مشکلات یادگیری کودکان (قسمت اول)

باید بخاطر داشته باشید که پدرومادر هر دو در مناسب بودن موضوعات آموزشی توافق داشته باشند
سه‌شنبه، 3 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشکلات یادگیری کودکان (قسمت اول)
بعضی از والدین نگران یادگیری بیش از حد هستند. این نگرانی وقتی موجه است که کودک شما ناچار به یادگیری و آموزش درس‌هایی باشد که مغزش هنوز پختگی و رشد کافی برای آن نیافته باشد. پژوهشگران آموزش نشان داده اند که اگر کودکتان را مجبور به یادگیری چیزی کنید که آمادگی‌اش را ندارد، احتمالا بعدها منجر به آشفتگی ذهنی و مشکلات یادگیری در او خواهد شد. 

از کجا بفهمیم کودک آمادگی دریافت چه چیز را دارد ؟ بدوا با مشاهده نزدیک کودکتان و علایق او ، چیزهایی که مایل به یادگیری شان است ، چیزهایی که برایش لذت بخش اند و آن چیزهایی که قادر است در آنها ماهر شود.
 
باید بخاطر داشته باشید که پدرومادر هر دو در مناسب بودن موضوعات آموزشی توافق داشته باشند و در تضاد با یکدیگر نباشند که این خود اثرات نامطلوبی در کودک دارد و لذا ضرورت یک توافق اولیه بین والدین در نحوه آموزش کودک ضروری است.
 
قصه گویی یک عنصر اساسی و فوق مهم در ساختن نبوغ است. این کار قدرت تفکرات خارق العاده را در یک نابغه زنده می کند. طبق نظریه روان شناسان کودک ، روند رشد ذهنی کودک تا قبل از سن شش سالگی به نحو نفس گیری سریع است. بین شش تا هفت سالگی سرعت آن کاهش می یابد و رشد آهسته و ماندگار تثبیت می شود.
 
برانگیختن : قصه‌های خوب پیام هایی از امید ،تلاش و موفقیت در خود دارند بدون آن که حرفی از پند و موعظه در بین باشد. قصه ها نیروی تفکر او را بر می انگیزند. بیداری بصری :قصه استعداد تصویر سازی خود کودک را بیدار می کند ،قوه تخیل رشد یافته و پیشرفته اساس شکوفایی نبوغ است.
 
گوشی برای گفت و شنود : کلمات زمانی که با آهنگ و لحن متفاوت بیان شوند ، مجذوب کننده می شوند.
 
 تجربه‌های تازه : با قصه گفتن ، فرزند شما به دنیاهای اسرار آمیز و جادویی می رود. در قصه ها به علایق بچه‌ها پی برده می شود و از طرفی با خواندن مطالب درباره علایق کودک ، اشتیاق او را به سمت خواندن سوق می دهید و این اقدام است که به سود نابغه خواهد بود.
 
درک دیگران : او در داستان شخصیتهای مختلف را درک می کند و تفاوتها را در می یابد و افق دید او وسیعتر می شود.
 
قصه‌های محلی : قصه های محلی فرهنگ ملت ها را به کودک می آموزد. الهام گرفتن از داستان های واقعی : درباره افراد برجسته جهان داستان‌های شنیدنی برای کودک بگویید. آنها در زمینه تاریخ، علوم ، ریاضیات ، مهندسی ،موسیقی ، سیاست و هنر وجود دارند او با همسان سازی با افراد دیگر سعی می کند خود را به سوی آنان سوق دهد. زندگی مشاهیر می تواند برای کودکان منبع الهام بزرگی باشد.
 
حرف‌های بعد از قصه : گفتگوهای بعد از قصه می تواند شروعی برای کسب تجربیات جدید باشد و با سوالات مختلف از کودک او را به سمت یافته های جدید هدایت کنید. گاهی می تواند سوالات را از زبان اسباب بازی‌های او مطرح کنید. برای مثال خرس کوچولوی تو می پرسد چرا فیل در داستان آن گونه عمل کرد ؟ بدین وسیله سبب رشد بخش تحلیل گر مغز او می شوید.
 
قصه گویی ، اندوخته عظیم انرژی و افکار خلاقانه را در کودک شما آشکار می کند. قصه گویی جرقه کوچکی را که شعله نبوغ را در خود دارد، مستقل می کند تا در دنیایی که سرشار از امکانات عظیم است بدرخشد.
 
علاقمند نمودن کودکان به مدرسه یک امر بسیار مهم می باشد و والدین باید با خلاقیت خود کودکان را مشتاق حضور در مدرسه کنند. الکا مادر یکی از کودکان می گوید: مثلا دائما درباره مدرسه و کلاس درس به عنوان مکانی شادی آور حرف می زدم. به شاگردان بزرگتر اشاره می کردم و می گفتم « تصورش را بکن ،وقتی بزرگتر شدی ، تو هم به مدرسه خواهی رفت ، عالی نیست ؟
 
بعد یک گوشه از اتاقش را به یک جور محل درس خواندن تبدیل کردم ، عروسک‌هایش را به خط کردم و می گفتم اینها شاگردان تو هستند ، برایش گچ و تخته سیاه خریدم. آن وقت یک روز ، در یکی از کتابها درباره معلمی خواندم که روی تخته سیاه کلاسش این آواز را نوشته بود :
 
ما داستان می خوانیم ما در حیاط بازی می کنیم ما ناهار می خوریم ما آواز می خوانیم هر روز به عنوان یک کار منظم در مدرسه عروسک های دخترم ، روزش را با خواندن این آواز شروع می کردم. بعد از اتاق بیرون می رفتم و پشت سرم می شنید که همین کلمات را برای عروسکهایش می خواند.
 
نیچه ،فیلسوف آلمانی می گوید : محال است چیزی به بار بنشیند، بی آن که ارواح سالم و برومند در ایجادش دخیل نبوده باشند.
 
منزل باید به یک محیط عالی آموزشی برای یادگیری کودک تبدیل شود. خانه را از کتابهای مصور رنگی ، اسباب بازی ، مداد، کاغذ ، مداد رنگی ،آب رنگ ،گل رس ، کاست ضبط صوت و.... پرکنید.
 
مکعب سازی : او باید با مکعب ها بازی کند و بزرگی و کوچکی را یاد بگیرد.
 
رنگ کردن با انگشت : رنگ کردن با انگشت اگرچه با کثافتکاری همراه است اما احساس وجد آور و نیرومندی به او می بخشد و تجربیات تازه ای به دست می آورد.
 
کشیدن خطوط : کودکان را وادار کنید بخوانند و بنویسند و نقاشی کنند. گل رس و خمیر مجسمه سازی : تجربه خوبی کسب می کنند. ماهیت رطوبت و خمش پذیر آن را احساس می کنند.
 
کتاب و مجله : برای کودک کتابخانه شخصی ایجاد کنید. او را به کتابفروشی ببرید. او را مشترک مجله کنید.
 
نوار ضبط صوت : نوار قصه برای کودک مفید است. افکاری درباره تلویزیون و ویدئو: سعی کنید به مدت کوتاه به بچه اجازه دهید تلویزیون و ویدئو ببیند. سعی کنید کتاب جانشین آنها باشد. استفاده زیاد از تلویزیون خلاقیت کودک را سرکوب می کند.
 
پذیرش و تایید: اگر کودکان کار جالبی کرده اند با اشتیاق آن را ببینید و تحسین کنید .
 
شراکت : سعی کنید در فعالیتهای کودک شریک شوید و با این کار به او بگویید که هم خودش مهم است و هم هر کاری می کند مهم است. سعی کنید خانه را به معبد دانش تبدیل کنید نکات زیر می تواند نیروی عقلی کودکتان را رشد دهد: - کودک باید هشت ساعت در شبانه روز بخوابد تا ذهنش همیشه بیدار و سرحال باشد. سحرخیزی ناشی از زود خوابیدن است .صبح با سکوت آرام ذهن را فعال می سازد. بسیاری از نویسندگان گفته اند که بهترین آثار خود را در ساعات آرام سحر نوشته اند.
 
صبحانه کامل : صبحانه خوردن با هم ، سنتی کامل است. لازم است با آرامش باشد.
 
بازی و کارگروهی : بدون بازی ، از نابغه بچه ای کسل کننده خواهد ساخت بازی با بچه‌های همسایه برای کارگروهی ضروری است. در خانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در انجام تکالیف مدرسه به او کمک کنید.
 
صحبت‌های سرشام : خانواده ای که با هم غذا می خورند .با هم یاد می گیرند و رشد می کنند. در سر شام به حرفهای کودک گوش دهید و موفقیت هایش را تحسین کنید. اگر اشتباهی کرد ببخشید. یاد گرفتن از اشتباهات و توان خندیدن به خود ، گام هایی اساسی در جهت دستیابی به نبوغ است.
 
کارهای بعد از شام : بعد از شام می توانید بازی روی تخته سیاه را انجام دهید ، بازی با کلمات یا هر بازی دیگر انجام دهید و ذهن او را فعال کنید.
ادامه دارد..
 
منبع: کودکان نابغه و باهوش، فاطمه تقدسی‌نیا، نوید حکمت،صص239-234، چاپ دوم، قم، 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.