جزایر مهم ایتالیا

ایتالیا یکی از مهمترین و زیباترین کشورهای قاره اروپا است که دارای جزایر بکری است که در ادامه با چند مورد از آن آشنا خواهید شد.
دوشنبه، 18 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جزایر مهم ایتالیا

ساردین ( Sardegna)

ساردین با تلفظ ایتالیایی ساردینیا، جزیره ای است در غرب ایتالیا و دریای مدیترانه. این جزیره همراه با جزایر کوچک اطراف ناحیه ساردینا را تشکیل میدهد. ساردین پس از سیسیل بزرگترین جزیره مدیترانه به شمار میآید. طول آن 270 و عرض آن 120 کیلومتر میباشد. این جزیره کوهستانی است و بلندترین نقطه آن در مونتی دل جنارینتو (Monti del Gennargentu) 1834 متر ارتفاع دارد.

مناسبترین نقطه برای زراعت کامپیدانو (Campidano) در جنوب غربی جزیره است. دامداری و کشاورزی از مشاغل عمده هستند و پرورش زیتون، انگور و تنباکو رایج است.

صنایع مهم دیگر ساردین، ماهیگیری و استخراج معدن سرب، روی، مس و نمک است. کالیاری (Cagliari)، نورو (Nuoro)، ساساری(Sassari) از شهرهای بزرگ این جزیره هستند. بندر باستانى اوستیا (Ostia) مربوط به دوران سلطنت آنکوس ماریوس (640-617 قبل از میلاد). اوستیا بندر حمل ونقل گندم سیسیل و ساردین و همچنین پایگاه دریایی رم بود که در قرن نهم ویران شد اما در قرون وسطی دوباره احیا شد. آثار خوب بجای مانده، اینجا را به محل مهم تاریخی تبدیل کرده است.
 

جزایر مهم ایتالیا

تصویر : نمایی از جزیره ساردین

سیسیل (Sicily)

سیسیل با تلفظ ایتالیایى سیچیلیا، بزرگترین جزیره در دریاى مدیترانه است که در جنوب ایتالیا واقع شده و توسط تنگه مسینا (Messina) از سرزمین اصلی ایتالیا جدا شده. جزیره تقریباً سه‌گوشه است و با جزایر کوچک مجاور یکی از ناحیه های ایتالیا را تشکیل داده است. وسعت ناحیه سیسیل، 25707 کیلومتر متربع و جمعیت آن در سال 2002حدود 5 میلیون نفر بوده است.

ارتفاع فلات سیسیل 150 تا 500 متر بالاى سطح دریا میباشد. در افق شمالی سلسله کوههای نبرودی (Nebrodi) و مادونیه (Madonie) با چندین قله مشخص از قبیل آتشفشان مانت اتنا (Mount Etna) با ارتفاع 3323 متر در شرق و مونته سن جولیانو (Mounte san giuliano) با ارتفاع 750 متر در شمال غربی، قرار دارندد.

شیبهای کم کوهستان عموماً پوشیده از درختهاى پرتقال و زیتون و بیشتر فلات نیز پوشیده از مزارع گندم است. کاتانیا (Catania) وسیعترین جلگه جزیره است که کوه اتنا (Etna) در آن سربراورده است. این ناحیه زلزله خیز میباشد. زلزله سال 1908 جان حداقل 84000 نفر را در شهر مسینا ((Messina) و روستاهای نزدیک گرفت.

سیسیل همواره با خشکسالى مواجه است. باد گرم ظالمانه ای که از آفریقاى شمالى به جزیره میوزد، مردم جزیره را آسوده نمیگذارد. فصل بارانى، که در اواخر پاییز و زمستانى اتفاق میافتد، باعث میشود که این خشکى عمومى کمی بهبود یابد. استفاده از متدهای قدیمی برای کشاورزى، آبیارى کم و طبیعت خشک سرزمین باعث شده که سیسیل نتواند در زمینه کشاورزی چندان پیشرفتی داشته باشد.

در مناطق بلند کوهستانی میتوان درختهای سرو را پیدا کرد. روى شیبهاى پایین‌تر درختان چوب سرخ جنگلی رشد میکنند. درختان چنار در امتداد رودخانه‌های شرق، و در زمین‌هاى هموار ، جایى که گندم کشت میشوند درختان بلوط همراه با درختان زیتون، و کاج دیده میشوند. به غیر از چند نوع اندک، حیوانات وحشی سیسیل اغلب غیر بومی هستند.
 

جزایر مهم ایتالیا

تصویر: نمایی از جزیره سیسیل

سیسیل منبع اصلى گوگرد جهان است. مواد معدنى دیگرازقبیل سنگ نمک و قیر نیز وجود دارندد. صنعت پتروشیمى هم در اقتصاد جزیره نقش دارد و بیشتر وابسته به تولید در شرق سیسیل است بخصوص در کاتانیا، سیرا کوسه، راگوسا و گلا.

زراعت هنوز شغل عمده سیسیلیهاست. و گندم مهم‌ترین محصول است که در املاک بزرگ کشت میشود، در املاک کوچک به طور عمده به پرورش انگور، بادام، زیتون، پرتقال، لیمو، لوبیا و سماق که در دباغى و رنگرزی به کارمیرود پرداخته میشود.

شیلات (ماهى تن اقیانوسى، ساردین، مرجان و اسفنج) نیز گسترده است. یک چهارم ماهیگیران ایتالیا از سیسیل سفر خود را آغاز میکنند. مشاغل دیگری نیز وجود دارد از قبیل تولید شراب و روغن زیتون، کنسرو کردن میوه و سبزیجات و ساخت اسیدسیتریک.

در شهرهاى بزرگتر نیز شیشه کاری و فلز کاری رایج است. در نهایت توریسم نیز صنعت اقتصادی بزرگی محسوب میشود. بازدید کنندگان زیادی برای دیدن اماکنی مانند کلیساى جامع و خرابه‌هاى یونانى و محل‌هاى دیگر به جزیره مسافرت میکنند.

جزیره سیسیل دارای آثار باستانی بسیاری است که اغلب از قرون 12 و 13 به یادگار مانده اند.

پالرمو مهمترین شهر و بندراین جزیره میباشد که قبلا آن را معرفی کرده بودیم، در فرصتهای آینده با معرفی بعضی از دیگر شهرهای این جزیره بیشتر به نقاط دیدنی و آثار باستانی آن خواهیم پرداخت.
 

جزیره کاپری (Capri )

این جزیره در جنوب ایتالیا در ورودی خلیج ناپل و نزدیک شهر ناپل واقع شده است. این جزیره دارای شش کیلومتر طول و حداکثر دو ونیم کیلومتر عرض است. ارتفاع صخره های آهکی آن به 275 متر میرسد و ارتفاع ترین نقطه جزیره از سطح دریا 586 متر است .

شهر کاپری با ارتفاع 136 متر مقر اسقف است، که رفت و آمد به این شهر توسط قایق یا کشتی های بخار از شهر ناپل انجام میگیرد. 784 پله از شهر تا آناکاپری (Anacapri) در دل صخره ها کنده شده است. در غرب شهر غار آبی (Grotta Azzurra ) واقع شده که غار بزرگی است که ورودی آن از دریا بیش از یک متر ارتفاع ندارد، اما داخل آن بسیار باشکوه است. تنها هنگام آرام بودن دریا ورود به این غار با قایقهای کوچک عملی است. این غار بیضی شکل ارتفاعی معادل 12 متر دارد. طول آن 50 متر و بزرگترین عرض آن نیز 30 متر است. عمق آب در داخل غار 15 متر می باشد.

استالاکتیکها از سقف و اطراف آویزان هستند. نور منعکس شده از آب دریا غار را به رنگ آبی درآورده است.

کاپری دارای آثار باستانی زیادی متعلق به ماقبل تاریخ و امپراطوری رم است، از جمله خرابه های 12 ویلای ساخته شده توسط امپراطور تیبریوس (Tiberius) که ده سال در کاپری حکومت کرده بود. با اینکه چشمه و رودخانه ای در کاپری وجود ندارد اما بارندگی زیاد باعث حاصلخیزی آن شده است و آن به مرکز تولید روغن زیتون، شراب و میوه تبدیل کرده است. صنعت توریسم اصلی ترین منبع درآمد جزیره نشینان است. طبق آمار سال 1990 در این جزیره 10 کیلومتر مربعی 7400 نفر ساکن هستند.
 

جزایر مهم ایتالیا

تصویر : نمایی از کاپری

منبع:http://www.persia.it


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.