربا، سمنو، جوانه‌ی گندم، نان برشته، بیسکویت، ماست تازه و شیرین، پنیر تازه، سیراب و شیردان، جگر سیاه گوسفند، دل و قلوه و خوش گوشت ویار را برطرف می‌سازد.
* اگر دچار ویار شده‌اید، ضمن پرهیز از خوردن: کلم برگ، گل کلم، اسفناج، کره و آب گوشت، می‌توانید همه روز، صبح ناشتا سه قطره آب آهک کاملاً صاف شده و بدون لیرد را در یک لیوان شیر مخلوط کنید و آن شیر را بنوشید.
* سیب قرمز رنده شده را با عسل شیرین کنید و بخورید.
* مسطکی رومی، کندر خوراکی، مقل ازرق، صمغ عربی، مرمکی، زردآوند و حب القار از هرکدام 5 گرم را نرم بسایید و با کمی عسل به صورت خمیر سفتی درآورده و قرص‌هایی به اندازه‌ی یک عدد نخود درست کنید. صبح و عصر و هر مرتبه یک عدد از آن قرص‌ها را میل فرمایید.
* مقل ازرق، مسطکی رومی، جنطیانای رومی، صمغ عربی، کندر خوراکی و مرمکی، از هرکدام 5 گرم را نرم بسایید، سپس با یک فنجان عسل مخلوط کرده و هر صبح و عصر، هر مرتبه اندازه‌ی یک عدد نخود از آن را میل فرمایید.

نفخ شکم خانم‌های باردار

اگر در هنگام بارداری دچار نفخ شکم شده‌اید، باید از خوردن: خیار، پیاز، بادنجان، کلم برگ، گل کلم، گوجه فرنگی و غذاهای سرخ کرده، پرهیز کنید تا بهبود یابید و باز هم دچار نفخ نشوید.

ترش کردن خانم‌های باردار

هنگام بارداری اگر دچار ترشی و سوزش معده و گلو شده‌اید، باید از خوردن چربی‌جات زیاد، ادویه‌جات، ترشی‌جات و غذاهای سرخ کرده بپرهیزید و بعد از هر غذا اگر ترش کردید، نیم قاشق چای خوری جوش شیرین را با نیم لیوان آب سرد مخلوط کرده و بنوشید.
نیم فنجان عرق نعنا را با آب مخلوط کنید و بنوشید و در صورتی که دچار فشار خون نشده‌اید، می‌توانید نصف قاشق چای خوری پودر عصاره‌ی شیرین بیان را در دهان ریخته و با آب میل کنید.

استفراغ زن حامله

اگر در طول حاملگی دچار استفراغ شدید، باید از ویتامین B1 و B2، سیراب و شیردان، دل و قلوه، جگر سیاه، خوش گوشت و شیردان خرگوش بیشتر استفاده کنید.
هم چنین می‌توانید شش نخود دارفلفل را کوبیده و در یک لیوان آب بجوشانید، بعد آب صاف کرده‌ی آن را هر مقدار که مانده است با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید تا رقیق شود و صبح، ظهر و شب و هر مرتبه یک سوم از آن را بنوشید.

یبوست زن حامله

اگر در طول حاملگی دچار یبوست شده‌اید، هر روز صبح ناشتا، یک لیوان آب خالص بنوشید.
* بعد از هر غذا یک قاشق شربت خوری روغن زیتون بخورید.
* هر شب چهار عدد انجیر خشک را در آب گرم بخیسانید و صبح ناشتا انجیرها را بجوید و بخورید سپس آب آن را هم بنوشید.

شکسته شدن ناخن‌های زن حامله

اگر در طول حاملگی ناخن‌هایتان می‌شکند، باید از میوه‌جات تازه، سبزیجات تازه، آب لیمو، نمک دریایی (نمک یددار)، سوپ استخوان و هم چنین از آفتاب استفاده کنید و نیز می‌توانید روغن زیتون را در ظرفی بریزید، گرم کنید و تا گرم است، ناخن‌ها را در آن گذاشته و مدتی نگه دارید و این عمل را روزی 3 مرتبه تکرار کنید.

کمردرد زن حامله

اگر در دوران بارداری دچار کمردرد شده‌اید، باید از سبزیجات تازه، میوه‌های تازه، آب لیمو، سوپ استخوان، نمک یددار و آفتاب بیشتر استفاده کنید.

پا درد زن حامله

اگر در دوران بارداری دچار پا درد شده‌اید، از ایستادن روی پا، بالا رفتن از پله، پوشیدن لباس و کفش تنگ پرهیز کنید و روزی سه مرتبه با روغن زیتون پاها را ماساژ دهید و بعد از ماساژ، گرم نگه دارید و از خوراکی‌هایی مانند: سبزیجات تازه، میوه‌های تازه، آب لیمو، سوپ استخوان و نمک یددار بیشتر استفاده کنید. آفتاب هم بسیار مفید است.

کم خوابی زن حامله

اگر در دوران بارداری دچار کم خوابی شده‌اید، باید شب‌ها چراغ خواب را در هنگام خواب روشن نکنید و پرده‌ها را ببندید و در تاریکی مطلق استراحت کنید و نیز از خوردن چای و قهوه که خواب را کم می‌کنند، اجتناب کنید.

خارش پوست زن حامله

اگر در دوران بارداری دچار خارش پوست شده‌اید، ضمن پرهیز از خوردن: تخم مرغ، ماهی، ادویه‌جات، انواع فلفل، گوجه فرنگی، بادنجان و توت فرنگی. از خوراکی‌های مفیدی مانند: سبزیجات تازه، کاهو، مغز گردو و گوشت بیشتر استفاده کنید و هر بار کمی کات کبود را در آب حل کنید و خود را با آن بشویید.

خارش رحم زن حامله

به طور کلی خارشی که در اطراف رحم و در اطراف لبه‌های فرج ایجاد می‌شود دارای علل مختلفی است، مانند: عفونت‌ها، حساسیت‌ها، بیماری‌های پوستی، کرمک، بیماری قند، مصرف کِرم‌های پیش‌گیری از حاملگی، دستگاه پیش‌گیری از حاملگی، مورد داشتن یا کثیف بودن لباس زیر، وجود شپش، زدن اسپری یا رنگ‌ها، استفاده از لوازم آرایشی و شیمیایی و غیره. ولی در مواقع حاملگی اکثراً قسمت داخلی بانوان در اثر آلبومین قدری متورم می‌شود و خارش ایجاد می‌کند و در اثر بی‌مبالاتی و نداشتن رژیم غذایی مناسب، خارش شدت می‌یابد.
در صورتی که در دوران بارداری دچار خارش رحم شدید، ضمن پرهیز از خوردن: پیاز، تره، بادنجان، نمک، انواع فلفل و ادویه‌جات، باید از مرکبات زیاد استفاده کنید و در مواقع خارش از مالیدن دست کثیف یا اشیاء میکروبی، لباس کثیف و زبر و استعمال بعضی خوراکی‌ها یا داروهای خودسرانه پرهیز کنید، هم چنین به عنوان درمان بهتر است هر بار 50 گرم اسپرزه را در دو لیتر آب سرد بریزید و مدتی بماند و دائم آب آن را به جای آب خوردن بنوشید، ولی دانه‌های آن مصرف نشود.
* یک روز در میان، هر بار یک مرتبه نصف فنجان آب غوره بنوشید.
* هر شب عناب نیم کوب یا زخمی شده را در آب گرم بخیسانید، صبح با فشار آب آن را صاف کرده، بنوشید و یا صبح عناب‌ها را بخورید و آب آن را نیز روی آن بنوشید.
* برگ‌های کاسنی تازه را پس از شستن بکوبید و آب آن را بگیرید و بنوشید، سپس تفاله‌ی آن را درب موضع بگذارید.
* هر روز صبح ناشتا 10 گرم قدومه‌ی شیرازی را با کمی شکر در آب بریزید و بخورید.
* هر روز شاه تره، تخم کاسنی و گل بابونه‌ی شیرازی از هرکدام 5 گرم را بجوشانید و آب صاف کرده‌ی آن را با شکر شیرین کنید و صبح و عصر بنوشید.
* شاه تره‌ی تازه را بکوبید و آبش را با فشار بگیرید و بنوشید، بعد تفاله‌ی آن را با گل خطمی پخته شده مخلوط کنید و درب موضع بگذارید.
* خیار بزرگی را دو نیم کنید و مغز آن را بتراشید و بخورید و پوست آن را مانند درپوش درب موضع بگذارید.
* مقداری اسپرزه را بکوبید و با شیر گاو خمیر کنید. بعد لای تنظیف یا پارچه‌ای تمیز بگذارید و شب، هنگام خواب درب موضع قرار دهید.

ترشحات دوران حاملگی

برای رفع ترشحات دوران حاملگی باید از سبزیجات تازه، گوشت و مغز گردو استفاده کنید.

پیش‌گیری از زاییدن طفل نارس

برای این که طفل شما زودتر از موعد و نارس به دنیا نیاید، باید از روغن‌های نباتی بیشتر استفاده کنید.

به دنیا آوردن دختر یا پسر به میل خود

به طور عادی و طبق معادلات آماری احتمال تولد دختر یا پسر در هر زایمان یک دوم است. مثلاً اگر یک خانم در سه حاملگی متوالی صاحب دختر شده باشد در چهارمین حاملگی نیز شانس به دنیا آمدن دختر برای او هم چنان یک دوم می‌باشد. این موضوع تا آخر ادامه خواهد داشت.
اما در حال حاضر با داشتن آگاهی و رعایت نکات خاصی این امکان وجود دارد که بتوان تا حدودی به نفع خواسته‌ی خود در تعیین دختر یا پسر بودن فرزند مؤثر واقع شود. برای به دنیا آوردن دختر یا پسر به میل خود، باید دو موضوع مختلف رعایت شود، اجرای هر موضوع به تنهایی، فقط تا حد معینی می‌تواند مؤثر باشد ولی رعایت دو موضوع همراه با هم شانس موفقیت را افزایش می‌دهند. این دو موضوع مهم که در به وجود آمدن دختر یا پسر مؤثرند، عبارتند از: مکانیسم اسیدی یا قلیایی بودن محیط رحم و دیگر زمان مقاربت یا آمیزش جنسی.
 

بیشتر بخوانید: 5 راه برای داشتن دختر یا پسر

 

1-تأثیر محیط اسیدی یا قلیایی در به وجود آمدن دختر یا پسر:

به طور کلی قلیایی شدن محیط دستگاه تناسلی یا رحم در خانم‌ها احتمال یا شانس به وجود آوردن پسر را افزایش می‌دهد، اما برعکس در محیط اسیدی احتمال یا شانس به وجود آمدن دختر زیادتر می‌باشد. با دو روش مختلف ممکن است به تغییر PH محیط دستگاه تناسلی پرداخت؛ یکی به وسیله‌ی نوع تغذیه و دیگر با شستشوی رحم یا مجرای تناسلی با مواد مخصوص.

الف- تأثیر نوع تغذیه یا موادغذایی:

نوع تغذیه و انتخاب مواد غذایی به خصوص از چند ماه قبل از مقاربت به قصد حاملگی می‌تواند تا حدودی در تعیین جنسیت جنین مؤثر باشد، زیرا بعضی از مواد غذایی دارای واکنش اسیدی و بعضی دیگر دارای واکنش قلیایی هستند. غذاهایی که مصرف آن‌ها می‌توانند باعث قلیایی شدن محیط رحم و در نتیجه باعث افزایش شانس پسر شدن گردند، عبارتند از: شیر، میوه‌جات، سبزیجات تازه، برگه‌ی زردآلو، بادام، لوبیا، نخود، میوه‌های ترش، توت فرنگی، اسفناج، بلوط، کنگر، قارچ، موز، برگ چغندر، سیر، خرما، انجیر و مواد غذایی حاوی جوش شیرین.
غذاهایی که مصرف آن‌ها می‌توانند باعث اسیدی شدن محیط رحم و در نتیجه باعث افزایش شانس دختر شدن گردند، عبارتند از: نان، ذرت، گوشت، تخم مرغ، پنیر، برنج، عدس، آلو، گردو، شلغم سبزی‌های پیر شده یا خشک، سرکه، رازیانه، ماءالشعیر (آب جو)، سوپ جو، قارچ، شلغم، گوجه فرنگی.

ب- تأثیر کاربرد بعضی مواد در مجرای تناسلی خانم‌ها:

شستشوی مهبل یا مجرای تناسلی با محلول جوش شیرین، احتمال به وجود آمدن پسر را زیاد می‌کند، اما شستشوی این قسمت از دستگاه تناسلی با محلول سرکه احتمال دختر شدن را بالا می‌برد. علت این است که اسپرماتوزوئیدها یعنی سلول‌های تناسلی آقایان که حاوی کروموزوم Y هستند در محیط اسیدی مقاومت کمتری دارند. برعکس سلول تناسلی مردها که حاوی کروموزوم X هستند، در محیط قلیایی استقامت و پایداری کمتری دارند. لازم به ذکر است که سلول‌های تناسلی مردها که حاوی کروموزوم از نوع Y هستند، مسئول به وجود آمدن پسر و سلول‌های تناسلی حاوی کروموزوم از نوع X مسئول به وجود آمدن دختر هستند.
کروموزوم به صورت رشته‌های نخی شکل داخل هسته‌ی سلول‌ها قرار دارند و وظیفه‌ی آن‌ها انتقال صفات ارثی است. تعداد این رشته‌ها در هریک از سلول‌های بدن انسان 46 عدد است که به صورت جفت یا زوج قرار گرفته‌اند. اما در سلول‌های تناسلی در زن و مرد (سلول‌های تخمک در زن و اسپرم در مرد) استثنائاً فقط 23 کروموزوم به صورت فرد یا تکی وجود دارد. در موقع آمیزش جنسی، در طی ترکیب سلول‌های تناسلی زن و مرد با یکدیگر، برای به وجود آمدن بدن رویان یا جنین، سلول‌هایی ایجاد می‌شوند که هرکدام حاوی 46 عدد کروموزوم هستند. به این ترتیب که 23 عدد کروموزوم از زن و 23 عدد کروموزوم نیز از مرد در ساختمان هریک از سلول‌های رویان و بدن فرزند به ارث می‌رسد.
به عبارت دیگر سلول تخمک در زن و هم چنین سلول‌های اسپرم در مرد از نظر نوع و تعداد کروموزوم‌ها با سایر سلول‌های بدن تفاوت دارند. در هریک از تخمک‌های زن تعداد 22 عدد کروموزوم بدنی یا غیرجنسی (1) و یک عدد کروموزوم جنسی (2) وجود دارد که همگی فقط از نوع X هستند، اما در سلول‌های تناسلی مرد یا اسپرم ممکن است بعضی از آن‌ها کروموزوم جنسی از نوع X و در بعضی دیگر از نوع Y وجود داشته باشد.
در موقع آمیزش یک مرد با زن و ترکیب شدن تخمک با سلول اسپرم اگر کروموزوم جنسی موجود در اسپرم از نوع X باشد، آن‌ها صاحب دختر خواهند شد اما اگر کروموزوم جنسی در سلول اسپرم از نوع Y باشد، پسر به وجود خواهد آمد. مجدداً یادآور می‌شوم که سلول‌های تخمک در زن و سلول‌های اسپرم در مرد به طور طبیعی دارای نیمی از کروموزوم‌ها، در سایر سلول‌های بدن هستند. هم چنین باید دانست که به طور مساوی 50% از سلول‌های جنسی موجود در اسپرم حاوی کروموزوم از نوع X و 50% دیگر حاوی کروموزوم از نوع Y هستند. اما سلول‌های تخمک در خانم‌ها همگی فقط دارای کروموزوم جنسی از نوع X می‌باشند. بنابراین تخمک یا سلول تناسلی زن تأثیری در تعیین دختر یا پسر شدن فرزند ندارد بلکه سلول تناسلی مرد است که تعیین کننده می‌باشد.
 

بیشتر بخوانید: اساس کوروموزومی تعیین جنسیت


بنابراین در موقع مقاربت و آمیزش جنسی اگر تخمک یا سلول تناسلی زن با یکی از سلول‌های تناسلی مرد که دارای کروموزوم جنسی از نوع X است ترکیب شود فرزند آن‌ها دختر خواهد بود. بدیهی است کروموزوم‌های بدن این دختر نیز مانند تمام دخترها و زن‌های دیگر جهان به صورت زوج‌های XX خواهند بود زیرا یک کروموزوم X به طور اتفاقی از یکی از سلول‌های تناسلی پدر و یک کروموزوم X دیگر هم به طور الزامی و تغییرناپذیر از مادر به او رسیده است.
اما اگر یکی از سلول‌های تناسلی مرد که به طور اتفاقی دارای کروموزوم Y است با تخمک یا سلول تناسلی زن آمیزش پیدا کند، فرزند حاصل از این آمیزش پسر بوده و کروموزوم‌های بدن این پسر نیز مانند سایر پسرها و مردان جهان به صورت XY خواهند بود. بدیهی است این پسر نیز کروموزوم X را الزاماً از سلول تناسلی مادر و کروموزوم Y را به طور شانسی و اتفاقی از پدر دریافت کرده است. تفاوت ظاهری این دو نوع کروموزوم در زیر میکروسکوپ، کوچک‌تر بودن اندازه‌ی کروموزوم Y نسبت به کروموزوم X می‌باشد.

2-تأثیر زمان مقاربت در به وجود آمدن دختر یا پسر:

آمیزش جنسی به منظور تولید فرزند، هرچه به زمان تخمک گذاری زن نزدیک‌تر باشد، احتمال به وجود آمدن پسر بیشتر است و برعکس عمل مقاربت برای تشکیل رویان یا جنین، هر اندازه که از زمان تخمک گذاری فاصله داشته باشد احتمال یا شانس دختر شدن بیشتر خواهد بود. زمان تخمک گذاری در خانم‌ها در هر دوره‌ی تناسلی معمولاً در حدود روز چهاردهم بعد از اولین روز قاعدگی است. یادآور می‌شویم رعایت این موضوع نیز به تنهایی نمی‌تواند تا حدود 3 تا 4 درصد برای به دنیا آوردن دختر یا پسر به انتخاب خود مؤثر باشد. بنابراین رعایت دو موضوع که قبلاً گفته شده همراه با هم شانس موفقیت برای به دنیا آوردن دختر یا پسر به میل خود را افزایش می‌دهد.

جهت پسر شدن نوزاد

باید از هنگامی که تصمیم به پسردار شدن گرفتید، از سه ماه قبل از باردار شدن غذاها را شورتر از قبل بخورید و از سبزیجات تازه، کاهو، قارچ، کنگر، موز، اسفناج، بلوط، خرما، نمک، میوه‌های ترش، توت فرنگی، بادام، برگه زردآلو، لوبیا، نخود، برگ چغندر، سیر، انجیر و مواد غذایی حاوی جوش شیرین زیاد استفاده کنید و در عوض از خوردن تخم مرغ و غذاهایی که با تخم مرغ درست می‌شوند، شلغم، گوجه فرنگی، برنج، پنیر، گوشت، ذرت، نان، عدس، گردو، آلو و قارچ پرهیز کنید.
هر ماه یک بار ابهل، بهمن پیچ، ریشه‌ی اریسا، ریشه‌ی انجبار، بسبایج، ‌تخم کاسنی، گل بنفشه، ریوند چینی، سنامکی، پوست هلیله‌ی زرد و گل محمدی از هرکدام 20 گرم را نیم کوب کرده و به 10 قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت آن را یک روز بجوشانید و آب صاف کرده‌اش را شیرین کرده و قبل از صبحانه بنوشید. بعد تفاله‌ی آن را در آب جوش بخیسانید و شب باز در همان آب بجوشانید و آبش را بنوشید. این جوشانده باید از شروع پاکی مصرف شود و 10 روز متوالی ادامه یابد و هر ماه تکرار شود تا هنگامی که حامله شوید.
هر مرتبه حدود 15 دقیقه قبل از مقاربت، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب مخلوط کنید و با آن داخل واژن را خوب شستشو دهید و از همسر خود بخواهید که تمام نطفه را داخل رحم و در انتهای آن بریزد. هم چنین بهتر است که چند ساعت قبل از هر آمیزش مقداری توت فرنگی بخورید، اگر قبل از نزدیکی خایه و ناف خرگوش نر را کوبیده و داخل رحم بگذارید، مفید خواهد بود، ضمناً توصیه می‌شود از میوه‌های ترش، توت فرنگی، کاهو، خرما، انگور زرد و رسیده، سبزیجات تازه‌ی چیده شده بیشتر استفاده کنید. بهتر است در سه ماه اول حاملگی یعنی از هنگام عقب افتادگی ماهانه، به مدت سه ماه از خوراکی‌های فوق و دنبلان و سالویته بخورید. از جوش شیرین داخل غذاهای روزانه هم استفاده کنید. لازم است از روزی که تصمیم به پسردار شدن گرفتید از خوردن سبزی‌های خشک یا مانده یا پیر شده، رازیانه، گوشت و ماءالشعیر (آب جو) پرهیز کنید.

علامت پسر بودن نوزاد

اگر نوزاد پسر بود باید رنگ چهره‌ی مادر صاف، شفاف و ادرارش رنگین باشد. پستان راست کمی بزرگ‌تر از پستان چپ و رنگ نوک پستان به سرخی گراید. حرکت جنین در طرف راست شکم باشد. حرکات زن ملایم و هنگام درد زایمان، درد از کمر ظاهر و به شکم برسد.

دختر شدن نوزاد

اگر میل دارید صاحب فرزند دختر شوید، از سه ماه قبل از تصمیم، پرهیز کنید از خوردن: مواد غذایی حاوی جوش شیرین، قارچ، بلوط، بادام، برگه زردآلو، لوبیا، نخود، برگ چغندر، سیر، انجیر، نمک، کنگر، موز، اسفناج، خرما، توت فرنگی، کاهو، سبزیجات تازه، انگور، سالویته، دنبلان و میوه‌های ترش و در مقابل از سبزیجات پیر شده یا خشک، سرکه، رازیانه، ماءالشعیر (آب جو)، سوپ جو، شلغم، گوجه فرنگی، برنج، پنیر، گوشت، ذرت، عدس، نان، آلو، گردو و قارچ بیشتر استفاده کنید. قبل از نزدیکی ناف خرگوش ماده را بکوبید و داخل رحم بگذارید. بهتر است قبل از مجامعت نیز دو قاشق غذاخوری سرکه‌ی سفید را در یک فنجان آب مخلوط کرده و خوب داخل واژن را شستشو دهید.

علامت دختر بودن نوزاد

اگر نوزاد دختر بود باید رنگ چهره‌ی مادر تیره باشد، رنگ ادرار سفید باشد، پستان چپ بزرگ‌تر از پستان راست باشد، میل به خوردن خوراکی‌های ترش مزه و خوردن خوراک‌ها یا غیر خوراکی‌های کثیف داشتن، حرکت جنین در طرف چپ شکم باشد، رنگ نوک پستان به سیاهی گراید و هنگام درد زایمان، درد از ناف و یا زیر شکم شروع شود.

چگونه نوزاد سالم‌تری داشته باشیم

پیش‌گیری از چپ شدن چشم نوزاد:

اگر می‌خواهید چشم نوزادتان چپ نشود هر چیزی را که هوس کردید تهیه کنید و بخورید، حتی به مقدار کم و اگر هم آن خوراکی خوب نیست باز به مقدار خیلی کم مصرف کنید.

پیش‌گیری از لکنت زبان نوزاد:

اگر می‌خواهید نوزادتان دچار لکنت زبان نشود، از حدود سه ماهگی به بعد از خوراکی‌هایی مانند: ویتامین‌های B، میوه‌های تازه، سبزیجات تازه و پنیر بیشتر استفاده کنید.

پیش‌گیری از اگزمای نوزاد:

اگر می‌خواهید نوزادتان به هنگام تولد دچار اگزما نشود، گه گاهی روغن ماهی بخورید و از خوردن ادویه‌جات، انواع فلفل، دارچین، خردل، قرص نعناع، نعناع و عرق نعناع استفاده کنید و از شستشوی دندان‌ها با خمیر دندان‌های اسانس دار پرهیز کنید.

پیش‌گیری از ماه گرفتگی نوزاد:

اگر می‌خواهید نوزادتان دچار ماه گرفتگی و لک‌های گوناگون نشود، سعی کنید شجاع باشید، هیچ گاه از کسی یا چیزی ترس به خود راه ندهید و اگر ناگهان از چیزی ترسیدید فوراً یکی از این خوراکی‌ها را بخورید: آب میوه‌های شیرین، مانند: آب هندوانه، آب خربزه، شربت یا مربا.

مشکی شدن موی سر نوزاد:

اگر می‌خواهید موی سرطفل شما مشکی شود، از شنبلیله، ترب، کلم، پیاز و سفیده‌ی تخم مرغ بیشتر استفاده کنید. سبزیجاتی که در مزرعه صبح تا عصر آفتاب خورده باشد را بچینید و بخورید، اگر نور آفتاب هم به طور مستقیم بر پوست بدن بتابد مفید خواهد بود.

پرپشت شدن موی سر نوزاد:

اگر می‌خواهید تعداد موی سر طفل شما زیاد و پرپشت شود از سه ماهگی هر روز شنبلیله‌ی خام را با ساقه‌هایش بخورید، تا هم پرپشت و هم مشکی شود.

خرمایی شدن موی سر نوزاد:

اگر می‌خواهید موی سر طفل شما خرمایی رنگ شود، از سه ماهگی هر روز روغن ماهی بخورید.

طلایی شدن موی سر نوزاد:

اگر می‌خواهید موی سر طفل شما طلایی رنگ شود از سه ماهگی، خوراکی‌های دریایی، آب دریا و نمک دریایی مصرف کنید. آب دم کرده‌ی گل بابونه بخورید، از آفتاب کمتر استفاده کنید و بدن را همیشه با صابون بشویید.

آبی شدن چشم نوزاد:

اگر می‌خواهید چشم طفل شما آبی رنگ شود، از سه ماهگی، تخم مرغ دو زرده بخورید. (اگر مُرغی مرتب نوزاد قورباغه بخورد تخم دو زرده خواهد کرد).

شهلا شدن چشم نوزاد:

اگر می‌خواهید چشم طفل شما شهلا (درشت و زیبا) ‌شود، باید گه گاهی بذر رازیانه یا آب جوشانده‌ی رازیانه یا عرق رازیانه بخورید.

خوش رنگ شدن پوست نوزاد:

اگر می‌خواهید پوست بدن و چهره‌ی طفل شما خوش رنگ و زیبا شود، از سه ماهگی، خوراکی‌های زیر را بیشتر مصرف کنید، مانند: کره، روغن زیتون، روغن ماهی، روغن‌های نباتی، خیار، کاهو، کنگر، آب هویج، شیرخشت، ترنجبین، گزانگبین، بیدخشت، شکر تیقال، نعناع، آب انار، خربزه، به، آب زردک، برگ تازه‌ی کاسنی و عرق کاسنی.

درد زایمان

برای تسکین درد زایمان باید برگ بوی خشک را نرم بسایید و قبل از فارغ شدن، دو سه قاشق سوپ خوری از آن را با کمی روغن زیتون، خمیر کرده روی پارچه‌ای پهن کنید و روی ناف بگذارید.

راحت زایمان کردن

اگر می‌خواهید زایمان راحت انجام شود و دچار رنج و زحمت و مشکلات آن چنانی نشوید، باید در ماه‌های آخر از آب جوشانده‌ی کاسنی، عرق کاسنی، رازیانه، ‌شوید، نارنج، آب زردک یا آب جوشانده‌ی تخم زردک استفاده کنید.
* نزدیک وضع حمل، برگ بوی خشک را نرم بسایید و دو یا سه قاشق سوپ خوری از آن را با روغن زیتون خمیر کرده و روی پارچه‌ای پهن کنید سپس روی ناف بگذارید.
* کف دریای ساییده شده را با کمی آب خمیر کرده و روی پارچه‌ای بمالید و به ران‌ها ببندید.
* گشنیز تازه را با ریشه‌ها بکوبید و بر ران‌ها ببندید.
* سرگین خشک گربه‌ی سیاه را زیر خود دود کنید.
* بعد از هنگام درد 10 گرم پوست خیار خشک یا 100 گرم پوست خیار تازه را دم کنید و آب آن را بنوشید.

دستورات وضع حمل

مدت توقف طفل از روز انعقاد نطفه تا روز آخر که رحم، طفل را قبول نخواهد کرد و جواب خواهد داد، 9 ماه و 9 روز و 9 ساعت و 9 دقیقه و 9 ثانیه است که حد اعلاء تکمیل طفل می‌باشد.
ضمناً بچه دان یا به عبارت دیگر تخمدان هرچه قوی‌تر باشد و استعدادش زیادتر باشد، نوزاد دیرتر خارج می‌شود و اگر ضعیف‌تر باشد، زودتر. قابل ذکر این که کسانی که از گوشت شتر استفاده می‌کنند، دیرزا می‌شوند. بارداری از ماه هشتم که گذشت، گه گاهی دل غفلتاً درد می‌گیرد و رها می‌کند (کوره درد) و در بعضی مزاج‌ها این درد تکرار می‌شود اما دردهای آخر که درد واقعی است به قسمی است که بانوی باردار از شدت سنگینی قادر به حرکت نبوده و به هیجان و پیچ و واپیچ می‌افتد. در این حال، بیچاره شده، می‌ایستد، می‌نشیند، راه می‌رود، از شدت درد بر روی زانو و ران‌های خود چنگ می‌زند و مانند سنگ آسیاب به دور خود حرکت می‌کند، در چنین حالی زن باید بداند که وقت معلوم و ساعت موعود فرا رسیده و مسافرش به مقصد دنیا حرکت دارد، این زمان، سخت‌ترین ساعات، بدترین حالت و پر رنج‌ترین دقایق زندگی مادران است.

کمردرد زن تازه زا

برای تسکین درد کمر خانمی که تازه فارغ شده است، باید مغز قرص کمر را نرم بسایید، بعد با زرده‌ی تخم مرغ، کمی زردچوبه و چند عدد خرمای له شده، مخلوط کنید و بر کمر او ببندید.
* مومیایی یا جوهر گنه گنه را در روغن بادام تلخ مخلوط کرده و بر کمر بمالید.
* گل بومادران و گل بابونه‌ی شیرازی را با هم بپزید و بر کمر ضماد کنید.

حمام رفتن زائو

روز حمام رفتن زائو اطرافیان باید بسیار مواظب باشند که زائو را کاملاً طبق دستور زیر تقویت کنند که هم شیر او زیاد شود و هم آماده‌ی بچه داری گردد. شبی که می‌خواهد فردایش حمام برود، مورد، آرد نخود خام و زرده‌ی تخم مرغ را خمیر کرده، اگر با حنا مخلوط کنید بهتر است و آن را بر پوست سر زائو ببندند که مغز را تقویت می‌کند و فردای آن روز در حمام بشویند، این کار به نور چشم هم کمک خواهد کرد. و صبح قبل از حمام چند دانه زرده‌ی تخم مرغ به زائو بخورانند. خوب است که شربتی تهیه کنند از عرق بیدمشک، تخم شربتی، فرنج، مشک، شکر یا عسل بعد سیب درختی را در آن رنده کنند یا آب سیب در آن بریزند و در داخل حمام به زائو بخورانند. هم چنین بهتر است قائوتی بدین ترتیب تهیه کنند: مغز قرص کمر 1 دانه، جوز بویا و فوفل از هرکدام 1 دانه، زنیان، بادیان، زیره‌ی سبز، زیره‌ی سیاه، دارچین نرم، از هرکدام 1 مثقال، آرد نخودچی 8 مثقال، هل سه نخود، لیموعمانی 3 مثقال، شکر به مقدار کافی که شیرین شود، همه را با یکدیگر مخلوط کرده، بعد مقداری پودر نارگیل هم به آن اضافه کنند و داخل حمام فاصله به فاصله به زائو بخورانند که هم جبران خون‌های از دست رفته خواهد شد و هم شیر او زیاد می‌شود.
* مومیایی اصل و مرغوب را به قدر 3 نخود در 3 مثقال روغن خوراکی یا کره‌ی گاو آب کرده و به قدر یک قاشق چای خوری به زائو بخورانید و بقیه‌ی آن را به پشت و کمر ایشان در حمام مالش دهید که استخوان‌های پشت و کمر کاملاً تقویت یابد. بانوان که اطرافیان زائو هستند باید زائو را پس از کارهای داخلی حمام، فوری بپوشانند چون بدن او ضعیف است و به مختصر تصرف هوا، مبتلا به گریپ و سرماخوردگی خواهد شد.
بانوان تازه‌زا کاملاً مراعات این نکته را بکنند که در آن چند روز استراحت در منزل و در روز حمام دهم و چند روزی هم بعد از آن سعی کنند که با ناملایمات روبرو نشده و به خود سختی راه ندهند و از عصبانیت و جوش و خروش به کلی برکنار باشند و ابداً ناراحتی به خود راه ندهند که عصبانیت در این چند روز روی کیفیت شیر و کم شدن آن بسیار مؤثر است.
ضمناً بادیان، زنیان، ‌زیره‌ی سبز، زیره‌ی سیاه، نخودچی، تخم شوید، دارچین، زنجبیل، قولنجان، سولنجان، تخم شربتی، تخم مرو، تخم ریحان، دارفلفل، دل‌دل، جوز هندی، جوز بویا، فوفل سفید، فوفل سرخ، هل، میخک، حب القار، مغز فندق، مغز پسته و مغز بادام از هرکدام به مقدار مساوی و به مقدار تمام آن‌ها نبات بسایند و قائوت کرده و به مرور و همه روزه به زن تازه‌زا بدهند، تا 10، 20 روز میل کند که خدمت بزرگی به استخوان بندی طفل و ازدیاد شیر و صحت مزاج مادر خواهد شد. (این ترکیب طبیعتی گرم دارد).

گذراندن دوره‌ی نقاهت

در مدت گذراندن دوره‌ی نقاهت زایمان، بهترین خوراکی، خوردن روزی چند عدد خرما است، به شرطی که مادر یا طفل دچار گرمی یا جوش‌هایی در بدن نشده باشند.

پی‌نوشت‌ها:

1.Autosomal Chromosome
2.Sex Chromosome

منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرةالمعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پانزدهم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.