انواع کارت های حافظه کامپیوتر

پیش رفت در فن آوری ذخیره سازی، محرک انقلاب دیجیتال بوده است. ظرفیت های ذخیره سازی کارت های حافظه در این چند دهه، از چند مگا بایت در ابتدا، به چند گیگا بایت افزایش یافته است. در این مقاله در مورد انواع مختلف از
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع کارت های حافظه کامپیوتر
انواع کارت های حافظه کامپیوتر

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
پیش رفت در فن آوری ذخیره سازی، محرک انقلاب دیجیتال بوده است. ظرفیت های ذخیره سازی کارت های حافظه در این چند دهه، از چند مگا بایت در ابتدا، به چند گیگا بایت افزایش یافته است. در این مقاله در مورد انواع مختلف از این کارت ها که جهت ذخیره سازی اطلاعات به کار می روند، بحث شده است.
انواع کارت های حافظه کامپیوتر
ما در عصر کامپیوتر، لپ تاپ، دور بین های دیجیتال و تلفن های همراه زندگی می کنیم. این ابزارها به ما کمک می کنند تا تعداد زیادی از فایل های دیجیتال را ایجاد و ذخیره سازی نماییم. این فایل ها شامل فایل های داده، فایل های موسیقی، موزیک ویدئو، فیلم و تمام انواع دیگر داده های دیجیتال می باشند. برای صرفه جویی در چنین مقادیر عظیمی از اطلاعات، حافظه کامپیوتر ساخته شده که تقریباً هرگز کافی نبوده است.
هم چنین، افراد نیاز به ذخیره داده در دستگاه هایی را دارند که بتواند برای انتقال اطلاعات از یک ماشین به ماشین دیگر مورد استفاده قرار گیرد. از سال 1990، کارت های حافظه برای کمک به ذخیره سازی داده های دیجیتال معرفی شده اند. این کارت ها در اشکال و اندازه های مختلف با سرعت های انتقال مختلف و هم چنین ویژگی های دیگر وارد بازار شدند.

انواع مختلف کارت های حافظه

در 10 سال گذشته، کارت های حافظه‌ی مختلف بسیاری در بازار معرفی شده اند که به صورت دستگاه های ذخیره سازی قابل حمل کوچک می باشند. این کارت ها به صورت جسم سخت و جامد، بدون قطعات متحرک، مناسب برای استفاده در دستگاه-های مختلف، مانند دور بین های دیجیتال، پخش موسیقی، تلفن های همراه، کامپیوترهای شخصی، نوت بوک ها و غیره می-باشند.
(جالب است بدانید که انواع متفاوتی از این کارت ها وجود دارند و هم چنان نمونه های جدید در حال عرضه شدن به بازار هستند. برای آن که بدانید دستگاه شما از چه نوع کارتی استفاده می کند به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید یا وب سایت فروشنده را جستجو کنید.)

فلش فشرده (Compact Flash)

تکنو لوژی فلش فشرده توسط سندیسک در سال 1994ساخته شده است. این کارت دارای یک کنترل کننده حافظه و یک تراشه حافظه در فلش می باشد. این تراشه در یک محفظه کوچک به عرض 8ر42 میلی متر و به طول 4ر36 میلی متر به وجود آمده است که در واقع اندازه آن کوچک تر از یک قوطی کبریت است. با توجه به ابعاد، دو نوع از کارت های فلش فشرده وجود دارد که عبارتند از:
نوع اول – 8ر42 میلی متر × 4ر36 میلی متر × 3ر3 میلی متر
نوع دوم – 8ر42 میلی متر × 4ر36 میلی متر × 5ر5 میلی متر

حافظه

کارت های حافظه که هم چنین به عنوان MS یا کارت های MS شناخته شده اند، نوع دیگری هستند که توسط سونی و سندیسک در یک هم کاری در ژانویه سال 2000 ایجاد شدند. این کارت ها بر اساس مدارهای حافظه فلش NAND ساخته شدند و از نظر اندازه واقعاً بسیار کوچک هستند. آنها در ابعاد 5ر21 میلی متر × 0ر50 میلی متر × 8ر2 میلی متر به وجود آمدند و فقط 4 گرم وزن دارند. افراد با اتصال کارت حافظه با 10 پین می توانند به داده ها دست رسی پیدا کنند. دو نوع از این کارت ها وجود دارند:
کارت حافظه 'نرمال'
'دروازه جادویی' (برای حفاظت از اسناد دارای حق کپی رایت)
کارت های چند رسانه ای
کارت های چند رسانه ای (MMCs) با هم کاری سندیسک و زیمنس در سال 1997 ایجاد شد. این کارت ها بر اساس ترکیبی از فن آوری های حافظه فقط خواندنی (ROM) به وجود آمدند. این کارت ها بسیار کوچک بوده و در ابعاد حدود 0ر24 میلی متر × 0ر32 میلی متر × 4ر1 میلی متر ساخته شدند و تقریباً 2ر2 گرم وزن دارند. در واقع با اتصال کارت با 7 پین می توان به داده ها دست رسی پیدا کرد. دو نوع از کارت های چند رسانه‌ای، بر اساس ولتاژهای مختلف وجود دارد:
کارت های چند رسانه ای (3ر3 V) که دارای یک ناچ در گوشه بالا سمت چپ هستند.
کارت های چند رسانه ای (5 V) که دارای یک ناچ در گوشه بالای سمت راست هستند.
(این کارت ها که از نظر ظاهر بسیار شبیه کارت های SD هستند، از نظر کار کرد داخلی متفاوت هستند. در بعضی دستگاه ها می توان آنها را با هم عوض کرد، اما این مسئله همیشه صادق نیست. کارت های SDدر مقابل MMC بسیار سریع تر هستند.)

SD کارت یا دیجیتال امن

دیجیتال امن و یا SD کارت ها با هم کاری ماتسوشیتا الکترونیک، شرکت سندیسک و توشیبا در ژانویه سال 2000 ایجاد شد. این کارت با در نظر گرفتن آخرین دستگاه های الکترونیکی صوتی و تصویری طراحی شده که بر اساس یک نوع مدار حافظه فلش NANDمی باشد. این کارت فقط در ابعاد 0ر24 میلی متر × 0ر32 میلی متر × 1ر2 میلی متر بوده و وزن آن 2 گرم است. این کارت ها دراصل برای نگه داری فایل های موزیک با حفظ حق کپی رایت درست شده اند، اما به سرعت در زمینه عکاسی مورد توجه قرارگرفتند؛ زیرا بسیار کم مصرف و کوچک بودند. هم اکنون چندین نوع کارت SD وجود دارند که دارای ظرفیت و سرعت انتقال متفاوتی هستند و کم کم کارت های کمپکت فلاش Compact flash را از دوربین ها بیرون می رانند. کارت های SD در سه فرمت وجود دارند:

SD استاندارد

MiniSD - این کارت با ابعاد 5ر21 میلی متر × 20 میلی متر × 4ر1 میلی متر می باشد، برای دوربین های دیجیتال و گوشی های تلفن همراه.
(این مدل از نظر کار کرد بسیار شبیه برادر بزرگ تر خود یعنی نمونه SD است. فقط از نظر اندازه نصف آن است و معمولاً در تلفن های سلولی، پخش کننده های MP3و دوربین های دیجیتالی که نیاز به اندازه کوچک تر کارت دارند، مصرف می شوند. آداپتوری هم برای استفاده این کارت ها با دستگاه های کارت SDوجود دارد.)
MicroSD - این کارت با ابعاد 15 میلی متر × 11 میلی متر × 7ر0 میلی متر برای تلفن های همراه و دستگاه های کوچکتر است. این کارت، کوچکترین نوع کارت حافظه در دست رس است.

کارت های SmartMedia

توشیبا و سامسونگ کارت های SmartMedia را با هم کاری هم ایجاد کردند. این کارت بر اساس یک نوع مدار حافظه فلش NAND می باشد. ابعاد آن در حدود 0ر45 میلی متر × 0ر37 میلی متر × 0ر76 میلی متر بوده و وزن آن 2 گرم است. این کارت ها امروزه منسوخ شده اند و تنها در دستگاه های قدیمی تر که نیاز به کارت های حافظه بزرگ تر از 128 MB داشته باشند، یافت می شود.

کارت تصویر XD

کارت تصویر XD و یا کارت های دیجیتال اکستریم توسط فوجی و الیمپوس در آگوست 2002 ساخته شده است. این کارت بر اساس یک نوع مدار حافظه فلش NANDمی باشد. این کارت دارای ابعادی در حدود 0ر20 میلی متر × 0ر25 میلی متر × 7ر1 میلی متر بوده و وزن آن تنها 2 گرم است. آنها به طور عمده در دور بین های دیجیتال استفاده و توسط کارت های SD جای گزین شده اند.
کارت های دیگری نیز وجود دارند که هم اکنون منسوخ شده اند، مانند کارت هوشمند، MiniCard و NexFlash. امیدواریم که مطالعه این راهنما برای شما مفید واقع شده باشد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما