چگونگی گرفتن اسکرین شات در ویندوز های مختلف

اسکرین شات گرفتن در بعضی موارد لازم است. چندین روش برای انجام اینکار وجود دارد که انتخاب روش به ترجیح و میل شخصی خودتان بستگی دارد در این مقاله به برخی از آنها اشاره شده است.
يکشنبه، 28 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
چگونگی گرفتن اسکرین شات در ویندوز های مختلف

آموزش گرفتن اسکرین شات از کامپیوتر

گاهی در زمان کار با کامپیوتر، ممکن است که بخواهید از صفحه کامپیوتر خود اسکرین شات بگیرید و نرم افزارهای کاربردی برای این منظور را در دسترس ندارید.

این گونه مواقع چند راه برای گرفتن اسکرین شات از صفحه مونیتور در تمام نسخه های ویندوز وجود دارد که به راحتی می توانید اسکرین شات را به طور کامل یا قسمت هایی از آن را ذخیره و به اشتراک بگذارید.
 

عکس گرفتن از صفحه کامپیوتر

پیش از شروع به شما چند کلید ترکیبی و کاربرد آن را توضیح می دهیم:

کپی کردن متن یا عکس با ترکیب کلیدهای  CTRL+C یعنی به طور همزمان این دو کلید را فشار دهید.

پیست کردن یا همان چسباندن متن و عکس با ترکیب کلیدهای  CTRL+V بازهم همزمان کلیدها را فشار دهید.

و یا اینکه با موس کلیک راست کنید و گزینه Copy را انتخاب کنید. و بعد از انتخاب محل چسباندن متن یا عکس، دوباره با موس کلیک راست کنید و گزینه Past را انتخاب کنید.

باید بدانید در صورتیکه بعد از کلیک راست موس، گزینه Cut را انتخاب کنید، درست است که متن یا عکس شما کپی می شود و می توانید آن را در جایی که می خواهید بچسبانید اما شما آن را بُرش داده اید و دیگر در محل اولیه خود وجود ندارد. همان طور که از اسم آن پیداست. 

پس بهتر است از همان کپی یا CTRL+V استفاده نمایید. خب اکنون با آشنایی این دو کلید ترکیبی، شما می توانید به راحتی از کامپیوتر خود اسکرین شات بگیرید.

در لب تاپ ها و کامپیوترهای شخصی شما، کلیدی در قسمت بالای صفحه وجود دارد به نام  (PrtScn (Print Screen که کارش همان اسکرین شات گرفتن از صفحه کامپیوتر شماست.
بیشتر بخوانید:«طریقه اسکرین شات از اندروید»

گاهی پیش می آید که به دلیل طراحی کیبوردها محل قرار گیری این دکمه در صفحه کلید شما متفاوت است. پس با یک نگاه سریع این دکمه را در صفحه کلید خود بیابید و از کابردهای آن لذت ببرید.

یکی از راههای آسان برای گرفتن اسکرین شات از صفحه مونیتور در ویندوز 7، 8، 10 این است که شما از کلیدهای میان بر CTRL+ PrtScn استفاده کنید.

یا اینکه می توانید دکمه ی (PrtScn (Print Screen که در قسمت بالای کیبورد قرار دارد را یکبار بفشارید.

در این دو حالت، یعنی در صورت استفاده از کلیدهای میان بر CTRL+ PrtScn یا دکمه PrtScn ، اسکرین شات از مونیتور گرفته می شود اما قابل مشاهده نیست.

شما در این صورت می توانید از یک نرم افزاری مثل paint استفاده کنید. آن را باز کنید و کلیدهای CTRL+V را بفشارید. اکنون اسکرین شات در اختیار شماست و می توانید آن را بُرش دهید و از آن استفاده کنید.

می توانید فایل ذخیره شده را با پسوندهای مختلف مثل jpej ، png بسته به حجم و کیفیتی که می خواهید داشته باشید، در یک فولدر یا حافظه مشخص ذخیره نمایید.

اما اگر سیستم عامل شما، ویندوز 10 هست، و قصد گرفتن اسکرین شات از صفحه بدون استفاده از نرم افزارهای کاربردی را دارید؛ باید این مراحل را دنبال کنید.
 

روش گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۱۰

اگر شما می خواهید که یک اسکرین شات از کل صفحه تان بگیرید و در هارد دیسک تان ذخیره شود دکمه های Windows + PrtScn را در صفحه کلیدتان فشار دهید.

ویندوز اسکرین شات را در Pictures library و در پوشه Screenshots ذخیره می کند.

نام فایل به صورت پیش فرض Screeenshot(number).png است که number تعداد دفعه ای است که شما از دکمه های مذکور برای ایجاد اسکرین شات استفاده کرده اید.
 

آموزش اسکرین شات در ویندوز10

ممکن است که کلید PrtScn برای شما اسکرین شات نگیرد. به جای آن می توانید دکمه های ترکیبی زیر را استفاده کنید.

 اگر شما لپ تاپ، تبلت یا صفحه کلیدی دارید که دکمه Fn دارد به جای سه روش اول می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

Fn + PrtScn  از کل صفحه اسکرین شات می گیرد و آن را به کلیپبورد انتقال می دهید این کلیدهای ترکیبی معادل فشاردادن کلید PrtScn استاندارد است.

Fn + Windows + PrtScn از کل صفحه اسکرین شات می گیرد و آن را روی هارددیسک ذخیره می کند.

ویندوز به طور خودکار این عکس را با پسوند png در picture library ذخیره می کند. این کلیدهای ترکیبی معادل فشاردادن دکمه های Windows + PrtScn در صفحه کلیدهای استاندارد است.

Fn + Alt + PrtScn از پنجره فعال اسکرین شات می گیرد که معادل فشار دادن Alt + PrtScn در صفحه کلید استاندارد است.
 

نحوه عکس گرفتن از صفحه کامپیوتر در ویندوز ۸٫۱

در ویندوز ۸٫۱ در قسمت share و انتخاب video و سپس انتخاب screenshot شما می توانید عکس و فیلم تهیه کنید، این گزینه تنها مختص به ویندوز ۱٫۸ است.
 
ساده ترین راه برای اسکرین شات گرفتن در ویندوز 8
فراموش نکنید گرفتن اسکرین شات، از چت باکس ها منع قانونی دارد. حتی گرفتن اسکرین شات از پیج خصوصی افراد در تلگرام و اینستاگرام هم شامل این منع قانونی می باشد. پس همیشه سعی کنید با رعایت حفظ حریم خصوصی دیگران، قوانین مربوط به فضای مجازی را رعایت نمایید.
 

نحوه عکس گرفتن از صفحه کامپیوتر در ویندوز10

برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۱۰ ابزاری وجود دارد، به نام Snipping Tool است.شما این ابزار را می توانید از مسیر زیر  پیدا کنید.
 
Start > All Programs > Windows Accessories > Snipping Tool 
 
برای استفاده از Snipping Tool آن را باز کرده و روی New کلیک کنید. یک قاب مستطیلی روی صفحه نمایش ظاهر می شود، که برای گرفتن اسکرین شات کافی است با کشیدن موس روی هر قسمت دلخواه از صفحه نمایش، از آن عکس بگیرید. همچنین شما می توانید از قسمت mode حالتهای مختلف عکسبرداری از صفحه نمایش را امتحان کنید.
 
Snipping Tool به صورت خودکار عکس های شما را ذخیره نمی کند، بنابراین شما قبل از خروج باید آنها را دستی در کلیپ بورد ذخیره کنید.

در صورتی که می خواهید با استفاده از کلید میانبر اسکرین شات بگیرید .کلیدهای ترکیبی Win + PrtScr از روی صفحه کلید فشار دهید تا از صفحه نمایش شما عکس بگیرد. در این روش شما می توانید یک اسکرین شات از تمام صفحه نمایش خود بگیرید.
 

نحوه عکس گرفتن از صفحه کامپیوتر در ویندوز11

با استفاده از میانبر سه دکمه‌ای Win+Shift+S می‌توانید با ابزاری بسیار بهتر از دکمه PrtSc اسکرین‌شات بگیرید. از این روش می‌شود از کل صفحه نیز اسکرین‌شات گرفت، اما از سه تکنیک دیگر در آن نیز می‌شود استفاده کرد.

پس از فشردن این سه کلید به طور همزمان، صفحه نمایش تار شده و یک منوی کوچک در بالای صفحه پدیدار می‌شود. چهار گزینه موجود در این منو به شما امکان عکس گرفتن از صفحه به اشکال مختلف را می‌دهد. برای استفاده از آن‌ها به توضیحات زیر توجه کنید:
 
Rectangular Snip:
با انتخاب این حالت می‌توانید یک کادر چهارگوش حول چیزی که قصد عکس گرفتن از آن را دارید بکشید. این روش برای اسکرین‌شات گرفتن از بخش کوچک‌تری از صفحه، صرف نظر از فضای اطراف آن قابل استفاده است.
 
Freeform Snip:
 در این حالت می‌توانید حول چیزی که قصد عکس گرفتن از آن را دارید یک کادر به شکل دلخواه خود بکشید. اگر اسکرین‌شات با کادر چهارگوش دلخواه شما نیست می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

Window Snip:
 در این حالت می‌توانید از یک پنجره باز در صفحه نمایش عکس بگیرید. این حالت مشابه حالت اول است، با این تفاوت که لازم نیست کادر را کاملا دقیق رسم کنید، در این حالت از پنجره مدنظر شما به طور خودکار یک اسکرین‌شات بدون گنجاندن taskbar و بقیه چیزها گرفته می‌شود.
 
Fullscreen Snip:
 این حالت از تمام صفحه نمایش اسکرین‌شات می‌گیرد که مشابه با کارکرد دکمه PrtScr است.

راهنمایی: برای آنکه لازم نباشد این میانبر را به خاطر بسپارید، می‌توانید آن را ضمیمه دکمه PrtScr کنید تا با فشردن آن، این منو هر بار ظاهر شود. برای این کار Settings را باز کنید و به print screen بروید و گزینه Use the PrtScn button to open screen snipping را انتخاب کنید.
 
پس از انتخاب یکی از حالت‌های اسکرین‌شات، تصویر گرفته شده در حافظه موقت ذخیره می‌شود و شما می‌توانید آن را در فضای ایمیل یا هر برنامه دیگری که از انتقال تصاویر با استفاده از Paste پشتیبانی می‌کند منتقل کنید. همچنین می‌توانید با انتخاب پنجره کوچکی که پس از اسکرین‌شات گرفتن در پایین صفحه پدیدار می‌شود، تصویر گرفته شده را در برنامه    Snip & Sketch باز کنید. در این برنامه می‌توانید از ابزارهای ویرایشگر مثل مداد و هایلایتر استفاده کنید. به علاوه می‌توانید از طریق این برنامه تصویر گرفته شده را چاپ کنید یا آن را با فرمت‌های PNG، JPG یا GIF ذخیره کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.