حمایت اجتماعی چیست و چگونه تحقق میابد؟

اصطلاح «حمایت اجتماعی» به معنی برخورداری از حمایت دوستان و اعضای خانواده و آشنایان در مواقع بحرانی و در صورت نیاز است. حضور افرادی در کنار ما که در روزگار خوشی و ناخوشی بتوانیم با آنها صحبت کنیم و یا از ایشان کمک بگیریم باعث میشود از نظر روحی و جسمی سالم تر بمانیم. حمایت اجتماعی کیفیت زندگی را ارتقا می بخشد و در مقابله با حوادث ناگوار زندگی کمکی موثر است.
دوشنبه، 30 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حمایت اجتماعی چیست و چگونه تحقق میابد؟
پژوهشهای متعدد ثابت کرده اندکه هر چه میزان حمایت اجتماعی افزایش یابد، سطح سلامتی نیز افزایش پیدا میکند و بالعکس.  از این نگاه، داشتن سلامتی مشروط به داشتن حمایت اجتماعی است. حمایت اجتماعی مفهومی چند بعدی است که به روش‌های مختلفی تعریف شده است. برای مثال، می توان آن را به عنو ان یک منبع فراهم شده توسط دیگران، به عنوان امکاناتی برای مقابله با استرس، یا یک مبادله ای از منابع تعریف نمود. برخی از پژوهشگران، حمایت اجتماعی را میزان برخورداری از محبت، همراهی، مراقبت، احترام، توجه، و کمک دریافت شده توسط فرد از سوی افراد یا گروه های دیگر نظیر اعضای خانواده، دوستان، و دیگران مهم تعریف کرده اند، برخی، حمایت اجتماعی را واقعیتی اجتماعی و برخی دیگر، آن را ناشی از ادراک و تصور فرد می دانند.

حمایت اجتماعی اغلب به عنوان یک مولفه اصلی روابط محکم و سلامت روان قوی شناخته میشود، اما دقیقا به چه معناست؟ اساسا حمایت اجتماعی شامل داشتن شبکه ای از خانواده و دوستان است، که میتوانید در مواقع نیاز به آن متوسل شوید. وقتی شما با یک بحران شخصی روبرو هستید و به کمک نیاز دارید، یا زمانی که از نظر روحی نیاز دارید تا با افرادی که به شما اهمیت میدهند وقت بگذرانید. این روابط نقش مهمی در نحوه عملکرد شما در زندگی روزمره ایفا میکند.

تحقیقات نشان میدهدکه روابط سالم و حمایتی میتواند استرس را کاهش داده و سلامت روحی و جسمی شما را بهبود بخشد. داشتن گروهی از دوستان یا اقوام که بتوانند در مواقع لزوم کنار شما باشند برای ادامه بدون دغدغه زندگی امری حیاتی است.

حمایت اجتماعی چیست و چگونه تحقق میابد؟


انواع حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی انواع مختلفی دارد که توسط خانواده و نزدیکان صورت می پذیرد. یکی از انواع حمایت، پشتیبانی عاطفی است. این حمایت معمولا از طرف خانواده و دوستان نزدیک و صمیمی صورت میگیرد. وقتی دوستان یا خانواده به فکر شما هستند، شما را از نظر عاطفی پشتیبانی میکنند. به عنوان مثال اگر از همسر خود جدا شدید یا شغل خود را از دست داده اید. دوست و خانواده شما هر روز حال شما را می پرسند و سعی میکنند شما را در موقعیت های خوشانید قرار دهند تا غم و ناراحتی خود را فراموش کنید.

نوعی از حمایت اجتماعی، پشتیبانی عملی است، به عنوان مثال به عنوان دانشجو در ماهی از سال امتحان داریم و فرصت برای انجام کارهای شخصی مانند شستن لباس یا پختن غذا و ... نداریم. یکی از  دوستان یا اعضای خانواده ما در این چند روز به کمک ما می آید تا کارهای اساسی زندگی روزمره خود را انجام دهیم. نوعی دیگری از پشتیبانی به اشتراک گذاشتن نقطه نظرات در مورد موقعیتی است که ما در آن قرار گرفتیم . این موضوع میتواند به پیشرفت ما کمک کند. به عنوان مثال اگر در برخورد با همکاران خود مشکل دارید میتوانید با دوستان یا اعضای خانواده در این خصوص صحبت کنید و به راه حل مناسبی دست پیدا کنید. در اختیار گذاشتن اطلاعات واقعی در مورد یک اتفاق میتواند بسیار کمک کننده باشد. به این ترتیب که شما در تدارک مراسم عروسی هستید، دوست یا یکی از اعضای خانواده شما که اخیرا ازدواج کرده میتواند به شما در مورد پیش بینی هزینه ها به شما راهنمایی کرده و بسیار به شما کمک کند. 
 

آرامش فردی نتیجه حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی آسایش جسمی و عاطفی است که توسط خانواده، دوستان، همکاران و دیگران برای شما فراهم میشود. دانستن این موضوع که شما قسمتی از جامعه ای هستید که عاشق و مراقب شما هستند و به شما اهمیت میدهند و فکر میکنند، بسیار آرامش بخش است. اینکه بدانیم در شرایط خوب یا بد زندگی کسانی هستند که بتوانیم به آنها تکیه کنیم باعث میشود که خیال راحتی داشته باشیم .

روانشناسان و دیگر متخصصان بهداشت روان اغلب در مورد اهمیت حمایت اجتماعی اتفاق نظر دارند. به عنوان مثال هنگامی که فرد دچار بحران میشود روانشناسان برای مقابله با این بحران افراد را مجبور میکنند تا به حمایت اجتماعی شامل حمایت دوستان و خانواده تکیه کنند. بدیهی است حمایت اجتماعی ضعیف باعث ایجاد سرخوردگی در فرد میشود و در بسیار از موارد افراد به دلیل برخوردار نبودن از حمایت اجتماعی قدرتمند دچار افسردگی شده اقدام به خودکشی می کنند یا به سمت مصرف مصرف الکل و موادمخدر کشیده میشوند.

حمایت اجتماعی چیست و چگونه تحقق میابد؟

در حقیقت، امروزه حمایت اجتماعی مترادف زندگی است، افرادی که روابط نزدیکی با دوستان، خانواده یا هم محلی‌ها یا همکاران خود دارند در مواقع نیاز از ایشان پشتیبانی دریافت میکنند، از نظر روحی و جسمی نسبت به سایرین سالمتر هستند. افرادی که از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار هستند با مشکلات بهتر کنار می آیند زیرا همواره افرادی در کنار آنها هستند و ایشان را راهنمایی کرده و درک میکنند.
 

حمایت اجتماعی چگونه تحقق می یابد

تحقیقات نشان میدهد که داشتن یک پشتیبانی اجتماعی خوب با داشتن افرادی که بنوانید با آنها صحبت کنید، وقت بگذرانید و یا از آنها کمک بگیرید، محقق میشود. با این وجود موانعی برای داشتن پشتیبانی اجتماعی وجود دارد. برای تحقق حمایت اجتماعی باید برای ایجاد ارتباط با افراد وقت صرف کنید.

یادگیری و کسب مهارت ملاقات با مردم میتواند شما را در نزدیک شدن به دیگران یاری کند. هرچه تعداد افراد بیشتری را در زندگی خود ملاقات کنید و با آنها آشنا شوید، در هنگام لزوم، از حمایت افراد بیشتری برخوردار خواهید شد. گسترش حلقه ی آشنایان برای شما بسیار سودمند خواهد بود. برای داشتن دوستان و آشنایانی حامی، مهم این است که برای دوستان خود وقت بگذاریم. ممکن است حس کنید که شما وقت کافی برای این کار ندارید اما تکنیک های مدیریت زمان میتواند به شما کمک کند تا هم کارهای خود را انجام دهید و هم با دوستان خود وقت صرف کنید.

البته بعضی از کارها که توجه شما را به دوستان نشان میدهد نیاز به صرف وقت ندارد به عنوان مثال روزهای تولد، سالگرد ازواج و سایر رویدادهای مهم زندگی دوستان خود را به یاد داشته باشید و به آنها تبریک بگویید. نکته مهم در جلب حمایت اجتماعی توجه به نیازهای طرف مقابل است، به عنوان مثال هنگامی که روز سختی را پشت سر گذاشته اید، تمایل دارید تا با یک دوست درمورد احساسات خود صحبت کنید. گوش دادن و درک ما میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. هنگامی که با دوست خود صحبت میکنید به جای اینکه فقط مکالمه را به تجربیات و اتفاقات خود پیوند بزنید از او سوال کنید و به پاسخ او با دقت گوش دهید، احساسات او را درک کنید. شنونده خوبی بودن برای صحبت های دیگران میتواند باعث شود در هنگام نیاز به پشتیبانی یک گوش شنوا برای حرف های خود داشته باشید.

به این نکته توجه داشته باشید که در مرحله اول شما باید حس خوبی از قرار گرفتن در جمع افراد داشته باشید تا با آنها ارتباط برقرار کنید. اینکه بخاطر جلب حمایت اجتماعی با افرادی معاشرت کنید که مدام در حال کشمکش با ایشان باشید به طور حتم به نتیجه‌ای که می¬خواهید نمی رسید .

انسان یک موجود اجتماعی است، به هر حال شما نمی توانید بدون ارتباط با اجتماع و تعامل با دیگران زندگی توام با آرامش داشته باشید. پس دیگران را حمایت کنید و از حمایت اجتماعی برخوردار شوید.


منبع: www.verywellmind.com


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.