حقایقی در مورد مهندسی ژنتیک

مهندسی ژنتیک موجی از علاقه را در بین دانشمندان و انسان‌های عادی برانگیخته است. در حالی که برخی آن را نفرین می‌دانند، برخی دیگر آن را یک عطیه می‌دانند. ما در مورد این روش علمی پیشرفته اطلاعات مهمی در اختیار شما قرار داده‌ایم. ادامه مطلب را بخوانید.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
حقایقی در مورد مهندسی ژنتیک
ژن‌ها یا واحدهای ارثی هر فرآیندی را در بدن ما کنترل می‌کنند. DNA (دی اُکسی ریبونوکلئیک اسید) واحد مولکولی‌ای است که حاوی اطلاعات ژنتیکی است. هرگونه تغییر در ژن‌ها یا DNA عملکرد آن را تغییر می‌دهد. همان طور که از این نام پیداست، مهندسی ژنتیک (GE) یک فناوری پیشرفته است که با استفاده از ابزارهای DNA نوترکیب، اصلاح ژن‌ها را صورت می‌دهد. همچنین به عنوان اصلاح ژنتیکی شناخته شده است که در آنDNA های خارجی یا ژن‌های سنتز شده آزمایشگاهی در DNA هدف یا ارگانیسم قرار می‌گیرند تا نتایج مطلوب را به دست آورند. ارگانیسم یا محصول مهندسی ژنتیک به عنوان ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی (GMO) شناخته می‌شود.
 
این تکنیک‌ها بسیار پیشرفته هستند و فقط در شرایط کنترل شده انجام می‌شوند. مهندسی ژنتیک کاربرد گسترده‌ای در کلونینگ، تولید واکسن، هورمون و دارو دارد. همچنین در بخش کشاورزی به دلیل تولید محصولات زراعی و سبزیجات اصلاح شده ژنتیکی مورد کاوش قرار گرفته است.
 

مهندسی ژنتیک: حقایق

نگرانی اخلاقی
مهندسی ژنتیک با وجود این که یک تکنیک بسیار پیشرفته است، هنوز در سراسر جهان پذیرفته نشده است. سؤالات اخلاقی متعددی در مورد استفاده از حیوانات آزمایشگاهی مطرح شده است. تغییرات ایجاد شده در ژن موجودات زنده بزرگ‌ترین نگرانی مردم است. اگرچه طیف گسترده‌ای از محصولات جدید توسعه یافته است، اما هنوز بخش بزرگی از جامعه آماده پذیرش آن نیستند. درگیری‌ها، ناشی از ناآگاهی مردم در مورد این فناوری و نگرش خصمانه آنها نسبت به پیشرفت این علم است.
 
اثرات جهانی
از آن جا که مهندسی ژنتیک از تمام تکنیک‌های پیشرفته زیست فناوری استفاده می‌کند، هزینه‌های تهیه مواد اولیه، به دست آوردن مواد شیمیایی و خرید ماشین آلات و ابزار بسیار زیاد است. کشورهای توسعه یافته از مزایای این علم برخوردار می‌شوند در حالی که کشورهای در حال توسعه قادر به تأمین سرمایه در این حجم عظیم نیستند. کشورهای توسعه نیافته هنوز بازاریابی محصولات اصلاح شده ژنتیکی را آغاز نکرده‌اند. بنابراین، محصولات و مزایای آنها به طور مساوی در سراسر جهان توزیع نمی‌شود. علاوه بر این، خرید آن محصولات وارداتی اصلاح شده ژنتیکی همچنین مستلزم هزینه‌های هنگفتی است.
 
غذاهای اصلاح شده ژنتیکی
این مهندسی، پیشرفت‌های بزرگی در زمینه کشاورزی داشته است. غذاهای اصلاح ژنتیکی شده، بهتر با شرایط آب و هوایی سازگار می‌شوند. اندازه سبزیجات و میوه های تولید شده با این تکنیک بسیار بزرگ شده است. مهندسی ژنتیک در انسان می‌تواند به درمان دائمی بسیاری از بیماری‌ها منجر شود بهره‌وری محصولات زراعی افزایش یافته و کشت غذاهای اصلاح شده ژنتیکی در ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه یافته در مقیاس بزرگ صورت می‌گیرد. مصرف کنندگان همچنین عاشق طعم و مزه آنها هستند و با وجود ترکیب ژن‌های اصلاح شده، ارزش غذایی آنها حفظ می‌شود. از طریق مهندسی ژنتیک، گیاهان تراریخته مقاوم به بیماری و خشکسالی تولید می‌شود.
 
محصولات اصلاح ژنتیکی شده
علف کُش‌ها و آفت کُش‌های تولید شده از طریق این روش مهندسی، سازگار با محیط زیست هستند. آنها نیاز به استفاده از کودهای شیمیایی و محصولات مشابه که برای سلامتی انسان، حیوانات و گیاهان مضر هستند را از بین می‌برند. علف کش‌ها و آفت کُش‌های اصلاح ژنتیکی شده حاوی ژن‌هایی هستند که به گیاهان آسیب نمی‌رسانند و در همان زمان در عمل مؤثر هستند. عفونی کردن آگروباکتریوم با کمک (انتقال) T -  DNA بهترین نمونه برای تولید گیاهان مقاوم در برابر زهرآگینی است.
 
ژن درمانی
این مورد در زمینه پزشکی و درمان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکسن‌ها توسط ویروس‌های مهندسی ژنتیک تولید می‌شوند در حالی که هورمون‌ها، مانند انسولین، نیز با استفاده از فن آوری DNA نوترکیب تولید می‌شوند. درمان بیماری‌های کشنده ویروسی از طریق مهندسی ژنتیک امکان پذیر است. بیماری‌هایی مانند کم خونی سلول داسی، تالاسمی، فیبروز کیستیک، هموفیلی، دیستروفی عضلانی دوشِن و غیره با استفاده از ژن درمانی قابل معالجه هستند. داروها، آنتی بادی‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و تزریق‌ها نیز توسط شرکت‌های داروسازی با تکنیک مهندسی ژنتیک تولید می‌شوند.
 
هر تکنیک علمی که اخیراً توسعه یافته است، هم مزایا و هم مضراتی دارد. و لاجرم مورد انتقاد واقع می‌شود مگر این که کاملاً ثابت شود. امید که حقایق مربوط به مهندسی ژنتیک نوشته شده در این مقاله برای شما روشن کننده باشد. جنبه منفی این است که بسیار گران قیمت است و بنابراین، پرداخت آن توسط کشورهای در حال توسعه دشوار است. بنابراین، بیشتر، مردمِ کشورهای توسعه یافته، و بسیار کم، بقیه نقاط جهان از این مزایا بهره‌مند می‌شوند. با این حال، اگر به سمت درخشان‌تر توجه کنید، مهندسی ژنتیکی موهبتی است برای بخش پزشکی و کشاورزی.
 

مهندسی ژنتیک انسانی

آیا می‌توانید بیماری‌های به ظاهر غیرقابل علاجی را تصور کنید که در مهندسی ژنتیک انسانی درمانی یافته‌اند؟
در مهندسی ژنتیک انسانی اصلاح ژنوتیپ‌های قبل از تولد انسان صورت می‌گیرد. ژنوتیپ، ساختار ژنتیکی یک فرد است در ارتباط با یک صفت ویژه مورد نظر. این مهندسی برای کنترل صفات موجود در فرد پس از تولد انجام می‌شود.
 
سلول‌های بدن ما حاوی اطلاعات کد گذاری شده در مورد رشد، ساختار و عملکرد بدن به شکل ژن‌ها هستند. مهندسی ژنتیک انسانی در صدد رمزگشایی این اطلاعات و استفاده از آن در رفاه بشر است.
 
در این رابطه دو نوع مهندسی ژنتیک وجود دارد. آن‌ها عبارتند از:
 
* اصلاح جسمی: ​​ژن‌ها به سلول‌ها اضافه می‌شوند. این می‌تواند درمانی برای بیماری‌های ناشی از ژن‌های ناقص باشد. اصلاحات جسمی را نمی توان به ارث برد
.
* اصلاح جنینی: در این مورد ژن‌های جنین اولیه تغییر می‌یابد. ژن‌های اصلاح شده در این روش ارثی هستند. این یک شکل مؤثر از مهندسی ژنتیک است، زیرا منجر به تغییرات دائمی می‌شود.
 
مهندسی ژنتیک انسانی را می توان به مهندسی ژنتیک مثبت و مهندسی ژنتیک منفی طبقه بندی کرد. در نوع مثبت مهندسی ژنتیک، صفات مثبت افراد افزایش می‌یابد. این می‌تواند به معنای افزایش طول عمر یا افزایش ظرفیت انسان باشد. مهندسی ژنتیک منفی در مورد معرفی نسخه خوب یک ژن خاص در سلول‌های یک موجود زنده است. در نتیجه می‌توان بیماری‌های ژنتیکی را کاهش داد.
 
در مهندسی ژنتیک انسانی، ژن یا DNA یک فرد تغییر می کند. این می‌تواند برای ایجاد تغییرات ساختاری در انسان مورد استفاده قرار گیرد. مهمتر از همه، می‌توان از آن برای معرفی ژن برای برخی خصوصیات مثبت و مطلوب در جنین استفاده کرد. مهندسی ژنتیک در انسان می‌تواند به درمان دائمی بسیاری از بیماری‌ها منجر شود.
 
منبع: Saptakee Sengupta - BiologyWise


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.