هک و انواع هکرها

هک به معنی سود بردن از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل یک مشکل در رایانه می‌باشد. در علوم مربوط به رایانه معنی هک گاه مساوی معنی کرک (crack) که رمزگشایی است نیز عنوان می‌شود. در گفتگوهای امروزی هک به معنی نفوذ به یک سیستم رایانه‌ای است؛ و کرک نیز به معنی رمزگشایی است و کراکر به فرد گشاینده رمز می‌گویند.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هک و انواع هکرها

هک چیست ؟ هکر کیست ؟

اصطلاح هک و هکر در جامعه طوری جا افتاده که با شنیدن نام هکر، همیشه فردی مخرب و سارق اطلاعات را در ذهن تداعی می کند. اما در واقع این چنین نیست. عمل هک، همیشه برای سرقت اطلاعات انجام نمی شود. گاهی ممکن مدیر امنیتی یک شبکه بزرگ،‌خودش نقش هکر را ایفا کند تا از امنیت سیستم های متصل به شبکه اش اطمینان حاصل نماید.

هکرها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.
 
هکر کلاه سفید
این نوع از هکرها معمولا متخصصین شبکه و امنیت بوده و وظیفه اصلی آن ها نشان دادن نقاط ضعف و قوت سیستم می باشد. بسیاری از هکرهای کلاه سفید در شرکت های بزرگ امنیتی و شبکه ای نظیر مایکروسافت، گوگل و سیسکو در سمت های حساس سازمانی مشغول به کار هستند.
 
هکرهای کلاه سیاه
این هکرها دقیقا در مقابل هکرهای کلاه سفید قرار می گیرند و هدف اصلیشان نفوذ به سیستم ها، سرقت اطلاعات کاربران و سازمان ها و در نهایت از کار انداختن سیستم ها به هر طریقی می باشد. اعمال این افراد بزرگترین صدمات را به سیستم ها و سازمان ها وارد می کند که نشان از قدرت بالای برنامه نویسی و دانش رایانه ای آن ها می دهد را به راحتی می توان با جستجو بدست آورد.

برنامه هایی نظیر برنامه هک تلگرام، هک اینستاگرام، هک ایمو و واتس آپ که گاهی به سادگی و گاهی با برنامه نویسی های سخت و طاقت فرسا انجام می شود، نمونه های مختلفی از کارهای هکر های کلاه سیاه می باشند.
 
هکر کلاه خاکستری
هکرهای کلاه خاکستری همانطور که از نامشان پیداست، معمولا اهدافشان چیزی بین اهداف هکرهای کلاه سفید و کلاه سیاه می باشد. مثالی که می توان از کار این هکر ها زد، هک کردن اکثر سایت های مخرب و تبلیغاتی گروه تکفیری داعش می باشد که نمی توان آن را بخاطر اینکه عمل هک می باشد، ناپسند دانست.
 
هکر کلاه صورتی
این هکرها که معمولا بازه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال را شامل می شوند، دانش چندانی از هک نداشته و صرفا برای نشان دادن قدرت خود با استفاده از برنامه های از پیش نوشته شده توسط هکرهای مطرح شده در مباحث قبل، اقدام به هک سایت های آسیب پذیر و افراد می کنند.
 
کراکر
در کشور ما که معمولا قوانین مربوط به حق کپی رایت، رعایت نمی شود، بسیاری از ما با واژه کرک (Crack) آشنا می باشیم. در حقیقت کراکر ها نوعی از هکرهای کلاه سیاه می باشند که هدفشان صرفا دستکاری برنامه هایی است که برای استفاده از آن ها نیاز به پرداخت وجه می باشد. این افراد برنامه های پولی را دستکاری کرده و کاری می کنند که بتوان از این برنامه ها به رایگان استفاده نمود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.