ضرورت تشکیل جلسات خانوادگى

اين نياز كه پدران و مادران بايد افرادى مسئول باشند و به هدايت و مراقبت از فرزندان بپردازند به اين نكته اشاره ندارد كه والدين بايد افرادى مستبد باشند و كلام آنها به عنوان حقيقت محض در نظر گرفته شود و اجرا گردد. پدر و مادر مستبد در واقع افرادى زورگو هستند كه با رفتارهاى نابجا ممكن است در فرزندان خود ايجاد ترس و رعب نمايند و با اين عمل احترام و مهربانى دو جانبه را از دست بدهند. يكى از موارد مهمى كه ما والدين بايد مد نظر داشته باشيم اين است كه فرزندانى مسئول و مستقل
چهارشنبه، 20 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ضرورت تشکیل جلسات خانوادگى
جلسات خانوادگى تشكيل دهيد
ضرورت تشکیل جلسات خانوادگى






جلسات خانوادگى تشكيل دهيد
اين نياز كه پدران و مادران بايد افرادى مسئول باشند و به هدايت و مراقبت از فرزندان بپردازند به اين نكته اشاره ندارد كه والدين بايد افرادى مستبد باشند و كلام آنها به عنوان حقيقت محض در نظر گرفته شود و اجرا گردد. پدر و مادر مستبد در واقع افرادى زورگو هستند كه با رفتارهاى نابجا ممكن است در فرزندان خود ايجاد ترس و رعب نمايند و با اين عمل احترام و مهربانى دو جانبه را از دست بدهند. يكى از موارد مهمى كه ما والدين بايد مد نظر داشته باشيم اين است كه فرزندانى مسئول و مستقل تربيت كنيم كه براى حفظ بقاى خود نيازى به ما نداشته باشند. به منظور اين كار، بايد به آنان استقلال فكرى، تصميم گيرى، مسئوليت‏پذيرى در قبال خود و ارتباط و همكارى با ديگران را بياموزيم.
ديكتاتور نباشيد، خانواده را براى تصميم گيرى‏هاى درست تشويق كنيد
در جهت ايجاد ارتباطات صميمانه ميان افراد خانواده، يكى از بهترين فرصت‏ها اين است كه هر يك از اعضاى خانواده در جلسات خانوادگى كه با برنامه و قاعده‏ى خاصى صورت مى‏گيرد، شركت و همكارى داشته باشد. دراين گونه جلسات نظرات افراد به راحتى و در محيطى دوستانه مطرح مى‏گردد و عقايد هر يك از افراد خانواده چه بزرگسال و چه فرزند شنيده مى‏شود و با احترام با آن برخورد مى‏شود، در عين حال به هر يك از اعضاى خانواده فرصت مساوى براى بيان عقايدش داده مى‏شود. والدين مى‏توانند در اين جلسات نظر بچه‏ها را خواستار باشند و قوانين جديدى را در منزل پياده كرده و يا به اصلاح امور قبلى بپردازند و همچنين مسئوليت‏ها را بر عهده‏ى افراد خانواده بگذارند. در طول جلسات خانوادگى فرزندان فرصت بيشترى براى تصميم گيرى در مورد امور خانواده دارند كه اين امر سبب ارتقاى مسئوليت‏ها، خويشتن دارى و استقلال مى‏گردد. اين جلسات فرصتى را جهت بحث و گفتگو پيرامون موارد ضد و نقيض ميان اعضاى خانواده فراهم مى‏آورد و سبب مى‏شود كه افراد خانواده با داشتن روح همكارى به سوى حل اين تضادها به بهترين وجه ممكن قدم بردارند و هدف مشتركى را دنبال كنند. همچنين صرف وقت براى يكديگر، تمركز روى نيازهاى خانواده و همكارى با يكديگر سبب مى‏شود كه خانواده‏اى متحد و به هم پيوسته به وجود آيد.
چرا تشكيل جلسات خانوادگى ضرورت دارد
دو روان شناس به نام‏هاى دان دينكمير (1) و گرى مك كى (2) در كتابشان تحت عنوان «تربيت فرزندان مسئوليت‏پذير»، بعضى از مقاصد عمومى و كلى را پيرامون ايجاد جلسات خانوادگى مطرح كرده‏اند. اين جلسات حس تعلق و پذيرش را در خانواده ايجاد مى‏كند و همچنين سبب افزايش ارتباطات گشاده و دوستانه در محيط خانواده مى‏گردد. در طى اين گفتگوها، اعضاى خانواده سعى دارند كه فرصت‏هايى را پيرامون توافق روى قوانين و برنامه‏هاى زندگى ايجاد كنند كه سبب بهبود همكارى و روابط افراد خانواده گردد و تضادها را از ميان بردارد. اين جلسات فرصتى است كه افراد خانواده روى حوادث و برنامه‏هاى قريب الوقوع زندگى به صحبت بنشينند و درگير برنامه‏ها و فعاليت‏هايى گردند كه تازه و به روز مى‏باشد.
گفتگوها و بحث‏هاى آزاد ميان افراد خانواده سبب مى‏شود كه صحبت‏هاى هر يك از اعضا شنيده شود و بچه‏ها در تصميم گيرى‏هاى خانواده وارد شوند و نظر هر كس محترم شمرده شود. در جلسات همواره بايد روح همكارى و احترام متقابل وجود داشته باشد و چنين جلساتى نبايد به صورت رقابتى ميان اعضاى خانواده و يا ارزيابى قدرت تصميم گيرى والدين در نظر گرفته شود.
جلسات فرصتى را براى انتقاد فراهم مى‏آورد
جلسات انتقادى خانواده بايد در محيطى آرام و با خونسردى صورت بگيرد نه در اوقاتى كه اعضاى خانواده در اوج تضادها و مخالفت‏ها با يكديگر قرار دارند.حقيقتا اين امر سبب مى‏شود كه افراد سريع‏تر و آسان‏تر به توافق برسند و راه حل‏هاى مثبتى را براى اين كشمكش‏ها و عدم توافق‏ها بيابند. تشكيل جلسات خانوادگى حتى سبب مى‏شود كه افراد خانواده، اين شكايات و انتقادات را تا زمان تشكيل جلسه ناديده بگيرند و منتظر بمانند كه در جلسه‏ى خانوادگى آن را مطرح كنند. رهبر اين جلسه بايد افرادى را به سوى حل مشكل مورد نظر هدايت كند تا به راه حل‏هاى سودمند و عاقلانه دست پيدا كنند. اگر افراد خانواده در مسير همكارى همگانى قدم بردارند، در اين صورت راه حل‏ها آسان‏تر پيدا مى‏شود و آسان‏تر نيز پذيرفته مى‏شود.
شكل و طرح جلسات هر خانواده‏اى مختص خودش است، راه كارها و اصول خاصى در هر خانواده‏اى وجود دارد كه مى‏تواند سودمند واقع شود. به هر حال هر خانواده‏اى بايد روش خاص خود را امتحان كند و به خاطر بسپارد كه كدام شيوه بهتر پاسخگوى مشكل خانواده مى‏باشد. گفتگوهاى خانوادگى بايد هفته‏اى يك بار و يا اگر لازم بود بيشتر از يك بار برقرار گردد. در مواردى كه بحرانى وجود دارد يا موضوع مهمى مطرح شده است، مى‏توان جلسات اضطرارى برگزار كرد. اين جلسات، لحظات خوبى براى به هم پيوستگى اعضاى خانواده است كه اگر مشكلى وجود دارد دور هم جمع شوند تا به راه حل توافقى مناسبى دست يابند.
معمولا والدين به عنوان رئيس و يا رهبر اين جلسات محسوب مى‏شوند اما كودكان هم حق دارند كه قبول مسئوليت كنند و جلسه را هدايت نمايند. وظيفه‏ى رهبر جلسه اين است كه سر ساعت مقرر گفتگو را آغاز كند و مسئوليت هر يك از اشخاص را مشخص كند، تصميم بگيرد كه چه كسى شروع به صحبت كرده و يا چه كسى ادامه دهد و در نهايت به خانواده كمك كند تا رفع آن مشكل، به كار و گفتگو پيرامون آن مسئله ادامه دهد.
در مورد تصميمات خانوادگى، رأى گيرى مفيد است. البته موضوعاتى وجود دارد كه در مورد آنها امكان رأى گيرى وجود ندارد همچون چند ساعت مى‏توان تلويزيون تماشا كرد يا تكليف شب را بايد انجام داد يا خير. به هر جهت در بسيارى از موارد مى‏توان رأى گيرى انجام داد. همچنين طول جلسات خانوادگى متفاوت است و مى‏تواند 15 دقيقه، 1 ساعت و حتى بيشتر باشد و اين امر، بستگى به صبر و حوصله‏ى افراد و سن فرزندان دارد.
در جلسات خانوادگى تصميم گيرى پيرامون حقوق خانواده و هزينه‏هاى آن نيز قابل بررسى و مطرح نمودن است. تصميم‏ها و قوانينى كه در جلسه مطرح مى‏گردد، حتما بايد به وسيله‏ى والدين به اجرا در آيد. هنگامى كه دستور العمل به تصويب مى‏رسد بايد مورد احترام واقع شود و به انجام رسد مگر اين كه در جلسه‏ى ديگر اين قوانين تغيير يابد و يا اصلاح شود.
كارهاى خانه، ساعت منع رفت و آمد، مسئوليت‏ها
بيشتر خانواده‏ها به اهميت اين مسئله پى نبرده‏اند كه مسئوليت دادن به فرزند و سپردن كارهاى منزل به او مفيد است، به بيان دقيق‏تر كارهاى خانه بايد به عنوان بخشى از مسئوليت‏هاى فرزندان در خانواده در نظر گرفته شود و انجام گردد. مثلا بسيارى از خانواده‏ها، وقتى فرزندانشان كارى را به انجام مى‏رسانند با توجه به ميزان آن كار، به او پولى مى‏دهند. اين امر درست مثل اين است كه فرزند به خاطر كار كردن پول گرفته و اگر آن كار را درست انجام ندهد او را از حقوقش محروم مى‏كنند. اين عمل هرگز صحيح نيست بلكه راه درست اين است كه اگر پولى به فرزندمان مى‏دهيم اين عمل را مرتبط به انجام آن كار يا مسئوليت ندانيم بلكه به عنوان راهى در نظر بگيريم كه به فرزندمان فرصت داده شود تا پول خود را خرج كند و يا اين كه بياموزد چطور به درستى از پول خود استفاده كند. اگر لازم است كه براى انجام كارهاى خانه و مسئوليت‏هاى آن، فرزندتان را تشويق كنيد تا انگيزه‏ى لازم در او ايجاد شود، بهتر اين است كه يكسرى امتيازات و آزادى‏هايى را براى او محدود كنيد. مثلا اگر صبح شنبه، فرزندتان مايل نيست كه اتاقش را تميز كند به او بگوييد كه نمى‏تواند تلويزيون تماشا كند و يا از تلفن استفاده كند تا اين كه اتاقش تميز شود. در اين صورت فرزند شما براى بازگشت آن امتيازات كار خود را كامل مى‏كند.
ساعت به تختخواب رفتن و عدم ورود و خروج از منزل هم، بايد در جلسات مورد بحث و گفتگو قرار گيرد و براى فرزند روشن گردد كه اين ساعت ورود و خروج از منزل، به سن او بستگى دارد و هر چه بزرگتر شود آزادى و امتيازاتش نيز افزايش مى‏يابد. مسئوليت‏هاى هر شخص بايد در خانواده مشخص گردد و با توجه به سن و سال افراد مورد بحث و گفتگو قرار گيرد. اگر به بچه‏ها حق انتخاب داده شود تا خود كارهايشان و مسئوليت‏هايشان را انتخاب كنند، در اين صورت جنجال و هياهوى كمترى به راه مى‏افتد. راحت‏ترين راه اين است كه حس و روح همكارى را در خانواده به وجود آورده و بخواهيم كه اعضاى خانواده براى انجام امور خانه داوطلب شوند. اگر اين امر عملى نبود و داوطلبى وجود نداشت، اعضاى خانواده مى‏توانند تصميم بگيرند كه چه كسى، چه كارى را انجام دهد و اگر واقعا كارى ناخوشايند است در اين صورت اعضاى گروه بايد به صورت نوبتى اين كار را انجام دهند.

پی نوشت ها :

(1). Don Dinkmeyer
(2). Gary Mckay





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.