تاثیرات روانشناسی رنگها در طراحی داخلی خانه

همه‌ی چیزهایی که در اطرافمان مشاهده می‌کنیم به نحوی بر روح و روان ما تأثیر می‌گذارند. در دنیای ما همه‌ی اشیا دارای رنگ هستند و رنگ‌ها قدرت شگفت‌انگیزی در تغییر روحیه‌ی ما دارند. استفاده از کلماتی مانند رنگ‌های شاد، رنگ‌های ملایم، رنگ‌های غمگین، رنگ‌های روح‌افزا و عبارات مشابه دیگر همگی حکایت از آن دارد که انسان‌ها می‌توانند با رنگ‌ها ارتباط برقرار کنند.
جمعه، 17 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیرات روانشناسی رنگها در طراحی داخلی خانه

رنگ ها

در اغلب موارد، افرادی که متخصص طراحی داخلی خانه هستند، دانش کاملی از رنگ ها و دسته بندی آن ها دارند، و می دانند که کدام رنگ ها برای ترکیبات مناسب هستند، و بیشتر از همه روانشناسی رنگ ها را می شناسند و می دانند که کدام رنگ ها را برای گرفتن بهترین نتیجه در هر مکان باید به کار برد.

بسیار جالب است که با اضافه کردن یک رنگ مخصوص و یا ترکیبی از چند رنگ، می توانید علاوه بر اتاق خود، حال روحی خودتان را نیز تغییر دهید، و با ایجاد توهم بصری اتاق را کوچک تر و بزرگ تر نشان دهید و غیره.

در قدم اول باید بدانیم که سه رنگ ابتدائی داریم:

زرد

قرمز

آبی

با ترکیب این سه رنگ، رنگ های ثانویه به دست می آیند:

زرد + آبی = سبز

زرد + قرمز = نارنجی

آبی + قرمز = بنفش

با ترکیب رنگ های اولیه با ثانویه، سایه های رنگی مختلفی به دست می آید که به آن ها رنگ های گروه سوم می گوییم.

در نمودار رنگ ها، رنگ های مکمل رو به روی هم قرار دارند. هر جفت از رنگ های مکمل، یک دیگر را تکمیل کرده و یک رنگ خنثی به وجود می آورند.

همه ی ما رنگ های سرد و گرم را می شناسیم. در نمودار رنگ ها، رنگ های گرم سمت رنگ های زرد و نارنجی و رنگ های گرم در کنار رنگ های سبز و آبی قرار دارند.

رنگ ها به ما یک حالت ذهنی خاص می دهند، می توانند ما را پر انرژی کنند، ما را خوشحال کنند، می توانند به ما احساس امنید، آرامش و راحتی بدهند، می توانند توانایی تمرکز ما را بالا برده و ما را به یاد خوبی ها بیاندازند.

اما رنگ هایی نیز هستند که ما را افسرده می کنند، برای ما یاد آور غم ها هستند، ما را خسته می کنند و بعد از مدتی برایمان آزار دهنده می شوند.

هنگام انتخاب رنگ برای خانه باید این نکات را در نظر گرفت. در نهایت این ما هستیم که در آن خانه زندگی می کنیم، و باید احساس خوبی به آن داشته باشیم.
 

3 نکته در انتخاب رنگ

هر اتاق از خانه را باید به تنهایی در نظر بگیرید، و به این فکر کنید که چند ساعت و در چه زمان هایی از روز را در آن اتاق خواهید گذراند، چه کارهایی در آن اتاق انجام می دهید، و چه حسی می خواهید از آن اتاق بگیرید.

باید در نظر بگیرید که اتاق آفتاب گیر است یا خیر. اگر آفتاب گیر هست، در چه زمان هایی از روز بیشتر نور آفتاب در اتاق می افتد، صبح یا بعد از ظهر یا در کل روز؟ (این مورد به موقعیت مکانی اتاق بستگی دارد)

بزرگی یا کوچکی اتاق را بسنجید. بر اساس سایز اتاق از رنگ های روشن تر یا تیره تر استفاده کنید. رنگ های روشن فضا را بزرگ تر، و رنگ های تیره و گرم اتاق را کوچک تر نشان می دهند.

درک افراد از رنگ ها متفاوت است. معمولا پاسخ افراد مختلف به رنگ های مختلف یکسان است، اما تاثیر رنگ ها بر افراد یکسان نیست.

مثلا ممکن است یک رنگ خاص، ناخودآگاه خاطرات یا احساساتی را در شما بیدار کند، و در فردی دیگر نیز همین اتفاق بیافتد، اما احساسات و خاطره ها می توانند متفاوت باشند.

مثال دیگر می تواند رنگ مشکی باشد که برخی افراد آن را مرتبط با غم و اندوه می دانند، اما دیگران ممکن است آن را دوست داشته باشند از آن احساس خوبی دریافت کنند.

بنابراین استفاده از روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی خانه، تضمین نمی کند که همه افراد دقیقا احساس شما را داشته باشند.

در ادامه این مقاله روانشناسی برخی رنگ های پر کاربرد مثل قهوه ای، سفید، خاکستری، مشکی، زرد، قرمز، صورتی، بنفش، آبی و سبز را بررسی می کنیم.
 

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی خانه

 
روانشناسی رنگ قهوه ای
با رنگ قهوه ای می توانید حس طبیعی بودن و راحتی را به خانه بیاورید. رنگ قهوه ای معمولا از این رنگ ها و سایه ها ساخته می شود: مشکی، زرد، خاکستری، سبز، قرمز یا نارنجی، و در نهایت بنفش.

از آن جایی که قهوه ای از ترکیب چندین رنگ ساخته می شود، در نمودار رنگ ها مشاهده نمی شود، و معمولا به عنوان رنگ خنثی در نظر گرفته می شود.

رنگ قهوه ای می تواند بسیار خوشایند باشد، چرا که ما را به یاد شکلات، قهوه و کیک می اندازد. همچنین این رنگ بسیار زیاد در طبیعت یافت می شود. تقریبا هر گیاهی دارای رنگ قهوه ای هست. در بسیاری از مکان ها رنگ زمین به رنگ قهوه ای است.

بنابراین قهوه ای می تواند به ما احساس امنیت و ثبات بدهد.

در بحث طراحی داخلی، قهوه ای می تواند به فضا گرما و عمق ببخشد. با افزودن رنگ قهوه ای به طرح هایی که رنگ های خنثی دارند، می توانید آن ها را گرم تر کنید.

مبلمان قهوه ای یا سطح پارکت با رنگ طبیعی چوب می تواند بسیار زیبا باشد. همچنین استفاده از پارچه های پشمی یا به رنگ چوب، می تواند احساس خوش روستایی را به بیننده القا کند.
 
روانشناسی رنگ سفید
از ویژگی های روانشناسی رنگ سفید می توان برای ایجاد ظاهری شاداب و پاکیزگی استفاده کرد. مردم احساسات زیادی را به رنگ سفید نسبت می دهند.

از رنگ سفید برای ایجاد ظاهری سبک، آرام و خالص استفاده می شود.

اگر در یک اتاق برای دیوارها، مبلمان و یا زمین از رنگ سفید استفاده شود، ارزش آن را بسیار بیشتر از چیزی که هست نشان می دهد، و می تواند احساس شادابی عمیقی را به بیننده القا کند.

اگر نمی خواهید اتاقی رنگارنگ داشته باشید، اما از به کار بردن بیش از حد رنگ سفید نیز حذر دارید، می توانید از ترکیب سفید با رنگ های خنثی استفاده نمایید. ترکیب مشکی، قهوه ای یا خاکستری با سفید بسیار مناسب است.

برای بهره گیری از تاثیرات روانشناسی رنگ سفید، نباید بیش از حد از آن استفاده کنید. تنها از این رنگ برای نمایش بیشتر برخی نقاط مثل پنجره ها یا چهارچوب درها استفاده کنید.
 
روانشناسی رنگ خاکستری
طراحی داخلی خاکستری، می تواند بدون محافظه کاری، رسمیتی ظریف به فضا ببخشد. تاثیر رنگ خاکستری بسیار بستگی به سایه رنگی که استفاده می کنید دارد.

برای مثال اگر خاکستری، ته رنگ زرد داشته باشد می تواند باعث افسردگی شود، مخصوصا اگر اجسام دیگری به رنگ سایه های مختلف قهوه ای اشته باشید.

اما یک سایه زیبا از خاکستری در ترکیب با سفید نه چندان روشن، می تواند ظاهری تمیز و شاداب بسازد.

اگر بیش از حد از رنگ خاکستری استفاده کنید و رنگ غالب شود، باعث ایجاد محیطی کسل کننده می شود.
 
روانشناسی رنگ مشکی
از تاثیرات روانشناسی مشکی می توان برای ایجاد جنبه زیبا و جسورانه خانه کمک گرفت.

اگر این رنگ را هوشمندانه به کار بگیرید، می تواند فضایی زیبا و پیچیده در طراحی داخلی ایجاد کند.

اگر مشکی را بر پیش زمینه روشن یا خنثی قرار دهید، بسیار زیاد خودش را نشان خواهد داد. رنگ مشکی برای نشان دادن وسایل مشخصی در اتاق، بسیار ایده آل است.

بیشتر افراد مشکی را با مرگ، اندوه، بیوگی، و در کل شرابط جدی و رسمی عجین می دانند.

در نتیجه نباید از رنگ مشکی زیاد استفاده کنید. آن را تنها برای مشخص کردن اجسامی خاص مثل قاب عکس ها، میز های کوچک و امثال این به کار بگیرید.
 
روانشناسی رنگ زرد
از تاثیرات روانشناسی رنگ زرد می توان برای ایجاد فضای روشن و مثبت در خانه استفاده کرد. با تفاوت های بسیار کم نیز، تاثیر رنگ زرد متفاوت خواهد بود.

استفاده از زرد کم رنگ بر دیوارها یا سقف می تواند به خانه روشنی ببخشد، در حالی که زردی که کمی تیره تر باشد می تواند بعد از مدتی حس خفگی بدهد.

اگر نخواهید از این رنگ برای دیوارها استفاده کنید، می توانید از تاثیرات آن در دیگر مناطق بهره ببرید.

برای مثال، برای متمایز کردن وسایل، رنگ زرد بسیار خوب است. می توانید مقدار کمی از لوازم تزئینی به رنگ زرد، مثل گل ها یا عکس ها را در اتاق قرار دهید.
 
روانشناسی رنگ قرمز
از رنگ قرمز می توانید برای دادن فضای مهیج و تشدید کننده استفاده کنید.

معمولا رنگ قرمز نشانگر تهدید است، و می تواند ضربان قلب و فشار خون را بالا ببرد، اما اگر از سایه های گرم تر رنگ قرمز استفاده کنید، می تواند احساس بسیار خوبی در شما ایجاد کند.

در اتاقی که از رنگ قرمز زیاد استفاده شده باشد، اشتیاق بیشتر می شود. قرمز نیز مثل نارنجی اشتها را افزایش می دهد، بنابراین اکثرا در آشپزخانه استفاده می شود.
 
روانشناسی رنگ صورتی
می توانید از رنگ صورتی برای ایجاد فضایی تازه و خوب در خانه استفاده کنید.

در بسیاری از کشورها رنگ صورتی یک رنگ دخترانه است و معمولا با وسایل دخترانه عجین است.

در طراحی داخلی، اثرات روانشناسی رنگ صورتی می تواند آرامش بخش و راحت باشد. برخی از سایه های صورتی، حس تازگی و شیرینی می دهند و به همین دلیل افراد را به یاد شیرینی می اندازند.
 
روانشناسی رنگ بنفش
رنگ بنفش می تواند حس لوکس بودن و گرانی را در خانه شما ایجاد کند. اگر سایه رنگ بنفش مایل به آبی باشد، می تواند متین و آرام باشد و احساس رمز و راز بدهد.

سایه های مایل به قرمز آن می توانند توجه بیشتری را جلب کنند و بر اتاق چیره شوند. رنگ بنفش از سالیان دور مشهور به قدرت و سلطنت است.
 
روانشناسی رنگ آبی
با رنگ آبی می توانید ظاهری جذاب و تمیز ارائه دهید. در طراحی داخلی خانه، رنگ آبی فضای کار و مدیتیشن را ایجاد می کند.

رنگ آبی فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد. از سایه های بسیار روشن آبی برای بزرگ تر نشان دادن اتاق استفاده می شود.

اگر اتاق شما نور و گرمای زیادی دارد، می توانید از رنگ آبی برای خنک تر کردن آن استفاده کنید. اگر از این رنگ در آشپزخانه، میز ناهار خوری یا ظروف استفاده شود، باعث کاهش اشتها و لاغری می شود.
 
روانشناسی رنگ سبز
از ویژگی های روانشناسی رنگ سبز می توان برای ایجاد فضایی آرام و آرامش بخش در خانه استفاده کرد.

ویژگی های روانشناسی رنگ سبز مثل رنگ آبی است، و احساس آرامش و پاکیزگی می دهد.

رنگ سبز بسیار آرامش دهنده است، و در طبیعت سایه های بسیاری زیادی از این رنگ مشاهده می شود.

بهترین راه برای استفاده از رنگ سبز در طراحی داخلی خانه، استفاده از ترکسب چندین رنگ، یا ترکیب سبز با رنگ های دیگر است.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما