يک سرور خانگي برپا کنيد

هرگاه چند کامپيوتر در خانه داشته باشيد و همگي را به يک شبکه خانگي وصل کرده باشيد، برپاسازي يک مکان براي ذخيره و سازمان دهي همه فايل هاي مهم خانواده، امکانات و مزاياي خوبي را فراهم مي کند. اضافه کردن يک سيستم (WHS (1 براي شبکه، يک مکان مرکزي ذخيره فايل و همچنين چند کاربرد ديگر را فراهم مي کند، شامل پشتيبان گيري خودکار از داده ها و دستيابي فايل ها از راه
دوشنبه، 2 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک سرور خانگي برپا کنيد
يک سرور خانگي برپا کنيد
يک سرور خانگي برپا کنيد






هرگاه چند کامپيوتر در خانه داشته باشيد و همگي را به يک شبکه خانگي وصل کرده باشيد، برپاسازي يک مکان براي ذخيره و سازمان دهي همه فايل هاي مهم خانواده، امکانات و مزاياي خوبي را فراهم مي کند. اضافه کردن يک سيستم
(WHS (1 براي شبکه، يک مکان مرکزي ذخيره فايل و همچنين چند کاربرد ديگر را فراهم مي کند، شامل پشتيبان گيري خودکار از داده ها و دستيابي فايل ها از راه دور.
آسان ترين روش برپاسازي يک WHS، خريد دستگاهي است که سيستم عامل سرور (2) آن از پيش نصب شده است، اما قيمت چنين دستگاه هايي کم نيست ( از 400 دلار تا 750 دلار). اگر به يک WHS نياز داشته باشيد اما بودجه تان محدود باشد مي توانيد يک کامپيوتر قديمي خود را براي اين کار اختصاص بدهيد و صدها هزار تومان صرفه جويي کنيد. در اين مقاله به شما نشان خواهيم داد که چگونه مي توانيد يک کامپيوتر قديمي و يک نسخه از WHS را براي ساخت يک سرور خانگي به کار ببريد.

انتخاب کامپيوتر

WHS به يک کامپيوتر بسيار قدرتمند نياز ندارد - نيازهاي سخت افزاري حداقل آن عبارتند از يک پردازنده يک گيگاهرتزي پنتيوم III، مقدار 512 مگابايت حافظه، يک ديسک سخت 80 گيگابايتي، يک ديسکران دي وي دي رام و يک آداپتور شبکه اترنت (3) سيمي. البته، يک پردازنده جديدتر و کمي حافظه بيشتر بهتر است، و احتمالاً براي ذخيره داده هاي شخصي خود به بيش از 80 گيگابايت فضاي آزاد ديسک سخت نياز خواهيد داشت، اما حتي يک کامپيوتر که سه تا پنج سال عمر داشته باشد بايد ثابت کند که براي بسياري از شرايط بيش از نياز است. افزون بر اين، براي افزايش ظرفيت ذخيره سيستم مجبور نيستيد که حتماً يک ديسک سخت داخلي (اينترنال) نصب کنيد، چون WHS با ديسک هاي سخت اکسترنال نيز مي تواند کار کند، و آنها را طبق نياز مي توانيد اضافه کنيد.

تهيه نرم افزار

مايکروسافت WHS را به صورت خرده فروشي به بازار عرضه نکرده است. يک نگارش(4) OEM آن را از سايت هايي چون TigerDirect.com, Newegg.com, Buy.com, Amazon.com مي توانيد تهيه کنيد که خدمات پشتيباني ندارند. يک نگارش رايگان امتحاني (120 روزه) آن را مي توانيد از سايت tinyurl.com/nulp8j دريافت کنيد. نگارش امتحاني به شکل يک فايل تصوير ديسک (5)ISO است. در نتيجه، آن را بايد با يک نرم افزار «ISO نويس» بر روي يک دي وي دي ذخيره کنيد. نشاني دريافت فايل دو برنامه ISO نويس رايگان به قرار زير است:

http://www.freeisoburner.com
http://www.imgburn.com

Windows Home Server را نصب کنيد

پيش از نصب WHS بر روي سيستم، اطمينان يابيد که کابل شبکه وصل است و هيچ ديسک سخت اکسترنالي به کامپيوتر وصل نيست (بعد از نصب WHS مي توانيد ديسک هاي سخت اکسترنال را نصب کنيد). براي نصب نرم افزار، لازم است که سيستم را از طريق دي وي دي بوت کنيد؛ بعضي از کامپيوترها، لحظاتي پس از روشن شدن يک پيام براي اجراي اين کار به نمايش در مي آورند. بقيه، ممکن است از شما بخواهند که براي نمايش منوي وسايل بوت پذير يک کليد ويژه (مثلاً F8 يا F12 ) را بزنيد، اما اگر سيستم شما هيچ کدام از اين پيام ها را نشان نداد، لازم است براي تنظيم وسيله بوت به بايوس(6) برويد و به آن بگوييد که وسيله بوت اول شما، ديسکران دي وي دي است.
حتي پس از انتخاب گزينه بوت از ديسکران دي وي دي، بازهم ممکن است پيام «prees any key» براي بوت از دي وي دي بيايد. هر گاه يک صفحه سياه با يک نوار پيشرفت در پايين صفحه به نمايش در آيد به معني آن است که سيستم از طريق ديسک WHS بوت مي شود. پس از چند دقيقه، صفحه Welcome To Windows Home Server Setup به نمايش در خواهد آمد.
پس از آن که تنظيم هاي منطقه اي / زباني را تاييد کنيد، برنامه برپايي فهرستي از ديسک هاي سختي را که پيدا کرده است به نمايش در مي آورد. در يک وضعيت نادر که در آن ديسک سخت سيستم در فهرست به نمايش در نمي آيد، احتمالاً به اين دليل است که آن ديسک سخت به يک دستگاه ران (7) ويژه نياز دارد، که آن را از يک ديسکت فلاپي، سي دي / دي وي دي، يا حافظه فلش با استفاده از دکمه Load Drivers مي توانيد نصب کنيد. ضمناً، WHS به طور خودکار 20 گيگابايت از ديسک سخت اول را براي سيستم عامل اختصاص مي دهد و بقيه فضا ( به اضافه ظرفيت ديسک هاي سخت ديگر) را براي داده شما اختصاص مي دهد.
گام بعدي به شما امکان مي دهد که نوع نصب را انتخاب کنيد. هنگامي که دفعه اول نصب باشد، New Installation تنها گزينه خواهد بود، اما نصب هاي بعدي يک گزينه نصب مجدد را نيز فراهم خواهند ساخت، که بعداً در اين باره بيشتر صحبت خواهيم کرد. دو صفحه بعدي از شما خواهند خواست که موافقت نامه(8) Iicense agreement) ، WHS)را بپذيريد و شماره سريال يا کليد محصول 25 کاراکتري ويندوز خود را تايپ کنيد. نگارش امتحاني به طور خودکار يک کليد فراهم نمي کند، اما مي توانيد به صفحه وب زير برويد و يک شماره سريال را از مايکروسافت بگيريد:

http://connect.microsoft.com/WindowsHomeServer/ProductKeys

در اين صفحه وب وارد Windows Live ID شويد. وارد کردن اين کليد ( و فعال سازي نرم افزار پس از نصب)، دوره کامل 120 روزه استفاده رايگان را در اختيار شما قرار مي دهد. در غير اين صورت، از مرحله کليد محصول مي توانيد عبور کنيد و بازهم از Windows Home Server به مدت 30 روز استفاده کنيد ( که براي امتحان کافي است).
در پي آن، برنامه برپايي از شما خواهد خواست که يک نام براي سرور خود تايپ کنيد و دو پيام هشدار را درباره پاک شدن ديسک سخت بپذيريد. در پايان، روي دکمه Start براي آغاز کردن عمليات نصب کليک کنيد. حدود يک ساعت طول خواهد کشيد، و سيستم چند بار بوت خواهد کرد، اما نيازي به دخالت شما نخواهد داشت.
در نهايت، يک صفحه آبي با يک دکمه Welcome خواهيد ديد؛ روي آن براي اجراي چند مرحله پيکربندي ديگر کليک کنيد. ابتدا، لازم است که يک گذرواژه سرور با دست کم هفت کاراکتر بسازيد که از مخلوطي از حروف بزرگ، کوچک، اعداد، و / يا علائم بهره مي گيرد، و بايد يک يادآور گذرواژه (9) نيز فراهم کنيد. آنگاه، گزينه Windows Update را مي توانيد فعال کنيد، که يک کار خوب است. در دو مرحله آخر از شما خواسته مي شود که در برنامه هاي Customer Experience Improvement و Windows Error Reporting شرکت کنيد، که هر دو اختياري هستند.
سرانجام، WHS گزارش خواهد داد که نصب کامل شده است، و يک صفحه احتياط را در برنامه Internet Explorer به نمايش خواهد گذاشت که به شما هشدار مي دهد که از هيچ يک از برنامه هاي سرور به طور مستقيم استفاده نکنيد. همه ارتباط ها با سرور از طريق کامپيوترهاي شبکه خواهد بود، پس در اين نقطه، فقط روي Start و آنگاه روي Log off کليک کنيد. ( اگر پيامي درباره فعال سازي (activation) ديديد، فعلاً مي توانيد آن را ناديده بگيريد).

نصب WHS Connector

هنگامي که سرور به کار افتاد، لازم است که نرم افزار windows Home Server Connector را در همه کامپيوترهايي که مي خواهند از آن استفاده کنند نصب کنيد. نرم افزار Connector هم با ويندوز اکس پي و هم با ويستا ( شامل نگارش هاي 64 بيتي) کار مي کند، و آن را مي توانيد روي حداکثر 10 کامپيوتر نصب کنيد. برنامه Internet Explorer را باز کنيد و به نشاني http://server:55000 اشاره کنيد ( به جاي «server» نامي را که براي سرورتان انتخاب کرده ايد تايپ کنيد) و سپس روي دکمه Download Now کليک کنيد.
برنامه نصب Connector به طور خودکار سرور شما را بر روي شبکه پيدا خواهد کرد و نرم افزار مورد نياز را از آن دريافت خواهد کرد؛ سپس، از شما خواهد خواست که گذرواژه سرور را که پيشتر ساختيد تايپ کنيد، از شما خواهد پرسيد که آيا Connector بايد خودش را به طور خودکار روزآمد کند يا نه، و آيا کامپيوتر براي عمليات پشتيبان گيري بايد از حالت Sleep بيدار شود يا نه ( پاسخ Yes به هر دو توصيه مي شود).

WHS Console

پس از نصب Connector، يک Shared Folders بر روي دسک تاپ خود و يک آيکن «خانه» جديد در System Tray خواهيد ديد. براي باز کردن WHS Console روي اين آيکن کليک - دو ضرب کنيد، که جايي است که در آن مي توانيد سرورتان را زير نظر بگيريد و پيکربندي کنيد. ما فضاي کافي براي شرح دادن مفصل همه امکانات Windows Home Server نداريم، اما در زير نگاهي کلي به امکانات کنسول شده است.
يادآوري : بخش کمک رساني Console بسيار جامع است، و اطلاعات بيشتري را نيز در صفحه وب tinyurl.com/3ys4pe مي توانيد بيابيد.
Computers & Backup . همه کامپيوترهاي روي شبکه شما که Connector را اجرا مي کنند در اين فهرست ظاهر مي شوند. هر کدام گزارش خواهند کرد که آيا بر روي خط (11) هستند يا نه، و وضعيت پشتيبان گيري خود را نيز ذکر مي کنند. WHS به طور خودکار سعي مي کند که شبانه بين نيمه شب تا 6 صبح از همه کامپيوترها پشتيبان گيري کند، اما اين زمان بندي و ساير گزينه هاي پشتيبان گيري را مي توانيد در منوي Settings واقع در گوشه بالا - راست Console تغيير بدهيد.
User Accounts . براي هر کاربري که به دستيابي سرور نياز دارد يک حساب کاربري مي توانيد بسازيد. ( اگر براي ورود به يک کامپيوتر ويندوز از نام کاربري و گذرواژه همسان با نام کاربري و گذرواژه WHS بهره مي گيريد، به طور خودکار در يک زمان وارد WHS نيز خواهيد شد). همچنين مي توانيد حساب Guest را فعال کنيد، هر چند، اگر مي خواهيد فايل هاي تان محرمانه بمانند توصيه نمي شود.
Shared Folders . در اينجا، پوشه هاي مشترکي را که WHS براي انواع مختلف فايل ها مي سازد ( موسيقي، عکس، ويدئو، و مانند آن)، و همچنين پوشه هاي شخصي اي که براي هر کاربر برپا مي شود مي توانيد اداره کنيد. افزون بر اين، پوشه هاي اختصاصي خودتان را مي توانيد بسازيد و سطح دستيابي اي را که کاربران به تنهايي براي يک پوشه خواهند داشت- None, Read, Full انتخاب کنيد. اگر WHS شما بيش از يک ديسک سخت داشته باشد، کپي سازي يک پوشه را مي توانيد فعال کنيد، که کپي محتويات يک پوشه را در ديسک دوم مي سازد تا اگر يکي از ديسک هاي سخت خراب شود داده ها از بين نرود.
Server Storage . اگر يک ديسک سخت جديد نصب کنيد در اين فهرست ظاهر مي شود. اما تا زماني که روي Add براي پيکربندي آن به عنوان مکان ذخيره گر عمومي يا مکان ذخيره گر پشتيبان گير کليک نکنيد استفاده نخواهد شد.
Network Health . اين دکمه يک آيکن سبز، زرد، يا قرمز (مشخص کننده At Risk , Healthy يا Critical ) را بسته به وضعيت سرور و کامپيوترهاي شبکه به نمايش در خواهد آورد. اگر زرد يا قرمز باشد، روي اين دکمه کليک کنيد تا فهرستي از مسائل پيدا شده و روش برطرف کردن آنها را ببينيد.
Settings . با اين دکمه مي توانيد امکانات ديگر WHS را فعال و پيکربندي کنيد، مانند استفاده اشتراکي از رسانه ها و دستيابي از راه دور. همچنين در اينجا مي توانيد WHS را از طريق منوي Resources فعال سازي کنيد. ( براي استفاده بيش از 30 روز از WHS حتماً بايد آن را فعال سازي کنيد).
ضمناً، نظر به اين که کل پيکربندي WHS از طريق Console انجام مي گيرد، سرورتان نياز دائمي به يک صفحه کليد، موش، و يک مانيتور ندارد. ( دستگاه هاي WHS خودگران اصلاً اين وسايل را ندارند). با وجود اين در صورتي که بعدها بخواهيد نرم افزار سرور را از نو نصب کنيد بايد اين وسايل را دم دست داشته باشيد.

پي نوشت :

1-windowse Home server
2-server
3-Ethernet
4-original equipment
5-Iinternational Organization
6-BIOS )Basic input/Output system)
7-driver
8-Iicense agreement
9-password hint
10-activation
11-onlhne

منبع: نشريه ريز پردازنده شماره183




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دستبند بر دستان علم
play_arrow
دستبند بر دستان علم
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
play_arrow
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
play_arrow
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
play_arrow
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
play_arrow
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
music_note
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
music_note
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
music_note
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
play_arrow
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
بمباران خونین شب گذشته در رفح
play_arrow
بمباران خونین شب گذشته در رفح
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
play_arrow
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
play_arrow
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
music_note
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
music_note
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس
play_arrow
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس