خواص نارنج برای سلامت بدن و عوارض احتمالی آن

نارنج گیاهی با خواص بی‌نظیر است که می‌توان از پوست، برگ، گل، میوه و آب‌میوه‌ی آن در موارد مختلف استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر درمورد خواص نارنج با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 24 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص نارنج برای سلامت بدن و عوارض احتمالی آن
نارنج یکی از گیاهان بومی ایران است که بخش های مختلف آن مصارف درمانی فراوان داشته، در طب سنتی از خواص نارنج برای درمان اختلالات کبدی و صفرا استفاده می شده است. خوردن این میوه ترش و پرخاصیت و استفاده از شکوفه های این گیاه که به بهارنارنج معروف است و از آن عرق گیاهی تهیه می شود، برای همه گروه های سنی مفید بوده، استفاده از آن در رژیم غذایی به صورت مصرف میوه نارنج، عرق بهارنارنج، چای، رب نارنج و ... علاوه بر خوش طعم نمودن غذاها به تغذیه و سلامت کمک شایانی خواهد نمود.


گیاه شناسی نارنج

درخت نارنج به نظر می رسد، از دورگه گیری دو گونه دیگر از مرکبات شامل نارنگی و دارابی به دست آمده است. این گیاه همیشه سبز بوده، گاهی میوه های سال قبل هنوز باقی مانده که میوه های جدید حاصل می شوند. ارتفاع این درخت 3 تا 9 متر بوده، بسیار به درختان پرتقال شباهت دارد، با این تفاوت که تاج درخت نارنج انبوه تر و متراکم تر و ارتفاع آن کوتاه تر از درخت پرتقال است.

برگ ها و شکوفه های درخت نارنج بسیار معطر بوده، همانند میوه آن از خواص درمانی بسیاری برخوردارند. از مهم ترین خواص بهار نارنج، تقویت اعصاب، درمان بی خوابی و رفع غم و افسردگی است.


خواص نارنج (طبیعت و خواص درمانی)

طبع میوه نارنج سرد و خشک است و هرچه میزان ترشی آن بیشتر باشد، درجه سردی آن نیز افزایش می یابد. برخی از مهم ترین خواص نارنج و فواید درمانی آن عبارتند از:

نارنج حالت لزجی دارد که این لزجت برای درمان سرفه و مشکلات مجاری تنفسی که علت ایجاد آن از حرارت و خشکی است، بسیار مفید می باشد . به این منظور میوه نارنج را از وسط به دو نیم تقسیم کرده، هسته های آن را خارج نمایید و مقداری نبات کوبیده شده روی آن بپاشید، سپس کمی به آن حرارت دهید تا حد نزدیک به جوش آب برسد. این ترکیب، داروی خوبی برای قفسه سینه، مشکلات حنجره و مجاری تنفسی و درمان سرفه است.

کمک به هضم بهتر غذا، پیشگیری و درمان نفخ و سوء هاضمه، افزایش اشتها و درمان حالت تهوع از خواص نارنج برای حفظ سلامت دستگاه گوارش است.

نارنج به دلیل ترکیبات شیمیایی مفیدش، به درمان اختلالات عصبی و سردرد هایی که حاصل از مشکلات صفراوی است خاتمه می دهد. همچنین از خواص نارنج، کمک به تصفیه خون، درمان اختلالات کبدی و کاهش ترشح صفرا است.

پوست میوه نارنج، تقویت کننده قلب بوده، خاصیت نشاط آور و آرام بخش دارد. همچنین مصرف میوه، شکوفه و سایر فراورده های این گیاه و حتی بوییدن آن، به درمان اختلالات خواب و افزایش احساس شادی و سرخوشی کمک می کند. جالب است بدانید برگ درخت نارنـج را اگر با دست تحت فشار قرار داده و له کنید، عطر ملایم و مطبوعی از آن خارج می شود که استشمام آن برای آرامش اعصاب و برطرف نمودن اندوه مفید بوده، انسان را فرحناک می نماید .


ارزش غذایی نارنج

میزان کالری نارنج بسیار پایین بوده، پیشنهاد خوبی برای افزایش سطح سلامت می باشد. به طور کلی ارزش غذایی و خواص نارنج شبیه به خواص پرتقال و خواص نارنگی بوده، سرشار از ویتامین ث است. در ۱۰۰ گرم آب نارنج مقدار ویتامین ها به قرار زیراست :

ویتامین آ،۳واحد – ویتامین ب۱، ۱۴میلی گرم – ویتامین ب۲، ۶ میلی گرم – ویتامین سی۲۵۰ میلی گرم


مضرات نارنج (موارد احتیاطی و منع مصرف)

زیاده روی در خوردن نارنج، کبد را ضعیف می کند، مخصوصا اگر ناشتا خورده شود.

با توجه به اینکه عرق بهارنارنج بسیار زود فاسد شده و کپک می زند، توصیه می شود همیشه از عرق گیاهی تازه استفاده نموده وبرای نگهداری آن را در شیشه های تیره و دور از نور قرار دهید.

زیاده روی در خوردن عرق بهار نارنج میتواند باعث بی خوابی شود.

بهترین نوع میوه نارنج، نوعی است که هم پوست رویی و هم پوست نازک داخل میوه خیلی ضخیم نباشد و هر چه پوسته ها نازکتر باشند کیفیت و خواص نارنج بالاتر بوده و هضم و جذب آن نیز راحت تر است.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.