خواص عالی میوه گلابی در سلامت

گلابی میوه ای است سبز یا زرد رنگ ، آبدار و مخروطی شکل که دارای طعمی خوش و معطر است. گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال غربی ایران و کوههای قفقاز می باشد. گلابی بعد از سیب مهم ترین میوه دانه دار دنیا و ایران به شمار می آید. در ادامه با خواص این میوه خوشمزه آشنا می شوید.
يکشنبه، 15 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص عالی میوه گلابی در سلامت
گلابی به عنوان شاه میوه‌ها شناخته می‌شود. این میوه تابستانی آبدار کالری نسبتا کمی دارد. گلابی دارای فیبر رژیمی است و گزینه ایده آلی برای رژیم‌های غذایی به حساب می‌آید. گلابی عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد و برای درمان کم خونی مؤثر است. همچنین سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.


ارزش غذایی و میزان کالری گلابی

هر ۱۰۰ گرم گلابی حاوی ۵۸ کالری است.

خواص عالی میوه گلابی در سلامت


مهم‌ترین خواص گلابی

گلابی دارای خواص بی‌شماری برای بدن است. برخی از مهم‌ترین خواص گلابی در ادامه ارائه شده است.

۱. تقویت عملکرد دستگاه گوارش
گلابی از مواد غذایی سرشار از فیبر است. به همین دلیل خوردن آن مانع از بروز یبوست می‌شود. گلابی هضم غذا را بهبود می‌دهد و از زخم معده و مشکلات گوارشی پیشگیری می‌کند. مصرف این ماده غذایی مانع از باقی ماندن مواد زائد درون روده‌ها می‌شود و از انسداد روده‌ها پیشگیری می‌کند.

۲. جبران کم خونی
فقر آهن و کم خونی مشکلی است که افراد زیادی در جامعه با آن مواجه هستند. برای جبران کم خونی و افزایش گلبول‌های قرمز، باید مواد غذایی غنی از آهن مصرف کنید. گلابی یکی از میوه‌های خون‌ساز است. این میوه فقدان آهن را جبران می‌کند. پس از خوردن گلابی دیگر احساس ضعف و خستگی و بی‌حالی نخواهید داشت.

۳. پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان
پوکی استخوان مشکلی است که به دلیل کمبود کلسیم و مواد معدنی رخ می‌دهد. برای پیشگیری از بروز این بیماری باید مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف کنید. گلابی منبعی غنی از کلسیم است. این میوه حاوی پتاسیم و مواد معدنی دیگر نیز بوده و در رشد و استحکام استخوان‌ها تأثیر قابل توجهی دارد.

۴. کنترل اشتهای کاذب و درمان یبوست
پزشکان توصیه می‌کنند که برای کنترل اشتهای کاذب میوه‌ها و مواد غذایی حاوی فیبر مصرف کنید. گلابی میزان قابل توجهی فیبر رژیمی دارد و احساس سیری طولانی مدت ایجاد می‌کند. این ماده غذایی خوش طعم عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد. با مصرف گلابی به مشکلاتی مانند سوزش معده و یبوست در طول رژیم غذایی دچار نخواهید شد.

۵. پیشگیری از بروز سرطان‌های مختلف
گلابی یکی از مواد غذایی غنی از فنول و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. مصرف این ماده غذایی مانع از نفوذ رادیکال‌های آزاد موجود در هوا به بدن می‌شوند. گلابی به دلیل وجود فیبر فراوان روده‌ها را به خوبی پاک‌سازی می‌کند. این ماده غذایی مانع از بروز سرطان روده و معده می‌شود.

۶. افزایش انرژی بدن
قند موجود در گلابی به محض خوردن میوه در بدن جذب می‌شود. اگر می‌خواهید سطح انرژی بدنتان را در کمترین زمان ممکن افزایش دهید گلابی بخورید.

۷. کاهش تب و التهاب
گلابی خاصیت خنک کنندگی زیادی دارد. افرادی که تب دارند یا دچار گرمازدگی شده‌اند باید گلابی بخورند. مصرف این میوه خوشمزه دمای بدن را به حد متعادل می‌رساند. اگر در فصل دیگری غیر از تابستان نیاز به این میوه دارید می‌توانید از مربا گلابی یا کمپوت گلابی استفاده کنید.
گلابی خاصیت ضد التهابی نیز دارد. افرادی که بیماری آرتروز و ... دارند، با مصرف گلابی بهبود پیدا خواهند کرد.

۸. درمان آلرژی و تنگی نفس
آلرژی مشکلی است که در فصل‌های مختلف دیده می‌شود. برای غلبه بر آلرژی باید گلابی مصرف کنید. گلابی گلو را نرم کرده و نفس کشیدن را آسان می‌کند. این میوه خوشمزه آلرژی را کاهش می‌دهد. با خوردن گلابی می‌توانید مشکلاتی مانند عطسه‌های شدید و آبریزش بینی و... که در فصل‌های مختلف بروز می‌کند را برطرف کنید.


سخن آخر

گلابی یک میوه کم کالری و شیرین است. افرادی که گلابی می‌خورند پوستی شاداب خواهند داشت. گلابی آسیب‌های پوستی را برطرف می‌کند و مانع از ایجاد چین و چروک پوست می‌شود. همچنین فشار خون را تنظیم می‌کند و التهاب و آلرژی را کاهش می‌دهد. برای کاهش وزن و درمان یبوست نیز گلابی مفید است. تنها نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که گلابی قند دارد؛ بنابراین باید به صورت متعادل آن را مصرف کنید.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.