نقش حمایت اجتماعی در سلامتی انسان

پژوهش‌های متعددی ثابت کرده‌اند که هر چه میزان حمایت اجتماعی افزایش یابد، سطح سلامتی نیز افزایش پیدا می‌کند و بالعکس. در واقع تحقیقات انجام‌گرفته در خارج و داخل ایران نشان دهنده تأثیر حمایت اجتماعی قوی بر کاهش مشکلات سلامت روان‌شناختی و جسمی می‌باشد.
يکشنبه، 11 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
نقش حمایت اجتماعی در سلامتی انسان
داشتن سلامتی مشروط به داشتن حمایت اجتماعی است.
 
چکیده : پژوهش‌های متعددی ثابت کرده‌اند که هر چه میزان حمایت اجتماعی افزایش یابد، سطح سلامتی نیز افزایش پیدا می‌کند و بالعکس. در واقع تحقیقات انجام‌گرفته در خارج و داخل ایران نشان دهنده تأثیر حمایت اجتماعی قوی بر کاهش مشکلات سلامت روان‌شناختی و جسمی می‌باشد.

تعداد کلمات 850 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

نقش حمایت اجتماعی در سلامتی انسان

مقدمه

آن‌گونه که اغلب پژوهش‌ها گفته‌اند استرس، تنیدگی و فشار روانی در حال افزایش است. ممکن است ما نسبت به نیاکان مان مشقت‌ها و بیماری‌های کمتری داشته باشیم، اما فشاری که بر روی ماست از هرزمانی بیشتر شده است. آرامش در زندگی امروزه یک مسئله شگفت‌انگیز به شمار می‌آید. همه ما مجبور هستیم سخت‌تر، سریع‌تر، با کارایی بیشتری و ساعات طولانی‌تری کارکنیم. قطعاً عواملی در زندگی وجود دارند که سبب ایجاد استرس و نهایتاً تأثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی انسان می‌شوند. بی‌شک کمال‌گرایی به دلیل ویژگی­ های خود، نقشی مهم در ایجاد و ماندگاری استرس دارد.

بیشتر بخوانید:نقش کمال گرایی در ایجاد استرس


در زندگی خود چند حامی داشته باشید

ممکن است استرس و اضطراب شما در نتیجه تمایلات کمال‌گرایانه‌تان در انجام امور مربوط به زندگی کاری و یا منزل پدید آمده باشد، به‌هرحال وجود یک حامی می‌تواند برای شما سرمایه مفیدی باشد. هر چه فشار بیشتری بر فرد وارد شود، نیاز به حمایت بیشتری خواهد داشت. لختی درنگ نمایید، به موارد مطرح‌شده زیر توجه بفرمایید و شبکه حامیان تان را مشخصاً شناسایی نمایید:
  • کسی که موجب می‌شود من احساس خوبی درباره خودم داشته باشم...
  • کسی که در موارد بحرانی می‌توانم به او تکیه کنم...
  • کسی که در نزد او می‌توانم خودم باشم...
  • کسی که صادقانه به من می‌گوید که دارم چه می‌کنم...
  • کسی که با او می‌توانم در مورد نگرانی‌هایم صحبت کنم...
  • کسی که موجب می‌شود درنگ کرده و به آنچه انجام می‌دهم فکر کنم...
  • کسی که با او سرشار از نشاط و شادی می‌شوم...
  • کسی که مرا باایده ها، علایق و افراد جدید آشنا می‌سازد..
آیا این روابط به همان خوبی که باید باشند هستند؟ شما چطور می‌توانید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید؟ آیا نیاز به برقراری برخی روابط جدید دارید؟ آیا نیاز دارید افراد مفید زندگی تان را دریابید و به آن‌ها بهای بیشتری دهید؟ اگر جواب مثبت است چطور می‌خواهید آن را انجام دهید؟
قدسی (۱۳۸۲) اظهار داشته است که پژوهش‌های متعددی ثابت کرده‌اند که هر چه میزان حمایت اجتماعی افزایش یابد، سطح سلامتی نیز افزایش پیدا می‌کند و بالعکس. از این نگاه، داشتن سلامتی مشروط به داشتن حمایت اجتماعی است. در تعریف دیگری شولتز و شولتز[1] (۲۰۰۴) اشاره‌کرده‌اند که حمایت اجتماعی مفهومی چند بعدی است که به اشکال و طرق مختلفی تعریف‌شده است. برای مثال، می‌توان آن را به عنوان یک منبع فراهم‌شده توسط دیگران، به عنوان امکاناتی برای مقابله با استرس، یک مبادله‌ای از منابع تعریف نمود. همچنین سارافینو[2] (۱۹۹۸) نوشته است که برخی از پژوهش‌گران، حمایت اجتماعی را میزان برخورداری از محبت، همراهی، مراقبت، احترام، توجه، و کمک دریافت شده توسط فرد از سوی افراد یا گروه‌های دیگر نظیر اعضای خانواده، دوستان، و دیگران مهم تعریف کرده‌اند (ریاحی و همکاران، ۱۳۸۹).
به‌هرروی تحقیقات انجام‌گرفته در خارج و داخل ایران نشان دهنده تأثیر حمایت اجتماعی قوی بر کاهش مشکلات سلامت روان‌شناختی و جسمی می‌باشد. محققان کشورمان در چندین تحقیق بر اهمیت حمایت اجتماعی در سلامت و ارتباط آن با کاهش نشانگان بیماری‌های جسمی و اختلالات روان‌شناختی دست‌یافته‌اند. مثلاً چین آوه و همکاران (۱۳۹۲) در پژوهشی به این نتیجه دست یافتند که حمایت اجتماعی با سلامت روان رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین علی پور و همکاران (۱۳۸۸) دریافتند که حمایت اجتماعی نقشی مهم در سلامت روان سالمندان دارد و سبب کاهش نشانگان اضطراب و افسردگی در این گروه می‌شود.
 

ورزش کنید و رژیم غذایی مناسب داشته باشید

برخورداری از اندامی متناسب، سلامت ماندن و خوب غذا خوردن در سلامت روانشناختی ما اهمیتی اساسی دارند. آیا شما به‌اندازه کافی به‌سلامت خود توجه دارید؟ به خاطر داشته باشید که شما آن‌چه هستید که می‌خورید. آیا به این‌که ورزش کردن و داشتن تحرکی کافی یک اولویت حیاتی است ایمان‌دارید و یا به دنبال دلایلی هستید که چون وقت کافی ندارید نمی‌توانید ورزش کنید. بسیار مهم است که ورزش جزیی از کارهای روزمره شما باشد و شامل تمرین‌هایی باشد که شما از آن‌ها لذت می‌برید. اگر شما علاقه‌ای به باشگاه ورزشی ندارید، می‌توانید راه ­های لذت بخشی برای داشتن تحرک جستجو کنید.
این مسئله که یک سبک زندگی سالم شامل چه چیزهایی می۔ باشد تا حدی خارج از بحث این کتاب است اما باید تأکید کنم که این سبک در زمینه مراقبت خوب از خودتان بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این بسیاری از شما سال‌هاست می‌خواهید ورزش کنید و یا رژیم غذایی مناسبی را آغاز کنید. اما هنوز زمان مناسب آن را پیدا نکرده‌اید، مناسب‌ترین زمان اکنون است، لازم نیست ورزشی خاص را شروع کنید یا به باشگاه ورزشی ایده‌آلی بروید از همین امروز آغاز کنید روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی را در اولویت‌های ضروری و مهم تان قرار دهید و به آن پایبند باشید. می‌توانید پس از درک اثرات این تحرک بر زندگی روزانه‌تان به تدریج کمیت و کیفیت آن را تغییر دهید، امروز فقط شروع کنید.

منبع: کتاب «کمال‌گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران

بیشتر بخوانید:
شادی و نشاط ؛ پیامد روابط اجتماعی سالم
راه‌های به دست آوردن آرامش
کمال گرایی؛ تهدیدی برای سلامت روانی و جسمانی
تأثیر کمال‌گرایی بر زندگی ما چیست؟
نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در رشد کمال‌گرایی افراد 

پی نوشت :
[1].schultz & schultz
[2].sarafino


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.