ریسک صحیح در اقتصاد خانواده چه ویژگی هایی دارد؟

فرقی نمیکند جزو خانواده های کم درآمد هستیم یا پردرآمد. اگر حساب درآمد و هزینه های خود را نداشته باشیم نمی توانیم نیازهای اساسی خود را شناسایی و برطرف کنیم. با برنامه ریزی و مدیریت درست می توانیم بخشی از درآمد خود را برای روز مبادا و حوادث پیش بینی نشده پس انداز کنیم. ریسک درست در سرمایه گذاریمی تواند درآمد ما را تا حدی افزایش دهد و ریسک صحیح در پیشگیری از هزینه های اضافی نیز می تواند میزان پس انداز ما را افزایش دهد. والدین نقش مهمی در ایجاد تعادل بین درآمدهای خانواده و هزینه ها دارند.
سه‌شنبه، 17 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
ریسک صحیح در اقتصاد خانواده چه ویژگی هایی دارد؟
خانواده مهم‌ترین واحد اجتماعی محسوب می‌شود که سازنده جامعه است. البته امروزه این تعریف خانواده سنتی محسوب میشود اما به هرحال هنوز تعریف ها براساس این پیش فرض صورت میگیرد. هرگونه رفتار اقتصادی در خانواده منجر به توسعه آن رفتار در جامعه میشود. تعیین یک مدیر برای خانه میتواند رفتارهای اجتماعی و اقتصادی خانواده را جهت ببخشد. آموزش روش صحیح هزینه کردن به اعضای خانواده، باعث میشود هزینه های خانوار را تا حد زیادی کاهش پیدا کند و این امکان را فراهم آورد تا مقداری از درآمد خود را برای اتفاقات پیش بینی نشده آینده ذخیره کند. مدیریت اقتصاد خانواده تنها محدود به خانواده های مرفه و ثروتمند نیست لکه برای اقشار کم درآمد که دخل و خرجشان همخوانی ندارد کاربرد بیشتری دارد.
 
ریسک صحیح در اقتصاد خانواده چه ویژگی هایی دارد؟


مدیریت هزینه های خانواده، عامل کاهش ریسک

برای اینکه بتوانیم هزینه های یک خانواده را به درستی مدیریت کنیم باید درک درستی از منابع کسب درآمد و هزینه های ضروی داشته باشیم. کنترل اقتصاد خانواده مستلزم شناخت نیازهای اعضای خانواده و اولویت بندی آنها است. برای مدیریت هزینه های خانواده لازم است برنامه ریزی صورت گیرد و روی اجرای آن نظارت  جدی وجود داشته باشد. بهتر است درآمد خود را بودجه بندی کنید. اینکه پول شما قرار است کجا و چگونه خرج شود به همه اعضای خانواده مربوط میشود. اگر از قبل نیاز سنجی کرده باشید و بدانید درآمد خود را قرار است کجا خرج کنید می توانید به راحتی پس انداز کنید. همچنین بودجه بندی هزینه ها به شما امکان میدهد تا بیشتر از درآمدتان خرج نکنید. بهتر است مسئولیت کنترل مسائل مالی خانواده به دوش یک نفر نباشد، زن و شوهر  باید باهم  در مورد مدیریت هزینه ها و درآمدها توافق کنند.

رشد روز افزون تبلیغات از طرف تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات، تشخیص بین نیازهای ضروری و کاذب را مشکل میکند. با توجه به ایجاد نیازهای جدید، همواره لازم است تا خانواده‌ها در عرصه اقتصادی برای اداره و مدیریت صحیح هزینه ها برنامه ریزی جدیدی داشته باشند. برای مدیریت صحیح هزینه ها لازم است که ما انضباط مالی داشته باشیم. به این معنی است که با ثبت هزینه های یک ماه خانواده هزینه های بی مورد را حذف کنیم. البته باید به این موضوع توجه کنیم که مرز بین برنامه ریزی و دقت در هزینه کردها با خسیس بودن بسیار باریک است. باید عاقلانه خرج کرد نه از روی هوس زود گذر. همانطور که والدین مدیریت عاطفی، روانی و اجتماعی در خانواده را اعمال میکنند، باید تعادل بین دخل و خرج خانواده را نیز مدیریت کنند.
 

چگونه با ریسک مالی در خانواده برخورد کنیم؟

به طورکلی راه‌های مختلفی برای برخورد با ریسک و مدیریت آن وجود دارد. اولین راه پذیرفتن ریسک است. بدین معنی که ما ریسک را شناسایی کردیم و می پذیریم که با آن به صورت عملی مقابله کنیم. این موضوع در خطرات بسیار کوچک میتواند مورد استفاده قرارگیرد. به عنوان مثال شما میخواهید برای خرید به فروشگاه بروید. تصمیم میگیرید پول نقد با خود نبرید، در این صورت ممکن است شما با این مشکل مواجه شوید که فروشگاه دستگاه کارتخوان نداشته باشد یا دستگاه خراب باشد، شما این موضوع را می دانید، راه حل شما این است که به یک دستگاه خودپرداز برای برداشت پول مراجعه کنید. این راه ممکن است شما را به زحمت بی اندازد اما شما آن را می پذیرید. راه های دیگر مقابله با ریسک کاهش اثر آن، انتقال خطر و اجتناب از آن است. که هر کدام کاربردهای خاص خود را در مباحث مالی دارد.برای مقابله بهتر دربرابر ریسک های احتمالی باید آنها را شناخته و ارزیابی کنیم تا بفهمیم آسیبی که ممکن است از نظر مالی به خانواده وارد کند چه میزان است. بعد از ارزیابی باید ریسک مورد نظر را کنترل کنیم برای کنترل ریسک چهار مرحله پیش روی ماست که شامل حذف ریسک، کاهش ریسک، انتقال ریسک، و قبول ریسک میشود.
 

کاهش ریسک، هزینه های پیش بینی نشده با پس انداز

پس انداز کردن پول، می تواند باعث آسودگی خیال شما شود. از جمله مهم ترین روش های پس انداز می-توان به سرمایه گذاری در صندوق های کم ریسک اشاره کرد. هرچند که استفاده از این روش ها سود کمی برای شما به همراه خواهد داشت. سرمایه گذاری در بازار بورس، ارز و طلا از جمله دیگر روش¬های پس انداز هستند که سود بیشتری نصیب شما خواهند کرد. این به شما بستگی دارد که ظرفیت ریسک کردن داشته باشید یا خیر. هرچقدر شخصی که مدیریت اقتصاد خانواده را به عهده گرفته است ریسک پذیرتر باشد میتواند سرمایه گذاری های پرریسک تری انجام دهد و احتمالا سود بیشتری به دست آورد. البته توصیه کارشناسان این است که تمام پس انداز خود را در یک فعالیت سرمایه گذاری نکنید تا حاشیه امنی برای پس انداز خود ایجاد کرده باشید.

بهتر است در هنگام سرمایه گذاری به قابلیت نقد شوندگی آن توجه کنید تا در صورت نیاز به سرعت بتوانید آن را به پول نقد تبدیل کنید. فرقی نمیکند جزو خانواده‌های کم درآمد هستید یا پردرآمد، پس انداز شما هر چقدر اندک و جزیی باشد اما با گذشت زمان مبلغ قابل توجهی خواهد شد. شما میتوانید با کمک آن به خواسته‌های درازمدت خود برسید و سطح رفاه خانواده را افزایش دهید. در میان هزینه¬های ضروی خانواده هزینه هایی هستند که شما به میل خود انجام میدهید یعنی بدون آنها هم میتوانید زندگی کنید مانند خرید لوازم لوکس منزل، مجله و... عدم دقت روی این هزینه ها شما را به دردسر خواهد انداخت. برای پس انداز بیشتر بهتر است روی این هزینه ها کنترل داشته باشید.
 
ریسک صحیح در اقتصاد خانواده چه ویژگی هایی دارد؟


انتقال ریسک، راهی برای افزایش آرامش خانواده

شما از نظر مالی درآمدی مشخص داریدکه هزینه های پیش بینی شده و نشده را در طی ماه پوشش میدهد، در حالتی خوشبینانه قسمتی از درآمد خود را با برنامه ریزی دقیق پس انداز میکنید. رویدادهای غیرمنتظره همواره در کمین خانواده هستند. برای حفظ امنیت روانی و کاهش اضطراب اعضای خانواده قبل از وقوع این اتفاقات باید از ریسک های مالی پیشگیری به عمل آورد. یک شیوه مهم انتقال مسئولیت ریسک یا بیمه است. در این روش شما مسئولیت را به شخص یا سازمان دیگر منتقل میکنید. مدیر اقتصاد خانواده در مرحله اول موظف است که از درآمد خانواده مراقبت کند، در مرحله دوم باید از ثروت خانواده که شامل مسکن، زمین و... میشود از طریق قرار دادن تحت پوشش بیمه محافظت نماید و در آخر از سلامت اعضای خانواده از طریق بیمه سلامت مراقبت کند تا هزینه های دارو و درمان را به حداقل برساند.

درآمد خانواده صرف هزینه های آن میشود و بخش مازاد آن توسط مدیر اقتصاد خانواده سرمایه گذاری می شود تا سود بیشتری عاید خانواده شود، با بیمه کردن سرمایه می توان مسئولیت حفاظت آن را به شرکت بیمه واگذار کرد و از پس انداز خانواده محافظت نمود. به هرحال نمیتوان ریسک را در اقتصاد خانواده ندیده گرفت بلکه با مدیریت صحیح و شناخت درست ریسک ها میتوان آنها را به فرصتی برای افزایش رفاه خانواده تبدیل کرد.


منبع: drtaftiyan.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.