روش های افزایش امنیت اندروید

امروزه تلفن همراه به یکی از اعضای جدا نشدنی خیلی از ما ها تبدیل شده است. ما اطلاعات با ارزشی مانند: شماره مخاطبین، تصاویر خانوادگی، رمزهای عبور را در گوشی خود ذخیره می‌کنیم. اما آیا تلفن همراه ما امن است؟در این مقاله با روش های ایمن سازی اندروید آشنا میشویم.
شنبه، 11 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های افزایش امنیت اندروید

افزایش امنیت اندروید

 
ایمن کردن قفل صفحه
قفل صفحه شما همیشه اولین مورد برای محافظت از امنیت گوشی اندروید شما است.

گوشی های هوشمند برخی از مهم ترین اطلاعات شخصی ما را در خود ذخیره می کنند، از مکان زندگی گرفته، تا کسانی که به آن ها پیام می دهیم و ایمیل ها و اسناد شخصی مان در گوشی هوشمند قرار دارند.

به همین خاطر بسیار مهم است که از قفل صفحه خود را ایمن کنید، تا از دسترسی افراد یا اپلیکیشن های غیر مجاز به آن جلوگیری نمایید.

برای ایجاد قفل صفحه، به بخش تنطیمات گوشی و سپس به بخش Security یا امنیت رفته و وارد بخش Screen Lock شوید.

در این صفحه این انتخاب را دارید که قفل گوشی خود را با انتخاب یک رمز عبور (password)، رمز عددی (pin code) و یا یک الگو (pattern) باز کنید.

برخی گوشی ها نیز قابلیتی دارند که می توان قفل آن ها را با استفاده از اثر انگشت باز کرد. اگر گوشی شما این امکان را دارد، از آن نیز می توانید استفاده نمایید.
 
افزایش امنیت اندروید با رمز گذاری گوشی
هنگامی که گوشی خود را رمز گذاری می کنید، اطلاعات داخل گوشی، تا زمانی که گوشی قفل باشد، غیر قابل خواندن می شوند.

به این معنی که اگر گوشی شما گم شود و یا دزدیده شود، اطلاعات شما در امان خواهند ماند.

برای فعال کردن رمز گذاری، به تنظیمات گوشی رفته، سپس به قسمت امنیت یا security و سپس به بخش رمز گذاری یا Encryption بروید.

فعال کردن ویژگی رمز گذاری، شما را مجبور به تنظیم قفل صفحه می کند، که به این طریق در برابر افرادی که می خواهند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند، محافظت بیشتری خواهید داشت.
 
عدم استفاده از موقعیت مکانی
یکی از پر کاربردترین و بیشترین اطلاعاتی که توسط گوشی هوشمند شما جمع آوری می شود، موقعیت مکانی شماست.

اپلیکیشن هایی مثل گوگل مپس یا ویز به صورت قانونی می توانند به این اطلاعات از گوشی شما دسترسی داشته باشند، اما همچنان می توان از آن ها برای ردیابی کامل شما استفاده نمود.

البته که برای استفاده از گوشی نیازی ندارید که موقعیت مکانی خود را فعال کنید، اما اگرآن را غیر فعال نمایید، ویژگی های خوب زیادی را از دست خواهید داد.

در گوشی های هوشمند خودتان می توانید تعیین کنید که ردیابی موقعیت شما در چه سطحی انجام شود.

حالت دقت بالا یا High accuracy، جزئی ترین اطلاعات موقعیت مکانی را در اختیارتات قرار می دهد.

اگر فکر می کنید که با موقعیت مکانی تقریبی راحت تر می توانید کار کنید، به تنظیمات گوشی و سپس به قسمت موقعیت مکانی یا Location بروید، و نوع تعیین موقعیت مکانی را از بین گزینه های دقت بالا (high accuracy)، ذخیره باتری (battery saving) و تنها دستگاه (device only) انتخاب نمایید.

اگر متوجه شدید که یک برنامه، علی رغم خواست شما، به موقعیت مکانی تان دسترسی دارد، اگر گوشی شما دارای اندروید 6 و یا بالاتر باشد، می توانید هر گونه دسترسی را برای هر اپلیکیشن محدود نمایید، تا دیگر به موقعیت مکانی شما دسترسی نداشته باشد.
 
تغییر تنظیمات تبلیغات برای افزایش امنیت اندروید
این حقیقت همیشه وجود دارد که برای دسترسی به محتوای رایگان، باید تبلیغات را مشاهده کنیم، و بسیاری از اپلیکیشن های مورد علاقه ما با همین تبلیغات کسب درآمد می کنند.

اما در این مورد تنظیماتی وجود دارد که می توانید آن را تغییر دهید به نام تبلیغات مبتنی بر علاقه.

برای این که از دست تبلیغات مبتنی بر علاقه مندی ها رهایی یابید، به تنظیمات گوشی رفته، و وارد قسمت گوگل شوید و سپس به قسمت تبلیغات یا Ads رفته و آن را فعال کنید.

تبلیغات مبتنی برای علاقه، معمولا از مشخصات شما استفاده می کنند (مشخصاتی مثل موقعیت مکانی، جنسیت، سن و سایت هایی که بازدید می کنید)، و از این طریق تبلیغات مورد علاقه شما را در اپلیکیشن ها نشان می دهند.

اگر نمی خواهید این تبلیغات به اطلاعات شما از طریق گوشی تان دسترسی داشته باشند، به تنظیمات رفته و از روشی که پیشتر گفتیم، از شر آن ها رها شوید.
 
عدم نصب برنامه های خارج از Play store
احتمالا بیشتر شما برای نصب نرم افزارها از پلی استور استفاده می کنید، چرا که به عنوان اپلیکیشنی با استانداردهای گوگل در گوشی های اندرویدی وجود دارد.

پلی استور قطعا بزرگ ترین فروشگاه اپلیکیشن برای اندروید است، اما دیگر اپلیکیشن هایی نیز به همین منظور وجود دارند و ممکن است برنامه هایی که داخل آن ها وجود دارد، در پلی استور موجود نباشد.

گاهی ممکن است نیاز به برنامه ای داشته باشید که در پلی استور موجود نیست و اگر به منبع آن اطمینان دارید، مشکلی برای دانلود آن وجود ندارد.

اما اگر اجازه نصب برنامه هایی از منابع نا شناخته را در گوشی خود فعال کنید، ممکن است خود را در معرض خطر های امنیتی قرار دهید.

برای تغییر این تنظیمات، به بخش تنظیمات و سپس امنیت بروید و بخش Unknown Sources یا منابع ناشناخته را غیر فعال سازید.
 
کنترل مجوزهای برنامه های برای افزایش امنیت اندروید
زمان زیادی طول کشید تا اندروید نیز مانند iOS اجازه مدیریت مجوزهای برنامه ها را به کاربرانش بدهد. اما بالاخره با انتشار اندروید 6 انجام این کار میسر شد.

برای دسترسی به مجوزهای هر برنامه، به تنظیمات بروید و وارد قسمت برنامه ها یا Apps شوید.

برنامه مورد نظرتان را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید. در این صفحه باید وارد قسمت مجوزها یا Permissions شوید.

برخی از برنامه های به این صورت طراحی شده اند که از سیستم مدیریت مجوزها استفاده کنند و هنگام نیاز به استفاده از یک سرویس از شما اجازه خواهند گرفت.
در برنامه های قدیمی تر، این گزینه وجود دارد که بتوانید مجوزها را تغییر دهید، اما چون با این ویژگی ساخته نشده اند، ممکن است غیر فعال کردن برخی مجوز ها، عملکرد برنامه را مختل سازد.
 
حذف کلی تبلیغات
تبلیغ کنندگان همواره می خواهند اطلاعاتی از شما به دست بیاورند. این اطلاعات به آن ها کمک می کند بتلیغاتی هدف مند را به شما نشان دهند و درآمد بیشتری کسب کنند.

با این که پیشتر بیان کردیم که می توانید این گونه تبلیغات را در گوشی اندرویدی خود حذف کنید، اما همچنین می توانید با خرید نسخه پولی برنامه ها، به صورت کلی از تبلیغات رها شوید.

سازندگان اپلیکیشن ها برای ادامه کارشان نیاز به کسب درآمد دارند و این کار را از سه طریق انجام می دهند:

اولین روش نشان دادن تبلیغات است.

دومین روش Freemium نام دارد که در آن برخی ویژگی های برنامه به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار گرفته و برای دیگر ویژگی ها باید هزینه کند.

سومین روش نیز Premium نام دارد که کاربر برنامه را خریداری می کند.

بنابراین شما می توانید با خریدن برنامه، هم از سازندگان آن حمایت کرده و هم تبلیغات مزاحم را حذف کنید و امنیت گوشی اندروید خود را بالا ببرید.
 
عدم استفاده زیاد از ذخیره ابری
جذابیت استفادهاز ذخیره ابری بسیار زیاد است. اگر تا به حال مجبور به راه اندازی مجدد گوشی شده باشید، و یا یک گوشی جدید خریده باشید، می دانید که چقدر کار راحت است هنگامی که تمامی تنظیمات، برنامه ها، رمزهای عبور و دیگر شخصی سازی هایتان آماده و منتظر شما هستند.

هر چند، اگر مشتاق حفاظت از امنیت خود در اندروید هستید، باید بدانید که حتی اگر تمامی مراحل تامین امنیت (انتخاب رمزهای عبور قوی و فعال کردن تایید دو مرحله ای) را نیز انجام داده باشید، ممکن است کسی در جایی دیگر به آن دسترسی پیدا کند، چه این فرد یک شرکت باشد، چه یک هکر و چه حتی دولت!

برای غیر فعال کردن ویژگی پشتیبان گیری در گوشی، به تنظیمات و سپس به قسمت پشتیبان گیری و راه اندازی مجدد یا Backup & reset بروید، و در این قسمت گزینه Backup my data را غیر فعال کنید.
 

تحقیق برای افزایش امنیت اندروید

این احتمال وجود دارد که به اندازه ای که اپل از اپ استور محافظت می کند، گوگل این محافظت را در برابر پلی استور انجام نمی دهد، به همین خاطر هنگام نصب یک نرم افزار برای اولین بار و مخصوصا در مورد اپلیکیشن های کمتر شناخته شده، باید بسیار محتاط عمل کنید.

پیش از نصب برنامه، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
 
تعداد دانلودها
اگر تعداد دانلودها کم باشد، ممکن است که یک اپلیکیشن مخرب باشد.
 
مجوزها
اگر با مجوزهایی که یک برنامه از شما می خواهد احساس راحتی ندارید، بهتر است که آن برنامه را نصب نکنید. را در برنامه ها غیر فعال کنید.

در طی سال ها، گوگل مدیریت امنیت در اندروید را برای کاربران آسان تر کرده است، اما امنیت معمولا بستگی به اطلاعاتی دارد که می توانید به اشتراک بگذارید، و ویژگی ها و خدماتی که می خواهید استفاده کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.