آشنایی با اندروید وان

اندروید یکی از بزرگترین سیستم عامل های موجود در جهان است که تا ماه مه سال 2017 توانسته بیش از 2 میلیارد کاربر فعال را به خود جذب کند. اگر تعصب زیادی به محصولات اپل و به خصوص گوشی‌های آیفون نداشته باشید، احتمالا تا به حال حداقل از یک دستگاه اندرویدی در زندگی خود استفاده کرده‌اید.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با اندروید وان

اندروید وان چیست؟

اگر بخواهیم اندروید وان را تعریف کنیم، باید بگوییم که تعریف آن بسیار ساده است. اندروید وان در واقع یک نسخه تغییر داده نشده از سیستم عامل اندروید است که در آن سعی شده است تا همه چیز به نسخه اصلی اندروید نزدیک و نزدیک تر شود. به عبارت ساده تر، اندروید وان یک سیستم عامل دست نخورده است که تقریبا شبیه به آن چیزی است که گوگل ارائه داده است.

همانطور که اشاره شد، سیستم عامل اندروید قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد و همین موضوع سبب می شود تا کمپانی های سازنده گوشی، محصولات خود را با رابط کاربری های متفاوتی ارائه کنند. به همین دلیل است که هنگامی که دو گوشی از دو برند متفاوت را که دارای یک نسخه از اندروید هستند با یکدیگر مقایسه می کنیم، ممکن است تفاوت هایی را در بخش رابط کاربری آن ها مشاهده کنیم. چراکه هر کمپانی سلیقه خاص خود را در آن اعمال کرده است تا به کاربران خود احساس بهتری ببخشد.

Android One در سال 2014 معرفی شد و هدف اصلی آن فعالیت در بازارهای در حال توسعه، مانند هند، اندونزی و کشورهای جنوب شرقی آسیا بود.

حذف اپلیکیشن های غیر ضروری و تا حد امکان سبک بودن این نسخه از اندروید، سبب می شد تا گوشی های تولید این بازار که معمولا از قدرت و عملکرد ضعیفی برخوردار بودند، کارایی بهتری داشته باشند.

اما اندروید به سرعت در حال رشد بود و همین عامل سبب شد تا دستگاه های کم توان دیگر قابلیت نمایش نسخه اندروید وان را نداشته باشند و دقیقا به همین علت بود که گوگل در سال 2017، نسخه جدیدی از اندروید را به نام اندروید گو (Android Go) معرفی کرد.

اندروید وان حالا دیگر یک نسخه ساده و ابتدایی از اندروید نیست که تنها روی گوشی های اقتصادی و کم توان نصب شود. این نسخه حالا دچار تغییرات ساختاری شده است که باعث شده تا ما این نسخه را روی تعدادی از گوشی های میان رده نیز نصب شده و در حال کار ببینیم.
 

ویژگی های اندروید وان

حال که دانستیم سیستم عامل اندروید وان چه اهمیتی برای گوگل دارد، حال باید به این نکته بپردازیم که استفاده از اندروید وان برای کاربران چه مزایایی خواهد داشت؟

اول از همه باید بدانید که در سیستم عامل اندروید وان، خبری از برنامه ها و اپلیکیشن های اضافه نیست و به جز چند اپلیکیشن ضروری که خود گوگل آن ها را به صورت پیش فرض روی گوشی شما نصب کرده است، برنامه دیگری را نمی توانید ببینید. این موضوع سبب می شود تا حد زیادی به سرعت عملکردی گوشی شما افزوده شود. 

در اندروید وان سعی شده است تا برنامه های غیر ضروری به حداقل برسد.

البته این به این معنی نیست که شما نتوانید نرم افزارها و اپلیکیشن های مورد نظر خود را روی گوشی نصب کنید. شما می توانید به سادگی اپلیکیشن های مورد نیاز خود را دانلود کرده و روی تلفن همراه خود نصب کنید. اما در این نسخه از اندروید خبری از اپلیکیشن های غیر قابل پاک شدن و بی فایده نیست که فقط منابع سیستم شما را اشغال می کنند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از اندروید وان ، سرعت بالای آپدیت شدن آن است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، یکی از بزرگترین مشکلات سر راه دارندگان اندروید، سرعت پایین ارائه آپدیت برای سیستم عامل است. با اینکه گوگل هر ساله اقدام به ارائه آپدیت های جدیدی برای اندروید می کند، اما شرکت های سازنده گوشی از آن استفاده ای نکرده و ممکن است اصلا آپدیتی برای مدل گوشی شما ارائه نکنند.

به عنوان مثال مدت هاست که از ارائه اندروید 8 گذشته و چندین ماه است که اندروید 9 نیز به بازار معرفی شده است، اما شرکت سازنده گوشی شما، همچنان از ارائه آپدیت برای مدل گوشی شما خودداری کرده و شما باید همان نسخه قدیمی 7 یا پایین تر را استفاده کنید که این موضوع می تواند مشکلات امنیتی نیز به همراه داشته باشد.

البته گوشی های اندروید وان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همچنان باید سازنده گوشی اقدام به ارائه آپدیت برای آن کند. اما از آنجا که مراحل بررسی و آپدیت آن بسیار کمتر زمان گیر خواهد بود، در نتیجه سرعت ارائه آپدیت آن بسیار بیشتر از سایر گوشی های اندرویدی خواهد بود.

البته گوگل به کاربران گوشی های اندروید وان این اطمینان را داده است که گوشی های دارای این سیستم عامل، تا 3 سال پس از تولید گوشی، می توانند آپدیت های جدید آن را دریافت کرده و این مقدار تا 5 سال نیز برای آپدیت های امنیتی قابل افزایش است. به عبارت ساده تر اگر شما یک گوشی اندروید وان با نسخه اندروید O خریداری کرده باشید، می توانید انتظار داشته باشید که برای آن اندروید P و اندروید Q نیز ارائه شود.
 

چه گوشی هایی از Android One پشتیبانی می کنند؟

با اینکه اندروید وان ایده زیبایی دارد، اما هنوز به محبوبیت لازم دست پیدا نکرده است و همین موضوع سبب شده است تا استفاده از آن چندان ساده نباشد. 

در حال حاضر سیستم عامل Android One بیشتر روی محصولات پایین رده و میان رده نصب می شود و هنوز محصولات جالب توجه زیادی به آن علاقه مندی نشان نداده اند. لیست گوشی هایی که این نسخه را دریافت می کنند در وب سایت رسمی اندروید آورده شده است.

در حال حاضر اصلی ترین شرکتی که از اندروید وان برای محصولات خود استفاده می کند، شرکت نوکیا است که تعدادی از محصولات اقتصادی و پرچم دار خود را نیز به این نسخه از اندروید مجهز کرده است. برخی از دیگر محصولاتی که این نسخه را دارند در زیر لیست کرده ایم

Nokia 6.1

Nokia 7.1

Nokia 8 Sirocco

Moto X4

Motorola One

LG G7

Xiaomi Mi A2


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.