ورزش هایی که دیگر المپیکی نیستند

گاهی اوقات ورزش‌هایی که در گذشته در المپیک بودند، به دلایل مختلف از برنامه المپیک خارج شده‌اند. از جمله کریکت، کبدی، کریکت و... . با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ورزش هایی که دیگر المپیکی نیستند
بازی‌های المپیک سال هاست که بر دنیای ورزش حکمرانی می‌کنند. ورزشکاران سراسر دنیا در مسابقات مختلف گرد هم می‌آیند تا استعداد‌های خود را نمایش دهند. طی سال‌ها، بسیاری از ورزش‌های تفریحی به المپیک راه یافته اند و شهروندان کشور‌های مختلف برای پیروزی کشورشان در این مسابقات شرکت می‌کنند. بازی‌های المپیک اولین بار در سال ۱۸۹۶ برگزار شد و شامل ورزش‌های باستانی می‌شد.

مسابقه امدادی و دو مهمترین ورزش‌های المپیک و شناخته شده‌ترین ورزش‌های جهان هستند. اما برخی ورزش‌ها، دیگر در المپیک به رسمیت شناخته نمی‌شوند یا انجام نمی‌شوند. در سال‌های اخیر، اتحادیه بین‌المللی فدراسیون دو و میدانی برخی ورزش‌ها را از بازی‌های المپیک حذف کرد.
 

کبدی

تاریخچه کبدی به 4000 سال قبل باز می گردد .کبدی یک ورزش بسیار محبوب در آسیای جنوبی است، ریشه کلمه کبدی از واژه کائون بادا به معنی مبارزه با حریف مشتق می شود این بازی همزمان با بازیهای المپیک برلن در سال 1936 در شهر ماهاراشترا توسط هانومان و یا بام به نمایش درآمد

بازی کبدی در سال 1938 در بازیهای المپیک هند در شهر کلکته معرفی و فدراسیون کبدی هند (KFI ) در سال 1950 تاسیس شد

کبدی در اصل یک بازی ایرانی است و به اسامی مختلف نامیده می شود، این بازی در گیلان شیرین دودو و در خراسان، گلستان و مازندران زو و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می شود. کبدی یک بازی کم خرج و یک بازی بیرون سالنی و سالنی پرتحرک است که ترکیبی از کشتی و راگبی است

متاسفانه این رشته جذاب و پر تحرک و مهیج جزو ورزش های المپیکی نیست .


پرش روی اسب

ورزشکاران این بازی، عاشق اسب بودند. در این بازی ورزشکار باید روی اسب می‌پرید. عجیب است نه؟ برنده هم کسی بود که از روی اسب نمی‌افتاد. این ورزش در میان کسانی که اسب داشتند محبوب بود.


طناب کشی

این ورزش آخرین بار در المپیک سال ۱۹۲۰ انجام شد، اما هنوز یک ورزش سرگرم‌کننده برای کودکان و تمرینات آماده سازی تیم‌ها است. طناب کشی اولین بار در دهه ۱۹۰۰ به عنوان ورزش معرفی شد و در آن دو نفر یا بیشتر در هر طرف طناب قرار می‌گرفتند و آن را می‌کشیدند.


کریکت

کریکت در سال ۱۹۰۰ معرفی شد و مسابقات آن فقط یک بار در المپیک برگزار شد. بعد از آن به دلیل فقدان شرکت‌کننده در آن زمان، حذف شد. امروزه نسبت به آن زمان، افراد بیشتری کریکت بازی می‌کنند.

سپک تاکرا

ورزش سپک تاکرا

ورزش سپک تاکرا یکی از پرطرفدارترین ورزشهای جنوب شرقی آسیاست و فدراسیون بین المللی سپک تاکرا بیش از ۴۲ کشور عضو دارد، که ایران جزء کشورهایی است که در چند سال اخیر وارد این مجموعه شده است.

سپک تاکرا نام یکی از ورزش های قدیمی و باستانی ایالت های مختلف مالزی و کشورهای اطراف آن است

سپک تاکرا (یا والیبال با پا) علاوه بر کشورهای جنوب شرقی آسیا که امروزه به ورزشی متناوب مبدل شده، این ورزش در ابتدا با قوانین داوری بدمینتون انجام می گرفت لیک در سال ۱۹۶۰ با نظر ، توجه و تلاش محمد خیر جوهری فدراسیونش تشکیل شد و خودش ریاست و اداره آنرا به عهده گرفت

این در حالی بود که با مشاهده استقبال علاقمندان و مردم به این ورزش مسئولان تصمیم گرفتند تا آن را به عنوان یک ورزش ملی به جهان معرفی کنند. از آن پس بود که نام بازی به سپک تاکرا تغییر یافت. سپک در زبان مالزیایی به معنی ضربه و تاکرا به معنای توپ است. سپک تاکرا به سه شکل رکو (تیمی ۳ نفره) سه سیکل (تایمی و با تیم های پنج نفره و دبل) راگا (تیم های دو نفر) می باشد.


روکه

این بازی تا حدودی شبیه به کروکت است و با چند پتک چوبی کوتاه انجام می‌شود. این ورزش قبل از راه یابی به المپیک، در میان بریتانیایی‌ها محبوب بود. روکه در اوایل دهه ۱۹۰۰ وارد المپیک شد و خیلی زود هم کنار گذاشته شد.


ژو دو پوم

این ورزش، تنیس اصلی در نظر گرفته می‌شد که در آن بازیکنان با دست خود (نه با راکت) به توپ‌ها ضربه می‌زدند. این بازی در اوایل ۱۹۰۰ معرفی شد و به مرور زمان و با به وجود آمدن راکت، محو شد. عمر آن در المپیک بسیار کوتاه بود.


مسابقات قایق موتوری

این ورزش اولین بار به عنوان یک ورزش نمایشی در اوایل ۱۹۰۰ معرفی شد و در سال ۱۹۰۸ به یک ورزش تمام عیار تبدیل شد. بازیکنان، در این مورد کاپیتان‌ها، در یک مسیر ۱۲.۸ کیلومتری با یکدیگر رقابت می‌کردند. این ورزش در دنیای انگلیسی زبان‌ها مشهور بود و بعد‌ها به دلیل آب و هوای نامساعد که این ورزش را مختل می‌کرد، کنار گذاشته شد.


پیلوتا

این ورزش در بازی‌های المپیک پاریس ظاهر شد و شامل تیم‌های دونفره می‌شد که توپ را به سمت سبدی روی دیوار هدایت می‌کردند. این ورزش کاملا از مسابقات معتبر جهانی کنار گذاشته شده است.


ووشو ( از چین تا ایران )

ورزش رزمی ووشو

ورزش ووشو که برخی تاریخ شناسان به این رشته ورزشی قدمت ۵۰۰۰ ساله را نسبت داده اند، به سال ها قبل از میلاد حضرت مسیح و در چین باستان باز می گردد. از این رو ووشو را مادر رشته های رزمی می نامند.

ووشو WUSHU ، متشکل از دو بخش WU و SHU آست، که “وو” به معنای هنر و “شو” به معنای رزم است. پس می توان نتیجه گرفت که ووشو به معنای هنر رزم می باشد.

ووشو ورزشی محدود به عصر حاضر نیست و در بسیاری از نقاشی ها و آثار که انسان های پیشین بر جای گذاشته اند، به عنوان سبکی برای دفاع از خود در برابر حمله حیوانات استفاده می شده است

در تاریخچه ووشو آمده است که امپراطوری عظیم چین و گسترش ووشو در تمام نقاط این کشور موجب تغییراتی در ووشو با توجه به سبک زندگی و نیاز مردم هر منطقه چین شد. این تغییرات موجب تشکیل ۳ سبک اصلی در ووشو شد:
 

  1. چانگ چوان: مطعلق به معبد شمالی چین، با تمرکز بر زیبایی و ظرافت حرکات

  2. نان چوان: مطعلق به معبد جنوبی چین، با تمرکز بر قدرت و تهاجم حرکات

  3. تایچی چوان: عدم طعلق به معبدی خاص، با تمرکز بر کنترل و استفاده از انرژی درونی چی


هم اکنون رشته رزمی ووشو یکی از رشته های پر طرفدار در تمام دنیا است و روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود، ایران به یکی از قطب های ووشو جهان بعد از چین تبدیل شده است و هر لحظه به حضور در المپیک نزدیک تر می شود.


کوهنوردی

در این ورزش بازیکنان یا شرکت‌کنندگان از کوه بالا می‌روند و برنده کسی است که ارتفاع بیشتری را بالا رفته باشد. کوه اورست جزء اولین کوه‌هایی بود که برای این ورزش استفاده می‌شد تا اینکه کلا از المپیک کنار گذاشته شد.


چوگان

چوگان شبیه کریکت است با این تفاوت که توسط دو تیم چهار نفره سوار بر اسب انجام می‌شود. این تیم‌ها در اوایل سال‌های ۱۹۰۰، مثل تیم‌های فوتبال محبوب بودند. بازیکنان با استفاده از چوگان‌های بلند و انعطاف پذیر گل می‌زنند. هرچند این ورزش از بازی‌های المپیک حذف شده، اما هنوز ورزش مورد علاقه کشور‌های انگلیسی زبان است.


ورزش‌هایی که در المپیک قرار ندارند، در چه مسابقاتی شرکت می‌کنند؟

ورزش‌هایی که در المپیک قرار ندارند، در مسابقات و رقابت‌های بین‌المللی دیگر شرکت می‌کنند. برای مثال، ووشو ورزشی است که در المپیک حضور ندارد، اما در مسابقات جهانی ووشو شرکت می‌کند. همچنین، کرلینگ یک ورزش جذاب و پرطرفدار در کشورهای اروپایی است که در المپیک قرار ندارد، اما در مسابقات جهانی کرلینگ شرکت می‌کند.

بعضی ورزش‌ها در رقابت‌های جهانی خود دارای اهمیت بسیار بالایی هستند، به عنوان مثال، برای بسیاری از کشورها، هاکی روی چمن از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و در جام‌های جهانی و قاره‌ای، همچنین لیگ‌های محلی خود شرکت می‌کنند.

ورزش‌های دیگری همچنین در رقابت‌های بین‌المللی دیگری شرکت می‌کنند، مانند بدمینتون سینگل که در رقابت‌های بدمینتون دنیا شرکت می‌کند.

منبع: سایت برترینها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما