علل مرگ حیرت آور پرندگان و ماهی‌ها

مرگ و میر دسته جمعی حیوانات معمولاً به شرایط بد آب و هوایی، شیوع بیماری‌های عفونی، مسمومیت و غیره نسبت داده ‏می‌شود. در این مقاله به مرگ دسته جمعی و اسرار آمیز هزاران پرنده و ماهی در نقاط مختلف جهان اشاره کرده و علل آن را مورد ‏بررسی قرار می‌دهیم. ‏
يکشنبه، 15 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
علل مرگ حیرت آور پرندگان و ماهی‌ها
چنانچه شما نیز از اخبار مرگ اسرار آمیز تعداد زیادی پرنده و ماهی در نقاط مختلف جهان دچار بهت و حیرت شده‌اید، این مقاله می‌تواند به شما در رفع تمام این شبهات در خصوص مرگ و میرهای دسته جمعی کمک نماید. سقوط پرندگان از آسمان  و پیدا شدن ماهی‌های مرده در آبهای ساحلی حیرت بسیاری را به دنبال داشته است. گزارش این مرگ و میرهای دسته جمعی پرندگان و ماهی‌ها از نقاط مختلف جهان باعث تقویت نظریه‌ی فرارسیدن دوره آخرالزمان یا پایان عمر دنیا شده است.

 بعضی معتقدند که مرگ پرندگان در آسمان اتفاق نیفتاده است، بلکه این پرندگان در واقع پس از اصابت با زمین از بین رفته‌اند. این امر موجب شکل گرفتن نظریه‌ای شد با این مضمون که پرندگان از آتش بازی شب سال نو هراسان شده و بدون آنکه متوجه شوند به کدام سمت حرکت می‌کنند به سوی زمین سقوط کرده و کشته شده‌اند.
 

علت مرگ پرندگان و ماهی‌ها در نقاط مختلف جهان

در شب سال نو، ساکنان ایالت آرکانزاس واقع در ایالات متحده شاهد پدیده‌ای عجیب و غریب بودند که در آن هزاران ماهی کول مرده در ساحل به چشم می‌خورد. آنچه به دنبال آن اتفاق افتاد بر حیرت و راز آلودی این واقعه افزود، چرا که هزاران پرنده بال قرمز مرده در شعاع یک مایلی شهر بیبه (Beebe) آرکانزاس بدون متصور شدن دلیلی بر آن از آسمان سقوط می‌کردند. این باران اسرار آمیز از هزاران پرنده مرده، شب سال نو در آرکانزاس را تیره ساخت. همچنین موارد مشابهی از سوئد و نقاط مختلف جهان گزارش شده است.
پدیده ماهی‌های مرده در ساحل اگرچه عجیب به نظر می‌رسید، اما مرگ پرندگان در حال سقوط از آسمان آن را مرموزتر ساخته بودپدیده ماهی‌های مرده در ساحل اگرچه عجیب به نظر می‌رسید، اما مرگ پرندگان در حال سقوط از آسمان آن را مرموزتر ساخته بود. این پدیده خیلی زود رنگ جهانی به خود گرفت و گزارشات مشابهی از نقاط دیگر جهان از جمله ایتالیا، سوئد، کنت و غیره منتشر شد. گزارشات منتشر شده از ایتالیا مرگ تعداد زیادی لاک پشت منقار کبوتری را نشان می‌داد و همچنین در سوئد هزاران زاغچه به همین سرنوشت دچار شده بودند. در سواحل کنت (Kent) گزارشاتی مبنی بر وجود خرچنگهای مرده منتشر شد و تعداد زیادی ماهی ساردین مرده در نزدیکی لوس‌آنجلس مشاهده شده بود.

کشورهای دیگری مانند برزیل، نیوزلند و انگلیس که همگی از یکدیگر فاصله زیادی دارند نیز شاهد وقایع مشابهی بودند. خیلی زود این پدیده عجیب به خوراک کانالهای خبری تبدیل شد و هر کانال گمانه زنی و نظریه‌ای جهت توضیح این پدیده ارائه می‌داد.
 

مرگ پرندگان و ماهی‌ها ـ دیدگاه‌های نظری

به محض انتشار اخبار مرگ دسته جمعی گونه‌های مختلف حیوانات، دانشمندان از سراسر جهان جهت یافتن علت اصلی این مرگ و میرها شروع به تحقیق نمودند. بیشتر منابع، این پدیده عجیب و غریب را به واقعیت رسیدن دنیا به پایان عمر خود ارتباط می‌دادند.

نظریه‌های دیگری نیز علت مرگ این پرندگان را آتش بازی‌های شب سال نو به دلیل همزمانی وقوع آن می‌دانستند و برخی دیگر آزمایشات سلاح‌های مخفی توسط دولتمردان برخی کشورها را علت آن عنوان می‌کردند. چند نظریه نیز شرایط آب و هوایی را علت این مرگ و میرها دانسته به گونه‌ای که سرمای شدید به عنوان یکی از بارزترین دلایل مرگ ماهی‌ها و بارش تگرگ در ارتفاعات از دلایل مرگ پرندگان در این نظریه‌ها عنوان می‌شد.

ارزیابی انتقادی از این نظریه‌ها نفعی به حال این پدیده اسرار آمیز ندارد. چنانچه آتش بازی شب عید علت این مرگ و میر دسته جمعی می‌بود، مطمئناً بایستی بارها و بارها شاهد چنین مرگ‌هایی به ویژه در هر شب سال نو و چهارم ژوئیه (روز استقلال آمریکا) می‌بودیم. به همین ترتیب اگر صاعقه علت این مرگها بود، حداقل بایستی شواهدی دال بر سوختگی بر روی اجساد آنها وجود می‌داشت.

توزیع نسبتاً یکنواخت پرندگان در حال مرگ در آرکانزاس در شعاع یک مایلی نظریه برخورد این پرندگان با هواپیما را رد می‌کند. سایر نظریه‌ها در مورد دلایل احتمالی مرگ آنها نیز دارای نقاط ضعفی هستند، بنابراین واضح است که این نظریه‌ها به هیچ وجه ارتباطی با این موضوع ندارند.
محتمل‌ترین نظریه‌ها در خصوص مرگ تعداد زیاد حیوانات

گفته می‌شود که نظریه‌هایی وجود دارد که در حال حاضر نمی‌توان به طور کامل آنها را رد کرد. گزارش کالبد شکافی پرندگان مرده در ایتالیا وجود لکه‌های آبی در دهان آنها را  نشان می‌دهد، بطوریکه نوک پیکان سوء ظن را به سمت مسمومیت نشانه می‌رود. در عین حال، دانشمندان همچنین عنوان می‌کنند که این لکه‌های آبی شاید نشانه اختلال هایپوکسیا (hypoxia) یعنی کمبود اکسیژن در بافت باشد.
کارشناسان انستیتوی ملی دامپزشکی سوئد خاطر نشان می‌کنند که گزارش‌های کالبد شکافی پرندگان خونریزی داخلی را بدون وجود هیچ گونه نشانه‌ای از جراحات خارجی نشان می‌دهدکارشناسان انستیتوی ملی دامپزشکی سوئد خاطر نشان می‌کنند که گزارش‌های کالبد شکافی پرندگان خونریزی داخلی را بدون وجود هیچ گونه نشانه‌ای از جراحات خارجی نشان می‌دهد. در حالی که ترومای بلانت یا ضربه غیر نافذ یکی از محتمل‌ترین پاسخ‌ها است، اما هنوز مشخص نیست که آیا ترمای غیر نافذ به دلیل برخورد محکم پرندگان به زمین بوده است یا چیز دیگری علت آن می‌باشد.

تنها کورسوی امید در کل پرونده آن است که دانشمندن عنوان می‌کنند که مرگ پرندگان و حیوانات به یکدیگر هیچ ارتباطی نداشته و فقط یک موضوع تصادفی است.

هیچ یک از نظریه‌های مطرح شده محکم و عینی به نظر نمی‌رسند و در نتیجه این مرگ‌ها تا مدتی همچنان رمز آلود باقی خواهند ماند. چندین نظریه جدید نیز با گذشت زمان شکل خواهند گرفت. این با شما خواهد بود که آیا به تفکر انتقادی متوسل شده و درست یا غلط بودن این نظریه‌ها را مورد کنکاش قرار دهید و یا تسلیم ساده اندیشی شده و هرچه عنوان می‌شود را بدون تفکر بپذیرید.

در حالی که بسیاری از افراد حادثه اخیر سقوط پرندگان از آسمان و پیدا شدن اجساد ماهی‌ها در سواحل را با به انتها رسیدن دنیا مرتبط می‌دانند، اما کارشناسان حیات وحش کمترین ارتباطی برای این پدیده با موضوع به انتها رسیدن جهان قائل نیستند. در واقع چندین کارشناس حیات وحش معتقدند که مرگ دسته جمعی حیوانات به ویژه در گونه‌هایی که با یکدیگر حرکت کرده و در گروه‌های بزرگ مهاجرت می‌کنند، به هیچ وجه پدیده‌ی نادری نمی‌باشد. آنها به موارد متعددی در گذشته اشاره می‌کنند که در آنها گونه‌های مختلفی از حیوانات بصورت دسته جمعی در یک زمان بخصوص از سال جان خود را از دست داده‌اند.


منبع:  helpsavenature - Abhijit Naik


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.