معرفی روش های کاربردی برای تماشای تلویزیون

وقتی صحبت از تماشای تلویزیون برای کودکان می‌ شود، سوالات زیادی در ذهن ما مطرح می‌ شود. همه ما هشدار های زیادی در مورد اثرات منفی تلویزیون روی کودک شنیده‌ ایم. با وجود این که بسیاری از والدین در مورد اثرات تلویزیون بر کودکان نگران هستند اما این نگرانی باعث نمی‌ شود آن‌ ها مجبور شوند تلویزیون را خاموش کنند.
شنبه، 16 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی روش های کاربردی برای تماشای تلویزیون

عادت‌ های سالم برای استفاده از تلویزیون

هیچ شکی نیست که تلویزیون، بازی های تعاملی ویدئویی و اینترنت می‌ توانند منبعی عالی برای آموزش و سرگرمی کودکان باشند. اما استفاده بیش‌ از حد از این ابزار ها باعث اثرات و عوارض جانبی در سلامت آن‌ ها می‌ شود.

به همین دلیل است که نیاز مبرم دارید تا مدت‌ زمانی را که فرزند شما صرف بازی‌ های ویدئویی، مشاهده تلویزیون و استفاده از کامپیوتر و اینترنت می‌ کند را کنترل کنید.

یک آکادمی معتبر با نام AAP توصیه می‌ کند که کودکانی که زیر ۲ سال سن دارند اصلاً هیچ نوع Screen Time ای نداشته باشند و کودکانی که بالای دو سال هستند بیش‌ تر از ۱ الی ۲ ساعت در روز به تماشای برنامه‌ ها ننشینند.

این‌ که کودکان زمان آزاد زیادی برای مطالعه، بازی با دوستان و ورزش کردن داشته باشند. تمامی این فعالیت‌ ها به فرزندان شما کمک می‌ کنند تا بدن و ذهنی سلامت داشته باشند.

برخی نکات تمرینی را در این قسمت حضورتان عرض می‌ کنیم تا با استفاده از آن‌ها خلاقیت فرزندان خود را بالا ببرید.
 
ساعات نگاه کردن تلویزیون را محدود کنید
اتاقی که تلویزیون در آن وجود دارد را با کلی از سرگرمی‌ هایی که صفحه‌ نمایش ندارند مانند کتاب، مجله کودک، اسباب‌ بازی، پازل، بازی‌ های تخته ای  پر کنید تا فرزندتان به‌ جای تماشای تلویزیون به انجام بازی‌ های دیگر ترغیب شود.

تلویزیون را از اتاق‌ خواب کودکان خارج کنید.

تلویزیون را هنگام خوردن غذا خاموش‌ کنید.

هنگامی‌ که فرزند شما تکالیفی برای انجام دارد، به او اجازه نگاه کردن تلویزیون را ندهید.

نگاه کردن تلویزیون برای کودکان بایستی مشروط به داشتن اجازه شما شود، نه این‌ که برای آن‌ ها یک حق‌ و حقوق محسوب شود.

به آن‌ ها بگویید که در صورتی می‌ توانند تلویزیون تماشا کنند که تکالیفشان را انجام داده باشند.
 
یک روز در هفته تلویزیون را ممنوع کنید
تکالیف مدرسه، فعالیت‌ های ورزشی و مسئولیت‌ های کاری باعث می‌ شوند تا خیلی سخت بتوان زمانی  را برای با هم بودن در خانواده به دست آورد.

زمان استفاده از تلویزیون را حداقل برای آخر هفته‌ ها محدود کنید و می‌ بینید که خانواده‌ تان بیشتر با یکدیگر خواهند بود تا با یکدیگر بازی کنید، غذا بخورید، فعالیت‌ های فیزیکی انجام دهید و یا مطالعه کنید.

یک مثال خوب باشید.

خودتان هم‌ زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید.

لیست برنامه‌ ها و بررسی‌ های تلویزیون را بررسی کنید.

به دنبال برنامه‌ هایی بگردید که خانواده‌ تان می‌ توانند آن‌ ها را با هم مشاهده کنند.

برنامه‌ ها را بازبینی کنید.

از این‌ که کودکانتان می‌ توانند این برنامه‌ ها را مشاهده کنند و برای آن‌ ها مناسب هستند اطمینان حاصل کنید.
 
از امتیازات و رتبه‌ بندی‌ ها استفاده کنید
در کشور های پیشرفته، ابزار هایی وجود دارند که به‌ وسیله آن‌ ها برنامه‌ های تلویزیونی از لحاظ سنی دسته‌ بندی می‌ شوند.

این دسته‌ بندی‌ ها معمولاً در روزنامه‌ ها به چاپ می‌ رسند و ۱۵ ثانیه ابتدایی فیلم را در بر می‌ گیرند.
 
از ابزار های محدود کننده تماشا استفاده کنید
خیلی از تلویزیون‌ های به‌ روز و پیشرفته، از چیپست هایی بهره می‌ برند که به شما اجازه می‌ دهند برنامه‌ های تلویزیونی و فیلم‌ هایی که برای کودکتان نامناسب هستند را مسدود کنید.
 
برای استفاده خانواده از تلویزیون برنامه‌ ریزی کنید
یک برنامه منظم بریزید که خانواده‌ تان هم با آن موافقت کند. سپس این زمان‌ بندی را در یک محل قابل دید در خانه‌ تان نصب کنید. با انجام این کار هر شخص می‌ داند که چه برنامه‌ هایی را در چه زمان‌ هایی می‌ توانند مشاهده کنند.

همچنین اطمینان حاصل کنید به‌ جای این‌ که کانال‌ های دیگری برای مشاهده برنامه‌ های دیگر جستجو شوند، تلویزیون پس از تماشای برنامه‌ ی زمان‌ بندی‌ شده خاموش شود.
 
با کودکان درباره آنچه در تلویزیون مشاهده می‌ کنند گفتگو کنید و ارزش‌ های خود را با آنان در میان بگذارید
اگر چیزی هست که نمی‌ خواهید بر روی صفحه‌ نمایش ظاهر شود، تلویزیون را خاموش‌ کنید و فرزند خود را با استفاده از یک سؤال به تفکر وا دارید و مثلاً از او بپرسید که آیا درست است که کسی در تلویزیون دعوا کند؟ به نظرت چه‌ کار دیگری می‌ توانستند انجام دهند؟ اگر تو می‌ بودی چه‌ کار می‌ کردی؟

از برنامه‌ های تلویزیونی برای بیان احساسات خود بر روی موضوعات مختلفی همچون عشق، مواد مخدر، الکل، سیگار کشیدن، کار کردن یا حتی زندگی خانوادگی استفاده کنید. به فرزندان خود بیاموزید تا بپرسند و از چیز هایی که بر روی تلویزیون می‌ بینند درس بگیرند.
 
درباره دیگر سیاست‌ های تلویزیون اطلاع پیدا کنید
با دیگر والدین، دکتر تان و معلمین فرزند تان درباره سیاست‌ های تماشای تلویزیون و برنامه‌ های محبوب کودکانی که پیشنهاد می‌ کنند صحبت کنید.
 
جایگزین‌ های جالب و مناسبی برای تلویزیون پیشنهاد دهید
اگر فرزند شما می‌ خواهد که برنامه تلویزیونی را مشاهده کند، اما شما می‌ خواهید آن را خاموش کنید، جایگزین‌ هایی مانند تخته‌ بازی، شروع بازی قایم باشک، بازی کردن در بیرون، مطالعه کردن را پیشنهاد دهید. قطعاً امکان شاد بودن بدون تلویزیون هم وجود دارد، کافی ست درباره آن فکر کنید. پس تلویزیون را خاموش‌ کنید و از زمانی که با کودکان خود می‌ گذرانید لذت ببرید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما