فضائل و برکات سوره قیامت

سوره قیامت هفتاد و پنجمین سوره قرآن است و در جزء بیست و نهم آن قرار دارد. این سوره از سوره‌های مکی قرآن کریم است و به این مناسبت «قیامت» نامیده می‌شود که با سوگند خداوند به روز قیامت آغاز می‌شود.
جمعه، 29 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضائل و برکات سوره قیامت

آشنایی با سوره قیامت

این سوره همان گونه که از نامش پیداست‌، آیات آن بر محور مسائل مربوط به معاد و روز قیامت دور می‌زند، جز چند آیه که درباره «قرآن مجید» و تکذیب کنندگان آن سخن می‌گوید.

مهمترین مسائلی که در این سوره دربارة قیامت آمده عبارتند از:

1. حوادث عجیب و وحشتناکی که در پایان این دنیا و آغاز قیامت روی می‌دهد مانند بی نور شدن ماه و متلاشی شدن نظام این دنیا.

2. وضعیت نیکوکاران و بدکاران در آن روز.

3. مسائل مربوط به لحظات پراضطراب مرگ و انتقال از این جهان به جهان دیگر.

4. مسائل مربوط به هدف آفرینش انسان و ارتباط آن با مسأله معاد.

سوره قیامت از حتمیت وقوع معاد و احوال آن روز سخن می‌گوید و انسان‌ها را در قیامت به دو گروه شاد و نورانی و غمگین و ترشرو توصیف می‌کند و به این نکته تاکید دارد که انسان بر نفس خود بصیر و بر کردارش داناست.

از آیات مشهور این سوره آیه ۳ و ۴ است که می‌گوید، خداوند نه تنها قادر است استخوان‌های پوسیده را در قیامت بازسازی کند بلکه تواناست سرانگشتان را دوباره بیافریند. آیه‌ای که گفته شده است اشاره به اثر انگشت و شناخت هر فرد با آن دارد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره قیامت را قرائت کند در روز قیامت من و جبرئیل شهادت می دهیم که او به قیامت ایمان داشته است و در حالی وارد محشر می شود که چهره اش درخشان تر از دیگر آفریدگان خداست.1

امام باقر علیه السلام نیز فرمودند: هر کس در قرائت سوره قیامه مداومت ورزد و به آیات آن عمل کند خداوند عزیز و جلیل او را به بهترین شکل با رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم محشور می کند در حالی که چهره اش شاد و خندان است تا اینکه از پل صراط و میزان بگذرد.2

همانطور که در ابتدای مبحث گفتیم این سوره توصیف قیامت است هر کس بر خواندن این سوره مداومت کند به یقین قیامت و ابعاد آن برایش ملموس تر می شود و در نتیجه بر رفتار خود مواظبت بیشتری خواهد داشت و این همه خیر و برکتی که برای تلاوت این سوره مبارکه وارد شده را معنی می کند.

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس در قرائت سوره قیامه مداومت ورزد و به آیات آن عمل کند خداوند عزیز و جلیل او را به بهترین شکل با رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم محشور می کند در حالی که چهره اش شاد و خندان است تا اینکه از پل صراط و میزان بگذرد.
 

آثار و برکات سوره

 
1) جهت محبوب شدن
از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت است: ... مداومت در خواندن این سوره باعث افزایش روزی و امنیت و محبوبیت در بین مردم می شود. 3
 
2) تقویت کننده عفاف و پاکدامنی
امام جعفر صادق علیه السلام فرموده اند: قرائت سوره قیامت موجب خشوع می شود و تقویت کنده عفاف و پاکدامنی و حفظ و صیانت خواهد بود.و هر کس آنرا بخواند از حاکمی نترسد و به اذن خدا در شب و روز محفوظ خواهد بود.4
 
3) رفع ضعف و ناتوانی
اگر این سوره را بنویسند و آب شسته شده ان را بنوشند ضعف و ناتوانی را از بین می برد.5

4)محفوظ ماندن از بلاها
کسی که سوره‌ی قیامت را هر شب جمعه سه مرتبه تلاوت کند حساب قیامت بر او آسان گردیده و در دنیا از همه‌ی بلاها محفوظ می‌ماند و عذاب قبر نخواهد داشت.(6)

پی نوشت ها:
(1).مجمع البیان، ج10، ص190
(2) ثواب الاعمال، ص121
 (3) تفسیرالبرهان، ج5، ص533
(4) همان
(5) المصباح کفعمی، ص459
(6)خواص‌الآیات ص ١٤٤.


منبع: سایت تبیان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.