حوریان بهشتی در قرآن

حور (حوری)، تعبیری قرآنی در وصف دوشیزگان بهشتی است. حورالعین به معنی زنان بهشتى و از نعمت‌های بهشتی می‌باشد.در قرآن کریم برای زنان بهشتى (حوریه های بهشتی) ویژگی هایی ذکر شده است که در این مقاله به آنها اشاره میشود.
پنجشنبه، 21 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حوریان بهشتی در قرآن

اوصاف حورالعین در قرآن

انسان آرزو های بلندی دارد. هر مرد و زنی می کوشد تا آرامش خویش را در کنار جنس مخالف که از آن به همسر یاد می شود جست و جو کند.

از نظر قرآن آرامشی خاص را می توان در کنار همسر جست. از این روست که فلسفه و علت اصلی آفرینش زوج را دست یابی هر یک به آرامش دانسته است.

آیاتی چند این مفهوم را بیان کرده و به تحلیل و تبیین مساله پرداخته است که از آن جمله می توان به آیه ۲۱ سوره روم اشاره کرد.

از نظر روان شناسی نیز اثبات شده است که انسان پس از انگیزه تامین امنیت غذایی و جانی به سوی ابزارهایی جهت پاسخ گویی به نیازهای عاطفی و احساسی خویش رو می آورد.

به هر حال گرایش انسان به زوج و همسر برای تامین نیازهای روحی و عاطفی خویش و پاسخ گویی به مهم ترین رکن زندگی یعنی آرامش است از این روست که نخستین دغدغه و پرسش وی آن است که جهان آخرت چه وضعیتی دارد و از چه موقعیتی برخوردار خواهد شد؟ آیا غذا و آسایش وی تامین می شود؟ و آیا به نیازهای عاطفی و آرامشی وی پاسخی در خور داده خواهد شد؟

از آن جایی که قرآن به نیاز های فطری و غریزی انسان به طور کامل توجه داشته و پاسخ می دهد آیات بسیاری را به این امر اختصاص داده است. از این روست که بخشی از آیات مربوط به رستاخیز و بهشت به مساله آسایو برخی دیگر به آرامش وی توجه داشته است و به کیفیت و چگونگی غذاها و خانه ها و پوشاک ها و نیز مردان و زنانی که از آن ها بهره های جنسی و عاطفی می برند پرداخته است.
 

سیه چشمان بهشتی

یکی از مهم ترین نعمت های بهشتی دررستاخیز انسان، زنان و مردانی است که از آن ها به حورالعین تعبیر می شود. از‌آن جایی که پرسش اصلی از سوی مردان انجام می شود و زنان در هاله ای از حیا و عفت به مساله می نگرند ، پاسخ به ظاهر به مردان داده می شود و این گونه گمان می شود که مراد از حورالعین و سیه چشمان،تنها زنان بهشتی است، در حالی که به نظر می رسد که حور العین یعنی سیه چشم اشاره به وصف غالب مردان و زنانی دارد که در اختیار مومنان و بهشتی ها قرار می گیرد.

برخی از مردان جوان بهشتی به غلمان( طور - 24 ) یاد می کنند که در ادبیات تازی به معنا و مفهوم، جوانان رشید و رعنا می باشد. چنان که مراد از کواعب اتراب ( نباء - 33 )  ،نارپستان هایی هستند که در سن میان چهارده تا هیجده سالگی قرار دارند.

اگر به کتب لغت عربی مراجعه شود به آسانی می توان دریافت که حور جمع حور به فتح واو به کسی گفته می شود که از شدت سفیدی اطراف چشم سیاهی میان چشم خود را به شکلی بسیار زیبا نشان می دهد. (ترتیب العین ج ۱ ص ۴۴۱)

برخی دیگر حور را به معنای پدیدار شدن اندکی از سفیدی چشم از میان سیاهی دانسته اند.(مفردات راغب اصفهانی ص ۲۶۲)

شیخ طبرسی مفسر گرانقدر شیعی در کتاب مجمع البیان بر این باور است که حورالعین زنانی سفید چهره اند( مجمع البیان ج ۹ و ۱۰ ص ۱۰۴) و از نظر وی این لفظ اختصاص به زنان بهشتی دارد و شامل مردان بهشتی نمی شود. وی در ادامه تاکید می کند که اصولا عین در زبان عربی دارای معنای چند می باشد که یکی از آن ها زنانی هستند که فراخ چشم می باشند.

بر این اساس حورالعین یعنی زنانی که دارای چشمانی درشت و گشاده همانند آهوی مستان می باشد و آدمی را به سوی خویش می کشاند. این چشمان درشت و گشاده سیه می باشد که دورش را حلقه ای از سفید بسیار روشن فراگرفته است و جاذبه بسیاری دارد و آدمی را محو خویش می سازد و جادو و افسون می کند. از این روست که شخص پیش از دیدن بخش های دیگر بدن وی محو وافسون چشم هایش می شود. از این روست که این زنان بهشتی و زیبا را به چشم ایشان نام گذاری کرده اند که بر همه بخش های دیگرش غلبه و چیرگی دارد.

خداوند در آیات ۷۰ و ۷۳ سوره الرحمن حوریان را نیک سیرت و زیبا صورت می نامد که از نعمت های خاص بهشتی ها می باشند.

این زنان بهشتی که هرگز حیض نمی شوند زنانی هستند که به متقین داده می شوند.(دخان آیه ۵۱ تا ۵۴ و طور آیه ۱۷ تا ۲۰)

برخی از آیات در توصیف زیبایی های حورالعین های می فرماید که آنان در سفیدی و درخشندگی هم چون تخم شتر مرغ زیر پر می باشند. ( صافات آیات ۴۸ و ۴۹ و نیز مجمع البیان ج ۷ و ۸ ص ۶۹۲)

آنان در صفا و طراوت و شادابی همانند مراوید نهفته در صدف هستند( واقعه آیات ۲۲ و ۲۳) و در جذابیت و زیبایی چون یاقوت و مرجان می باشند.(الرحمن،آیات ۵۶ و ۵۸ )

این ساکنان بهشتی و همسران متقین از مرد و زن، اختصاصی به انسان ها نداشته و بلکه جنیان مومن و متقی نیز از آنان بهره مند می شوند.(الرحمان آیات ۵۶ و ۵۷ و نیز ۷۲ و ۷۴) بنابراین از نظر ساختار به گونه ای هستند که هر دو نوع انس و جن می توانند از آن ها بهره برند.

این استعداد و توانایی در حوریان خود بیانگر آن است که ساختار وجودی آنان به گونه ای است که می توانند به شکل مرد و یا زن و یا مطابق گرایش و سلیقه انسان و یا جن تغییر ماهیت و شکل دهند. این گونه است که زنان بهشتی دارای قابلیت های تغییر پذیری هستند به گونه ای که همگان از مرد و زن و یا انسان و جنیان را راضی و خشنود می سازند.

در حقیقت تنوع و تغییر آنان همانند میوه های بهشتی است که قابلیت های چندگانه با مزه های گوناگون را دارا می باشند و هر کسی هر میوه ای را می تواند اراده کرده و طعم ومزه آن را به دلخواه تغییر دهد. چنین امکانی نیز نسبت به حورالعین ها وجود دارد. از این روست که خداوند در آفرینش آنان بیان می دارد که می توان جلوه قدرت و عظمت خداوندی را در حورالعین ها یافت.(واقعه آیات ۳۴ تا ۳۶)

براین اساس سخن گفتن از زنان بهشتی شاید لغو و بیهوده باشد و به جای آن می بایست همانند قرآن از واژه حورالعین استفاده کرد تا بی شکلی آنان را بیان داشت. به این معنا که آنان ماهیتی بی شکل دارند و مردان و زنان و نیز جن و انس می تواند آن را به اراده و خواست خویش تغییر دهد.

درباره زنان حوری می توان گفت که ایشان زنانی غیر از همسران دنیایی افراد بهشتی هستند و آیات ۴۶ تا ۷۴ سوره الرحمن تصویری که از آنان به دست می دهد به گونه ای است که آنان را نعمتی دیگر برای مردان بهشتی بر می شمارد.
 

ویژگی های حوریان بهشتی 

1- حوریان بهشتی دارای اخلاق و سیرتی نیکو هستند ( الرحمن آیات ۷۰ و 72 )

2- صورت زیبا و اخلاق نیک ایشان به گونه ای است که جن وانس از هم نشینی ایشان خسته نمی شود.(همان )

3 - همه حوریان بهشتی دارای بدن های سفید و دلربایی هستند( صافات آیات۴۸ و ۴۹ و نیز دخان آیه ۵۴ و طور آیه ۴۰ و واقعه آیه ۲۲)

4 - همه زنان بهشتی از حوری ها دارای بکارت و دوشیزگی همیشگی هستند و هرگز با نزدیکی و مقاربت دوشیزگی آنان زایل نمی شود.( الرحمن ایه ۵۶ و نیز ۷۲ و ۷۴ و واقعه آیات ۳۴ تا ۳۶ )

5 - زنان حوری بهشتی زنان پاک دامن و عفیف و با حیا هستند و از این رو همواره در خیام های خویش پنهان و مستور هستند و دیگران آنان را نمی بینند.( الرحمن ، آیات ۵۶ و ۷۲ و ۷۴ )

6 - این زنان نورس و نارپستان هستند و شماری از ایشان همسر مردی بهشتی می باشند. از این رو سخن ازکواعب اتراب و دختران نورسیده هم سن و سال معرفی می شوند.(نبا ، آیه ۳۳)

7 - تمام زیبایی ایشان درچشمان افسون گر ایشان است و از این روست که خداوند ایشان را به زیبایی چشمانشان ستوده و نامگذاری کرده است. (صافات، آیات ۴۸ و ۴۹ وآیات دیگر )

8 - خماری در چشمان ایشان به گونه ای است که مردان را به سوی خویش می کشاند و چون آهن ربا مجذوب خویش می سازد و این در حالی است که از نگاه بیگانگان مصون هستند و تنها برای شوهران خویش عشوه و دلربایی می کنند.(الرحمن، آیه ۵۶)

9 - شیفته شوهران بودن وتنها دلبسته به آنان بودن از خصوصیات برجسته ایشان است که خداوند (در آیه ۵۶ سوره الرحمن و نیز ۳۴ تا ۳۷ سوره واقعه بدان اشاره و تاکید می ورزد.)

10 - طنازی و عشوه گری کار ایشان است و دمی از این هنر دست بر نمی دارند و چنان دلبری و دلربایی می کنند که شوهران خویش را دور خویش چون پروانه نگه می دارند و آرامش خاصی به ایشان می بخشند.(واقعه، آیات 34 و۳۷)

11 - با همه عشوه گری وطنازی و جذابیت های جنسی، زنانی عفیف و چشم پاک هستند و هر گز به بیگانه ای توجه نکرده و بدان نگاهی نمی کنند.( الرحمن آیه ۵۶ و ۷۲ و ۷۴ و نیز واقعه آیه ۲۲ و ۲۳)

12 - در کام دهی یگانه دهر و یکتای عشق بازی هستند و در این میان گوی از همه رقبیان عالم ربوده اند و از این روست که مردان را به خیام خویش می کشند و خیمه های ایشان همواره برای پذیرایی افراشته است و کام دهی به همسران را دمی فرو نمی نگذارند و همواره در جذب و جلب همسران تلاش می کنند .(الرحمن آیه ۷۲ )

13 - ایشان از نظر سنی هم سن و سال شوهران خویش هستند( واقعه آیه 34 و۳۷)

بر این اساس می توان گفت که همه بهشتی ها در سن جوانی به سر می برند و رنگ پیری و کهولت را نخواهند دید. البته برخی با توجه به آیات ۳۴ تا ۳۷ سوره واقعه براین باورند که همه حوریان بهشتی همانند و همسان هم هستند و تفاوتی میان ایشان نیست و هیچ یک بر دیگر برتری ندارند ولی به نظر می رسد که نوعی تفاوت میا ایشان وجود دارد ؛ زیرا هر کسی بر اساس مرتبه و درجه بهشتی از زنان بهشتی بهره مند می شود و تفاوت درجات بی گمان نوعی تفاوت را پدید خواهد آورد.

به نظر می رسد که همه در اصل کلی بیان شده یکسان هستند و این امور ویژگی های عمومی ایشان است ولی برای برخی از مومنان از نظر تعداد و نیز کیفیت تفاوت های است که می توان از تفاوت اصحاب یمین و سابقون آن را به دست آورد؛ زیرا مقام و نعمت های ابرار و سابقون بیش تر و بهتر از کسانی است که در مقام اصحاب یمین هستند.


منبع: وبلاگ فرهنگ قرآن


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما