همه چیز درباره خواص نارگیل

نارگیل یکی از میوه های شیرین و خوشمزه است که اغلب افراد به آن علاقه دارند. از این میوه فرآورده های بسیاری تهیه می شود. آب نارگیل, روغن نارگیل و شیر نارگیل از جمله پر مصرف ترین فرآورده های نارگیل به شمار می روند. در این مطلب به مهمترین خواص نارگیل و تاثیرات آن بر سلامتی بدن می پردازیم.
چهارشنبه، 25 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره خواص نارگیل
نارگیل یکی از میوه‌های خوش طعم و پرخاصیت بوده، سرشار از چربی های سالم است. جالب است بدانید چربی موجود در نارگیل با اغلب چربی‌هایی که در غذاهای دیگر مصرف می‌کنیم متفاوت بوده و به خوبی می تواند برای تولید انرژی استفاده شود، بدون اینکه به صورت بافت چربی در بدن ذخیره گردد. یکی از چربی های موجود در این میوه که به مقدار زیاد در آن وجود دارد،اسید لوریکاست. 

این اسید جزء اسیدهای چرب غالب در شیر مادران محسوب می شود. بنابراین فواید بسیاری برای سلامتی دارد. استفاده از نارگیل و فراورده های جانبی آن نظیر روغن نارگیل، شیر نارگیل و ... امروزه بسیار رایج شده، از آنها در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی استفاد می شود. 

علاوه بر این از خواص نارگیل در طب سنتی، برای کمک به درمان بسیاری بیماری ها مانند بیماری های کیسه صفرا، بزرگی پروستات، اختلالات التهابی روده، اختلالات کبدی، درد مفاصل، سرماخوردگی و پوسیدگی دندان استفاده می شود.


گیاه شناسی نارگیل

نارگیل درختی است که به طور قائم بالا می رود ارتفاع آن به 30 متر و قطر تنه آن گاهی تا حدود 1 متر نیز می رسد. برگهای درخت نارگیل دراز و طول آنها 4 تا 5 متر و مرکب از چند برگچه باریک و دراز است. طول برگچه ها نیز حدود یک متر می باشد. یک درخت نارگیل در هرسال حدود 50 نارگیل می دهد.


خواص نارگیل (طبیعت و خواص درمانی)

از دیدگاه طب سنتی نارگیل میوه ای با طبع گرم و خشک است.  خواص درمانی نارگیل بسیار گسترده بوده، مواردی که در زیر به آنها اشاره می شود، برخی از مهم ترین خواص این میوه مفید و پرخاصیت است.

یکی از مهم ترین خواص نارگیل، عملکرد خنثی آن بر روی قند خون است، درنتیجه مصرف این میوه، به پیشگیری از بروز علایم دیابت کمک می کند.

از فواید مصرف نارگیل و روغن آن حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو است. مصرف این میوه به درمان ریزش مو و پیشگیری از سفید شدن موها کمک می کند. همچنین برای درمان جوش و آکنه مفید است. آبرسانی پوست، حفظ جوانی، التیام زخمها و عفونت‌های جلدی پوست نیز از فواید استعمال موضعی روغن نارگیل است.

در طب سنتی از نارگیل برای درمان سردردهایی که در اثر تابش زیاد نورخورشید به فرد ایجاد شده است، استفاده می شود.

از دیگر خواص نارگیل می توان به ارتقاء و بهبود عملکرد غدد تیروئید وتسکین علائم خستگی اشاره کرد.

استفاده از نارگیل امروزه برای کمک به درمان بیما های عفونی مانند ایدز و عفونت های گوارشی رایج شده، تحقیقات دانشمندان نشان داده، این میوه دارای خاصیت ضد میکروب و ضد التهاب است و به درمان این بیماری ها کمک می کند.

چربی های موجود در نارگیل به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده، به طور کلی مصرف این میوه به پیشگیری از حوادث قلبی عروقی کمک می کند و خطر تصلب شرایین را کاهش می دهد.

نارگیل ضمن اینکه انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند، به دلیل بالا بردن سوخت وساز بدن، از چاقی پیشگیری کرده و به کنترل وزن کمک می کند.

محتوای بالای مواد معدنی، پتاسیم و منیزیم موجود درنارگیل، آن را به یک ترکیب درمانی مهم برای مبتلایان به سنگ کلیه تبدیل کرده است. به طورکلی از خواص نارگیل در طب سنتی استفاده از آن برای درمان سنگ های مجاری ادرار و بیماری های کیسه صفرا است.


ارزش غذایی و مواد موثر نارگیل

نارگیل میوه‌ای بسیار مفید و پرخاصیت با ارزش غذایی بالا است. قسمت گوشتی نارگیل سرشار از پتاسیم و منبع خوبی برای منیزیم و فسفر، مس، منگنز و سلیسیم است. آب نارگیل که به شیره نارگیل نیز معروف است، همچنین حاوی فیبرمحلول، منگنز، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین ث است.

جدول ارزش غذایی و خواص نارگیل

همه چیز درباره خواص نارگیل


مضرات نارگیل (موارد احتیاطی و منع مصرف)

افراد مبتلا به فشار خون بالا لازم است در مصرف روغن نارگیل احتیاط کنند، به طورکلی توصیه پزشکان جهت استفاده از روغن نارگیل برای مقاصد درمانی 2 تا 10 گرم در روز است..

میوه نارگیل بسیار دیر هضم است، بنابراین افرادی که دارای معده ضعیف و ناراحتی های گوارشی هستند، بایستی از زیاده روی در مصرف نارگیل پرهیز کنند.

طبع نارگیل گرم است، بنابراین مصرف زیاد آن برای افراد داری مزاج گرم توصیه نمی شود.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.