نکات اساسی که باید برای قفسه بندی کتابخانه دنبال کنید

برای کسانی از شما که به دنبال راه اندازی کتابخانه‌ای از خود هستند، این نکات قفسه بندی کتابخانه باید به آنها در شروع کار در ترتیب دادن ردیف‌های خوب برای کتابخانه کمک کند.
دوشنبه، 13 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
نکات اساسی که باید برای قفسه بندی کتابخانه دنبال کنید
کتاب‌ها فکر شما را باز می‌کنند، ذهن شما را گسترده‌تر می‌کنند و شما را قوی می‌کنند آن چنان که چیزی دیگر نمی‌تواند چنین کند. " - ویلیام فِدِر
 
خواندن، سرگرمیِ بسیار خوبی است، اما اغلب خوانندگان مشتاق تمایل دارند که بدون داشتن یک مکان مناسب برای نگهداری کتاب، به خرید خود برای کتاب ادامه دهند. اگر عاشق کتاب هستید و مجموعه عظیمی از کتاب را در خانه دارید، بدیهی است که نمی‌توانید آنها را در هر کجای خانه و در همه جای خانه قرار دهید. اگر می‌خواهید یک مجموعه کتاب در خانه ایجاد کنید، داشتن قفسه مناسب کتابخانه ضروری است.
 

چگونه می‌توان کتاب‌ها را روی قفسه‌ها مرتب کرد

یک قفسه / کابینت مناسب برای ذخیره کتاب انتخاب کنید
 نکات اساسی که باید برای قفسه بندی کتابخانه دنبال کنید
 
شرح شکل: قفسه کتابخانه
 
اگرچه نگهداری کتاب در یک قفسه باز راحت است، یک قفسه بسته یا یک کابینت از کتاب شما محافظت می‌کند و مانع از نشستن گرد و غبار روی آن می‌شود. از این رو همیشه قفسه کتابخانه‌ای را انتخاب کنید که از دارایی‌های عزیز شما محافظت کند.
 
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید هر چند وقت یک بار به مجموعه کتاب‌های خود بنگرید و آن را به نمایش بگذارید، پس به یک قفسه کتاب نما احتیاج دارید. بسیار شیک و زیبا به نظر می‌رسد، و به تمیز کردن و نگهداری مناسب نیاز دارد. در صورت امکان، از قفسه‌ای که دارای یک ساختار چوبی پایه‌ای محکم و درهای شیشه‌ای ظریف است استفاده کنید تا نمایی از مجموعه کتاب را ارائه دهید.
 
جا برای کتابِ بیشتر بگذارید
فضای نگهداری کتاب در قفسه کتابخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. قفسه‌ای که برای مجموعه کتاب‌های شما خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد خریداری نکنید.
 
قبل از خرید قفسه کتاب یا قفسه کتابخانه، بررسی کنید ظرفیت ذخیره سازی آن برای کل مجموعه، یعنی مجموعه موجود شما و موارد اضافی در آینده، کافی باشد. می‌توانید قفسه‌ای کتابخانه‌ای داشته باشید که دارای یک فضای ذخیره سازی قابل تنظیم است که می‌تواند طبق نیاز شما افزایش یابد.
 
کتاب‌های خود را طبقه بندی کنید
همیشه قفسه کتابخانه خود را به خوبی سازمان یافته نگه دارید. شما می‌توانید کتاب‌های خود را با توجه به هر معیار ارجحی دسته بندی کنید. اگرچه طبقه بندی کتاب‌ها با توجه به اندازه آنها ممکن است گزینه مناسبی برای ذخیره باشد، این کار، در حالی که به دنبال کتاب‌هایی از یک دسته موضوعی مشخص هستید، قطعاً نامناسب است.
 
کتاب‌ها را بر اساس ژانرهایی مانند داستانی، غیر داستانی، شعر، زندگی نامه، تاریخ و غیره دسته بندی کنید. در صورتی که مجموعه گسترده‌ای از نویسندگان خاص داشته باشید، کتاب‌ها را بر طبق نویسندگان دسته بندی کنید و برای سایر موارد اضافی جدید دسته بندی‌های مختلفی بسازید.
 
گزینه دیگر تهیه دسته بندی‌ها با توجه به دوره زمانی است. به عنوان مثال، می‌توانید برای کتاب‌های بسیار قدیمی و جدیدترین کتاب‌ها، دسته‌های جداگانه‌ای داشته باشید. در صورتی که خواننده‌ای متلون هستید، می‌توانید دسته‌هایی مانند موارد دلخواه، خواندنِ سبک، جدی خواندن، کتاب‌های مرجع و غیره را ایجاد کنید.
 
سازماندهی کتاب‌ها
این موضوع نکته‌ای برای قفسه کتابخانه است که مطمئناً به شما در ترتیب قفسه کتابخانه کمک می‌کند. این کاری است که شما باید انجام دهید: پس از آن که دسته بندی کتاب‌های خود را انجام دادید، تصمیم بگیرید که کدام کابینت را برای ذخیره آنها در نظر بگیرید و برای هر ردیف، با چسباندن برچسب‌های شماره دار بر روی کتاب‌های آن ردیف، آن‌ها را شماره گذاری کنید.
 
لیستی از هر قفسه / دسته بندی داشته باشید و آن را در داخل کابینت بچسبانید یا یک کتابچه یادداشت برای این لیست‌ها نگهداری کنید. به این ترتیب بلافاصله می‌توانید بدانید که آیا یکی از کتاب‌ها وجود ندارد و هر کتاب جای خاصی را در کابینت خواهد داشت، به همین دلیل همچنین می‌توان کتاب را به راحتی مکان یابی کرد.
 

نحوه قفسه بندی کتاب‌ها در یک کتابخانه

اگر به فکر کار داوطلبانه یا به صورت شغل در یک کتابخانه هستید، به احتمال زیاد مشغول قفسه بندی کتاب‌ها خواهید شد. کتاب‌ها باید بر حسب قفسه‌ها برای مشتریان کتابخانه سفارش داده شود تا آن را پیدا و چک کنند. برای آسان‌تر کردن مرتب سازی، کتابخانه‌ها طبق سیستم‌های طبقه بندی، کتاب‌ها را مرتب می‌کنند. بیشتر کتابخانه‌های عمومی و مدارس از سیستم دهدهی دیوئی استفاده می‌کنند، در حالی که بسیاری از دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های ویژه از سیستم طبقه بندی کتابخانه کنگره استفاده می‌کنند. دریابید که کتابخانه شما از چه سیستمی استفاده می‌کند، سپس از مزیت برچسب‌های شماره تماس چسبانده شده به کتاب‌ها استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که هر یک مکانی در قفسه‌ها دارد.
 
یک سیستم فهرست بندی را انتخاب کنید
همان طور که گفته شد دو سیستم فهرست بندی اصلی وجود دارد: سیستم رده بندی دهدهی دیوئی1 (DDC) و سیستم طبقه بندی کتابخانه کنگره.  در سال 1876، ملویل دیوئی (Melvil Dewey) سیستم DDC را توسعه داد. امروزه این سیستم رایج‌ترین فهرست بندی در جهان است. این سیستم جزئیات کاملی را برای کتابخانه‌های کوچک و کلکسیون‌های کتاب فراهم می‌کند. اگر می‌خواهید یک مجموعه کتاب در خانه ایجاد کنید، داشتن قفسه مناسب کتابخانه ضروری است. اگر شما به دنبال یک سیستمی هستید که شماره‌های دقیق‌تری تولید کند، از سیستم LCC استفاده کنید. در سال 1891، کتابخانه کنگره سیستم طبقه بندی خود را توسعه داد. به منظور پیگیری مجموعه عظیم خودش، به سیستمی نیاز داشت که دقیق تر از دیوئی باشد. سیستم LLC توسط کتابخانه‌های بزرگ تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
مطالبی بیشتر در مورد سیستم طبقه بندی دهدهی دیوئی
این سیستم کتاب‌ها را با کلاس اصلی، قسمت فرعی و بخش جزئی سازماندهی می‌کند. رده دیوئی شامل شماره شناسنامه‌هایی بوده که هر شماره شامل کد شناسایی نویسنده و تاریخ چاپ است. به عنوان مثال:
کلاس اصلی: 800 (ادبیات)
قسمت فرعی: 10 (ادبیات آمریکایی به زبان انگلیسی)
بخش جزئی: 54ر3 (داستانی آمریکایی به زبان انگلیسی)
برای دریافت شماره شناسنامه هر کتاب کافی است که این سه عدد را با هم جمع کنید: 54ر813 = 54ر3 + 10 + 800
به دنبال آن شما می‌توانید یک شماره برای شناسایی نویسنده (اولین حرف نام خانوادگی نویسنده) و تاریخ چاپ را اضافه کنید. هنگامی که این اطلاعات اضافه می شود، شماره شناسنامه می‌شود: M 2007 813.54
 
منبع: اوتارا منوهار - DecoDezine


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.