رژیم غذایی برای مبتلایان به سرطان کبد

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به سرطان کبد اساساً از غذاهای ضد سرطانی تشکیل شده است. در ادامه این نوع رژیم غذایی را معرفی کرده و یکی از بهترین شیوه‌های درمان سرطان را ذکر می‌کنیم.
يکشنبه، 8 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی برای مبتلایان به سرطان کبد
آیا می‌دانید که مصرف محصولات سویای تخمیر شده مانند تمپه ممکن است به کاهش اندازه تومورهای سرطانی کمک کند.
 
مصرف غذاهای سالم یکی از مهم‌ترین اقدامات مورد نیاز برای بیماران مبتلا به سرطان کبد است. داروها به تنهایی نمی‌توانند عملکرد مناسبی در مبارزه با سرطان داشته باشند، بلکه این بیماران باید رژیم غذایی مناسبی را نیز استفاده کنند. هنگامی‌که هدف کاهش سرعت رشد تومورهای سرطانی در کبد است، انتخاب غذاهای سالم که مواد تغذیه‌ای مناسبی را ارائه دهند و بهبود کیفیت زندگی در این زمینه بسیار مؤثر می‌باشد.
 
برخی غذاهای خاص وجود دارند که به بهبود سلامت کبد کمک می‌کنند، در حالی‌که برخی غذاهای دیگر باعث تشدید مشکلات کبدی موجود می‌گردند. اثبات شده است که کبد توانایی بازسازی خود را دارا می‌باشد، اما این موضوع تنها هنگامی‌که مواد غذایی مغذی و سالم به عنوان یک بخش منسجم از رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد، امکان پذیر خواهد بود. غذاهایی که به درمان کبد کمک می‌کنند، جهت احیاء طبیعی این اندام مهم می‌باشند که برخی از این غذاها در زیر شرح داده شده است.
 

سبزیجات

سبزیجات تازه دارای توانایی محدود کردن رشد سلول‌های سرطانی می‌باشند. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، جوانه‌های بروکسل، کلم قرمز، اسفناج و چغندر قند از جمله سبزیجات ضد سرطانی عالی به شمار می‌روند. گوجه فرنگی نیز منبع غنی از لیکوپن است که می‌تواند به کاهش بروز انواع مختلف سرطان کمک کند. این سبزیجات منابع غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که به عنوان عوامل پیشگیری کننده بیماری‌ها شناخته می‌شوند و باعث حفظ بدن از رادیکال‌های آزاد ایجاد کننده سرطان می‌گردند.
 

میوه‌ها

میوه‌ها نیز ممکن است به توقف رشد سرطان کمک کنند. برخی از میوه‌ها خصوصیات ضد سرطانی داشته و بنا بر این گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان کبد به شدت توصیه می‌شود. انگور قرمز و بنفش، هندوانه، گریپ فروت، کیوی، انجیر، پاپایا، قره قاط، توت فرنگی، تمشک و زغال اخته برخی از میوه‌هایی هستند که می‌توانند به توقف گسترش سرطان کمک کنند. این میوه‌ها حاوی ترکیبات ضد سرطانی هستند که ممکن است باعث تأخیر در رشد سرطان گردند.
 

گیاهان دارویی

هنگام بحث درباره گیاهان دارویی جهت مقابله با سرطان کبد، نمی‌توان از گیاهانی مانند زنجبیل و سیر به سادگی گذشت. سیر فعالیت ضد سرطانی را از خود نشان داده است که می‌تواند به میزان قابل توجهی گردش خون در تومورهای سرطانی را کاهش دهد. مصرف سیر تازه خرد شده مزایای زیادی جهت درمان سرطان دارد. زنجبیل دارای خواص ضد سرطانی است و می‌تواند به کاهش اندازه تومور کمک کند. مصرف پودر زنجبیل یا چای زنجبیلی بهترین شیوه جهت درمان سرطان بوده و می‌تواند باعث تخریب سلول‌های سرطانی گردد. زردچوبه که دارای عطر و طعم خوبی است نیز می‌تواند نقش کلیدی در کاهش رشد سرطان ایفا کند. کرکومین یک ماده مهم در زردچوبه بوده که در کشتن سلول‌های سرطانی مؤثر می‌باشد.
 

گوشت

بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهند چون ماهی منبعی غنی از پروتئین‌های باکیفیت است که به مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. گوشت مرغ بدون چربی نیز منبع دیگری از پروتئین‌های سالم است که باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شود.
 

دانه‌های غلات

دانه‌های غلات حاوی کربوهیدرات‌ها هستند که انرژی را برای عملکردهای مختلف بدن ارائه می‌دهند. علاوه بر این، این دانه‌ها منبع خوبی از فیبر رژیمی هستند که می‌تواند حرکات روده را تنظیم کند. بنا بر این، بیماران مبتلا به سرطان کبد باید محصولات دانه دار مانند نان گندم و یا برنج قهوه‌ای را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهند.
 

مایعات

از آن ‌جا که در مراحل آخر سرطان کبد علائمی مانند کاهش در اشتها و حالت تهوع بروز می‌کند، این بیماران نباید از غذاهای جامد استفاده کنند. به جای تنها مصرف آب، این بیماران باید از عصاره‌های میوه نیز استفاده کنند، چون این عصاره‌ها حاوی مواد تغذیه‌ای مهمی هستند و به راحتی قابل هضم می‌باشند. هنگامی‌که جویدن سبزیجات سبز برای این بیماران مشکل باشد، باید از عصاره‌های این سبزیجات به عنوان یک جایگزین سالم و مناسب استفاده کنند. یک لیوان آب پرتقال یا آلوی تازه می‌تواند به داشتن احساس بهتر در این بیماران کمک کند. نوشیدن آب انار که حاوی مواد غذایی ضد سرطانی می‌باشد نیز در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود. سوپ مرغ، سوپ ماهی، چای سبز، چای گیاه جنسینگ و حتی آب لیمو دارای مواد تغذیه‌ای بالایی بوده و به افزایش اشتها در بیماران کبدی کمک می‌کنند.
 
بیماران مبتلا به سرطان کبد باید از مصرف برخی غذاها خودداری کنند، این بیماران از غذاهای فراوری شده باید اجتناب ورزند، چون این غذاها حاوی مواد غذایی مضری هستند که باعث تشدید بیماری آن‌ها می‌گردد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم غذاهای فراوری شده باعث افزایش توسعه سرطان می‌گردد. برخی از میوه‌ها خصوصیات ضد سرطانی داشته و بنا بر این گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان کبد به شدت توصیه می‌شود. بنا بر این، گوشت فراوری شده مانند سوسیس و کالباس یا دیگر غذاهای آماده مانند پاستا، کوکی‌ها و غذاهای سریع به شدت ناسالم است و باید از مصرف آن‌ها خودداری کرد. گوشت قرمز از جمله گوشت گاو نیز نباید در رژیم غذایی بیماران مبتلا به سرطان کبدی قرار گیرد.
 
نوشیدنی‌های ناسالم نیز نباید در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان کبد قرار گیرد. اکثر این نوشیدنی‌ها به طور مستقیم جذب کبد شده و در این اندام بدن تجزیه می‌شوند. با توجه به این‌که کبد ناسالم به احتمال زیاد توانایی پردازش این نوشیدنی‌های مضر مصرفی را ندارد، بنابراین باعث بروز آسیب بیشتر به کبد می‌گردد.
 
خوردن غذاهای سرخ کردنی نیز برای بیماران کبدی بسیار مضر است، چون این غذاها باعث گسترش رشد سرطان شده و بنا بر این باید از رژیم غذایی حذف گردند. به منظور اطمینان از این‌که غذاهای پختنی ارزش تغذیه‌ای خود را حفظ کرده‌اند، باید آن‌ها را به صورت کبابی و یا آب پز میل کرد.
 
در کل، مصرف غذاهای تازه و ارگانیک و مدیریت تغذیه جهت پیشگیری از بروز سرطان کبد و همچنین کاهش رشد سلول‌های سرطانی بسیار مؤثر می‌باشد. بنا بر این، باید در مصرف غذاهای روزانه خود توجه زیادی داشته باشید تا از احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی پیشگیری به عمل آورید.
 
منبع: Nicks J - HealthHearty


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما