نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گل نیلوفر یکی از معروف ترین گل ها در جهان می باشد که انواع مختلف آبی و رونده دارد،  این گل به دلیل رشد سریعی که دارد می تواند به سرعت رشد کرده منظره بسیار زیبایی را به وجود آورد
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گل نیلوفر یکی از زیباترین گل های می باشد که با شروع فصل بهار شروع به گلدهی می کند، این گل در واقع یک گیاه رونده می باشد که با گلدهی فراوانش نظر بسیاری از افراد را به خود جذب می کند، اگر شما اقدام به کاشت گل نیلوفر کنید خواهید دید که در عرض یکسال با رشد گسترده خود چه منظره زیبایی را به وجود می آورد.
 

گیاه شناسی گل نیلوفر

نام علمی این گیاه IPOMOEA TRICOLOR می باید که از خانواده کانولوولاسه به شمار می رود و بیشتر در مناطق گرمسیری دیده می شود مانند مکزیک و آمریکای جنوبی و مرکزی، این گیاه در فصل گل دهی خود گل های شیپوری مانند در رنگ های مختلف و تلفیقی به وجود آورد که دیدن آنها چشم ها را می نوازد، یکی از ویژگی های گل نیلوفر باز شدن گل های آن در صبح  می باشد که همراه با غروب خورشید هم بسته می شوند. گل های این گیاه زیبا تا اولین سرمای پاییزی وجود دارد.

کاشت گل نیلوفر در کنار بالکن، سایبان ها و آلاچیق ها، داربست ها می تواند بهترین مکان ها باشد زیرا برای رشد رونده خود نیاز به قیم دارند تا بتوانند به زیبایی جلوه گر شوند.
 

نحوه نگهداری گل های نیلوفر

از آن جایی که گل نیلوفر شامل زیبایی زیادی است و همچنین محبوبیت زیادی در کشور ما دارد، افراد بسیاری اقدام به کاشت آن می کنند. لذا قبل از کاشت هر نوع گلی باید از موارد و نحوه نگهداری آن مطلع بود. با این که نیلوفر گلی مقاوم است، اما باید در نظر داشته باشید که اگر حداقل موارد مراقبت از آن رعایت نشوند، قطعا به گل آسیب می رسد. در ادامه به نحوه نگهداری از این گل زیبا می پردازیم.

میزان نور لازم برای گل نیلوفر

نیلوفر گلی است که برای رشد و تکثیر به محیط مناسبی نیاز دارد. این گیاه از نور خورشید برای تولید انرژی و رشد استفاده می‌کند. بنابراین، میزان نور لازم برای گل نیلوفر بسیار مهم است. اگر شما قصد دارید گل نیلوفر را در داخل منزل یا در فضای بسته پرورش دهید، باید به دقت میزان نور مورد نیاز را در نظر بگیرید. گل نیلوفر برای رشد و تکثیر به حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد.

این به معنای آن است که شما باید گلدان گل نیلوفر را در جایی قرار دهید که نور خورشید به آن دسترسی داشته باشد. در صورتی که شما گل نیلوفر را در فضای باز پرورش می‌دهید، نیاز به توجه به میزان نور کمتر است. این گل برای رشد و تکثیر به حداقل 4 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد. اگر شما در منطقه‌ای با آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنید، بهتر است گل نیلوفر را در جایی قرار دهید که در طول روز نور خورشید به آن دسترسی داشته باشد.

به طور کلی، میزان نور لازم برای گل نیلوفر بستگی به شرایط پرورش، محیط و آب و هوای منطقه شما دارد. اما به طور کلی، برای رشد و تکثیر مناسب گل نیلوفر، حداقل 4 تا 6 ساعت نور خورشید در روز لازم است. این میزان نور به عنوان یک معیار کلی برای پرورش گل نیلوفر قابل استفاده است.
 

آبیاری گل نیلوفر

آبیاری گل نیلوفر باید با دقت و حساسیت انجام شود تا این گل زیبا و بی‌نظیر به خوبی رشد کند و به مرحله گل‌دهی برسد. گل نیلوفر گیاهی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به خوبی رشد می‌کند و برای آبیاری آن باید به موارد زیر توجه شود:

1. فاصله زمانی بین هر آبیاری باید به گونه‌ای باشد که خاک همواره مرطوب باشد، اما به هیچ عنوان خیس نشود. برای این منظور معمولاً فاصله زمانی بین هر آبیاری باید حدود 2 تا 3 روز باشد.
2. در فصل تابستان و در مناطق گرمسیری، باید به دقت و با توجه به شرایط هوا، آبیاری انجام شود. در این فصل، فاصله زمانی بین هر آبیاری باید کمتر از فصول دیگر باشد.
3. برای آبیاری گل نیلوفر، بهتر است از آب نرم استفاده شود. اگر آب شهری استفاده می‌شود، باید قبل از آبیاری، آن را به مدت حداقل 24 ساعت درون یک دیگر قرار داد تا کلر آن تبخیر شود.
4. در فصل پاییز و زمستان، فاصله زمانی بین هر آبیاری باید بیشتر از فصول دیگر باشد. همچنین، مقدار آبیاری باید کمتر از فصول گرمسیری باشد.
5. در صورتی که خاک گلدان خشک شده است، قبل از آبیاری باید آن را به مدت حداقل 30 دقیقه در آب قرار داد تا خاک به خوبی مرطوب شود.
6. برای آبیاری گل نیلوفر، بهتر است از زیر گلدان آبیاری کنید تا برگ‌های گل نیلوفر خیس نشوند و پوسیدگی نکنند.
7. در فصل بهار و تابستان، با توجه به شرایط هوا، ممکن است نیاز به آبیاری بیشتر باشد. در این صورت، باید فاصله زمانی بین هر آبیاری را کمتر کنید و مقدار آبیاری را افزایش دهید.
 

دمای لازم برای رشد گل نیلوفر

دمای لازم برای رشد گل نیلوفر باید حداقل 18 درجه سانتی‌گراد باشد. این دما باید ثابت و پایدار باشد تا گل نیلوفر به درستی رشد کند. در صورتی که دمای هوا پایین‌تر از 18 درجه سانتی‌گراد باشد، رشد گل نیلوفر به شدت کند خواهد شد و ممکن است از بین برود.

به طور کلی، گل نیلوفر برای رشد به دماهای بالاتر از 18 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. در صورتی که دمای هوا بالاتر از 25 درجه سانتی‌گراد باشد، گل نیلوفر ممکن است خشک شود و از بین برود. بنابراین، بهتر است در طول روز دمای هوا حداکثر 25 درجه سانتی‌گراد باشد و در شب‌ها به 18 درجه سانتی‌گراد برسد.

در صورتی که دمای هوا به طور مداوم پایین‌تر از 18 درجه سانتی‌گراد باشد، گل نیلوفر ممکن است به درستی رشد نکند و برگ‌های آن زرد شده و خشک شود. در این شرایط، بهتر است گل نیلوفر را در دمای مناسب قرار داد و به آن آب کافی بدهید تا به سلامتی رشد کند.
 

نوع خاک

خاک مناسب برای رشد گل نیلوفر باید دارای ویژگی‌هایی باشد که به رشد و توسعه این گیاه کمک کند. این ویژگی‌ها شامل مواد غذایی، رطوبت، هوازدگی، pH، ساختار و دیگر عوامل است که در ادامه به تفصیل بررسی خواهند شد.

مواد غذایی خاک: اولین و مهمترین ویژگی خاک برای رشد گل نیلوفر، حاوی مواد غذایی است. خاک باید حاوی مقادیر مناسبی از عناصر غذایی مورد نیاز گل نیلوفر باشد، از جمله نیتروژن، فسفر، پتاسیم و مواد معدنی دیگر. این عناصر غذایی به صورت آلی و غیرآلی در خاک وجود دارند.
 

رطوبت

خاک باید دارای رطوبت مناسب باشد تا گل نیلوفر بتواند به خوبی رشد کند و گل‌های زیبایی را تولید کند. اما باید توجه داشت که خاک نباید بسیار مرطوب باشد، زیرا این می‌تواند باعث خفگی ریشه‌ها شود.

خاک باید دارای هوازدگی مناسب باشد تا ریشه‌های گل نیلوفر بتوانند به خوبی هوا بگیرند و اکسیژن مورد نیاز را بگیرند. اگر خاک بسیار فشرده باشد، این می‌تواند باعث محرومیت از هوا و اکسیژن شود و باعث آسیب به ریشه‌های گل نیلوفر شود.

pH خاک باید در محدوده مناسب باشد، که بین 6.0 تا 7.5 است. اگر pH خاک بسیار اسیدی یا قلیایی باشد، این می‌تواند باعث مشکلاتی در رشد گل نیلوفر شود.
 

نحوه تکثیر نیلوفر 

در این قسمت روش تکثیر گل نیلوفر را بررسی می کنیم. روش تکثیر ساده ای دارد و با رعایت چند نکته می توان این گیاه را به سادگی تکثیر کرد و از زیبایی آن لذت برد. اما نحوه کاشت نیلوفر در گلدان روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد.

بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل تابستان است. برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 5 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد.

پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود.می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید.

بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید خاک برگ و خاک معمولی باغچه (به نسبت مساوی) است. قلمه ها را در خاک قرار دهید و برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

برای قلمه باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود.

بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود شش روز زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید.
 

آفات و بیماری نیلوفر

از جمله آفات مهم این گیاهان می توان به کنه قرمز عنکبوتی، شته، معندچی برگ و مگس سفید اشاره کرد. بیماری بخصوصی این گیاه را تهدید نمی کند و نامناسب بودن شرایط آب و هوایی عامل اصلی مشکلات ایجاد شده هستند.

اما به هر حال اگر مکان کاشت این گیاه بیش از اندازه سایه باشد و این شرایط با خیس و مرطوب شدن برگسار در طی آبیاری همراه شوند، نتیجه آن شیوع بیماری های قارچی خواهد بود که در این صورت می توان از سموم قارچکش استفاده کرد.

سایر بیماریهای احتمالی نیز عبارتند از زنگ که نوعی بیماری قارچی است و می تواند لکه هایی نارنجی – قهوه ای را در برگها بخصوص سطح زیرین برگها ایجاد کند و سایر بیماریهای لکه برگی که موجب بروز لکه هایی با مراکز زرد و کرم با بافتی خشکیده و مرده و حاشیه ای قهوه ای قرمز خواهد شد.


منابع
https://sabzaneh.com
https://www.golemoon.com
https://nikstar.ir
https://www.sfim.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.