بازیابی فلش درایو یو‌اس‌بی

از دست دادن تصادفی اطلاعات مهم از روی فلش درایو یواس‌بی (‏USB‏) می‌تواند برای هر کس اتفاق افتد. این مقاله را جهت اطلاع ‏از نحوه اصلاح و تعمیر یک فلش درایو خراب با استفاده از روش‌های ساده مطالعه نمایید.‏
شنبه، 25 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
بازیابی فلش درایو یو‌اس‌بی
اکثر ما جهت ذخیره اطلاعات ضروری که بایستی از یک سیستم به سیستم دیگر انتقال یابند، از فلش درایو یا فلش مموری یواس‌بی استفاده می‌کنیم. یک فلش مموری یواس‌بی (USB) وسیله‌ای خارجی جهت ذخیره سازی اطلاعات است که برای کاربر امکان ذخیره سازی موقت داده‌های خود را فراهم می‌سازد. این اطلاعات می‌توانند با متصل ساختن فلش مموری به درگاه خارجی هارد درایو یک سیستم خاص به عنوان مثال پورت یا درگاه یواس‌بی از یک سیستم به سیستم دیگر انتقال داده شوند. فلش مموری یواس‌بی یک وسیله مناسب و مفید است اما گاهی اوقات به برخی دلایل از کار می‌‎‌افتد. در ادامه برخی از راهکارهای بازیابی اطلاعات فلش مموری یواس‌بی را معرفی می‌کنیم.
 

تعمیر فلش درایو USB

بسیاری اوقات دیده می‌شود که پس از وارد کردن فلش مموری یواس‌بی به درگاه USB سی‌پی‌یو و کلیک بر روی آیکون ظاهر شده آن در مرورگر ویندوز، فلش مموری باز نمی‌شود. این امر ممکن است در صورتی رخ دهد که درایو یواس‌بی خراب شده باشد یا برخی ویروسهای کامپیوتری وارد درایو شده باشند. در چنین مواقعی، نخستین کار راست کلیک بر روی آن و انتخاب گزینه Open/Explore است.

یو اس بی

چنانچه هیچ یک از دو گزینه فوق موفق عمل نکردند، آنگاه درایو را با استفاده از نرم افزار آنتی ویروس اسکن کنید. اگر باز نشدن یواس‌بی به دلیل وجود ویروس در آن باشد، اسکن کردن درایو با یک آنتی ویروس کارآمد، گزینه مناسبی جهت بازیابی فلش درایو بوده و می‌تواند آن را بازسازی نماید.
فرمت کردن تمام فایل‌ها را از درایو پاک خواهد کرد، در نتیجه پیش از فرمت، از تمام فایلهای مهم خود یک پیشتیبان تهیه کنیددر صورتی که اسکن کردن نیز کمکی به رفع مشکل نکرد، تنها راه باقی مانده، فرمت کردن درایو است. فرمت کردن تمام فایل‌ها را از درایو پاک خواهد کرد، در نتیجه پیش از فرمت، از تمام فایلهای مهم خود یک پیشتیبان تهیه کنید. به منظور فرمت کردن درایو، بر روی آیکون آن راست کلیک کرده و گزینه format را انتخاب کنید، آنگاه گزینه فرمت سریع (quick format) در پنجره فرمت را انتخاب و پیغام‌های «یادآوری» (چیزی شبیه به پیغام اخطار بدین مضمون که «در صورت فرمت کردن درایو، تمام اطلاعات ذخیره شده در آن از بین خواهند رفت») را دنبال کرده و گزینه Ok یا Cancel (این گزینه فرایند فرمت را متوقف خواهد کرد) را انتخاب نمایید. با انتخاب فرمت سریع بسته به اندازه و حجم اطلاعاتی که بایستی پاک شوند، این عملیات چند دقیقه به طول خواهد انجامید. به محض پایان یافتن عمل فرمت، یواس‌بی شما همانند یک درایو نو شده و می‌توانید همانند گذشته از آن استفاده کنید.

فلش مموری

امیدوارم که نحوه فرمت کامپیوتر خود را بدانید، چرا که گاهی اوقات گزینه فوق نیز موفق عمل نکرده و شما مجبور خواهید بود فلش مموری خود را به روشی به مراتب خسته کننده‌تر فرمت نمایید. برای انجام این روش به یک سی‌دی با قابلیت بوت کردن سیستم عامل خود نیاز دارید. پس از وارد نمودن سی‌دی در درایو مخصوص آن، کامپیوتر خود را ری‌استارت یا راه اندازی مجدد کنید و اجازه دهید فلش مموری یواس‌بی در درگاه USB قرار داشته باشد. هنگامی که کامپیوتر در حال راه اندازی مجدد است، کلید F8 یا F2 یا Del (بسته به نوع پیکربندی کامپیوترتان) را بلافاصله فشار دهید. گزینه‌های پیکربندی مربوط به بوت کردن را نگاهی انداخته و نخستین وسیله قابل بوت را به سی‌دی درایو خود تغییر دهید. اکنون تغییرات اعمال شده را ذخیره کرده و کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی کنید. کامپیوتر شروع به بوت کردن از سی‌دی کرده و فرایند نصب آغاز خواهد شد. پیغام‌هایی که به دنبال آن می‌آید را دنبال کرده تا زمانی که پنجره نمایش دهنده نام و اندازه تمام درایوهای موجود ظاهر شود. در این قسمت بایستی درایو فلش مموری‌تان را انتخاب کرده و گزینه فرمت را برگزینید. بدین ترتیب یواس‌بی فرمت خواهد شد. اکنون چنانچه تمایل نداشته باشید روند نصب را ادامه دهید، می‌توانید اصلاح یا تعمیر سیستم عامل موجود را برگزیده و یا از این فرایند خارج شوید. مطمئن باشید فلش مموری شما فرمت خواهد شد و بدون اطلاعات ذخیره شده در آن به خوبی کار خواهد نمود.
 

استفاده از نرم افزار جهت بازیابی اطلاعات از دست رفته فلش درایو یواس‌بی

چنانچه تمام تلاش خود را جهت بازیابی برخی از فایلهای مهمی که به طور تصادفی آنها را حذف کرده‌اید انجام داده و نتیجه دلخواه حاصل نشد، آنگاه تنها راه پیش روی شما خرید یک نرم افزار بازیابی اطلاعات است. همچنین تعداد زیادی نرم افزار رایگان در اینترنت وجود دارد، هرچند قابلیت اعتماد آنها را نمی‌توان تضمین کرد. در ادامه چند نرم افزار بازیابی اطلاعات که جهت دسترسی به فایلهای از دست رفته از فلش مموری شما مفید می‌باشند را معرفی می‌کنیم.
 
* نرم افزار BadCopy Pro
می‌توانید نسخه آزمایشی آن را به طور رایگان دریافت کنید. آن را دانلود و نصب کنید. آنگاه این نرم افزار را اجرا کرده و در صورتی که به خوبی کار نماید، فلش مموری خود را وارد کامپیوتر یا لپ‌تاپ کنید، سپس نام فلش مموری خود را در برنامه انتخاب کرده و به حالت بازیابی در سمت راست بروید. حالت 1 برای بازیابی فایلهای از دست رفته و حالت 2 برای دسترسی به انواع آسیب دیده است.
 
*نرم افزار Removable Media Data Recovery Software ‎
یک نرم افزار چند منظوره است که بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله پخش کننده MP3، کنسول ویدئو گیم، فلش درایو و غیره کار می‌کند. این نرم افزار با تمام انواع فرمتهای فایل سازگار است.
 
* نرم افزار Data Doctor's Data Recovery Software ‎
این نرم افزار با ویندوز و همچنین کارتهای حافظه و سایر ادوات ذخیره اطلاعات کار می‌کند. هر زمان که تصویر، موسیقی، ویدئو یا هر نوع فایل خود را از دست دادید، می‌توانید به این نرم افزار برای بازیابی سریع اتکاء نمایید. می‌توانید فایلهای از دست رفته خود را حتی اگر بر اثر وجود ویروس در درایوتان باشد نیز بازیابی کنید.

چنانچه مشکل جدی‌تر از آنچه فکر می‌کنید باشد، آنگاه کارت گارانتی فلش خود را یافته و آن را مستقیماً نزد فروشنده ببرید.
هرگز هنگامی که در حال انتقال اطلاعات از یک کامپیوتر به فلش مموری یا برعکس هستید، اقدام به خارج ساختن آن نکنیدموارد نامبرده مختصر روش‌هایی از بازیابی فلش مموری یواس‌بی شما را شامل می‌شد. با این حال، جهت خودداری از بروز هر یک از موارد فوق، سعی کنید به خوبی از فلش مموری خود مراقبت نمایید. بدون متوقف ساختن آن، فلش را از درگاه مربوطه خارج نسازید. همیشه بعد از متصل ساختن یواس‌بی به پایین سمت راست صفحه نمایش در نوار وظیفه یعنی جایی که یک علامت فلش سبز رنگ ظاهر می‌شود، رفته و بر روی آن کلیک کرده و بر روی نام فلش مموری خود کلیک کنید. تنها پس از مشاهده پیغام «خارج ساختن بی خطر درایو Remove Drive Safely» آن را از درگاه خارج کنید، در غیر این صورت به آیکون یواس‌بی درایو رفته و با راست کلیک بر روی آن گزینه «Eject به معنای خارج ساختن» را انتخاب کنید. همچنین هرگز هنگامی که در حال انتقال اطلاعات از یک کامپیوتر به فلش مموری یا برعکس هستید، اقدام به خارج ساختن آن نکنید. انجام این کار ممکن است اطلاعات شما را از بین ببرد. هرگز هنگامی که می‌خواهید یواس‌بی خود را خارج یا دیسکانکت کنید هیچ گونه فایل یا فولدری در یواس‌بی باز نباشد. این کار نیز می‌تواند مشکلات جدی برای اطلاعات شما و نیز درایو بوجود آورد.

امید دارم موارد ذکر شده بتواند به رفع مشکل شما کمک نماید.


منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.