کاربردهای غربالگری سلامت روان دانش آموزان

سنجش دانش‌آموزان در حوزه مسائل فردی، خانوادگی، نگرش به مدرسه و کیفیت زندگی در مدرسه در 3 حوزه و 24 شاخص سنجیده می‌شود و ضریب آسیبی که در یک مدرسه وجود دارد به وسیله غربالگری سلامت روان دانش آموزان مشخص میشود.
جمعه، 10 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربردهای غربالگری سلامت روان دانش آموزان

غربالگری سلامت روان دانش آموزان

در سال های گذشته، تمامی دانش آموزان مقطع هفتم و هشتم و برخی از دانش آموزان مقطع نهم تحت غربال گری سلامت روان دانش آموزان قرار می گرفتند.

اما مدیر امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پروش اظهار داشت که از مهر ماه آینده تمامی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی می بایست غربال گری سلامت روان را انجام دهند و نتایج آن در شناسنامه سلامت آن ها ثبت شود.

لازم به ذکر است که در بهمن سال ۹۷ تمامی دانش آموزان غربال گری سلامت روان صورت گرفت و در پرونده ی سلامت ثبت شد.

والدین و حتی مشاران مدرسه می توانند برای برنامه ریزی های تحصیلی و فردی از آن استفاده نمایند. این غربال گری شامل چند مرحله است که طی مرحله اول، غربال گری پایه به وسیله معلمان صورت می گیرد و تمامی نتایج در سامانه همگان ثبت و ذخیره می شود.

برای مراحل بعدی نیاز به متخصصان مشاوره است. والدین موظف اند خارج از مدرسه فرزندان خود را نزد مشاوران ببرند و نتایج را به مدرسه ارائه دهند.

خانواده هایی که نمی توانند هزینه ها را متقبل شوند، به سازمان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان معرفی می شوند و از خدمات مددکاری، بهداشتی برخوردار خواهند شد.

به طور کلی دانش آموزان در محیط مدرسه نیز از جهت سلامت روان و بهداشت، تحت کنترل و نظارت هستند توجه داشته باشید که نشانه های کلیدی به معلمان مدارس توضیح داده می شود و در صورتی که معلم هر یک از نشانه ها را در دانش آموز ملاحظه کرد، اقدامات اولیه را انجام خواهند داد.

حال اگر معلمی نتوانست اقدامات اولیه را انجام دهد، مسئله را به مشاور مدرسه منتقل می کند. البته پیش از آن که معلم نشانه هایی را در دانش آموز ببینید و مشاور مدرسه را در جریان قرار دهد، هیچ گونه کد گذاری در پرونده وی ثبت نخواهد شد و والدین نباید از این جهت احساس نگرانی خاصی داشته باشند.

به واقع تست های سلامت و غربالگری سلامت روان دانش آموزان را باید بدعتی سازنده برای کشف مشکلات کودکان و نوجوانان و برداشتن قدم های بزرگ جهت رفع و درمان آن ها بدانیم.

راه های تقویت روابط اجتماعی کودکان و بهبود شخصیت آن ها را می توان از همین مسیرهای اولیه پیدا کرد و به آن ها قوت بخشید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.