فضائل و برکات سوره ماعون

سوره ماعون یا أَرَأَیْتَ الَّذِی صد و هفتمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. واژه ماعون از کلمه آخر این سوره گرفته شده و به معنای زکات یا هر چیز مفیدی است. در این سوره صفات منکران قیامت آمده است. قرآن می‌گوید این افراد انفاق نمی‌کنند، نماز را سَرسَری می‌گیرند و ریا می‌کنند.
چهارشنبه، 27 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضائل و برکات سوره ماعون

شناسنامه سوره ماعون 

 
سوره ماعون
صد و هفتمین سوره
 
ترتیب نزول
17
 
محل نزول
مکه مکرمه
 
تعداد آیات
7
 
تعداد کلمات
25
 
تعداد حروف
114
 
تعداد لفظ . الله
1
 
معانی سوره
 ماعون از ریشه معن گرفته شده و به معنای زکات لوازم ضروری و اولیه خانه میباشد.
 
نامهای دیگر سوره
اریت الذی.
 
ویژگی سوره
شناساندن کافران و مسلمانان کافر صفت که همواره بی رحم و بی انصاف و بی مروت بوده و با این عمل خود دیگران راهم تشویق میکنند.
 
موضوعات کلی سوره
معرفی گروه کافران و بی دینان و مسلمانان کافرصفت.

نامگذاری

این سوره‌ی مبارکه به ‌مناسبت نکوهش از نمازگزاران سهل‌انگار و ریاکار که از دادن ماعون (اشیاء جزئی و ضروریّات زندگی) به ‌دیگران خودداری و جلوگیری می‌نمایند بدین اسم «ماعون» نامگذاری شده است.

این سوره به ‌تناسب کلمات «‏أَرَأیْتَ الَّذِى» و «دین» که در آغاز سوره‌ی مبارکه آمده به ‌نام سوره‌ی «‏أَرَأیْتَ الَّذِى» و سوره‌ی «دین» نیز گفته شده است.
 

فضائل و خواص

پیامبر گرامی اسلام(صلی اله علیه و آله) می‌فرماید: هرکس این سوره را تلاوت کند و زکات خود را بدهد، خداوند گناهانش را می‌آمرزد.[١]

و به‌ روایتی دیگر ثواب کسی را به ‌او می‌دهند که همه‌ی یتیمان را سیر کرده باشد.[٢]

و کسی که بر خواندن آن مداومت نماید سخن او در نزد مردم مقبول و خدای متعال دعای وی را اجابت می‌فرماید.[٣]

و در حدیثی امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: کسی ‌که این سوره‌ را در نمازهای واجب و نافله بخواند از کسانی می‌باشد که خداوند نماز و روزه‌ی او را قبول می‌فرماید.[٤]

و در خواص آن آمده است: چنانچه کسی آن را بعد از نماز صبح صد مرتبه بخواند محفوظ و در امان خواهد بود.[٥]

و در «منتخب» آورده است اگر کسی بخواهد از فقر و تنگدستی رهائی یابد سوره‌ی مبارکه را چهل و یک بار بخواند خود و فرزندان او محتاج نمی‌گردند و تا روز دیگر در حفظ و حراست خداوندی خواهد بود.(6)

هر کس سوره ماعون را پس از نماز عشا قرائت کند، خداوند او را می‌بخشد و تا وقت اذان صبح او را حفظ می‌کند.

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم روایت شده است: هر کس که زکات اموال خود را پرداخت می کند این سوره را قرائت نماید خداوند او را می آمرزد.

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس سوره ماعون را بعد از نماز عصر بخواند تا عصر روز بعد در حفظ و امان خداوند خواهد بود.
 

متن عربی سوره ماعون

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

أَرَءَیْت الَّذِى یُکَذِّب بِالدِّینِ(1) فَذَلِک الَّذِى یَدُعُّ الْیَتِیمَ(2) وَ لا یحُض عَلى طعَامِ الْمِسکِینِ(3) فَوَیْلٌ لِّلْمُصلِّینَ(4) الَّذِینَ هُمْ عَن صلاتهِمْ ساهُونَ(5) الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ(6) وَ یَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ(7)
 

ترجمه سوره ماعون

بنام خداوند بخشنده مهربان

1 - آیا کسى که روز جزا را پیوسته انکار مى کند مشاهده کردى ؟2 - او همان کسى است که یتیم را با خشونت مى راند.3 - و دیگران را به اطعام مسکین تشویق نمى کند.4 - پس واى بر نمازگزارانى که ...5 - نماز خود را به دست فراموشى مى سپارند6 - آنها که ریا مى کنند.7 - و دیگران را از ضروریات زندگى منع مى نمایند.
 

ختم مجرب سوره ماعون

به نیت پیروزی و فتوحات عظیمه از شب دوشنبه تا 15 شب، هر شب 15 بار این سوره را بخواند و در پایان هر یکی بگوید: «یا ایها الذین آمنوا ارکعوا و اسجدوا و اعبدوا ربکم و افعلوا الخیر لعلکم تفلحون» و 15 بار صلوات بفرستد و در پایان همه به سجده رود و حاجت خود را در محضر باریتعالی اعلام دارد.


پی‌نوشت‌
[١]. مجمع‌البیان، تفسیر برهان.
[٢]. خواص‌الآیات ص ١٦٥.
[٣]. خواص‌الآیات ص ١٦٥.
[٤]. خواص‌الآیات ص ١٦٥، تفسیر نورالثقلین.
[٥]. مصباح ص ٤٦١، منهاج ص ٤٤٢.
[٦]. منتخب‌الختوم ص ٥٣١.


منبع: موسسه نشر معارف اهل بیت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.