بارکد QR چیست؟

کدهای QR را بر روی تبلیغات نشریات، بیلبوردها، لباس، کارت ویزیت و حتی محصولات برخی فروشگاه‌ها دیده‌اید. به نظر می‌رسد این نوع از کدهای جدید در بین بازاریابان طرفداران بسیاری داشته باشد هر چند که به ندرت کسی را می‌بینیم این کدها را اسکن نماید. در ادامه شما را با کدهای QR آشنا می‌کنیم.
چهارشنبه، 22 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بارکد QR چیست؟

کاربردهای QR Code

کد QR که به بارکد دوبعدی نیز معروف می باشد، نوعی کد دیجیتال محسوب می شود که می تواند اطلاعاتی را در خود نگاه داری نماید. معمولا در دنیای دیجیتال از کدهای QR استفاده های گوناگونی می شود. این کدها بسته به نحوه تولیدشان و برنامه ای که آن ها را تولید می کند می تواند متفاوت عمل کنند.

برای خواندن کدهای QR تنها کافی است که یک اپلیکیشن بارکد خوان را روی تلفن همراه خود نصب کرده و سپس دوربین تلفن همراه خود را روبروی کد مربوطه قرار دهید تا اطلاعات مربوط به آن QR Code نمایش داده شود. از جمله کاربردهای مطرح کد های QR می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فرایند تهیه بلیط

سرگرمی

فعالیت تجاری

لینک یک وب سایت مشخص

نمایش مشخصات تماس تلفنی

امکان ارسال پیامک

ارسال ایمیل

قرار دادن آی دی برای چت مستقیم در برنامه های پیام رسانی

امکان اتصال یه وای فای

تماشای محتوای ویدیویی

امکان سفارش محصول

و سایر موارد

با توجه به اینکه از کدهای QR می توان استفاده های فراوانی نمود، اما بیشترین استفاده ای که از این کدها می شود، در زمینه نمایش مشخصات، امکان هدایت به یک صفحه اینترنتی، امکان هدایت به صفحه چت در پیام رسان و امکان تماس با سازنده بارکد می باشد. برای ساخت بارکد QR و قرار دادن آن در اختیار دیگران روش های متعددی وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است.
 

روش ساخت بارکد QR

همانطور که اشاره شد، روش های زیادی برای ساخت بارکد QR وجود دارد. برنامه های مطرحی همچون فتوشاپ، آفیس و غیره، قابلیت ساخت بارکد را در خود گنجانده اند. علاوه بر این وب سایت هایی نیز برای این امر وجود دارند که شما می توانید به آن ها مراجعه کرده و پس از وارد کردن اطلاعات خود، QR Code خود را دریافت کنید.

همچنین اپلیکیشن های موبایلی زیادی نیز برای این امر ساخته شده اند که ما در اینجا به معرفی روش ساخت بارکد از طریق وب سایت ساخت QR Code و همچنین اپلیکیشن ساخت QR Code خواهیم پرداخت.
 
ساخت بارکد QR بدون نیاز به نرم افزار
در روش ساخت بارکد QR بدون نیاز به نرم افزار ما باید از وب سایت های ارائه دهنده اینگونه خدمات استفاده کنیم. وب سایت های زیادی برای این امر وجود دارند که از میان آن ها می توان به سایت های زیر اشاره نمود:

www.the-qrcode-generator.com

www.goqr.me

www.qr-code-generator.com

www.qrcode.tec-it.com/en

شما به سادگی می توانید به یکی از وب سایت های بالا مراجعه کرده و سپس یکی از گزینه هایی که می خواهید برای آن QR Code بسازید را انتخاب کنید.

گزینه هایی که در اغلب این وب سایت ها وجود دارند عبارتند از: متن ساده، لینک URL، شماره تماس تلفن، پیامک، حساب توئیتر، اتصال به وای فای، ایمیل، اشاره به رخداد تقویمی، کارت شناسایی (بیزینس کارت)، لوکیشن، نمایش فایل PDF، نمایش فایل ویدیویی، پخش موزیک و سایر موارد می باشد.

کافی است یکی از موارد دلخواه خود را در وب سایت مربوطه انتخاب کرده و سپس فیلدهای مورد نظر را پر کنید تا QR Code مخصوص به خود را دریافت کنید.

سپس این کد را می توانید برای دیگران ارسال کرده و یا در پوستر تبلیغاتی خود چاپ نمایید تا دیگران بتوانند با استفاده از آن به اطلاعاتی که شما در ان قرار داده اید، دست پیدا کنند.
 
ساخت بارکد QR با استفاده از اپلیکیشن
همانطور که اشاره شد، اپلیکیشن های زیادی نیز برای ساخت بارکد QR طراحی شده اند. این اپلیکیشن ها نیز می توانند پس از نصب روی گوشی شما، گزینه های زیادی را برای ساخت بارکد در اختیارتان قرار دهند. تنها کافی است یکی از آن گزینه ها را انتخاب کرده و پس از پر کردن اطلاعات مورد نیاز، بارکد طراحی شده برای خود را دریافت کنید و حتی از طریق خود اپلیکیشن با دیگران به اشتراک بگذارید. از جمله اپلیکیشن های مطرح در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

QR Code Generator

QR Code Maker

QR Studio

Free QR Creator
جعبه ابزار

QRCode Monkey

شما می توانید یکی از این اپلیکیشن ها را دانلود و روی تلفن همراه خود نصب نمایید تا در صورت تمایل، پس از تکمیل اطلاعات مربوطه و انتخاب نوع بارکد خود، یک QR Code مخصوص به خود بسازید و در اختیار دیگران قرار دهید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.