مهاجرت حیوانات

بسیاری از پستانداران، پرندگان، ماهی ها، حشرات و دیگر حیوانات به طور منظم از یک مکان به مکان دیگر در یک زمان معین از سال سفر می کنند. این یک سفر مهاجرتی است. حیوانات مناطق زندگی خود را تغییر می دهند، زیرا
سه‌شنبه، 7 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
مهاجرت حیوانات
مهاجرت حیوانات

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون

بسیاری از پستانداران، پرندگان، ماهی ها، حشرات و دیگر حیوانات به طور منظم از یک مکان به مکان دیگر در یک زمان معین از سال سفر می کنند. این یک سفر مهاجرتی است. حیوانات مناطق زندگی خود را تغییر می دهند، زیرا ممکن است مواد غذایی بیشتری، مکان های بهتر برای ساخت لانه یا نور خورشید بیشتری در جای دیگری به دست آورند. پستانداران چندان مهاجرت نمی کنند، زیرا راه رفتن آهسته است و طول می کشد. با این حال، حیوانات سُم داری وجود دارند که فاصله های طولانی بیشتری را برای جستجوی مکان های بهتر برای چرا طی می کنند. بعضی از حیوانات هزاران کیلومتر در زمین و آب سفر می کنند. برخی دیگر تنها فاصله های کوتاهی را طی می کنند. برای مثال، حیوانات آب عمدتا از آب عمیق به نواحی سطحی آب حرکت می کنند.

پرنده ها

پرندگان حیواناتی هستند که بیشترین فاصله‌ها را سفر میکنند. بسیاری از گونه های پرنده هر ساله بین سرزمین هایی که در آن پرورش یافتند در قسمت شمالی جهان و مناطق گرمتر در نزدیکی استوا که در آن ماه های تابستان خود را می گذرانند، مهاجرت می کنند. در مناطق گرمسیری پرندگان اغلب از مناطق مرطوب به نواحی خشک می روند.
چلچله دریایی قطب شمال تابستان را در مناطق قطب شمال میگذراند و سپس با پیمودن نیمی از کره زمین در زمستان به قطب جنوب پرواز می کند. هنگام پرواز، اکثر پرندگان ویژگی های جغرافیایی مانند کوه ها، رودخانه ها یا جزایر را دنبال میکنند.
چند نوع پروانه نیز مسافران مسیرهای طولانی هستند. مثلا پروانه پادشاه بیشتر زمستان را در مکزیک میگذراند و سپس در بهار به ایالات متحده بازگشت میکند.

پستانداران

پستانداران چندان مهاجرت نمی کنند، زیرا راه رفتن آهسته است و طول می کشد. با این حال، حیوانات سُم داری وجود دارند که فاصله های طولانی بیشتری را برای جستجوی مکان های بهتر برای چرا طی می کنند.
گوزن شمالی یا کارایبو می تواند فاصله های طولانی بین خانه های زمستانی و تابستانی خود را طی کند. آنها در گله هابی تا صد هزار رأس مهاجرت می کنند. کاریبو تابستان را در قطب شمال در کانادا میگذراند و سپس تا هزار کیلومتر به جنگل های مرزی آمریکا سفر میکند.

بیشتر بخوانید:پستانداران (1)


گورخرها و سایر حیوانات وحشی که در منطقه سرنگتی زندگی می کنند هر ساله در جستجوی گیاهان و غذاهای جدید و چراگاه مهاجرت میکنند. در طول بارندگی سالانه آنها پراکنده میشوند و در طول فصل خشک آنها در اطراف چاله های آب گرد هم می آیند.
برخی از پستانداران دریایی نیز مهاجرت می کنند. نهنگ ها از مناطق سردتر قطب به آبهای گرم تر می روند که در آنجا جفت گیری می کنند و بچه های خود را پرورش می دهند. سپس خود را به آب های سردتر می رسانند، جایی که غذای بیشتری وجود دارد. خوکهای آبی نیز اغلب همین کار را انجام می دهند.

خزندگان

گرچه اکثر خزندگان خیلی مهاجرت نمی کنند، برخی از آنها دوره های سالانه ای را دنبال می کنند. لاک پشت های دریایی بیشتر عمر خود را در دریا می گذارند، اما هر سال به سواحل می روند و تخم هایشان را در لانه های خود در ساحل می گذارند. معروف ترین مکان پرورش تخمها جزیره Ascension در وسط اقیانوس اطلس است. لاک پشت ها از ساحل برزیل در فاصله 2000 کیلومتری به آنجا میایند و در آنجا لانه خود را میسازند.

ماهی

شناخته شده ترین ماهی مهاجر ماهی آزاد است. این ماهی در رودخانه های آب شیرین متولد میشود و سپس به دریا می رود. در آنجا غذای زیادی پیدا می شود و به سرعت رشد می کند. ماهی آزاد می تواند یک یا سه سال را در آب های اقیانوس بگذراند و سپس به رودخانه هایی که آنها از تخم بیرون آمدند شنا میکنند تا تخم ریزی کنند. اکثر آنها به دلیل بوی آبی که در آن متولد می شوند، میتوانندبه خانه برگردند.

حیوانات چگونه هدایت می شوند

دانشمندان به طور کامل نمی دانند که چگونه حیوانات راه خود را پیدا می کنند. پرندگان از خورشید و ستاره ها برای یافتن مسیر درست استفاده می کنند. برخی از حیوانات به وسیله دما، جهت باد یا جریان اقیانوس هدایت می شوند. دیگران از میدان مغناطیسی زمین برای حرکت استفاده می کنند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.