فضائل و برکات سوره انبیاء

هر کس سوره انبیاء را بخواند خداوند حساب او را آسان مى کند و هر پیامبرى که نام او در قرآن ذکر شده با او مصافحه کرده و بر او درود مى فرستد و با همه پیامبران در باغ هاى پر نعمت بهشت، رفیق و همنشین مى گردد و در زندگى دنیا نیز در چشم مردم پر ابهت خواهد بود.
دوشنبه، 2 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضائل و برکات سوره انبیاء

فضیلت و خواص سوره انبیاء

انبیاء بیست و یکمین سوره قرآن است که  مکی و 112 آیه دارد.

در فضیلت این سوره از نبی اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است: «هر که سوره انبیاء را قرائت نماید، خداوند از او حسابرسی آسانی نماید و همه پیامبرانی که نام هایشان در قرآن یاد شده است در روز قیامت با او مصافحه کرده و بر او درود می فرستند.» (1)

امام جعفر صادق (علیه السلام) در این باره فرمودند: «اگر کسی سوره انبیاء را تلاوت کند مانند کسی است که با همه پیامبران الهی در بهشت نعمت های خداوند مرافقت و همراهی کرده است و زندگی دنیایی در چشم مردم با هیبت و شکوه خواهد بود.»(2)

سوره انبیاء مکى و هفتاد و سومین سوره در ترتیب نزول است که پس از سوره ابراهیم (علیه‌ السلام) و پیش از سوره مومنون نازل شده است. در روایتى که سیوطى آن را نقل کرده این سوره هفتادمین سوره شمرده شده است ولى ابن مسعود آن را از نخستین سوره‌ هاى نازل شده در مکه (العتاق‌الأول) دانسته است.

در آیات 48ـ90 این سوره نام 16 تن از پیامبران (حضرت موسى، حضرت هارون، حضرت ابراهیم، حضرت لوط، حضرت اسحاق، حضرت یعقوب، حضرت نوح، حضرت داود، حضرت سلیمان، حضرت ایوب، حضرت اسماعیل، حضرت ادریس، حضرت ذوالکفل، ذوالنون (حضرت یونس)، حضرت زکریا و حضرت یحیى) آمده است، افزون بر این از پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) و حضرت عیسى (علیه‌ السلام) بدون تصریح به نامشان سخن رفته است، از همین‌ روى به «انبیاء» موسوم شده است.

این سوره اندکى پیش از هجرت (حدود سال دوازدهم بعثت) نازل گردید و این برهه تاریخى زمانى بود که مکیان در اوج تکبر و بى‌ اعتنایى به قرآن بسر مى‌ بردند و سوره همین کافران را به نزدیک شدن عذاب تهدید کرد و همانند سایر سوره‌ هاى مکى به تثبیت امور اعتقادى (توحید، نبوت، معاد) پرداخته است.
 

آثار و برکات سوره

 
1) دیدن خوابی خوش
از نبی اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده: اگر سوره انبیاء را برپوست آهویی نوشته و هنگام خواب در کنار رختخواب خود قرار دهند در خواب چیزهای خوشایندی می بیند که قلبش به واسطه آن شاد می شود.(3)
 
2) درمان بیخوابی
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده: هر کس سوره انبیاء را بر پوست آهویی بنویسد و در کنار رختخواب خود قرار دهد و بخوابد تا وقتی این نوشته از آنجا برداشته نشود از خواب بیدار نمی شود و این دستور برای بیماران و کسانی که به علت افکار یا ترس و بیماری نمی توانند شب بخوابند و بیداری می کشند مناسب است و به اذن خداوند خوب می شود.(4)
 
3) درمان درد ران
برای درمان « درد ران پا» امام علی (علیه السلام) فرموده اند: در ظرف بزرگی از آب گرم بنشیند و دستش را بر جایگاه درد بگذارد و آیه [30] سوره انبیاء را قرائت نماید. (5)
 
4) درمان بیماری درد معده
سعد بن سعد از امام کاظم (علیه السلام) روایت کرده است که روزی ایشان به یکی از یارانشان که از درد معده ناراحت بود فرمود: «مقداری آب بگیر و با این آیه که می گویم تعویذ کن. [3] بار بگو: « یُریدُ اللهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بکُمُ الْعُسْرَ» و بهد آیه [30] سوره انبیاء را بخوان، سپس آن آب را بنوش و دستت را روی شکمت بکش، ان شاء الله بهبود خواهی یافت.(6)
 
5) آثار ذکر یونسیه[آیه 87]
الف) برای آزادی از زندان

ب) برای برآمدن مهمات کلی و جزیی

ج) دور کردن دشمن

د) از بین بردن حزن و اندوه

[70 هزار بار] بخواند: « لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» و به هیچ عنوان کمتر نباشد.(7)

پی نوشت
(1)مجمع البیان، ج7، ص70
(2) ثواب الاعمال، ص108
(3)تفسیرالبرهان، ج3، ص799
(4) همان
(5)طب الائمه، ص31
(6)همان، ص69
(7)مفاتیح الجنان، ص501


منبع: سایت پایگاه جامع قرآن کریم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما