همه چیز درباره دهان شويه

دهانشويه‌ها از جمله فرآورده‌هايي هستند كه مظلوم و بي‌سروصدا، در گوشه‌اي رها شده‌اند و توجه كمي به سمت آن معطوف است. در ميان گروه انبوهي از محصولات كه براي بهداشت دهان و دندان پيشنهاد مي‌شوند، در ميان خيل عظيم مسواك‌ها و انواع و اقسام نخ‌دندان‌ها و گروه‌هاي مختلف خميردندان‌ها، دهانشويه‌ها از جمله فرآورده‌هايي هستند كه مظلوم و بي‌سروصدا، در گوشه‌اي رها شده‌اند و توجه كمي به سمت آن معطوف است. شايد تعداد كمي از
سه‌شنبه، 26 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره دهان شويه
همه چیز درباره دهان شويه
همه چیز درباره دهان شويه






دهانشويه‌ها از جمله فرآورده‌هايي هستند كه مظلوم و بي‌سروصدا، در گوشه‌اي رها شده‌اند و توجه كمي به سمت آن معطوف است.
در ميان گروه انبوهي از محصولات كه براي بهداشت دهان و دندان پيشنهاد مي‌شوند، در ميان خيل عظيم مسواك‌ها و انواع و اقسام نخ‌دندان‌ها و گروه‌هاي مختلف خميردندان‌ها، دهانشويه‌ها از جمله فرآورده‌هايي هستند كه مظلوم و بي‌سروصدا، در گوشه‌اي رها شده‌اند و توجه كمي به سمت آن معطوف است. شايد تعداد كمي از اطرافيان خود را بشناسيم كه در طول برنامه‌هاي بهداشتي روزانه كه براي دهان و دندان خود ترتيب داده‌اند، جايي براي دهانشويه‌ها هم بازگذاشته باشند. و البته شايد اگر از بعضي‌ها بپرسيم: اين‌طور جواب دهند: <اي بابا، براي مسواك زدن و نخ‌دندان كشيدن هم فرصت نداريم چه برسد به دهانشويه‌ ..
دهانشويه‌ها، هر چند نقش اصلي را در بهداشت و نظافت دهان و دندان بازي نمي‌كنند، اما استفاده از آنها به بهبود سلامت دهان و دندان كمك زيادي مي‌كند.
اغلب دهانشويه‌ها به دهان حس تازگي و طراوت مي‌بخشند، گروهي از آنها به برطرف شدن بوي بد دهان كمك مي‌كنند و بسياري از آنها كه به منظورهاي خاص درماني تهيه مي‌شوند، در بهبود بيماري‌هاي لثه و جلوگيري از پوسيدگي‌هاي دنداني موثرند.
با تمام تاثيرات مثبتي كه دهانشويه‌ها در سلامت دهان و دندان دارند، به ياد داشته باشيد كه استفاده از دهانشويه‌ها هيچگاه جاي مسواك و نخ‌دندان را نخواهد گرفت و مسواك و نخ‌دندان همچنان سربازان رديف اول مبارزه با بيماري‌هاي دهان و دندان هستند.

انتخاب كدام يك از هزاران دهانشويه ؟

گونه‌هاي مختلف دهانشويه‌هايي كه در بازار وجود دارند به دو گروه تقسيم مي‌شوند: دهانشويه‌هاي خوشبو كننده و دهانشويه‌هاي درماني

دهانشويه‌هاي خوشبو كننده:

اين دهانشويه‌ها كه بدون نسخه از داروخانه قابل خريداري هستند، براي خوشبو كردن دهان و ايجاد حس تازگي و رفع بوي بد دهان استفاده مي‌شود. انواعي از اين دهانشويه‌ها هم وجود دارند كه باكتري‌هاي دهان را كاهش مي‌دهند. اثر اين دهانشويه‌ها كوتاه‌مدت است و بيش از 10 تا 15 دقيقه باقي نمي‌ماند.

دهانشويه‌هاي درماني:

اين دهانشويه‌ها، علاوه بر آثاري كه دهانشويه‌هاي خوشبو كننده در دهان ايجاد مي‌كنند، اجزائي دارند كه در درمان بيماري‌هاي دهان و دندان موثر هستند. اين دهانشويه‌ها بايد توسط پزشك تجويز شوند و استفاده بيش از حد و بي‌موقع اين نوع دهانشويه‌ها ممكن است خطرناك باشند. دهانشويه‌هاي درماني معمولا به دو گروه تقسيم مي‌شوند. يك گروه از اين دهانشويه‌ها كه ضدباكتري است، براي درمان بيماري‌هاي لثه و پس از جراحي‌هاي دهان تجويز مي‌شود.گروه دوم از اين دهانشويه‌ها كه به منظور پيشگيري استفاده مي‌شوند، دهانشويه‌هاي فلورايد هستند. فلورايد يك ماده معدني است كه با نفوذ در ساختمان دندان به استحكام آن كمك مي‌كند. دهانشويه‌هاي فلورايد با قرار دادن موضعي فلورايد بر روي دندان‌ها باعث استحكام دندان‌ها مي‌شوند، استفاده مرتب از فلورايد، همچنين مي‌تواند پوسيدگي‌هاي بسيار كوچكي را كه هنوز در دندان حفره ايجاد نكرده است، متوقف كند.
از آنجا كه استفاده از دهانشويه‌، قرار نيست جاي مسواك زدن و نخ دندان كشيدن را بگيرد، بايد اين ترتيب براي مراحل بهداشتي دهان و دندان رعايت شود:
1. مسواك زدن
2. استفاده از نخ دندان
3. استفاده از دهانشويه

دهانشويه خانگي بسازيم

اگر توانايي مالي خريدن دهانشويه‌هاي كارخانه‌اي را نداريد و يا از آن گروه افرادي هستيد كه محصولات خانگي را بيشتر از كارخانه‌اي‌ها مي‌پسنديد، چند جور دهانشويه خانگي را به شما پيشنهاد مي‌كنيم:

1. دهانشويه آب نمك:

مخلوط يك قاشق چايخوري نمك در يك ليوان آب ولرم، يكي از ايده‌آل‌ترين دهانشويه‌ها براي ضدعفوني كردن محيط دهان است.
البته مراقب باشيد كه اگر فشارخون بالا داريد اين دهانشويه‌ را رقيق‌تر تهيه كنيد يا آن‌را با نوعي ديگر از دهانشويه‌ جايگزين كنيد.

2. دهانشويه جوش‌شيرين:

اين دهان‌شويه كه به خنثي كردن محيط‌ دهان كمك مي‌كند، براي ايجاد حس تازگي و طراوت در دهان و رفع بوي بدن دهان هم بسيار موثر است .براي تهيه اين دهان شويه كافي است يك‌چهارم قاشق چايخوري جوش‌شيرين را در يك ليوان آب حل كرده و چند قطره عصاره نعنا يا مقداري عرق نعنا را به آن اضافه كنيد. عصاره نعنا براي رفع بوي بد دهان و شاداب كردن دهان موثر است.

3. دهانشويه رزماري و نعنا:

براي تهيه اين دهانشويه به موارد زير نياز داريد: 2/5 ليوان آب ، 1 قاشق چايخوري برگ نعناي خرد شده، 1 قاشق چايخوري برگ رزماري خرد شده ، 1 قاشق چايخوري رازيانه.
روش تهيه اين دهانشويه به اين ترتيب است كه بايد تمام مواد را پس از آنكه آب به جوش آمد، به مدت 20 دقيقه با شعله كم حرارت دهيد. سپس مايع باقي مانده را صاف كنيد و از آن به عنوان يك دهانشويه عالي استفاده كنيد.

10 نکته درباره دهان‌شويه‌ها

1. معمول‌ترين عوامل جرم‌زداي موجود در دهان شويه، شامل اين موارد است: فنل، آمونياک، الکل، روغن‌هاي فرار و ترکيبات يد.
2. از مهم‌ترين نکات درباره دهان‌شويه‌ها اين است که استفاده نابجا از آنها ممکن است موجب پنهان‌سازي و در نتيجه تاخير در درمان بيماري‌هاي حاوي مانند التهابات شديد لثه و عفونت‌هاي چرکي دهان و لثه شود.
3. در صورتي که پس از مسواک‌‌کردن کامل، بوي بد از دهان خارج شود، تشخيص بيماري‌هاي لثه ارزش دارد. در اين شرايط نبايد آن را با دهان‌شويه‌هاي معطر پوشاند و بايد به دندانپزشک مراجعه کرد.
4. در برخي دهان‌شويه‌ها، فلورايد، ماده اصلي و در برخي ديگر جزيي از فرمولاسيون دارويي براي پيشگيري از پوسيدگي دندان است.
5. برخي دندانپزشکان براي درمان کمکي انواعي از بيماري‌هاي دهان و دندان يا پاک‌سازي و بهبود پس از جراحي‌هاي دهان و دندان، دهان‌شويه‌هاي حاوي آب اکسيژنه يا سرم شستشو تجويز مي‌کنند.
6. مصرف درازمدت دهان‌شويه‌هاي اکسيژنه موجب تحريک بافت نرم، از دست رفتن کلسيم سطوح دندان‌ها و رويش موهاي سياه روي زبان مي‌شود.
7. ستيل پيريدينيوم از محلول‌هاي دهان‌شويه است که براي ضدعفوني يا خوش‌بو کردن دهان، مي‌توانيد 20 قطره از محلول را در نصف فنجان آب حل کنيد و هر سه ساعت، دهان را با آن بشوييد.
8. کلرهگزيدين از محلو‌ل‌هاي دهان‌شويه است که مي‌توانيد روزي دو بار صبح و شب پس از مسواک‌زدن مقداري از آن را به مدت 30 ثانيه در دهان بگردانيد. اين محلول براي ضدعفوني‌کردن و التيام بخشيدن به التهاب‌هاي لثه و زخم‌هاي مخاطي دهان مانند آفت به کار مي‌رود.
9. براي تاثير بهتر دهان‌شويه‌ها، پس از استفاده‌کردن تا پنج دقيقه از شستن دهان و نوشيدن مايعات پرهيز کنيد.
10. تهوع، استفراغ، دردهاي شکمي، تنگي‌نفس و اختلال هوشياري از عوارض بلع اتفاقي کلرهگزيدين و ستيل پيريدينيوم است که بايد بلافاصله با مرکز فوريت‌ها تماس گرفت.
دهان‌شويه‌ها براي استفاده خارجي هستند و بلعيدن آنها براي بدن مضر است. دهان‌شويه‌ها را از دسترس اطفال زير 6 سال دور نگه داريد و به كودكان بالاي 6 سال هم استفاده صحيح از آن را آموزش دهيد و مطمئن شويد كه آن را نمي‌بلعند. مصرف دهانشويه براي كودكان زير 6 سال ممنوع است.
گروهي از دهان‌شويه‌ها در استفاده طولاني‌مدت ممكن است اثرات جانبي مثل تغيير رنگ دندان‌ها و زبان و تغيير حس چشايي را ايجاد كنند، بنابراين دهانشويه‌ها را بدون تاييد پزشك، طولاني‌مدت مصرف نكنيد.
اگر بعد از مصرف نوع خاصي از دهانشويه، حالت‌هايي مثل جوش‌هاي كوچك، كهير و خارش و قرمزي در دهان و لب‌هاي شما به وجود آمد، استفاده از دهانشويه را قطع كرده و با پزشكتان مشورت كنيد زيرا ممكن است به اين نوع از دهانشويه‌ آلرژي داشته باشيد.
منبع:http://www.atwis.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما