افزایش تمرکز

توانایی تمرکز بر روی چیزی در اطرافتان و تلاش برای نگه داشتن ذهنتان نسبت به آن برای یادگیری چیزهای جدید، دستیابی به اهداف و موفقیت در موقعیت‌های مختلف بسیار مهم است. نداشتن تمرکز بخشی از تلاش‌های واقعی شما را خواهد گرفت و ممکن است شما مجبور به تغییر برخی از عادات روزانه خود شوید. این مقاله را بخوانید و به آن عمل کنید تا تمرکز خوبی داشته باشید.
دوشنبه، 7 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
افزایش تمرکز
هفت راه کار برای افزایش تمرکز
 
چکیده
توانایی تمرکز بر روی چیزی در اطرافتان و تلاش برای نگه داشتن ذهنتان نسبت به آن برای یادگیری چیزهای جدید، دستیابی به اهداف و موفقیت در موقعیت‌های مختلف بسیار مهم است. نداشتن تمرکز بخشی از تلاش‌های واقعی شما را خواهد گرفت و ممکن است شما مجبور به تغییر برخی از عادات روزانه خود شوید. این مقاله را بخوانید و به آن عمل کنید تا تمرکز خوبی داشته باشید.

تعداد کلمات : 1781 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه
 
 
سیب
 
نویسنده: Kendra cherry , june 19 , 2018
مترجم: محمد براتی
 
تمرکز کردن روی کار می‌تواند مشکل باشد. در دنیای امروزه پرت شدن حواس با یک تلنگر است. حتی در لحظات آرام، حواس پرتی به معنای واقعی کلمه در نوک انگشتان شماست همان لحظه که فیس بوک خود را چک می‌کنید. خوشبختانه تمرکز بسیار شبیه یک عضله روانی است. هرچه بیشتر در ساخت آن کار کنید قوی‌تر می‌شود.
چرا تمرکز داشتن بسیار مهم است؟ توانایی تمرکز بر روی چیزی در اطرافتان و تلاش برای نگه داشتن ذهنتان نسبت به آن برای یادگیری چیزهای جدید، دستیابی به اهداف و موفقیت در موقعیت‌های مختلف بسیار مهم است. آیا شما در حال تلاش برای تکمیل گزارش در محل کار یا رقابت در یک ماراتن هستید، توانایی شما برای تمرکز می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد.
بهبود تمرکز ذهنی شما قابل دستیابی است، اما این به معنا نیست که لزوما سریع و آسان است. اگر بدست آوردن تمرکز ساده بود پس همه‌ی ما دارای تمرکز قوی بودیم طوری که یک ورزشکار نخبه است. نداشتن تمرکز بخشی از تلاش‌های واقعی شما را خواهد گرفت و ممکن است شما مجبور به تغییر برخی از عادات روزانه خود شوید.
در اینجا چند راهنمایی و ترفندهای روانشناسی وجود دارد که می‌تواند به شما در بهبود بخشیدن به تمرکزتان کمک کند.

1) با ارزیابی تمرکز ذهنی خود شروع کنید

قبل از شروع کار به منظور بهبود تمرکز ذهنی خود، ممکن است بخواهید با ارزیابی قدرت تمرکز ذهنی خود در لحظه فعلی شروع کنید. اظهارات زیر را در نظر بگیرید و مواردی را انتخاب کنید که به نظر می‌رسد شما را بهتر توصیف می‌کنند:
 
  • اغلب وقتی که باید روی یک وظیفه مهم کار کنم خودم را به خیال پردازی می‌زنم.
  • من متوجه مشکلاتی می‌شوم که حواسم را پرت می‌کنند.
  • من اغلب مسیری را که روی آن کار می کردم را از دست می‌دهم و باید از اول شروع کنم.
  • من به تمرکز کردن روی کارهای سخت در زمان‌هایی از روز که می‌دانم بیشترین سطح هوشیاری را دارم، تمایل دارم.
  • من دوست دارم اهداف را تعیین کنم و وظایف را به بخش‌های قابل کنترل‌تر برسانم.
  • اگر ذهن من پریشان باشد یک استراحت کوتاه می کنم و سپس به کارهایی که انجام می‌دادم برمی‌گردم.
 
اگر شما با سه اظهار اول بیشتر همخوانی دارید، شما نیاز به کار کردن بر روی تمرکز ذهنی خود دارید. اگر مجموعه دوم از اظهارات به سبک شما نزدیک‌تر است، شما در حال حاضر مهارت‌های تمرکز نسبتا خوبی را دارید، اما می‌توانید با تمرین آن را کمی قوی‌تر کنید.
 

2) از بین بردن حواس پرتی:


سیب 
 
در حالی که واضح است اغلب مردم حوس پرتی مانع تمرکز آن‌ها بر روی کاری که در دست دارند می‌شود. چنین حواس پرتی ممکن است در قالب یک صدای رادیو در پس زمینه یا شاید هم حضور یک همکار که به طور مدام در اتاق شما به گپ می‌پردازد باشد. کاهش این منابع منحرف کننده اغلب ساده‌تر از اون چیزی که واقعا وجود دارد به نظر می‌رسد. در حالی که ممکن است به راحتی خاموش کردن تلویزیون یا رادیو باشد، شما ممکن است برای مقابله با قطع کردن حرف یک کارمند، همسر یا فرزند خود با چالش بیشتری روبه رو شوید. یکی از راه‌های مقابله با این منابع منحرف کننده، برای خود زمان و مکان خاصی را اختصاص دهید و از آن‌ها برای تنها بودن در یک دوره از زمان درخواست کنید.

راه دیگر این است که به دنبال یک مکان آرام باشید که می‌دانید در آن‌جا قادر خواهید بود بدون هیچ مشکلی کار کنید. کتابخانه، یک اتاق خصوصی در خانه یا حتی یک فروشگاه قهوه آرام ممکن است برای انجام کارها مناسب باشد.

بیشتر بخوانید : با این تمرینات تمرکز خود را بالا ببرید

 

یکی دیگر از مهمترین چیزهایی که باید بدانید این است که تمام حواس پرتی‌ها خارجی نیستند. کنترل سرو صداهای اطراف و فاصله گرفتن راحت‌تر اند نسبت به حواس‌پرتی‌های داخلی که مشکلات زیادی برای تمرکز شما ایجاد می‌کنند. اجتناب کردن از خستگی، نگرانی، اضطراب، انگیزه ضعیف و سایر اختلالات درونی می‌تواند بسیار مشکل باشد.

چند استراتژی که ممکن است بخواهید با آن‌ها حواس پرتی‌ها را به حداقل برسانید یا از بین ببرید این است که اطمینان حاصل کنید که قبل از انجام کار به خوبی استراحت کرده‌اید و از افکار و تصاویر مثبت برای مبارزه کردن با اضطراب و نگرانی استفاده کنید. اگر ذهن سیار خود را نسبت به افکاری که باعث پرت شدن حواس شما شده‌اند پیدا کردید به طور آگاهانه تمرکز خود را به کار دردست خود قرار دهید.
 
 

3) تمرکز کردن روی یک چیز در یک زمان:

 

در حالی که بعضی اوقات انجام چند کار باهم به نظر راه خوبی برای سرعت بخشیدن به کارها است، اما معلوم می‌شود که مردم واقعا در آن بد عمل می‌کنند.  پیگیری چندین کار باهم می‌تواند به طور چشمگیری باعث کاهش بهره‌وری شود و تمرکز را روی جزئیاتی که مهم هستندد سخت می‌کند. از انجایی که منابع توجه ما محدود است، بنابراین مهم است که عاقلانه به آن بپردازیم.

فرض کنید تمرکزتان مانند یک نور افکن است. اگر نور افکن را روی یک منطقه خاص بتابانید شما می‌توانید همه چیز را به وضوح ببینید. اگر سعی کنید همان مقدار نور را در یک اتاق بزرگ تاریک بتابانید، شما می‌توانید همه چیز را به صورت سایه ببینید.ایجاد تمرکز ذهنی چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیافتد. حتی ورزشکاران حرفه‌ای به منظور تقویت مهارت‌های تمرکز خود نیاز به زمان زیادی دارند و تمرین می‌کنند. یکی از اولین گام‌ها تشخیص تاثیری است که در زندگی شما ایجاد شده است. اگر شما در حال تلاش برای رسیدن به اهداف خود هستید و می‌توانید خودتان را نسبت به جزئیاتی که باعث بهم خوردن تمرکزتان می‌شود، پیدا کنید این زمان خوبی برای شروع ایجاد تمرکز ذهنی است و شما متوجه خواهید شد که قادر به انجام کار بیشتر و تمرکز کردن بهتر بر روی چیزهایی در زندگی می‌شوید که واقعا موفقیت، شادی و رضایت شما را به ارمغان می‌اورد.

بخشی از بهبود تمرکز ذهنی شما در مورد استفاده از منابع موجود است. انجام دادن چندین کار باهم را متوقف کنید و در عوض تمام توجه خود را روی یک کار در یک زمان قرار دهید.
 

4) در لحظه زندگی کن:

 
 
متمرکز نگه داشتن ذهنتان هنگامی که شما به گذشته فکر می‌کنید، در مورد آینده نگران هستید یا خارج از لحظه کنونی برای سایر دلایل دیگر تنظیم شده است، دشوار است.  شاید شما شنیده‌اید که مردم در مورد اهمیت "حضور" بحث می‌کنند. همه‌ی این چیزها در مورد کنار گذاشتن حواس پرتی است، که آیا آن‌ها فیزیکی هستند (گوشی شما) یا روانشناسی‌اند (اضطراب) و به لحاظ ذهنی در حال حاضر درگیر است.
این مفهوم حضور برای باز پس گرفتن تمرکز ذهنی شما ضروری است. مشغولیت‌ها را در اینجا کنار بگذارید و در حال حاضر توجه و تمرکزتان را در مورد جزئیاتی که واقعا در یک نقطه خاص از زمان اهمیت دارند تیز نگه دارید. ممکن است اندکی از وقتتان را بگیرد اما روی یادگیری اینکه واقعا در حال زندگی کنید، کار می‌کنید. شما نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید و آینده هنوز اتفاق نیفتاده است، اما آنچه که امروز انجام می‌دهید می‌تواند به شما در جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته و ایجاد یک مسیر برای آینده‌ای موفق‌تر کمک کند.
 

5) تمرین آگاهی ذهن:

 
آگاهی ذهن در حال حاضر یک موضوع داغ درست و به دلایلی خوب است. علیرغم این واقعیت که افراد هزاران سال مدیتیشن تمرکز ذهنی را تمرین کرده‌اند، بسیاری از مزایای سلامتی آن به تازگی درک شده‌اند.
در یک بررسی، پژوهشگران متخصصان کاردانی را در یک شبیه سازی که باید چند کار را با هم در طول روز کاری انجام می‌دادند، استخدام کرد. این وظایف باید در 20 دقیقه تکمیل می‌شد و شامل پاسخ دادن به تلفن، جلسات برنامه ریزی و نوشتن یادداشت‌ها با منابع اطلاعاتی مختلف از جمله تماس تلفنی، ایمیل و پیام‌های متنی بود. برخی از شرکت کنندگان 8  هفته تمرین برای آگاهی ذهن را دریافت کرده بودند ونتایج نشان داد که تنها کسانی که این آموزش‌ها را دریافت کرده بودند، بهبود در تمرکز را نشان داده‌اند. اعضای گروه مدیتیشن توانستند کار را  طولانی‌تر ادامه دهند، تغییر در روند کاریشان کمتر بود و کار را به صورت موثرتر از سایر گروه‌های شرکت کننده انجام دادند.

تمرین برای داشتن ذهنی آگاه می‌تواند به پیچیدگی یادگیری نحوه تمرکز کردن باشد، اما ان نیز می‌تواند چونان ساده مانند تلاش برای یک ورزش تنفس عمیق، سریع و آسان باشد.

برای انجام این کار با کشیدن چندین نفس عمیق در حالی که واقعا روی نفس خود تمرکز دارید شروع کنید. هنگامی که  احساس کردید به طور طبیعی ذهنتان سرگردان شد به آرامی و بدون کلام تمرکز خود را به نفس عمیق خود هدایت کنید. در حالی که این ممکن است یک کار فریبنده ساده باشد شما متوجه خواهید شد که در واقع بسیار سخت‌تر از آن است که به نظر می‌آید. خوشبختانه این فعالیت تنفسی چیزی است که می‌توانید در هر کجا و هر زمان انجام دهید. سرانجام شما احتمالا پیدا خواهید کرد که از این افکار سرزده بیرون بیایید و تمرکز خود را به جایی که متعلق به آن است بازگردانید.

6) سعی کنید یک وقفه کوچک داشته باشید:

 
آیا تا به حال سعی کرده‌اید که برای مدت زمان طولانی تمرکز خود را برروی یک چیز قرار دهید؟
پس از مدتی تمرکز شما شروع به پایین و پایین‌تر آمدن می‌کند و تمرکز کردن روی کاری که انجام می‌دهید سخت‌تر می‌شود. نه تنها این کارایی شما برای رسیدن به نتیجه از بین میرود.
توضیحات مرسوم در روانشناسی نشان می‌دهد که این ناشی از خسته شدن منبع تمرکز است اما بعضی از پژوهشگران معتقد هستند که این بیشتر مربوط به گرایش مغز برای نادیده گرفتن انگیزش‌های ثابت است.

پس راه حل چیست؟

محققان متوجه شده‌اند که با گرفتن یک وقفه کوتاه و تغییر توجه شما به جای دیگر می‌تواند به طور چشمگیری تمرکز ذهنی شما را بهبود بخشد. بنابراین دفعه بعد که شما در حال کار بر روی کار طولانی مدت مانند آماده سازی مالیات خود یا درس خواندن برای امتحان بودید، اطمینان حاصل کنید که به خودتان یک وقفه برای استراحت ذهنی می‌دهید. توجه خود را به چیزی غیر از کار تغییر دهید حتی اگر فقط برای چند لحظه باشد. این لحظات کوتاه برای استراحت به معنی این است که شما قادر به حفظ تمرکز ذهنی خود و بالا بردن عملکرد خود هنگامی که واقعا به آن نیاز دارید، شوید.

7) تمرین را برای تقویت تمرکز خود ادامه دهید:

ایجاد تمرکز ذهنی چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیافتد. حتی ورزشکاران حرفه‌ای به منظور تقویت مهارت‌های تمرکز خود نیاز به زمان زیادی دارند و تمرین می‌کنند. یکی از اولین گام‌ها تشخیص تاثیری است که در زندگی شما ایجاد شده است. اگر شما در حال تلاش برای رسیدن به اهداف خود هستید و می‌توانید خودتان را نسبت به جزئیاتی که باعث بهم خوردن تمرکزتان می‌شود، پیدا کنید این زمان خوبی برای شروع ایجاد تمرکز ذهنی است و شما متوجه خواهید شد که قادر به انجام کار بیشتر و تمرکز کردن بهتر بر روی چیزهایی در زندگی می‌شوید که واقعا موفقیت، شادی و رضایت شما را به ارمغان می‌اورد.
 
 

 برگرفته از سایت: https://www.verywellmind.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.